Forskare tar fram kylare av diamant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Varför finns inte vatten med i listan?

Vatten är en vätska och beter sig därför annorlunda och går inte att jämföra rakt av.

Vatten är inte en särskilt bra värmeledare i det här sammanhanget iaf, vattenkylning är effektivt av andra anledningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akn3
Ny teknik för supraledare?

Nej.

Permalänk
Medlem

Herregud vad dålig kylpasta var på att leda värme då.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk

Vet inte om jag fattat rätt, men skulle det inte bara vara smartare att stoppa lite diamantpulver i kylpasta så överförs värme bättre till själva flänsen? Är trött just nu så det finns stor risk att jag har helt fel

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Värmekapacitet för vatten är 4.184 J/(g·K) vid 20*C.
Det är dock inte samma sak som värmeledningsförmåga, men det är ju vattnets höga värmekapacitet som utnyttjas vid vattenkylning.

Det är ju skillnad på värmeledning och värmekapacitet som ralleballe och plexorg säger.
Även fast värmen leds snabbt i flänsen, måste den ju ta vägen någonstans.
T ex i ett kylmedium som vatten eller luft.

Om man inte "lagrar" värmen i något spelar det ju ingen roll hur snabbt man får ut det längst ut i flänsen. Det blir bara en växande tjock kö av värme som stannar kvar vid processorn.

Tvärtom spelar det ju heller ingen roll, hur mycket vatten/luft som strömmar förbi flänsen, om det inte finns någon värme att plocka upp.
Därför krävs en snabb fläns.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Det finns kolfiber av olika typer som har värmeledningsförmåga 2-3x så bra som koppar.

Jag undrar hur dyrt det hade varit att göra kylflänsar i lite större skala i ren kolfiber av sån typ.

en vild gissning: kan det va så att kolfiber inte tål värme lika bra som koppar. Dvs smälter eller brinner upp?

Permalänk
Medlem

Kylarna blir nog inte särskilt mycket dyrare att tillverka då diamantpulver inte kostar särskilt mycket, runt 1kr kg för en privatperson verkar det som. Men dom blir nog riktigt dyra för oss konsumenter att köpa.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Inte för att märka ord eller så, men tekniskt sett så kan man väl inte kalla en blandning av diamant och koppar för legering, eller?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparvy
Inte för att märka ord eller så, men tekniskt sett så kan man väl inte kalla en blandning av diamant och koppar för legering, eller?

Nej, det borde man väl egentligen inte kunna, vilka bindningar bildas ens i sån här "blandning"?

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berserkargang
Nej, det borde man väl egentligen inte kunna, vilka bindningar bildas ens i sån här "blandning"?

Det är krom också så visst är det en legering. Men oavsett, enligt Wikipedia (diamant är rent kol, ett grundämne):

En legering (av legera, av latin ligare, ’binda ihop’, ’förena’) är ett material med metalliska egenskaper vilket består av två eller flera grundämnen (legeringskomponenter), varav minst en är metall.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Jaså, trodde legeringar bara bestod av metaller. Jaja, nu kan jag ju gå och lägga mig och veta att jag lärt mig nåt nytt idag iaf... godnatt

Visa signatur

You're damned if you do and you're damned if you don't

Permalänk
Medlem

Mer pimp än en kylare i diamant blir det inte, fast den utan lås på chassit sitter snart utan kylare.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

En gång i tiden hade jag en kylfläns med en 50 grams silverplatta i basen.
Den hade två radialfläktar på sig också, hette Silverado minns jag. Särskilt bra var den inte trots det...
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=1116

Så även om materialet leder värme bra så behöver det inte resultera i bra kylning.

Permalänk
Medlem

När kommer "Pimp my CPU-Cooler" på MTV..?
Ärligt talat sjukt kul att se sånna här framsteg, igår hörde vi om intels nya material som kan ge oss Ci7-prestanda med Atoms värmeutveckling, kombinera det med en kylare i koppar-krom-diamant och sen kan vi bara drömma om hur högt överklockningen kan nå ^^

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dafydd
Herregud vad dålig kylpasta var på att leda värme då.

Kylpasta är i verkligheten skitdålig på att leda värme.

