Permalänk
Medlem

Måste bara informera om att jag stör mig något enormt på särskrivningen. Kan inte någon moderator fixa?

Ont:

Man kan inte oroa sig för sånt här. Dessutom verkar det som att de fattiga länderna drabbas hårdare, as always med såna här sjukdomar, tyvärr.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Alltså, jag har problem att skriva korrekt numera efter att skrivit så många engelska texter. Jag skriver ihop när jag vet att det är så. Men t.ex. så är jag osäker på om det heter

isåfall eller i så fall

Jag skriver inte isär för att jävlas. Det är jag som har problem att hålla isär (heter det i sär?) Hmm... nej det heter nog isär som ett ord.

Finns det någon tumregel när man ska skriva ihop eller isär?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Har 300sidor fysik att lära mig på en vecka, risken att jag blir smittat är låg.

Om någon i västragötaland bli smittat kommer jag tejpa för alla fönster och dörrar in till min källare och leva syrgastuber och jägemeister. Samma procedur gäller även om MBY skriver att faran är överhängande.

Faran är överhängande, så det är nog bäst att du plockar fram gaffatejpen direkt!

Nä. Vad jag kan se är de sparsmakade fakta vi har idag inget skäl för oro. Jag har misslyckats med att förstå ens vad som skiljer denna SIV från vilken influensa som helst. Det enda verkar ju vara att vi faktiskt vet var den kommer ifrån, vilket vi inte alltid gör. Men att den skulle ha muterat är inte en "skrämmande" observation på något sätt, utan snarare något som influensavirus ofta gör, det är därför vi har olika influensor hela tiden. Mer kunskaper gör den naturligtvis inte farligare. I nuläget saknas motsägelsefria observationer för att dra någon sorts konsensus ur. Det mest egendomliga skulle vara observationen att unga och friska dör i större utsträckning än äldre, men detta är än så länge bara ett påstående. Spanska sjukan hade de egenskaperna också, vilket kan ha haft ett samband med första världskriget. Om gruppen unga på grund av aktivitet och rörlighet är de som exponeras uppvisar flest dödsfall så betyder inte det att dödligheten är störst för den gruppen.

Än så länge finns för lite data för att dra ordentliga epidemiologiska slutsatser och förvals-hypotesen är ju knappast mer vettig om den säger "farligare än vanligt". Observera också att WHOs 6-gradiga skala inte säger något om farligheten, bara hur bra vektor som viruset har.

Just nu är det rätt överilat att vara orolig för sig själv. Det är sannolikare att du blir överkört, får hjärtattack eller blir mördad än att du dör eller ens skadas allvarligt av SIV.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Enligt Wikipedia så dödade Spanska sjukan via en överreaktion från immunsystemet och det var därför unga och frisk dog mer.

"Among the conclusions of this research is that the virus kills via a cytokine storm (overreaction of the body's immune system) which explains its unusually severe nature and the concentrated age profile of its victims. The strong immune systems of young adults ravaged the body, whereas the weaker immune systems of children and middle-aged adults caused fewer deaths."

Om detta stämmer och samma gäller för denna influensa är det ju oroväckande. Speciellt med tanke på att många jag känner skryter om att de aldrig blir sjuka och har så bra immunsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Alltså, jag har problem att skriva korrekt numera efter att skrivit så många engelska texter. Jag skriver ihop när jag vet att det är så. Men t.ex. så är jag osäker på om det heter

isåfall eller i så fall

Jag skriver inte isär för att jävlas. Det är jag som har problem att hålla isär (heter det i sär?) Hmm... nej det heter nog isär som ett ord.

För min egen del går det automagiskt i skallen. Men ett tips kan vara är om det första ordet beror på det andra. Typ influensan kommer från svinen. Svininfluensa. Om du skriver Svin influensa så finns där ingen relation. Sen om man blandar engelska och svenska kör jag alltid med bindestreck.

I mina ögon är det i stort sett bättre att skriva ihop än att inte göra det.

För övrigt är "i så fall" korrekt när det är särskrivet. Då dessa ord inte utgör ett eget ord.

Jahapp, det var dagens lektion.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Men seriöst. Vad gör ni om det verkligen blir en pandemi? Skolkar från skolan? Bryr er inte?

Jag tar det när (OM!) det blir aktuellt. Ingen idé att gå och oroa sig nu.

