Varför röstade INTE du i EU-valet?

Permalänk
Sötast

Okej.

Jag tänkte faktiskt rösta helt ärligt.

Först förtidsrösta då jag inte gillar att bindas till ett datum.
Sen när det faktiskt var röstdag så tog jag emot gäster från utlandet och glömde det helt.

MEN
På samma gång så känns det som det kvittar.
Titta bara på piratebay å allt, allting är så jävla korrupt så att man får ont i magen.

Nu är det självklart inte samma personer vi pratar om, men om "sverige" verkligen vågar gå ut och visa publikt hur korrupt det är..... Då tänker jag fan inte bry mig, för jag är bara en liten äcklig peasant på gatan och vad jag säger kommer aldrig att räknas.

Men i vilket fall så kommer jag rösta på det parti som står för våran personliga integritet, och det vet vi alla redan vilket det är. Även om deras andra åsikter verkar vara helt störda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
Jag jobbade, sen när jag skulle rösta var det stängt (?!) och det här var kl 19.00 vill dom ha valdeltagande får dom fan ha öppet längre! Man borde kunna rösta på internet med Elektrisk legitimation. I dagens tekniksamhälle borde det verkligen inte vara några problem och säkert billigare enklare och snabbare. Sen kan det ju finnas alternativet att gå och rösta ifall man lever i stenåldern och inte har dator med internet uppkoppling. Men man gick väl inte direkt genom eld och snöstorm för att hinna rösta i EU valet då jag avskyr den europeiska unionen på grund av uppenbara skäl.

Men tro på fan att jag hittar en massa inlägg från dig om att elen är för dyr tack vare EU osv osv osv.
Jag kräver att du ska ta bort alla politiskainlägg. Du har nämligen inte rätt att tycka när du inte ens har orkat göra din del för att påverka.

Värsta jag vet är folk som gnäller på Moderaterna och sedan när man frågade vad dom röstade på så säger dom. "Jag röstade inte"

Näää men grattis då ska du vara tyst och låta Moderaterna göra precis som dom vill.

Permalänk

känns som att det är så mycket byråkrati i EU, de har alldeles för mycket makt, för mycket pengar och är på nåt sätt för frånskilda från folket. Det låga valdeltagandet säger väl nånting. EU får mer makt, men färre bryr sig. Förhoppningsvis fattar de det i sinom tid.

Det här killen har en poäng, även fast han själv är EU-politikker:
http://www.youtube.com/watch?v=0JQqJj69OEs

taking tax payers money and distributing it to those fortunate enough to be employed within the system.. The eu may once have been an idealistic or at least an ideological project but it is now long since been an handy way to make a living, which of course is what makes it so hard to dislodge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Men tro på fan att jag hittar en massa inlägg från dig om att elen är för dyr tack vare EU osv osv osv.
Jag kräver att du ska ta bort alla politiskainlägg. Du har nämligen inte rätt att tycka när du inte ens har orkat göra din del för att påverka.

Värsta jag vet är folk som gnäller på Moderaterna och sedan när man frågade vad dom röstade på så säger dom. "Jag röstade inte"

Näää men grattis då ska du vara tyst och låta Moderaterna göra precis som dom vill.

Du har ett urgammalt sätt att argumentera
Man kanske väljer att inte rösta eftersom det har visat sig gång på gång att det inte har gett någon resultat och förmodligen aldrig kommer att ge någon resultat, i alla fall inte med den system som finns idag.
Man kanske väljer att inte rösta som ett slags uppror till den så kallade "demokratin" där politiker lovar en sak och gör något helt annat.
Man kan väljer att inte rösta för att man helt enkelt inte håller med de partier som finns att välja mellan, i mitt fall kan jag påstå att det är på detta sätt förutom just en specifik parti som med störst sannolikhet aldrig kommer få makten i riksdagen, och nej tro inte att det är PP som alla pratar vilt om.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Men tro på fan att jag hittar en massa inlägg från dig om att elen är för dyr tack vare EU osv osv osv.
Jag kräver att du ska ta bort alla politiskainlägg. Du har nämligen inte rätt att tycka när du inte ens har orkat göra din del för att påverka.