Det kylpasta gör är att utjämna ojämnheter på CPU/CPU-kylar ytan för att på så sätt avleda värme, därför man ska ha ett så tunt lager som möjligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vatten har, eftersom det har efterfrågats, en värmeledningsförmåga på 0,6 W/(m*K). Luft har omkring 0,025 beroende på luftens sammansättning.
Det är inte vattnets värmeledningsförmåga, som ju är ganska låg, som används i vattenkylning. Det är vattnets värmekapacitet som nämndes ovan. Alltså vattnets förmåga att absorbera energi utan att temperaturen på vattnet ökar nämnvärt. Se det som en buffert, energin från CPUn lagras upp i vattnet till radiatorn kan avlägsna den ut i luften omkring datorn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Mer pimp än en kylare i diamant blir det inte, fast den utan lås på chassit sitter snart utan kylare.

hehe.. jo. och den som har lås på chassit sitter snart utan dator..

Jag måste säga att jag är något skeptisk till detta. Idén funkar säkert som princip, men sålänge man har en isolator i form av "kylpasta" mellan så spelar det ingen roll hur bra kylaren i sig kan leda värme. Det kommer ändå begränsas av kylpastan. Man borde smälta silver över CPUn och trycka fast kylaren när den fortfarande är flytande. Då kan vi snacka värmeledning. Fast det blir ju svårt att byta CPU eller kylare sen..

Edit: heh.. jag såg att granit har "ganska hög" värmekapacitet (omkring 3-4) Fan vad coolt att kyla CPUn med en sån bautasten som Obelix släpar runt på. Det skulle verkligen vara.. stenhårt!

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Graniten har alltså hög värmekapacitet så det tar lång tid att värma upp stenen och sedan tar det lång tid att kyla ner den igen. Finns ju värmekaminer som utnyttjar den principen, så kallade täljstensugnar. Är detta en sten som månne har ännu bättre värmekapacitet än granit?

Men är detta verkligen optimalt för kylning? Det gäller ju att transportera bort värmen också så man skulle behöva något löpande band som bytte ut stenarna allt eftersom de blivit uppvärmda...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Hade ingen aning om att silver leder värme bättre än guld. Man lär sig så länge man lever

Men silver ärgar ngt, guld är mer bestående. Detta tror jag är anledningen till att man använder guld till kontaktytor för bättre ledningsförmåga över tiden. Nu pratar jag förvisso om elektrisk ledningsförmåga, vet inte om värmeledningen påverkas liknande. Om du låter dina kontakter sitta still utan kontakt med luft så kan silver vara ett alternativ.

Visa signatur

HP LP3065 | Samsung SyncMaster 2233 | Intel Core i7 920 | 12 GB PC3 12800 7-7-7-24 | GeForce GTX280 @ 640Mhz | ASUS P6T Deluxe X58 | Seasonic S12-600W | Antec P182 B | Logitech Z5500 | Logitech Mx518 | Logitech Ultra-X | SteelSeries | Ubuntu 9.10 | MacBook Pro 13 (2.53GHz, Juni-09) 10.6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Graniten har alltså hög värmekapacitet så det tar lång tid att värma upp stenen och sedan tar det lång tid att kyla ner den igen. Finns ju värmekaminer som utnyttjar den principen, så kallade täljstensugnar. Är detta en sten som månne har ännu bättre värmekapacitet än granit?

Men är detta verkligen optimalt för kylning? Det gäller ju att transportera bort värmen också så man skulle behöva något löpande band som bytte ut stenarna allt eftersom de blivit uppvärmda...

Nä, optimalt skulle det ju inte vara direkt.. men fräckt. tänk Bautasten!
Ooh, jag kan se det framför mig nu.. "Vafan. varför har du en stenbumling inomhus??" -"äsch, det är bara min dator.."

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b3nnart
Att om en standard kylare kyler 50c så betyder det att "diamantkylaren" kyler 75c.

ikke

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem
Citat:

but has a conductivity one-and-a-half times superior to copper

Hmm, betyder detta 1,5 ggr x eller x + en och en halv? Jag är sjukt osäker. Efter att funderat ett tag har jag kommit fram till att det säkert stämmer att det är 1,5 ggr x men kan någon förklara detta på ett bra sätt jag vet att det är logiskt men ja?

ONT: så låter det sjukt dyrt när det väll blir populärt om alla ska ha diamantpulver i sina heatpipes eller allt vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

Diamantkylning är ju i sig ingenting nytt. Används så vitt jag vet en hel del till värmebryggor för att leda värme från heta komponenter på halvledarchip till ytan av inkapslingen.
En väldigt stor fördel med diamanten är att den samtidigt som den leder värme exceptionellt bra är en elektrisk isolator.

/Olle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
En gång i tiden hade jag en kylfläns med en 50 grams silverplatta i basen.
Den hade två radialfläktar på sig också, hette Silverado minns jag. Särskilt bra var den inte trots det...
http://www.frostytech.com/articleview.cfm?articleID=1116

Så även om materialet leder värme bra så behöver det inte resultera i bra kylning.

