Varför röstade INTE du i EU-valet?

Permalänk
Medlem

Varför röstade INTE du i EU-valet?

Det var bara runt 40% av de röstberättigade i Sverige som valde att rösta i EU-valet.
Och då undrar jag, varför väljer man att inte rösta? Det måste finnas en hel del här på Swec som inte röstade och jag är intresserad av varför just du inte röstade i EU valet.

OBS! Jag är inte ute efter att "klanka" ner på er som valde att inte rösta, jag är bara intresserad av varför.

Permalänk
Medlem

Ointresse och bitterhet.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att förtidsrösta flera gånger men det blev aldrig av. Sen kom jag hem vid 4tiden från sweden rock och var inte helt sugen på att rösta då så det fick bli.

Annars har jag inte missat ett val tidigare.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag höll mig till samma filosofi som i alla andra val. Det var på gränsen att det var värt att rösta på PP i detta men sen kom jag fram till att det ändå är EU vi talar om. Spelar liksom ingen roll att visa vad jag tycker om övriga partiers ryggradslösa fjanterier när det ändå kvarstår inte bara dessa övriga partiers idioti, utan även alla andra medlämsländers diton...

Det kändes lite som att spotta in i vinden. Visst kan det vara en upprorsaktig gest, men det enda det gör är att någon annan slipper spotta på en, för det har man redan lyckats med själv...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hade tänkt att förtidsrösta flera gånger men det blev aldrig av. Sen kom jag hem vid 4tiden från sweden rock och var inte helt sugen på att rösta då så det fick bli.

Annars har jag inte missat ett val tidigare.

Samma här fast jag var inte på sweden rock

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Har annat å tänka på än ett fånigt val, sen politik är det värsta jag vet, bara korrupta jävlar överallt.

Permalänk
Medlem

Jag känner mig oerhört besvärad av syftningsfelet i rubriken! "INTE du"? Allså inte jag? utan nån annan?
Det borde naturligtvis vara "Varför röstade du INTE i EU-valet"

Permalänk
Medlem

Hade tänkt rösta men hittade inte plånboken vid tillfället och orkade inte lägga en jätteinsats på att leta.

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte som det handlar om varför man inte röstade utan SM i den mest lata anledningen. Låt mig sammanställa en ranking-lista:

Hittade inte plånboken
Hade annat att tänka på
Rösta är fjantigt
Provkörde motorcyklar
Sweden Rock
Bitterhet över röstningsproceduren
Var någon annanstans
Ogillar EU

Jag hoppas det kommer in någon som säger att "Mamma förbjöd mig", "jag höll på att porrsurfa" "Var det val?" samt favoriten "Jag röstar inte av ren princip"

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

@Sentenced, ja det verkar vara så som du säger. Väldigt intressant måste jag säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Jag känner mig oerhört besvärad av syftningsfelet i rubriken! "INTE du"? Allså inte jag? utan nån annan?
Det borde naturligtvis vara "Varför röstade du INTE i EU-valet"

Jag blev medveten om detta precis efter jag hade skickat iväg mitt inlägg och jag har tyvärr inte befogenheter att ändra på det.

Permalänk
Medlem

Tänkte rösta, men sen åkte jag och provkörde motorcyklar från blocket istället, och sen var det för sent.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

För att jag ogillar EU och för att man inte kan rösta på att man vill gå ur. Jag anser att alla former av deltagande, även att rösta på ett parti som vill att Sverige går ur EU, stärker organisationen.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Verkar ju inte som det handlar om varför man inte röstade utan SM i den mest lata anledningen. Låt mig sammanställa en ranking-lista:

Hittade inte plånboken
Hade annat att tänka på
Rösta är fjantigt
Provkörde motorcyklar
Sweden Rock
Bitterhet över röstningsproceduren
Var någon annanstans
Ogillar EU

Jag hoppas det kommer in någon som säger att "Mamma förbjöd mig", "jag höll på att porrsurfa" "Var det val?" samt favoriten "Jag röstar inte av ren princip"

Ok... Så det du gnäller om är att folk i en tråd om varför man inte röstade tycker att folk har dåliga anledningar till att inte rösta?

Så vad skulle du säga är en enligt dig giltig anledning då? Krävs det sjukintyg? måste man vara i landet? Förlamad från nacken och ner utan kontakt med omvärlden kanske? Otroligt fjantig sak att gnälla över tycker jag. Har du problem med att folk inte röstar så får du ju som minst säga varför dessa anledningar inte skulle duga.

Vad är det som skulle vara fel med att inte vilja delta i ett val på grund av att man inte stödjer det valet handlar om? Och vad skulle vara fel med att inte rösta på ren princip?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ok... Så det du gnäller om är att folk i en tråd om varför man inte röstade tycker att folk har dåliga anledningar till att inte rösta?