Värsta jag vet är folk som gnäller på Moderaterna och sedan när man frågade vad dom röstade på så säger dom. "Jag röstade inte"

Näää men grattis då ska du vara tyst och låta Moderaterna göra precis som dom vill.

Det där måste vara det med facistiska skitsnack jag hört på länge. Vem är du att bestämma vad någon annan har rätt att tycka!

Att man inte bidrar till processen betyder inte att man inte kan uttrycka sitt missnöja med den. Det är lika puckat som att säga att om man inte frivilligt slängt in pengar till röda korset så får man inte tycka synd om människor som har det illa i resterande världen.

Förklara gärna vad alternativet är då en blankröst är precis lika värdelöst som att ge grannen rätten att rösta åt en. Jag tycker inte partisystemet vi har fungerar så bra på många sätt, men en blankröst gör bara att någon annan får bestämma vilket parti min röst ska läggas på, så varför skulle jag rösta när jag inte tycker att något parti förtjänar min röst? Samma sak gäller EU-valet. Jag gillar inte EU som det är och vill inte ens att vi skall vara med i det, så varför skulle jag eller någon som håller med mig stöjda hela processen genom att delta i att den fortsätter?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Precis som tcntad så var jag i Taiwan på valdagen, därför ingen röst.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Jag var bakfull och orkade inte gå upp.

Hade jag röstat hade det blivit blankt ändå. Vill inte kompromissa med mina åsikter för hade jag röstat hade det blivit en röst på PP vilket jag inte är helt okej med...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
... Elektrisk legitimation.

Jag vill också ha elektrisk legitimation!

- Få se på körkortet tack!
- Varsågod!
ZAPP!
- AAAHH!!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Lathet och prioritera annat är alltså samma sak? Att nån var på Sweden Rock istället för att rösta har ju knappast med lathet att göra.

Nej en vecka Sweden Rock Festival tar mer på krafterna än ett par veckor i fält i lumpen:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag låg och göka med en nyinförskaffad dam, så glömde bort det.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Var packad och kunde således inte köra bil.

Planen var att rösta på piratpartiet med det löste sig som bekant ganska bra ändå.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det där måste vara det med facistiska skitsnack jag hört på länge. Vem är du att bestämma vad någon annan har rätt att tycka!

Att man inte bidrar till processen betyder inte att man inte kan uttrycka sitt missnöja med den. Det är lika puckat som att säga att om man inte frivilligt slängt in pengar till röda korset så får man inte tycka synd om människor som har det illa i resterande världen.

Förklara gärna vad alternativet är då en blankröst är precis lika värdelöst som att ge grannen rätten att rösta åt en. Jag tycker inte partisystemet vi har fungerar så bra på många sätt, men en blankröst gör bara att någon annan får bestämma vilket parti min röst ska läggas på, så varför skulle jag rösta när jag inte tycker att något parti förtjänar min röst? Samma sak gäller EU-valet. Jag gillar inte EU som det är och vill inte ens att vi skall vara med i det, så varför skulle jag eller någon som håller med mig stöjda hela processen genom att delta i att den fortsätter?

Man ger sig själv rätten att tycka något. Du tar rätten att tycka saker och ting som en självklarhet. Nu vet jag inte hurvida du röstade eller inte. Men jag antar att du inte gjorde det.

I och med att du och andra inte röstar så hade ett Nazi eller kommunistparti kunnat ta ett par mandat i detta val. Låt oss leka med tanken att bara 20% av Svenskarna hade orkat kliva ur sin gnällstol och rösta, av dessa 20% hade 70% röstat på Ultra nationalistiska Komunistpartiet som därigenom tagit 8 mandat.

Efter 3 år har de lyckats med konststycket att ta ifrån dig dina rättigheter. Du arbetar för minimum lön och arkebuseras omgående om du yppar fel åsikter. Då har du själv tagit bort din rätt att tycka. Samt att du själv valt att finna dig i total facism som du anser att jag förespråkar.

Som tur är, tar vissa av oss ansvar och röstar. Medans andra väljer att gå på Sweden Rockfestival framför offentlig arkebusering.

Detta är så klart en MEGA överdrift, men genom att låta bli att lägga en röst på något du kan relatera till så släpper du fram saker du inte alls tror på...