Citat:

isåfall eller i så fall

Tumregeln är: Uttalar du det som ett ord när du pratar så skriver du det som ett ord. Svininfluensan uttalas t.ex. som ett ord. Isåfall och isär också. Firefox är lite dålig på sammansatta ord, så tolka inte alltid rödmarkering som felstavning eller ihopskrivning. (t.ex. ihopskrivning är rödmarkerat)

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Kom just på en sak har dett dött någon utanför mexico? det kan ju vara så att dom som fått smittan som varit i mexico tidigare fick en ädre version av viruset som ej är dödligt . dom som dör av viruset i mexico nu kanske är en muterad version.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Kom just på en sak har dett dött någon utanför mexico? det kan ju vara så att dom som fått smittan som varit i mexico tidigare fick en ädre version av viruset som ej är dödligt . dom som dör av viruset i mexico nu kanske är en muterad version.

Japp så kan det vara. Bara o dra igång Svarta Döden med Ultima Thule, ta fram en flaska renat, korka upp och dö med värdighet. Jag ligger i startgroparna.

Sanningen är väl att just nu vet ingen något. Vi får ge det ett par dagar. Inte alls omöjligt att det du säger är sant.

Permalänk
Medlem

Plitade ihop en liten grejj som visar de senaste nyheterna från de stora internationella nyhetsfeeden.

http://flu.netrogenic.com/

Sprid gärna, som ett virus

Permalänk
Avstängd

Det finns teorier som säger att Spanska Sjukan var så dödligt pga den fick immunförsvaret att löpa amok. Och i vilken ålder har man starkast immunförsvar? Unga vuxna. En annan teori säger att gamlingar går fria eftersom de träffat på så många olika influensor.

Denna svininfluensa påverkar lättast unga vuxna, verkar det som. Det är märkligt att det är i Mexico folk dött, men i andra länder har det varit en mild variant. Med Spanska Sjukan verkade det som att de som drabbades av den milda influensan omedelbart innan, drabbades inte av Spanska Sjukan. Mao kanske det vore bra att bli smittad av denna milda variant? Hmmm...

I vilket fall som helst, så tror jag som forskarna: denna version är inte så farlig för oss. Faran är om den muterar. Och eftersom fler och fler människor får sjukan så finns det större risk att den muterar. Jaja, vi får se. WHO har reagerat kraftigt i alla fall, de har aldrig haft beredskap 4. Jag tror att det går vägen denna gång.

Men rent statistiskt så borde en riktigt rejäl pandemi komma snart, som dödar massvis - om man tittar på historien.

Permalänk
Medlem

Lite svårt att titta på historien och dra slutsatser utifrån det om man ser till att de senaste hundra åren knappast är representativa för hur utvecklingen i världen sett ut.
Några faktorer som ändrats ganska rejält är
- befolkningsmängden
- befolkningstätheten
- hur folk reser
- tekniska och medicinska utvecklingen

Alla dessa faktorer påverkar så det är svårt att säga hur det statistiskt kommer att bli.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Jäkla influensa.

Är på väg på TechEd i LA nästa vecka, får se om resan blir av.

Visa signatur

"Mies saa kaatua mutta ei karata." -- Adolf Ehrnrooth IR 7, Äyräpää 1944.

Permalänk
Medlem
Citat:

isåfall eller i så fall

Skriv det som du säger det så är det inga problem. Heter det svin (mellanrum) stor eller svinstor(utan mellanrum)? Så enkelt är det tycker jag är du osäker på något ord så säg ordet till dig själv eller tänk igenom det:)

Sen influensan verkar ju inget vidare farlig. jag skulle snarare mer oroa mig för alla dessa superbakterier som är immuna mot antibiotika som bara ökar och ökar. När det kommer en sådan influensavåg med superbakterier då skulle det finnas skäl att vara orolig och bunkra konserver:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Undantagstillstånd i Kalifornien. Är det ett pr-trick från Terminatorn eller står det på en adekvat grund?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Undantagstillstånd i Kalifornien. Är det ett pr-trick från Terminatorn eller står det på en adekvat grund?

Vad jag förstått baseras det på två dödsfall där svin influensan misstänks ha varit inblandad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Vad jag förstått baseras det på två dödsfall där svin influensan misstänks ha varit inblandad.

e inte undantags tillstånd lite o överkant för det då?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
e inte undantags tillstånd lite o överkant för det då?:p

Jo, det tycker jag också. Jag antar att man är rädd för att det sprider sig snabbt. En vanlig influensa sprider sig ju oerhört snabbt. Om två redan är döda har de haft sjukdomen över en vecka och troligen smittat många andra redan.

Permalänk
Medlem

Fas 5

Oh its on!

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Alla nerds in i bunkern! Så länge man har 15mins solljus, Jolt, en dator och internet så klarar iaf jag mig! *fniss*
Nivå/Fas 5 hmm folk får helt enkelt vara försiktiga, dock läste jag nu och det verkar vara upphåsat då tex Fågelinfluensan verkar varit mycket farligare dock så smittar det här väldigt lätt så det kan blossa upp till ett stort problem.