Så vad skulle du säga är en enligt dig giltig anledning då? Krävs det sjukintyg? måste man vara i landet? Förlamad från nacken och ner utan kontakt med omvärlden kanske? Otroligt fjantig sak att gnälla över tycker jag. Har du problem med att folk inte röstar så får du ju som minst säga varför dessa anledningar inte skulle duga.

Vad är det som skulle vara fel med att inte vilja delta i ett val på grund av att man inte stödjer det valet handlar om? Och vad skulle vara fel med att inte rösta på ren princip?

Jag har inte sagt något om det. Jag noterar bara att lathet verkar vara en rätt så stor faktor om din primära anledning att rösta är t.ex. att du inte hittar din plånbok eller att man hade annat att tänka på t.ex.

Alla anledningar är fullt giltiga, det är inte olagligt att inte rösta. givetvis duger vilken anledning som helst.

Var ser du att jag gnäller något om att det är dåliga anledningar? Jag noterar och har listat några av de givna anledningarna. Det är inte helt otroligt att kalla det något annat än lathet i många av fallen det inser du ju själv om du läser anledningen. Eller menar du att man inte kan läsa in något mått av lathet i nåt av de ovan angivna åsikterna?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Min inställning till staten och politiker:

Don't believe them, don't fear them, don't ask anything of them.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Medlem

Jag röstade, dock gillar jag något som en britt sade på nyheterna "What's the point in voting... they just do whaterver they like to do" :S

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag har inte sagt något om det. Jag noterar bara att lathet verkar vara en rätt så stor faktor om din primära anledning att rösta är t.ex. att du inte hittar din plånbok eller att man hade annat att tänka på t.ex.

Alla anledningar är fullt giltiga, det är inte olagligt att inte rösta. givetvis duger vilken anledning som helst.

Var ser du att jag gnäller något om att det är dåliga anledningar? Jag noterar och har listat några av de givna anledningarna. Det är inte helt otroligt att kalla det något annat än lathet i många av fallen det inser du ju själv om du läser anledningen. Eller menar du att man inte kan läsa in något mått av lathet i nåt av de ovan angivna åsikterna?

Att kalla det för SM i den mest lata anledningen och nämna saker så som "mamma förbjöd mig" m.m. är ju knappast någon positiv framställning.

Givetvis kan man läsa in lathet i anledningarna, men då du rätt effektivt täcker in så gott som alla anledningar inkl de jag skulle kalla mest giltiga, d.v.s. de principiella eller baserade på genuina åsikter i sammanställningen med lata anledningar så är det svårt att tolka det som någonting annat än gnäll. Och jag gnäller rätt mycket, så jag borde veta

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Vi har rösträtt och inte rösttvång. Det finns länder där det är tvång på att rösta och en röst på fel lag kan ge en dödsstraff.

Sen så jag gillar inte de personer som sitter högt på sin fina häst och klankar ner på dom som inte röstar. "-Titta på mig, jag har röstat. Ni andra anarkister som tog en MC-tur eller gjorde det ni älskar mest fördärvar demokratiiiiiiiin".

Pffff. Jitterbugg!

Somliga val ligger jag på soffan, andra lyckas jag rösta. Denna gången kom aldrig mitt röstkort så utgången var ganska självklar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att kalla det för SM i den mest lata anledningen och nämna saker så som "mamma förbjöd mig" m.m. är ju knappast någon positiv framställning.

Givetvis kan man läsa in lathet i anledningarna, men då du rätt effektivt täcker in så gott som alla anledningar inkl de jag skulle kalla mest giltiga, d.v.s. de principiella eller baserade på genuina åsikter i sammanställningen med lata anledningar så är det svårt att tolka det som någonting annat än gnäll. Och jag gnäller rätt mycket, så jag borde veta

Jag sa inget om att det är en positiv framställning heller. Jag är ändå förvånad att de flest av anledningarna helt klart tyder på lathetsfaktorn och därmed fann jag det intressant.

Att mamma förbjöd någon att rösta är ett önsketänkande då det låter som mycket mindre lathet än t.ex. att man inte kan hitta sin plånbok.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Min röst är utan betydelse, också bryr jag mig inte.

Permalänk
Medlem

Jag röstade på PP för att jag hyser någon form av förhoppning för att idioterna i några av de traditionella partierna ska förstå att frågan om personlig integritet och rätten till ett privatliv är en nyckel till att få fler väljare.

Om det lyckas kommer andra partier i andra länder att, i min utopiska fantasiförhoppning, eventuellt följa efter i någon mån.