För vissa kan det vara som att välja mellan pest eller kolera. Men tro fan att de som inte gick och röstade 1932 i Tyskland ångrade sig bittert 10 år senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av east_lake
Man ger sig själv rätten att tycka något. Du tar rätten att tycka saker och ting som en självklarhet. Nu vet jag inte hurvida du röstade eller inte. Men jag antar att du inte gjorde det.

I och med att du och andra inte röstar så hade ett Nazi eller kommunistparti kunnat ta ett par mandat i detta val. Låt oss leka med tanken att bara 20% av Svenskarna hade orkat kliva ur sin gnällstol och rösta, av dessa 20% hade 70% röstat på Ultra nationalistiska Komunistpartiet som därigenom tagit 8 mandat.

Efter 3 år har de lyckats med konststycket att ta ifrån dig dina rättigheter. Du arbetar för minimum lön och arkebuseras omgående om du yppar fel åsikter. Då har du själv tagit bort din rätt att tycka. Samt att du själv valt att finna dig i total facism som du anser att jag förespråkar.

Som tur är, tar vissa av oss ansvar och röstar. Medans andra väljer att gå på Sweden Rockfestival framför offentlig arkebusering.

Detta är så klart en MEGA överdrift, men genom att låta bli att lägga en röst på något du kan relatera till så släpper du fram saker du inte alls tror på...

För vissa kan det vara som att välja mellan pest eller kolera. Men tro fan att de som inte gick och röstade 1932 i Tyskland ångrade sig bittert 10 år senare.

Och om jag går och röstar blankt istället för att inte rösta alls så kan samma sak hända för det. Det enda alternativet skulle då vara att gå och rösta på någonting jag inte alls tror på för att undvika att släppa fram någonting jag inte alls tror på... ser du felet i den tankegången?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

För er som har som anledning att ni inte vill vara med i EU, kunde ni har röstat på Sverigedemokraterna. En av deras viktigaste frågor är ett EU urträde.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt ointresse och sen orkade jag inte köra 2.5 mil enkel väg för att rösta.

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markusas
För er som har som anledning att ni inte vill vara med i EU, kunde ni har röstat på Sverigedemokraterna. En av deras viktigaste frågor är ett EU urträde.

Varför vill man gå ur EU? (Är inte så insatt i allt det här)

Jag röstade btw inte för att jag var bakis, och inte visste vart jag skulle gå och rösta riktigt

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Ni som inte röstade, jag kan ju bara nämna att ALLA nynazister, rasister och övriga idioter röstar..

Så procentuellt sett så tjänar dom på att ni inte alls orkar gå och rösta.

Om ni nu inte tror på någonting, så rösta pirat då, för ni kan väl knappast vara för elektronisk övervakning ?

EDIT: ett tillägg, vi har varit mer i EU i 15 år och att gå ur kommer inte att hända så det resonemanget är bara att glömma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Och om jag går och röstar blankt istället för att inte rösta alls så kan samma sak hända för det. Det enda alternativet skulle då vara att gå och rösta på någonting jag inte alls tror på för att undvika att släppa fram någonting jag inte alls tror på... ser du felet i den tankegången?

99 blankröster och en röst på fascisterna ger fascisterna 1% av rösterna, en röst på fascisterna och inga övriga röster ger dem 100%.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Testpilot

Håller med daweeeBD, om man inte är intresserad kan man väl gå och skriva sitt namn på en blank valsedel eller vad som helst för att förhindra att Sverigedemokraterna kommer in, dom har inte i politiken att göra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
99 blankröster och en röst på fascisterna ger fascisterna 1% av rösterna, en röst på fascisterna och inga övriga röster ger dem 100%.

Ogiltigförklaras inte blankröster ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blankr%C3%B6st

Bättre att rösta pirat då som inte står för något annat än att integriteten.. annars så kan man ju alltid läsa på lite om övriga partier så tror jag nog ni hittar något parti med liknande moralisk grund som er själva.

Personligen hittar jag inget parti som håller med mig till 100%, det är omöjligt, men att gå på partiet som står mig nära i många frågor..

