AMD planerar fler grafikkort med DirectX 11

Permalänk
Melding Plague

AMD planerar fler grafikkort med DirectX 11

Grafikkortstillverkaren AMD planerar att storsatsa på DirectX 11. Flera nya kodnamn ger ledtrådar om de kommande modellerna.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

så att köpa(Uppgradera) grafikkort nu vore idioti.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Absolut inte. Korten som finns nu har varit på marknaden länge, och sett många prissänkningar. De nya korten kommer att lanseras till höga, höga priser, som vanligt. Knappast prisvärt. Datordelar är ALDRIG prisvärda direkt efter lansering. Att köpa nu är motsatsen till idioti.

DirectX 11? Ett marknadsföringsknep. Funkar mest på oinsatta och naiva småttingar som inte fattar bättre.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Absolut inte. Korten som finns nu har varit på marknaden länge, och sett många prissänkningar. De nya korten kommer att lanseras till höga, höga priser, som vanligt. Knappast prisvärt. Datordelar är ALDRIG prisvärda direkt efter lansering. Att köpa nu är motsatsen till idioti.

DirectX 11? Ett marknadsföringsknep. Funkar mest på oinsatta och naiva småttingar som inte fattar bättre.

Precis. +1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Absolut inte. Korten som finns nu har varit på marknaden länge, och sett många prissänkningar. De nya korten kommer att lanseras till höga, höga priser, som vanligt. Knappast prisvärt. Datordelar är ALDRIG prisvärda direkt efter lansering. Att köpa nu är motsatsen till idioti.

DirectX 11? Ett marknadsföringsknep. Funkar mest på oinsatta och naiva småttingar som inte fattar bättre.

Visst, men till skillnad från Nvidia så har ju AMD betydligt mer humana priser på sina grafikkort vid lanseringstillfällena. Källa: Historiken.

Permalänk
Avstängd

om jag köper den första versionen av dx11 blir det iaf detta kort istället för nvidia.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

i dagens läge får man verkligen bra pris/prestanda imo, 4870 och 260 kan man hitta för 1600-1700, köp två och kör cf/sli och du har prestanda som räcker ett bra tag. 4870x2 för 3490:-, osv. shit man kan ju t.o.m köra 3-way
är ju perfekt timing för uppgraderingar som det ser ut nu
58xx serien kanske blir bättre men har man 80+ fps eller liknande spelar det ingen roll om man får 140+ med de nyare korten imo.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Absolut inte. Korten som finns nu har varit på marknaden länge, och sett många prissänkningar. De nya korten kommer att lanseras till höga, höga priser, som vanligt. Knappast prisvärt. Datordelar är ALDRIG prisvärda direkt efter lansering. Att köpa nu är motsatsen till idioti.

DirectX 11? Ett marknadsföringsknep. Funkar mest på oinsatta och naiva småttingar som inte fattar bättre.

När de nya lanseras så blir även de korten som vi har nu billigare, då få är intresserad av att köpa ett "gammalt" kort. Och priserna behöver inte vara så mycket dyrare på det nya. De lanserar ju även budgetgrafikkort...

Så det finns delade tankar om detta.

Du får garanterat ett 4850/4870 billigare sen än nu.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Gött! Vad antas priset på en 5870 bli?

Permalänk
Medlem

Säg något spel som kommer kräva dessa kort... Finns inget utannonserat spel som är snyggare än Crysis/Crysis warhead så jag skulle vänta, jag vet över huvudtaget inget spel som kommer ha stöd för DirectX11. Möjligtvis Modern Warfare 2.. Men det kommer inte kräva bättre än dagens kort hur som helst för att maxa.

Permalänk
Medlem

HD5870 x2 ser ju nice ut men ett ensamt HD5870 kommer antagligen inte så nVIDIA:s bästa single kort.

Synd att det inte har kommit någon info om nVIDIA har planer på att göra ett dual kort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Gött! Vad antas priset på en 5870 bli?

Jag kan våga mig på en vild gissning på ca 3.000 kr inkl. moms för 5870, och ca 5.000 kr för 5870X2. Ingen vet priset i dagsläget och det är många faktorer som spelar in. Hur kommer de prestera i förhållande till nuvarande generation? Den svenska kronkursen. Och så vidare..

Permalänk
Avstängd

kul med nya kort blir dock ett 4870 till så man kan testa lite CF!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Jag kan våga mig på en vild gissning på ca 3.000 kr inkl. moms för 5870, och ca 5.000 kr för 5870X2. Ingen vet priset i dagsläget och det är många faktorer som spelar in. Hur kommer de prestera i förhållande till nuvarande generation? Den svenska kronkursen. Och så vidare..

Jo det är sant. Tänkte köpa ett GTX 275 i sommar men nu ångrar jag mig nog

Men hoppas på ett pris runt 3000kr iaf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hastigt
Säg något spel som kommer kräva dessa kort... Finns inget utannonserat spel som är snyggare än Crysis/Crysis warhead så jag skulle vänta, jag vet över huvudtaget inget spel som kommer ha stöd för DirectX11. Möjligtvis Modern Warfare 2.. Men det kommer inte kräva bättre än dagens kort hur som helst för att maxa.

De kanske sköt upp Mafia II för att fixa stöd för Dx 11?

Under 2010 borde det komma en hel del spel som stödjer Dx 11 eftersom både Nvidia och AMD kommer ha kort som klarar det. Men då har det säkert kommit ut en ny grafikkortsserie

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IntelAti
Gött! Vad antas priset på en 5870 bli?

