GTA IV, alla Fatal Error lösningar

Permalänk

GTA IV, alla Fatal Error lösningar

Eftersom det har varit mycket snack om alla så kallade "Fatal Error" i GTA IV gjorde jag en tråd med nästan alla problemen och vad som måste göras för att lösa dem:

RMN20- Windows Vista: Need to have Service Pack 1 or higher to proceed.
RMN30- Windows XP 64 / Server 2003: Need to have Service Pack 2 or higher to proceed.
RMN40- Windows XP: Need to have Service Pack 3 or higher to proceed.
DD3D50- D3D Error - DirectX 9 video card required
TEXP110- D3D Error - Failed to create texture - Please restart the game
DWIN20- D3D Error - Failed to query memory. Please re-start the game.
DD3D10- D3D Error - Please re-boot your system
DD3D10- D3D Error - Please re-boot your system
DD3D30- D3D Error - Please re-boot your system
DWIN30- D3D Error - Please re-boot your system
DD3D20- D3D Error - Please re-install the game and/or re-install DirectX
DWIN10- D3D Error - Please restart the game
DD3D60- D3D Error - Shader Model 3.0 or higher is required
DD3D70- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
GPUP10- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
TEXP20- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
TEXP30- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
TEXP80- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
DD3D40- D3D Error - Unable to retrieve device capabilities. Please install latest video card driver and/or re-install DirectX
TEXP10- D3D Error - Unable to retrieve device capabilities. Please install latest video card driver and/or re-install DirectX
DD3D80-D3D reset failed - Please restart the game.
STRB10- Failed to delete file - Please re-boot your system
RMN10- Failed to read file - Please re-boot your system
STRM10- Failed to read file - Please re-boot your system
STRM20- Failed to read file - Please re-boot your system
BNDL10- Failed to write file – Please re-boot your system
STBF10- Failed to write file – Please re-boot your system
VOIC10- Fatal voice chat error - Please restart the game
RESC10- Out of video memory - Please re-boot your system
BA10- Out of virtual memory - Please re-boot your system
EA10- Out of virtual memory - Please re-boot your system
TEXP60- Unable to create color render target - Please re-install DirectX and/or install the latest video card driver.
TEXP70- Unable to create depth render target - Please re-install DirectX and/or install the latest video card driver.
AE10- Insufficient Memory to Start Game - Please close some applications and restart the game
PC10- Unable to retrieve D3D Device - Please reboot your machine or reinstall your display driver
TF10- Unable to write to disk - Please restart the game
WS20- InitWinSock failed - Please re-boot your system and/or re-install the game
WS30- InitWinSock failed - Please re-boot your system and/or re-install the game.

Hoppas ni har nytta av den!

Permalänk
Medlem

Re: GTA IV, alla Fatal Error lösningar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bengtsson93
Eftersom det har varit mycket snack om alla så kallade "Fatal Error" i GTA IV gjorde jag en tråd med alla problemen och vad som måste göras för att lösa dem:

RMN20- Windows Vista: Need to have Service Pack 1 or higher to proceed.
RMN30- Windows XP 64 / Server 2003: Need to have Service Pack 2 or higher to proceed.
RMN40- Windows XP: Need to have Service Pack 3 or higher to proceed.
DD3D50- D3D Error - DirectX 9 video card required
TEXP110- D3D Error - Failed to create texture - Please restart the game
DWIN20- D3D Error - Failed to query memory. Please re-start the game.
DD3D10- D3D Error - Please re-boot your system
DD3D10- D3D Error - Please re-boot your system
DD3D30- D3D Error - Please re-boot your system
DWIN30- D3D Error - Please re-boot your system
DD3D20- D3D Error - Please re-install the game and/or re-install DirectX
DWIN10- D3D Error - Please restart the game
DD3D60- D3D Error - Shader Model 3.0 or higher is required
DD3D70- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
GPUP10- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
TEXP20- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
TEXP30- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
TEXP80- D3D Error - Unable to retrieve D3D Device. Please re-boot your system
DD3D40- D3D Error - Unable to retrieve device capabilities. Please install latest video card driver and/or re-install DirectX
TEXP10- D3D Error - Unable to retrieve device capabilities. Please install latest video card driver and/or re-install DirectX
DD3D80-D3D reset failed - Please restart the game.
STRB10- Failed to delete file - Please re-boot your system
RMN10- Failed to read file - Please re-boot your system
STRM10- Failed to read file - Please re-boot your system
STRM20- Failed to read file - Please re-boot your system
BNDL10- Failed to write file – Please re-boot your system
STBF10- Failed to write file – Please re-boot your system
VOIC10- Fatal voice chat error - Please restart the game
RESC10- Out of video memory - Please re-boot your system
BA10- Out of virtual memory - Please re-boot your system
EA10- Out of virtual memory - Please re-boot your system
TEXP60- Unable to create color render target - Please re-install DirectX and/or install the latest video card driver.
TEXP70- Unable to create depth render target - Please re-install DirectX and/or install the latest video card driver.
AE10- Insufficient Memory to Start Game - Please close some applications and restart the game
PC10- Unable to retrieve D3D Device - Please reboot your machine or reinstall your display driver
TF10- Unable to write to disk - Please restart the game
WS20- InitWinSock failed - Please re-boot your system and/or re-install the game
WS30- InitWinSock failed - Please re-boot your system and/or re-install the game.

Hoppas ni har nytta av den!

Jodå tack så mkt men tyvärr är det inte alla, har sätt kanske 5-8 st till. sj har jag bara en som inte är med här xD

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk
Medlem

Det enda rätta är att avinstallera skiten. Först och främst kan de lära sig hur man optimerar ett spel till PC och för det andra kan dom ta bort SecuROM skiten, gjorde så att ett flertal program slutade fungera för mig (inklusive andra spel). En avinstallation samt en ren installation av det som slutat fungera så funkade det igen.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qrush
Det enda rätta är att avinstallera skiten. Först och främst kan de lära sig hur man optimerar ett spel till PC och för det andra kan dom ta bort SecuROM skiten, gjorde så att ett flertal program slutade fungera för mig (inklusive andra spel). En avinstallation samt en ren installation av det som slutat fungera så funkade det igen.

Är det inte så att man måste göra ngt speciellt för att installera det mer än en gång? och sen vill jag inte starta om från början!

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk
Medlem

När de lade in "Kill a Rockstar dev" som achivement, kan de ha menat IRL? För jag har god lust till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kambei
När de lade in "Kill a Rockstar dev" som achivement, kan de ha menat IRL? För jag har god lust till det.

Så sant, jag e på iaf
håller just på göra den ända sak som kan göras nu installera om det! får hoppas på ändring!

Visa signatur

Windows 7 Ultimate 64bit | MSI k9A2 Platinum | AMD Phenom X4 9850 2.5 @ 2.95 STOCK FAN | Powercolor 4870X2 | 4 GB RAM 1066/Fan | 1 st 250mm 1st 120mm 1st 80mm 3 20mm (ram)

Permalänk

EN metod som funkar på XP SP2:

Gå in i installationsmappen

Högerklicka och välj egenskaper på följande filer:

GTAIV.exe
gta4Browser.exe
LaunchGTAIV.exe

Markera sedan Kompabilitetsläge med windows 2000.

Voila!

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
EN metod som funkar på XP SP2:
GTAIV.exe
gta4Browser.exe
LaunchGTAIV.exe
Kompabilitetsläge med windows 2000.
Voila!

Funkar i alla fall inte på XP SP3.....

Testat ALLT, men får fortfarande bara upp DD3D30-meddelandet...

½§#£¤$%&½§#£¤$%&½§#£¤$%&½§#£¤$%&

Visa signatur

/Televinken

Gigabyte P55A-UD3 / Core I7 860 med Scythe Ninja / 8gig Crucial Ballistix 1333/CL7 / XFX HD5870 / PSU 780W 65Ah / AOC e2752Vq

Permalänk

alla sätt ser inte ut att funka men det felet jag hade funkade med denna lista iaf.

Permalänk
Avstängd

Jag är besviken, GTA IV är ett av de där spelen jag tycker/trodde/hoppades skulle vara värda att betala för men det fungerar inte alls på Windows Server 2003

Permalänk
Medlem

Lite konstigt att man måste skaffa sp3 bara för att spela ett spel..

Hitills är jag besviken på Rockstar, får hoppas spelet är bra bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag är besviken, GTA IV är ett av de där spelen jag tycker/trodde/hoppades skulle vara värda att betala för men det fungerar inte alls på Windows Server 2003

Verkar vara samma sak med Server 2008

D:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
EN metod som funkar på XP SP2:

Gå in i installationsmappen

Högerklicka och välj egenskaper på följande filer:

GTAIV.exe
gta4Browser.exe
LaunchGTAIV.exe

Markera sedan Kompabilitetsläge med windows 2000.

Voila!

En liten fråga hur gör man kompabiltetläge? Har just de problemet som du skrivit svaret till

Tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuerte
En liten fråga hur gör man kompabiltetläge? Har just de problemet som du skrivit svaret till

Tack på förhand

Gå in i installationsmappen, högerklicka på de tre filerna som jag skrev ovan. Gå in på fliken kompabilitet och välj sedan "windows 2000".

Det funkade iaf för mig

Lycka till

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem

får FATAL ERROR: ZLIB20 mer och mer ju mer jag spelar. Bryr sig speltillverkare inte om sitt rykte längre? Jag hade mer än gärna väntat ett halvår till och fått ett bra spel än det här hafset.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Varje gång jag ska lira så kraschar secuROM, skitspel....

Permalänk
Avstängd

GTA IV

GTA IV. Jag startar GTA. så kommer de upp laddar ett litet tag sen står de Grand theft auto IV i vit text sen blire svart sen kommer de upp en ruta GTAIV.exe har stött på ett problem och måste avslutas.
Min dator.
Intel core 2 duo E4500 @ 2.8 Ghz
2048 GIG ram
GeForce 8500gt @ 512 mb

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför felmeddelandet :GTA IV FATAL ERROR:Invalid resource detected - please reinstall the game. I "titeln" på felmeddelandet står det GTA IV FATAL ERROR: EFC20. Någon aning om vad som är fel ?

Permalänk
Avstängd

de står ju , please reinstall the game

Permalänk

Hej har precis skaffat GTA IV å fick de å funka för att sedan lägga av..får upp fel meddelande Fatal error:: d3d please reboot your system...vilket inte funkar...har testat installera om spelet, installera om grafikkortet , directx osv vad göra???

AMD athlon 64 dualcore 5600+
ENGTX260 896M DDR3
8GB Ram
SB LIVE! 24-bit

Permalänk

Har för övrigt vista ultimate 64-bits glömde tillägga de

Permalänk
Medlem

Jag fattar bara inte HUR de lyckades att fucka upp gta 4 så mycket.
Inte ens spel som är direkt portade från konsol är så här dåliga.
T.ex. Resident Evil 4 till pc.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Spelade spelet och allt gick bra, sedan började skiten sluta att fungera normalt, som det brukar bli på ps2 så blir vägen typ platt eller fan man ska säga, älten för vägarna försvinner och bilen är typ en halv meter ifrån vägen, och tar man en helicopter och åker över till till sista världen kommer det massa polisbilar o helicoptrar, ser jag en helicopter framför mig och den åker iväg så plöstligt respawnar den bakom mig, lol... Sen om man då är på 3dje världen fast man inte får så ser man en jävla massa biliar som åker men när man börjar närma sig motorvägen så försvinner alla bilar ju närmare man närmar och så är det bara polisbilar där. Jävla skit spel. Nu startar inte ens skiten, fast jag har då crack o så men endå, spelet är skit och är inte värt o köpa nu när det inte ens finns nån patch som är bra nog. Vänta o köp spelet tills är klart så lär det bli ett bra spel.

Visa signatur

[Antec 300] E8400 ,2gb CorsairXMS2 EPP, ASUS P5Q PRO , ATI 4850 512mb , WD640GB HDD , Cooler Master Real Power 520w Mod Os: Windows Pro & Unbuntu 9.04

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxxpsychoxxx
Hej har precis skaffat GTA IV å fick de å funka för att sedan lägga av..får upp fel meddelande Fatal error:: d3d please reboot your system...vilket inte funkar...har testat installera om spelet, installera om grafikkortet , directx osv vad göra???

AMD athlon 64 dualcore 5600+
ENGTX260 896M DDR3
8GB Ram
SB LIVE! 24-bit

Har samma problem fast med sp3, fick du löst det? Jag har haft spelet på hyllan tills idag, installerade och körde in patch 4. Spelet var fortfarande extremt segkört på min 6000+. Spelade ett uppdrag sen när jag ändrade upplösning fick jag det felmeddelandet för att sedan aldrig mer komma in i spelet.

Efter de två titlar jag köpt i år: GTA IV och Empire:Total War kommer jag inte köpa fler spel utan att testa dem först. När spelföretagen släpper färdiga spel och slutar våldta oss konsumenter så öppnar jag min plånbok igen, jag köper inte snacket om att det finns 1000 olika setups till datorer.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Har samma problem fast med sp3, fick du löst det? Jag har haft spelet på hyllan tills idag, installerade och körde in patch 4. Spelet var fortfarande extremt segkört på min 6000+. Spelade ett uppdrag sen när jag ändrade upplösning fick jag det felmeddelandet för att sedan aldrig mer komma in i spelet.

Efter de två titlar jag köpt i år: GTA IV och Empire:Total War kommer jag inte köpa fler spel utan att testa dem först. När spelföretagen släpper färdiga spel och slutar våldta oss konsumenter så öppnar jag min plånbok igen, jag köper inte snacket om att det finns 1000 olika setups till datorer.

har löst mitt problem genom att sänka DPIn till original å sänka upplösningen i windows i o med ja kör på en LCD tv men kan dock köra på vilken upplösning ja vill. bara ja inte pillar med DPIn...= Dots per inch
Hoppas detta hjälper då man tycker man ska kunna spela spel man har köpt