Exempel, jag röstade miljöpartiet trots att dom vill att bensinen ska kosta 40:- /L och jag bor i norrbotten och pendlar till jobbet, men dom har andra saker som ligger mig varmare om hjärtat, exempelivs den personliga integriteten, miljön och att värna om arbetarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Ogiltigförklaras inte blankröster ?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Blankr%C3%B6st

Bättre att rösta pirat då som inte står för något annat än att integriteten.. annars så kan man ju alltid läsa på lite om övriga partier så tror jag nog ni hittar något parti med liknande moralisk grund som er själva.

Visste faktiskt inte om det. Då kan man ju lika gärna stanna hemma.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

ändrade lite i mitt inlägg..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
99 blankröster och en röst på fascisterna ger fascisterna 1% av rösterna, en röst på fascisterna och inga övriga röster ger dem 100%.

99 blankröster och en röst på fascisterna ger fascisterna 100%, en röst på fascisterna och inga övriga röster ger dem 100%. Det finns liksom ingen skillnad mellan dem. En blankröst är fortfarande en ogiltig röst.

Den enda skillnaden mellan en blank röst och en röst med en kritstrecksgubbe eller ingen röst alls är att de läggs i olika högar innan de slängs i samma soptunna. En blankröst har aldrig varit giltig. Numera så redovisas de separat från övriga ogiltiga röster, men de är fortfarande inte giltiga.

Sen kan man hävda att de självklart inte kan vara giltiga eftersom vi inte kan ha "blanka" mandat med mera, men det är bara en väldigt dålig bortförklaring. Det finns gott om tomma stolar i riksdagen, speciellt när det enda som krävs som riksdagsman/kvinna är att ha annat för sig för att det ska vara ok att lämna sin plats och inte delta.

Det behöver dock inte införas "blanka" mandat. Det vore väldigt dumt. Det är bara att räkna ut procent-delen av blanka röster och sätta fast att ingen får nyttja denna andel. Men det lär ju inte hända, så nu vet du varför jag stannar hemma på valdagarna om inget parti gjort sig förtjäna av min röst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
99 blankröster och en röst på fascisterna ger fascisterna 100%, en röst på fascisterna och inga övriga röster ger dem 100%. Det finns liksom ingen skillnad mellan dem. En blankröst är fortfarande en ogiltig röst.

Den enda skillnaden mellan en blank röst och en röst med en kritstrecksgubbe eller ingen röst alls är att de läggs i olika högar innan de slängs i samma soptunna. En blankröst har aldrig varit giltig. Numera så redovisas de separat från övriga ogiltiga röster, men de är fortfarande inte giltiga.

Sen kan man hävda att de självklart inte kan vara giltiga eftersom vi inte kan ha "blanka" mandat med mera, men det är bara en väldigt dålig bortförklaring. Det finns gott om tomma stolar i riksdagen, speciellt när det enda som krävs som riksdagsman/kvinna är att ha annat för sig för att det ska vara ok att lämna sin plats och inte delta.

Det behöver dock inte införas "blanka" mandat. Det vore väldigt dumt. Det är bara att räkna ut procent-delen av blanka röster och sätta fast att ingen får nyttja denna andel. Men det lär ju inte hända, så nu vet du varför jag stannar hemma på valdagarna om inget parti gjort sig förtjäna av min röst.

Än en gång, de enda som tjänar på det är SD, men om det känns ok med dig så låt bli att rösta, för alla som håller med SD röstar, det lovar jag dig...

Med tanke på vad som står i signatur så förstår jag inte varför du då inte röstar pirat istället för att låta bli..

Upplys mig gärna om dina tankebanor i denna fråga..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Än en gång, de enda som tjänar på det är SD, men om det känns ok med dig så låt bli att rösta, för alla som håller med SD röstar, det lovar jag dig...

Med tanke på vad som står i signatur så förstår jag inte varför du då inte röstar pirat istället för att låta bli..

Upplys mig gärna om dina tankebanor i denna fråga..

Som sagt, blankröst eller inte rösta alls spelar mig ingen roll, det har samma resultat.

När det gäller vad som står i min sign så visst, jag har seriöst övervägt att rösta på PP. Det är det enda parti som jag kan säga att jag håller med i vad jag anser vara det kommande årtiondets viktigaste fråga. Problemet är bara att de inte har någonting annat att komma med.