Beror på ganska mycket; konkurrensen från Nvidia, huruvida TSCM får koll på 40nm (goda yields) och självfallet även hur mycket AMD vågar lägga på extra. Under 3000kr är min gissning på releasedagen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

De kommer ligga på samma priser som dagens, ungefär. Sedan är de lite dyrare i början och om de säljs parallellt med 4xxx så kommer priserna inte att vara "normala" förrän den serien är borta.

Edit: Fan vilka tröga uttalanden om Direct x11

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Oh fy fan, R800 kommer hamna i min burk i alla fall. Ser jävlar i mig mumma ut.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Om nvidias 300 kort stämmer.
http://sweclockers.com/nyhet/9401-skvaller_om_nasta_geforce

Så lär ju ati bli krossade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hastigt
Säg något spel som kommer kräva dessa kort... Finns inget utannonserat spel som är snyggare än Crysis/Crysis warhead så jag skulle vänta, jag vet över huvudtaget inget spel som kommer ha stöd för DirectX11. Möjligtvis Modern Warfare 2.. Men det kommer inte kräva bättre än dagens kort hur som helst för att maxa.

collin mcray dirt tex.

jag får köra på high.

Kompisen med coreI7 3,8ghz och hd4870x2 kunde inte köra allt på very high heller.

Likaså gta IV

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer ett 5670 som även det klarar sig utan extra ström så även vi som inte kräver extrem fps och inte har supernätagg men ändå vill ha ett hyfsat kort ska kunna njuta av 40nm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjaa
collin mcray dirt tex.

jag får köra på high.

Kompisen med coreI7 3,8ghz och hd4870x2 kunde inte köra allt på very high heller.

Likaså gta IV

Din vän med ett ganska mycket bättre system kunde inte köra samma spel på lika höga inställningar? I call bullshit....

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Om nvidias 300 kort stämmer.
http://sweclockers.com/nyhet/9401-skvaller_om_nasta_geforce

Så lär ju ati bli krossade.

Jag tycker det verkar som om ryktena om Nvidia lätt blir hajpade medan ryktena om ATI snarast är nedtonade.
Tänker närmast på vilka monster som GTX280 och 260 skulle bli och hur dessa skulle krossa ATI:s 4800 serie fullständigt.
Det som också talar för detta är att Nvida verkar släppa sina kort lite senare än ATI:s, "Köp inte ATI utan vänta på våra kort, det är det värt".
En sak är nog säker, det kommer inte skilja väldigt mycket prestanda per krona, det är så tuff konkurens nu, att Nvida inte kan lägga sig mycket högre i pris än ATI, max 20-30% får det skilja.
Eftersom ATI fortfarande är lite av the Underdog kan dom inte lägga sig högre än Nvidia alls.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Din vän med ett ganska mycket bättre system kunde inte köra samma spel på lika höga inställningar? I call bullshit....

Läs Om, Läs Rätt.

"...kunde inte köra allt på very high"

Permalänk

Klart det blir ett ATI nästa gång... moderkortet jag har stödjer ju Crossfire... inte SLI. Så man är ju tvungen... ifall man inte ska byta ut allt.

Permalänk
Medlem

Vad har dx11 med grafik korten att göra? Trodde det bara hade med mjukvara och att spel var kompatibla... Skulle nån snäll kunna berätta för mig

Blir att byta ut mitt nya 4770 om ett tag igen dåra. Men så är det ju alltid att dom jobbar med nått nytt när det nya börjar säljas=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Vad har dx11 med grafik korten att göra? Trodde det bara hade med mjukvara och att spel var kompatibla... Skulle nån snäll kunna berätta för mig

Blir att byta ut mitt nya 4770 om ett tag igen dåra. Men så är det ju alltid att dom jobbar med nått nytt när det nya börjar säljas=)

precis som med dx 10 måste spel, grafikkort och op.system ha stöd för det.

Permalänk
Medlem

Hoppas man kan leva på ett 5870, tills nästa directx.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mkjn2
Vad har dx11 med grafik korten att göra? Trodde det bara hade med mjukvara och att spel var kompatibla... Skulle nån snäll kunna berätta för mig

Blir att byta ut mitt nya 4770 om ett tag igen dåra. Men så är det ju alltid att dom jobbar med nått nytt när det nya börjar säljas=)

På grafiksidan har det tillkommit Hull Shader, Tessellator, och Domain Shader.
Den viktigaste grafiska finessen är nog tessellation. http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2329315,00.asp
Kort sagt fixar det till sånt som uppbyggt av lite grovhuggna ytor.
Sen stämmer det att en hel del nya finnesser inte ligger i grafiken och att de flesta av dagens kort har stöd för dessa, allt som krävs är nya drivrutiner.
Bättre Multithreading för grafiken och Compute Shader, kommer även dagen kort kunna stödja.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Om nvidias 300 kort stämmer.
http://sweclockers.com/nyhet/9401-skvaller_om_nasta_geforce

Så lär ju ati bli krossade.

Beror helt på när Nvidia (motsvarande att spec. stämmer förstås) får ut sina kort på marknaden. Kommer HD5*** i Juli och GT300 i Oktober så har AMD 2 månader på sig att ta tag i marknaden och se till att det finns en konkurrent till GT300 när de väl dyker upp.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"