Jag heter Aron och arbetar med ditt ärende här hos Microsoft säkerhetssupport.
Det problem Ni har med att uppdatera beror på virus.
För att få bukt med ditt virus/spyware problem kan du prova med stegen som beskrivs nedan.
Skulle ett steg avhjälpa ditt problem behöver du givetvis inte fortsätta, bara meddela mig att ditt problem är löst genom att maila tillbaka.
Skulle du få problem med att något inte går att få bort under någon av scanningarna så ber jag dig att skriva ner namnet och sökvägen till det samt maila det tillbaka till mig.
Skulle något av programmen inte fungera så fortsätt bara med nästa.
Backup
========================================
De åtgärder vi föreslår du ska utföra ska inte skada något i datorn men eftersom vi aldrig kan ta ansvar för dataförluster om något går fel så rekomenderar vi alltid att man har en aktuell backup av viktiga filer. Ett enkelt sätt för en backup är att bränna filerna på CD/DVD-skivor. Har du ytterligare frågor om backup får jag hänvisa till produktsupporten, har du fått Windows med när du köpte datorn ska du vända dig till din datorsupport annars kan du ringa vår kundtjänst 08-752 09 29.
Steg 1- Windows Live OneCare
1. Starta om datorn i felsäkert läge.
Gå till Start-knappen, i fältet Påbörja sökning skriver du, - msconfig - i listan ovanför startar du msconfig, klicka på Fortsätt. Du får upp Systemkonfigurationen, gå till fliken Systemstart, bocka för Felsäker start, markera därefter även Nätverk, klicka på OK. Välj att starta om datorn när du blir tillfrågad.
2. Logga in på ditt vanliga konto, välj "Ja" på frågan som kommer upp efter inloggingen.
3. Gå in på den här länken:
http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm
4. Du får nu fram ett serviceavtal. Acceptera det. Välj sen att installera verktyget. Det kan hända att du får fram en varningsruta angående informationsfältet. Titta längst uppe på sidan, det kan vara att du har fått ett nytt fält i någon färg, och det står "Denna webbplats vill...". Klicka på fältet och välj att installera eller köra ActiveX-kontrollen.
5. Välj "Fullständig servicegenomgång" och var uppmärksam på informationsfältet.
6. Välj "Fullständig Scan" och var uppmärksam på informationsfältet.
7. Ta bort allt den hittar.
För att återvända till "Normalt läge" gör du så här:
Gå till Start-knappen, i fältet Påbörja sökning skriver du, - msconfig - i listan ovanför startar du msconfig, klicka på Fortsätt. Du får upp Systemkonfigurationen, på fliken Allmänt markerar du Normal start, klicka på OK. Välj att starta om datorn när du blir tillfrågad.
Steg 2- Windows Defender
1. Öppna "Start" och skriv "Windows Defender" i sökrutan, tryck sen enter.
2. Gå in på "Verktyg" och välj "Microsoft Spynet".
3. Ändra till "Avancerat medlemskap" (alternativ 2) och tryck på "Spara"
4. Ladda också ner definitionerna härifrån:
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=85914&clcid=0x409
och installera dem. Den installerar utan att man märker något.
5. Klicka därefter på pilen till höger om "Sök" och välj "Fullständig sökning"
Steg 3-Monder Fix
1. Ladda ner följande fil
ftp://ftp.f-secure.com/anti-virus/tools/f-vmonde.zip
Spara filen på skrivbordet. När nerladdningen är klar så ska Ni högerklicka på den och välja packa upp här / extrahera alla.
Då detta är gjort så kommer Ni att få upp en mapp / ett par nya ikoner.
Efter att detta är gjort så ska Ni dubbelklicka på den gula ikonen som heter f-vmonde.exe. Ni kommer att få upp et svart DOS fönster, tryck på "Y" (på tangentbordet) i för att starta borttagningen av Monder infektionen.
När den har gått klart så kommer det att stå att Ni ska starta om datorn, gör det och gå vidare i instruktionerna.
Steg 4- Kaspersky Virus Removal Tool
1. Gå in på länken, välj att Spara filen på Skrivbordet.
http://downloads.kaspersky-labs.com/devbuilds/AVPTool/
2. När filen är nerladdad, högerklicka på den, välj egenskaper. Klicka på knappen Häv blockering, klicka på Verkställ och därefter OK.
3. Starta om datorn i felsäkert läge.
Gå till Start-knappen --> Kör, skriv - msconfig - och klicka på OK--> gå till fliken BOOT.INI --> bocka för SAFEBOOT, välj Network istället för Minimal till höger om SAFEBOOT --> klicka på OK. Välj att starta om datorn när du blir tillfrågad.
4. Logga in på ditt vanliga konto, välj "Ja" på frågan som kommer upp efter inloggingen.
5. Installera programmet du laddade ned genom att dubbelklicka på filen, klicka vidare på Kör (Run) och Next ett par gånger.
6. I mitten på rutan finns det en meny där det står Security level, Recomended, klicka på denna. Klicka därefter på Customize, gå till fliken Heuristic analyzer. Bocka för Enable deep rootkit search och flytta markören för Scan depht till High, klicka på OK två gånger. På huvudmenyn, bocka för alla enheter som finns i menyn, klicka därefter på Scan. När den har gått klart så klickar Ni på Neutralize all.
Gå till Start-knappen --> Kör, skriv - msconfig - klicka på OK --> klicka i Normal Start --> klicka på OK. Låt datorn starta om därefter.
Steg 5- HijackThis!
1. Öppna länken:
http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis....
2. Välj att spara den på Skrivbordet.
3. Högerklicka sedan på filen hijackthis.zip på ditt skrivbord
4. Välj "Packa upp" (eller "Extrahera") till "\hijackthis"
5. Det har nu skapats en mapp på skrivbordet som heter "hijackthis", öppna mappen och kör programmet "hijackthis.exe"
6. Välj "Do a system scan and save a logfile"
7. När datorn har tänkt en liten stund får du upp ett nytt fönster med anteckningar. Välj "Arkiv" och "Spara som". Döp den till valfritt (exempelvis ditt namn).
9. Komprimera (högerklicka på filen och välj "Skicka till" och sen "Komprimerad mapp") filen och skicka den till mig i ett mail.
Maila mig med hur det går och om du har några frågor.
Och kom ihåg att om något är oklart med mina instruktioner så tveka inte att höra av dig igen.
Hör av er snarast med resultaten.
Med vänliga hälsningar:
Aron
Support Tekniker
Microsoft Säkerhetssupport.