I detta val är det dessutom EU vi talar om. Jag är för EUs grundtanke. Frihandel och rörelsefrihet mellan nationer. Kanske lite gemensamma regler för riktigt viktiga saker som krävs för att det praktiskt ska fungera ok för alla inblandade men inte mer. Jag är dock starkt emot den överstat det har blivit av detta. Jag känner mig mindre och mindre som svensk medborgare och mer och mer som europa-medborgare för varje dag som går tycker jag, och att då stödja det hela genom att hjälpa till med att skicka någon till detta ormbo av korrumption och maktgalenskap går bara emot så mycket jag tror på.

Visst skulle jag kunnat rösta SD eller någonting annat som vill gå ur EU, men jag tror inte en sekund på att SD vill gå ur EU av samma orsaker som jag, och de står för så mycket annat som jag inte gör så de är i mina ögon inte värda en röst trots det plus i kanten som eu-urträde ger.

Riksdagsval däremot är en annan sak. Visst kan det också kännas avlägset att rösta på ett gäng nissar som ska sitta och bestämma saker långt över mitt huvud utan att för en sekund bry sig om vad vi som satt dem där faktiskt tycker men det är någonting jag vill vara med och påverka, förutsatt att det finns någon som jag inom rimliga gränser kan säga mig hålla med. Så i riksdagsvalet kommer det i dagsäget bli PP eller inte rösta alls. EU-valet känns mest som att behöva svälja någonting bara för att man vill spotta upp det igen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Som sagt, blankröst eller inte rösta alls spelar mig ingen roll, det har samma resultat.

När det gäller vad som står i min sign så visst, jag har seriöst övervägt att rösta på PP. Det är det enda parti som jag kan säga att jag håller med i vad jag anser vara det kommande årtiondets viktigaste fråga. Problemet är bara att de inte har någonting annat att komma med.

I detta val är det dessutom EU vi talar om. Jag är för EUs grundtanke. Frihandel och rörelsefrihet mellan nationer. Kanske lite gemensamma regler för riktigt viktiga saker som krävs för att det praktiskt ska fungera ok för alla inblandade men inte mer. Jag är dock starkt emot den överstat det har blivit av detta. Jag känner mig mindre och mindre som svensk medborgare och mer och mer som europa-medborgare för varje dag som går tycker jag, och att då stödja det hela genom att hjälpa till med att skicka någon till detta ormbo av korrumption och maktgalenskap går bara emot så mycket jag tror på.

Visst skulle jag kunnat rösta SD eller någonting annat som vill gå ur EU, men jag tror inte en sekund på att SD vill gå ur EU av samma orsaker som jag, och de står för så mycket annat som jag inte gör så de är i mina ögon inte värda en röst trots det plus i kanten som eu-urträde ger.

Riksdagsval däremot är en annan sak. Visst kan det också kännas avlägset att rösta på ett gäng nissar som ska sitta och bestämma saker långt över mitt huvud utan att för en sekund bry sig om vad vi som satt dem där faktiskt tycker men det är någonting jag vill vara med och påverka, förutsatt att det finns någon som jag inom rimliga gränser kan säga mig hålla med. Så i riksdagsvalet kommer det i dagsäget bli PP eller inte rösta alls. EU-valet känns mest som att behöva svälja någonting bara för att man vill spotta upp det igen.

Jag håller med dig i mångt och mycket förutom på en del saker.

Eu har vi varit med i 15år och det är nog bara att acceptera den bistra sanningen, där blir vi kvar, vi kommer inte ut.

Och problemet med PP är precis som du säger, dom står inte för något annat och har även gått ut med att dom samarbetar med vem som helst så länge dom argumenterar för deras sak, vilket jag personligen tycker jag låter lite farligt.

Problemet med eu-valet är att det påverkar oss mycket mer än vad många tror, så bara därigenom tycker jag att man lägger en röst på det parti som står en närmast, eller det parti man tycker minst illa om kanske man ska säga, bara av den anledningen att försvåra för dom riktiga idioterna att få någon som helst uns av makt.

Idioterna i mina ordalag är naturligtvis SD om ingen förstått det.