Hoppas det reder ut sig inom tid så folk kan slippa oroa sig.

Permalänk
Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
15mins solljus

även om det bara är en kvart, varför stå ut med skärmreflexer? det får allt bli persienner framför källargluggen.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Karta för att se spridningen

http://www.influensa.eu/?p=142

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Det finns numer ett bekräftat fall i Sverige.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

"Igår uptäcktes det första fallet av svininfluensa i Sverige. Det är en kvinna i Stockholm som haft viruset och nu är frisk."

http://www.sr.se/jamtland/nyheter/artikel.asp?artikel=2818863

Fan vilket antiklimax saddam
1 sjuk och hon är nu frisk

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Avstängd

Det som man är rädd för är att viruset muterar. Då kan det gå riktigt illa. Spanska sjukan (som kom från nordamerika, men uppmärksammades i Spanien) kom i flera vågor under ett par år. Senare kom den och slog till med full kraft. Vi kanske är i första vågen? Men hur som, så är jag glad för att den inte muterat. Att WHO drar upp alarm level till 5 görs inte helt utan anledning. Viruset har potential anser WHO.

Permalänk
Medlem

CSM101 1 -Svininfluensan 0

Harmlöst om man är normal, dvs inte immunsupprimerad.

Känns som en svår släng av influensan...

Permalänk
Avstängd

Patient zero:

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Patient zero:

http://www.filehurricane.com/photos/4272009114704PM_swine.jpg

Klockrent!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nu var det ju dock inte så att det var ett virus hos grisar som råkade hoppa över till människor, det var ju tvärtom, det första fallet hos grisar inträffade på grund av att de blev smittade av en människa.

Låt oss säga att varenda svensk i hela landet blir smittad, so what?

Symptomen beskrivs som lika allvarliga som en svår förkylning eller mild vanlig influensa. Oavsett hur snabbt den sprider sig så är sjukdomen ofarlig för alla utom de som redan är vid riktigt dålig vigör.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
Nu var det ju dock inte så att det var ett virus hos grisar som råkade hoppa över till människor, det var ju tvärtom, det första fallet hos grisar inträffade på grund av att de blev smittade av en människa.

Låt oss säga att varenda svensk i hela landet blir smittad, so what?

Symptomen beskrivs som lika allvarliga som en svår förkylning eller mild vanlig influensa. Oavsett hur snabbt den sprider sig så är sjukdomen ofarlig för alla utom de som redan är vid riktigt dålig vigör.

Som sagt, problemet är om den muterar till något otäckt.

Det var någon helt vanlig ofarlig sjukdom, typ snuva eller influensa, som kom till de amerikanska indianerna med missionärer för första gången. Indianerna dog som flugor. Symptomen var mycket märkliga. Organen kollapsade med vita prickar(?). Det var först efter typ 3e generationen indianer som symptomen började likna våra; typ, lite hosta och halsont. (Jag kommer inte ihåg vilken sjukdom det var, men det var någon banal vanlig sjukdom, typ snuva eller influensa). Den första generationen och andra generationen indianer uppvisade mycket märkliga symptom. De dog som flugor.

Jag har en kompis som är överläkare och han är inte påläst. Han tror att en influensa bara är som en vanlig influensa, fast lite värre. Jag har försökt förklara att om influensan muterar till något nytt, som spanska sjukan gjorde, så kommer det inte bli som en vanlig influensa, "bara lite värre". Spanska sjukan gjorde så patienterna drunknade, pga massor med vätska i lungorna. Organen började svikta. etc.

Får vi en helt ny influensa så kommer kanske inte symptomen vara som en vanlig influensa, bara lite värre. I värsta fall får vi något lika allvarligt som Spanska Sjukan eller något sånt, som dödade ca 50 miljoner människor, dvs typ 5% av jordens befolkning. 5% av våra dagens 6 miljarder, det blir 300 miljoner människor det.

Spanska sjukan kom i vågor. Första vågen var en jobbig influensa. Något år senare kom nästa våg. Sen, pang bom, hade viruset muterat och fram hoppade: Spanska sjukan. Det finns inget som säger att svininfluensan, dvs nordamerikanska influensan, är konstant. Det kan i värsta fall vara så att den muterar om några år. Varför tror ni forskarna är så rädda för, varför tror ni WHO bevakar influensor så noga? Pga de har tråkigt och vill dra till sig uppmärksamhet? Tror ni WHO bevakar snuvor lika noga som influensor?

Det finns massor av litteratur om ni vill läsa på lite.