Inte särskilt bra?
På sin tid var det väl en av de bästa på marknaden? Vet att jag funderade på den en hel del men den var dyr och den var ruskigt tung (för sin tid).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Vatten har, eftersom det har efterfrågats, en värmeledningsförmåga på 0,6 W/(m*K). Luft har omkring 0,025 beroende på luftens sammansättning.
Det är inte vattnets värmeledningsförmåga, som ju är ganska låg, som används i vattenkylning. Det är vattnets värmekapacitet som nämndes ovan. Alltså vattnets förmåga att absorbera energi utan att temperaturen på vattnet ökar nämnvärt. Se det som en buffert, energin från CPUn lagras upp i vattnet till radiatorn kan avlägsna den ut i luften omkring datorn.

Nog för att vatten har hög vattenkapacitans men dess nytta i ett vattenkylningssystem (till datorn) tycker jag är känns lite överdriven i den här tråden. Temperaturskillnaden före och efter ett kylblock är minimal som det är och med de kraftfulla pumpar som används så tror jag inte att en lägre värmekapacitans skulle göra någon större skillnad.

Vattenkylningens poäng ligger ju i radiatorn som är brutalt mycket större än en vanlig kylfläns. Vattnets värmekapacitans leder såklart till ett trögare system och det i sig är väl positivt, men det är en annan aspekt av det. Ett vattenkylningssytem har ju normalt en hel del vatten i sig och bara det ger ju ett trögt system.

Säger inte att hög värmekapacitans inte är bra men att säga att det är den man utnyttjar vid vattenkylning tycker jag låter falskt.

Permalänk

Men det är väl för att vatten har så hög värmekapapacitet som man använder just vatten och inte någon annan vätska i vattenkylning.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

"Vad forskarna på Fraunhoferinstitutet lyckats göra är att lista ut hur de två ämnena kan kombineras. Detta genom att blanda i lite krom i mixen."

haha, låter som om dom kommit på ett ultimat bullrecept

Permalänk
Medlem
Citat:

Värmekapacitet för vatten är 4.184 J/(g·K) vid 20*C.
Det är dock inte samma sak som värmeledningsförmåga, men det är ju vattnets höga värmekapacitet som utnyttjas vid vattenkylning.

Det får du gärna förklara lite närmare för mig.

Permalänk

Värmekapacitet innebär hur mycket energi(värme) som krävs för att värma en viktenhet av ämnet en grad. I detta fall krävs 4,184 J/(g*K), dvs energi/(massa*temperatur).
Ett annat räkneexempel är att säga att en cpu avger 90W värme = 90J/s. Har vi en liter vatten från kranen ca 7*C så kan vi räkna ut hur lång tid det tar innan vattnet kokar (vi bortser ifrån att vattnet kyls av omgivande luft).

100*C-7*C = 93*C
93*C x 4,184J/(gK) x 1000g=389 112 J
(389112 J)/(90 J/s) = 4323s = 72min
Nu har vi 100*C på vattnet och önskar ta reda på hur lång tid det tar innan allt har kokat bort. Det krävs en viss energi för att få över vattnet i gasform, närmare bestämt 2260kJ/kg.

2260kJ/kg x 1kg = 2260kJ = 2260000J
(2260000 J)/(90 J/s) = 25111s = 4185min = 69h = 2,9 dygn
Jag skulle dock inte rekomendera att sitta med en processor på 100*C i 3 dygn i sträck.

Värmeledningsförmåga innebär hur mycket energi som kan transporteras per meter och sekund om temperaturskillnaden är K grader. Vatten hade, enligt tidigare inlägg, 0,6 W/(m*K), dvs effekt(=energi*tid) /(längd*temperatur). Vatten kan alltså transportera 0,6 Joule 1 meter på en sekund om temperaturskillnaden är 1 K(Kelvin). Eller Vatten kan transportera 0,6 W 1 meter om temperaturskillnaden är 1K varje sekund.

Jag hoppas detta hjälper samt att det inte ligger allt för långt ifrån sanningen.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

Ämne-------------------------Värmeledningsförmåga (W/(m*K))
Diamant----------------------900 – 2320
Silver-------------------------429
Koppar-----------------------401
Guld---------------------------318
Aluminium--------------------237
Vanlig kylpasta-------------0,7 – 5
vatten------------------------0,6
Olja---------------------------0,15
Luft---------------------------0,025

vad e de sten har för ngn värmeledningsförmåga

går de o ersätte kylpasta med kopparfett? (llr va de nu htr)

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Värmekapacitet innebär hur mycket energi(värme) som krävs för att värma en viktenhet av ämnet en grad. I detta fall krävs 4,184 J/(g*K), dvs energi/(massa*temperatur).
Ett annat räkneexempel är att säga att en cpu avger 90W värme = 90J/s. Har vi en liter vatten från kranen ca 7*C så kan vi räkna ut hur lång tid det tar innan vattnet kokar (vi bortser ifrån att vattnet kyls av omgivande luft).