Permalänk

Att inte rösta alls är att skicka signalen till politikerna "jag bryr mig inte, gör vad fan ni vill" och när nästan 60% av alla röstberättigade svenskar gör det är det förståss illa. Blankröst är inte heller så bra, men visa att man ända orkar ta sig till vallokalen och göra ett aktivt val. Det är bättre att proteströsta. Hittar man inget bra alternativ kan man helt enkelt hitta på ett parti som tex "Proteströst-partiet" eller "Sverige ut ur EU" och liknande. Alla "partinamn" som skriv på blanka valsedlar registreras och publiceras. Längst ner på sidan ser ni övriga partier i EU-valet http://www.val.se/val/ep2009/slutresultat/rike/index.html

Blankledamöterna kan ju också vara ett alternativ för folk som tänker rösta bland. http://www.blankledamoterna.se/

Ni som skyller på att ni inte hade tid just på valdagen kan förtidsrösta och är man utomlands kan man rösta på svenska ambassader och konsulat. Tror även det går att rösta utan röstkort och endast legitimation om du går till din rätta vallokal.

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig förstått mig på blankröster. Rent maktmässigt så är en blankröst ekvivalent med att inte rösta alls. Och inte kan man ge tomma stolar heller, det är ger ju mer makt åt enskilda riksdagsledamöter, som man inte ville rösta på till att börja med. En blankröst måste väl ändå tolkas som "man vill rösta, men vet inte vad man vill rösta på".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag har aldrig förstått mig på blankröster. Rent maktmässigt så är en blankröst ekvivalent med att inte rösta alls. Och inte kan man ge tomma stolar heller, det är ger ju mer makt åt enskilda riksdagsledamöter, som man inte ville rösta på till att börja med. En blankröst måste väl ändå tolkas som "man vill rösta, men vet inte vad man vill rösta på".

I EU-valet räknas blanka röster som ogiltiga (Källa:SVT, har ingen länk, men kan skaffa en ifall intresse finns), dvs de räknas inte alls. Svenska valmyndigheten presenterar dock dessa som en service, men som potentiellt maktmedel (missnöjesröst) är de totalt bortkastade. Tyvärr. I riksdagsvalen räknas dessa röster, vilket gör att de 'konkurrerar' med röster från bla sd eller andra partier för den delen, vilket gör att de är ett reellt politiskt ställningstagande. Ett litet, men ändock, långfinger upp i...

En annan röstade givetvis. Och när jag säger givetvis så är det självklart för mig. Men då är jag också övre medelklass, akademiker mm, vilket gör att jag tror att min röst betyder något, även utanför valstugan. Vilket kanske säger något om det låga valdeltagandet.

/Kalle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Badboy Rune
Att inte rösta alls är att skicka signalen till politikerna "jag bryr mig inte, gör vad fan ni vill" och när nästan 60% av alla röstberättigade svenskar gör det är det förståss illa. Blankröst är inte heller så bra, men visa att man ända orkar ta sig till vallokalen och göra ett aktivt val. Det är bättre att proteströsta. Hittar man inget bra alternativ kan man helt enkelt hitta på ett parti som tex "Proteströst-partiet" eller "Sverige ut ur EU" och liknande. Alla "partinamn" som skriv på blanka valsedlar registreras och publiceras. Längst ner på sidan ser ni övriga partier i EU-valet http://www.val.se/val/ep2009/slutresultat/rike/index.html

Blankledamöterna kan ju också vara ett alternativ för folk som tänker rösta bland. http://www.blankledamoterna.se/

Ni som skyller på att ni inte hade tid just på valdagen kan förtidsrösta och är man utomlands kan man rösta på svenska ambassader och konsulat. Tror även det går att rösta utan röstkort och endast legitimation om du går till din rätta vallokal.

Fortfarande, en blankröst säger "Jag skulle gärna rösta på ett parti men det finns inget parti jag håller med". Men vad ska jag som inte ens tycker att partisystemet öht fungerar som det ska rösta på? En blankröst är ju fortfarande ett stöd för detta.

Om det skulle trilla in 60% blankröster så skulle det ju fortfarande signalera att att folk är nöjda med systemet men inte vet vilken flagga som skall svaja högst. Om det trillar in 60% som inte ens röstat så är ju det en signal på att politiken som helhet misslyckats så fatalt att över halva befolkningen inte ens ser någon mening i att blanda sig i. Och i alla fall jag anser att det senare är en klart mycket allvarligare signal än det första.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.