If all else fails hoppas jag på globalt krig a'la mänsklighetens självskapade apokalyps som rensar bort avskummen från maktpositionerna och tvingar tillbaka samhället till något slags fallout där förutsättningarna kanske inte är de bästa, men man kan iaf få dö fri.

Om alternativ två innehåller hagelbössor och rikligt med ammunition, samt att alla politiker blir till resident evil-zombies så hoppas jag mest på det.

Resident Bodström...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Jag röstade på PP för att jag hyser någon form av förhoppning för att idioterna i några av de traditionella partierna ska förstå att frågan om personlig integritet och rätten till ett privatliv är en nyckel till att få fler väljare.

+1

Skulle jag röstat skulle det definitivt blivit just piratpartiet:)

Men min anledning till varför jag inte röstade är att jag befinner mig på andra sidan jordklotet och var med på tjejens jobb och sen runt 18-18.30 (taiwanesisk tid) käkade vi middag för att fira hennes syrra som tog studenten den 6 juni, alltså dagen innan och på våran nationaldag:).

Mycket trevlig middag med hennes familj och hennes syrra's kille.

Edit
Sen att säga att ens röst är utan betydelse är ju lite av skitsnack imo. Tänk om 10.000 skulle säga samma sak och inte rösta på det parti dem vill, hur tror ni det skulle gå får dem då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag sa inget om att det är en positiv framställning heller. Jag är ändå förvånad att de flest av anledningarna helt klart tyder på lathetsfaktorn och därmed fann jag det intressant.

Att mamma förbjöd någon att rösta är ett önsketänkande då det låter som mycket mindre lathet än t.ex. att man inte kan hitta sin plånbok.

Lathet och prioritera annat är alltså samma sak? Att nån var på Sweden Rock istället för att rösta har ju knappast med lathet att göra.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag röstade inte för att jag helt enkelt inte vet vad jag ska rösta på. Blankröst är inte min grej helt enkelt.

De etablerade partierna har jag inte förtroende för längre (har väl aldrig haft 100% förtroende, men med ipred och annat skit har jag gett upp totalt) och de partier som inte är etablerade... Nej. Jag funderade ett tag på att rösta på PP men kände bara att hela grejen är tröttsam.

Och det verkar de flesta i min omgivning tycka, allt är bara tröttsamt.

Permalänk
Inaktiv

På valvakan sa de ju att en röst bland 736 inte gjorde någon skillnad. Då borde ju inte en röst bland 3 miljoner göra någon skillnad :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
På valvakan sa de ju att en röst bland 736 inte gjorde någon skillnad. Då borde ju inte en röst bland 3 miljoner göra någon skillnad :P.

Där har du en poäng! (Y)

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lathet och prioritera annat är alltså samma sak? Att nån var på Sweden Rock istället för att rösta har ju knappast med lathet att göra.

Att man prioriterar något annat kan mycket väl ha med lathet att göra men i olika grad. Det finn som sagt grader i helvetet också.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tänker bara rösta om det går göra via nätet (t.ex. som att deklarera) och då blir det partiet med det coolaste namnet, eftersom jag ändå har nollkoll och inte bryr mig..

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XTRO
Tänker bara rösta om det går göra via nätet (t.ex. som att deklarera) och då blir det partiet med det coolaste namnet, eftersom jag ändå har nollkoll och inte bryr mig..

Jag tror inte röstning via nätet är en särskilt bra idé. Det är främst säkerhetsaspekten jag tänker på och med tanke på att röstningen är en av de få medel vi på en demokratisk väg kan påverka så är det otroligt viktigt att det är säkert.

Jag skulle tro att medelsvenssons dator är inte svår alls att hacka och därför är online röstning dåligt, än så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lathet och prioritera annat är alltså samma sak? Att nån var på Sweden Rock istället för att rösta har ju knappast med lathet att göra.

Det finns något som heter förtidsröstning. Om man vet att man kommer att vara bortrest under valdagen och man egentligen vill rösta så är det ren och skär lathet att inte ha tagit sig tiden att förtidsrösta.

Permalänk

Jag jobbade, sen när jag skulle rösta var det stängt (?!) och det här var kl 19.00 vill dom ha valdeltagande får dom fan ha öppet längre! Man borde kunna rösta på internet med Elektrisk legitimation. I dagens tekniksamhälle borde det verkligen inte vara några problem och säkert billigare enklare och snabbare. Sen kan det ju finnas alternativet att gå och rösta ifall man lever i stenåldern och inte har dator med internet uppkoppling. Men man gick väl inte direkt genom eld och snöstorm för att hinna rösta i EU valet då jag avskyr den europeiska unionen på grund av uppenbara skäl.

Visa signatur

assrock!! hehe