100*C-7*C = 93*C
93*C x 4,184J/(gK) x 1000g=389 112 J
(389112 J)/(90 J/s) = 4323s = 72min
Nu har vi 100*C på vattnet och önskar ta reda på hur lång tid det tar innan allt har kokat bort. Det krävs en viss energi för att få över vattnet i gasform, närmare bestämt 2260kJ/kg.

2260kJ/kg x 1kg = 2260kJ = 2260000J
(2260000 J)/(90 J/s) = 25111s = 4185min = 69h = 2,9 dygn
Jag skulle dock inte rekomendera att sitta med en processor på 100*C i 3 dygn i sträck.

Värmeledningsförmåga innebär hur mycket energi som kan transporteras per meter och sekund om temperaturskillnaden är K grader. Vatten hade, enligt tidigare inlägg, 0,6 W/(m*K), dvs effekt(=energi*tid) /(längd*temperatur). Vatten kan alltså transportera 0,6 Joule 1 meter på en sekund om temperaturskillnaden är 1 K(Kelvin). Eller Vatten kan transportera 0,6 W 1 meter om temperaturskillnaden är 1K varje sekund.

Jag hoppas detta hjälper samt att det inte ligger allt för långt ifrån sanningen.

Allt det du skriver pekar mot att värmeledningsförmågan är det som gör vatten så bra i just vattenkylning. Värmekapaciteten är faktiskt knappt intressant med tanke på vilken (relativt) hög hastighet vattnet oftast har i en vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiG|ISbit
en vild gissning: kan det va så att kolfiber inte tål värme lika bra som koppar. Dvs smälter eller brinner upp?

Nej, tvärtom tål det värme mycket bättre.

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Allt det du skriver pekar mot att värmeledningsförmågan är det som gör vatten så bra i just vattenkylning. Värmekapaciteten är faktiskt knappt intressant med tanke på vilken (relativt) hög hastighet vattnet oftast har i en vattenkylning.

Vad många verkar glömma i diskussionen är att man inte kan jämföra vatten med koppar eller aluminium, utan måste jämföra med det enda alternativ som finns - luft. Vattnets ledningsförmåga suger rent allmänt jämfört med vilken metall som helst, men är trots allt betydligt bättre (4-5 gånger, beroende på tillsatser) än luft.

Sedan ser man till den högre värmekapacitansen jämfört med just luft vilken också betyder att det krävs rätt mycket energi för att få upp vattnet i temperatur.

MEN.

Det är i själva verket skit samma i slutändan. Vattnet i ett traditionellt vattenkylningssystem är nämligen inte kylmedium, utan endast och enbart ett transportmedium. Skulle man inte ha en fläktkyld radiator skulle systemet bara bli varmare och varmare. Vattnet transporterar värmen CPU, GPU etc etc producerar till radiatorn, där den faktiska värmeavledningen (kylningen) sker med fläkt mot kylfläns, dvs luft mot metall.

Det som gör vattenkylning attraktivt är att radiatorn kan ha en större kylfläns (räknat i kvadratcentimeter yta) och kan kylas med en större fläkt än en traditionell processorfläns kan. Man kan även ersätta flera små fläktar med en stor. En annan inte oväsentlig poäng är att man kan sätta denna fläkt på ett betydligt mycket bättre ställe än mitt i datorn.

Apropå kolfiber... nån som missat att diamant egentligen bara är en sorts kolstruktur, precis som grafit eller antracit? Eller att kolfiber inte är ett eget material, utan bara används som förstärkningsmaterial i diverse sorters plast?

Alla sorters plast har btw urusel värmeledningsförmåga, och om jag inte missminner mig fullständigt är kolfiber det närmaste man kan komma asbest - vilket är bland de bästa ISOLERINGSMATERIAL människan någonsin framställt...

Edit*
Efter en snabb koll i formelsamlingen framkommer det att kolfiber mycket riktigt har lägre värmeledningsförmåga än glasfiber, vilket i praktiken är standard vad gäller isolermaterial i våra väggar och tak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_fiber

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync