Permalänk
Hjälpsam

Du får bättre grejer för mindre pengar om köper tex Soundsticks (1400kr på Inet).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Men alltså, paketet från Fynda väger mer än 60 kg och tar upp typ 5 m² golvyta... det är stor skillnad på de bjässarna och de nätta högtalarna som Z-5500 har, du kan enkelt sätta upp dem på väggen och de tar då nästan ingen plats alls.

Jag funderar nu på att köpa något rejälare, ljudkvalitetsmässigt, men att låta allt det utrymmet i min halvtrånga lägenhet tas upp av högtalare för 4 papp är bara dumt. Jag går upp på runt 6-8 papp istället, där är det mer prisvärt. Och de pengarna hade jag inte när jag köpte Z-5500 (för 2600 kr, det skiljer faktiskt 1400 spänn, inte 900).

Vad är det för skruttsumma du menar, vilket system? Menar du att det finns ett billigare surroundpaket än Z-5500 som är bättre?

Om storleken är ett probllem, så tar man bara och kör med t.ex S-6:_or istället för M-65.

Och 1400kr är inte särskilt mycket pengar.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

Jag vill bara tillägga en liten grej som nämnts tidigare i diskussionen om "riktig musik och inte technoblafs". Riktig musik, spelad av exempelvis ett rockband (elgitarrer, synthar), kan det finnas inslag av i all slags technosmörja... Eller om vi nu ska dra på stort så finns det ibland fler riktiga instrument i en trancelåt än i en modern rocklåt (då dem allt oftare görs på datorer från början dem också). Trance kan innehålla äkta pianostycken och flöjtdelar som är inspelade i ungefär samma miljöer som rocklåtarna eller vad det nu kan vara för musik som det refereras till med ordet "riktig". Kom nu inte och säg att upplyftande trance inte har något lyssningsvärde mot dansband (inget illa menat mot den genren eller någon annan öht), då den genren (trancen, nej inte kommersiella dance/poplåtar som cascada och liknande) är överdrivet underskattad i Sverige.

OT:
Har ägt flera olika Logich-högtalarsystem men aldrig någonsin tyckt att "riktig musik" i något format skall behöva lida ur dem. Logitech surroundsystem är från början tänkta till filmer och jag hoppas dem får vara det. Jag vill gärna inte se att diskussionen urartar/avtar pga någon som inte står ut med att "audiofiler" eller helt enkelt folk som vet vad de snackar om får talas vid!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Du är bög. Jag har rätt.

Ett säkert sätt att vinna varje argumentation!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aurastream
Jag vill bara tillägga en liten grej som nämnts tidigare i diskussionen om "riktig musik och inte technoblafs". Riktig musik, spelad av exempelvis ett rockband (elgitarrer, synthar), kan det finnas inslag av i all slags technosmörja... Eller om vi nu ska dra på stort så finns det ibland fler riktiga instrument i en trancelåt än i en modern rocklåt (då dem allt oftare görs på datorer från början dem också). Trance kan innehålla äkta pianostycken och flöjtdelar som är inspelade i ungefär samma miljöer som rocklåtarna eller vad det nu kan vara för musik som det refereras till med ordet "riktig". Kom nu inte och säg att upplyftande trance inte har något lyssningsvärde mot dansband (inget illa menat mot den genren eller någon annan öht), då den genren (trancen, nej inte kommersiella dance/poplåtar som cascada och liknande) är överdrivet underskattad i Sverige.

Detta är sant, men technon brukar tyvärr inte vara särskilt välmastrad. En flöjttrudelutt i en technolåt kan inte mätas med något som har behandlats av t.ex Alan Parsons.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Och du menar att du då inte köper en V70, även om du behöver en, utan börjar spara till en CCXR istället, för att du helt plötsligt fått ett annat perspektiv och inget mindre än denna duger åt dig? Låter jobbigt för dig.

Haltande diskussion som sagt, speciellt när du gör såna liknelser. Behöver en!?

Nej, jag skulle inte köpa en V70 om jag skulle ha tag i en racerbil. Klart att CCXR skulle vara nåt av idealen att ha (precis som att man har ett drömljudideal och kan sträva efter det men inom sin budget), men då de allra flesta inte har dessa pengar så får man satsa på nåt annat, men nåt som är tänkt att race:a med på ett helt annat sätt än en V70. Ex 350Z.

Man kan inte köpa ett speldatorsystem som Z-5500 och förvänta sig några ljuvliga musikaliska upplevelser. När skillnaden till ett "riktigt" paket dessutom är så liten (framförallt med tanke på att man kan köpa 2kanal + receiver först om man inte har råd) så är det dumt, i mitt tycke, att köpa dessa högtalare.

Och till er som kallar alla som inte höjer Z-5500 till skyarna för audiofiler och att vi ska dra, kom igen. Gör er inte till totala åtlöjen iom dessa idiotiska kommentarer. Detta är ett diskussionsforum. Har ni inget vettigt att komma med, skriv inte alls.

En sak som står klart är att TS uppenbarligen inte är alltför imponerad av dessa högtalare vad gäller musikuppspelning.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Jag har själv två system i min lägenhet och är väldigt nöjd. Däremot är det stor skillnad på systemen. Det ena leker bort det andra. Misstänker att det är lätt att få måndagsex.

Jag älskar ljudsystemet, visst kan basen vara lite slö ibland. Men klarheten i ljudet balanserat med priset gör detta system till en klar vinnare.

Varför skulle Logitech ha kvar 5 år gamla modeller på marknaden om det inte är ett ruskigt bra system?

Permalänk
Inaktiv

har haft Z-5500 under många år och tycker att de duger till film och spel men till musik låter de sådär. Däremot måste jag klaga på att de lätt störs av dålig "ström" hemma. Hos mig har de ett bakgrunds-brumm som hörs även när den inte matas med ljud. När jag tänder och släcker lampor så klickar det i högtalarna dessutom.

Och varför har det inte kommit ett kombo av Z-5500 och Z-5450 (dvs trådlösa bakre högtalare) eller helt enkelt nya produkter i Z-serien (Z-5600 med mellanregister och diskant uppdelade?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
har haft Z-5500 under många år och tycker att de duger till film och spel men till musik låter de sådär. Däremot måste jag klaga på att de lätt störs av dålig "ström" hemma. Hos mig har de ett bakgrunds-brumm som hörs även när den inte matas med ljud. När jag tänder och släcker lampor så klickar det i högtalarna dessutom.

Och varför har det inte kommit ett kombo av Z-5500 och Z-5450 (dvs trådlösa bakre högtalare) eller helt enkelt nya produkter i Z-serien (Z-5600 med mellanregister och diskant uppdelade?)

Då hade priset ökat. låt säga 3200, och nu ser de flesta konsumenter att det finns prisvärdare produkter för samma peng istället för prisvärdare produkter som "kostar mera". Lg har ett nytt hemmaiosystem för 3000 på mediamarkt. Sätter pengar på att det är bättre ljud i det än z-5500 på köpet får man uppskalnings dvd och fan så mkt snyggare.

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx
Då hade priset ökat. låt säga 3200, och nu ser de flesta konsumenter att det finns prisvärdare produkter för samma peng istället för prisvärdare produkter som "kostar mera". Lg har ett nytt hemmaiosystem för 3000 på mediamarkt. Sätter pengar på att det är bättre ljud i det än z-5500 på köpet får man uppskalnings dvd och fan så mkt snyggare.

Behöver inte alls vara så. Z-5500 är skitgammla och jättedyra (de verkar bara öka i pris). Z-5450 har för PC-högtalaraktigt-ljud och det skulle vara grymt om de kom med ett paket med MINDRE effekt än Z-5500 men mer än Z-5450. Föresten är Z-5450 inte ens kvar, man får lov att köpa begagnade paket. Priset skulle utan problem kunna stanna på c:a 3000 kr. Mindre överdriven bas + trådlösa bakhögtalare + snygg design + attraktiv pris= jag köper.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Varför skulle Logitech ha kvar 5 år gamla modeller på marknaden om det inte är ett ruskigt bra system?

För att de helt enkelt fortfarande säljer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
För att de helt enkelt fortfarande säljer?

Precis, och orsaken till att det säljer är...*trumvirvel* att det är ett fullgott system som låter bra och dess köpare uppskattar.
Hade systemet ogillats av sina konsumenter hade inte Logitech kunnat ha kvar det på marknaden.

Att säga att Z-5500 är ett dåligt system är att ta i. Det är absolut inte det bästa, men samtidigt klarar det av både film och musik bra. Man får inte glömma att det är ett Datorhögtalarsystem och ingen HIFI-anläggning.

Permalänk
Medlem

alla som köper det vill åt basen. det är lite tryck i basen det är därför inte för att det är bra basåtervinning Haha!

Visa signatur

Pentium 3.6 |8800gs | E2400hd | modded X-fi extreme music |Marantz sr 4010|Dynavoice m-85 ||~*

Permalänk
Medlem

alla som köper det vill åt basen. det är lite tryck i basen det är därför inte för att det är bra basåtervinning Haha!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ridder
Precis, och orsaken till att det säljer är...*trumvirvel* att det är ett fullgott system som låter bra och dess köpare uppskattar.
Hade systemet ogillats av sina konsumenter hade inte Logitech kunnat ha kvar det på marknaden.

Att säga att Z-5500 är ett dåligt system är att ta i. Det är absolut inte det bästa, men samtidigt klarar det av både film och musik bra. Man får inte glömma att det är ett Datorhögtalarsystem och ingen HIFI-anläggning.

Nu tar vi kanske i från båda hållen lite, men det är inte ett system som låter bra, men det låter okej och det är en relativt prisvärd kompakt 5.1-lösning även om den kunde kostat mindre. Och fortfarande säljer, titta på ACE nätagg, de säljer som smör i solsken fortfarande trots att det är ren skit. Finns många sådana exempel, det kallas ovetande konsumenter.

Det sagt, Z-5500 är inget musiksystem, men spela spel och glo film i surround utan några hifi-krav för en nättare summa som tar minimal plats, visst!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Nu tar vi kanske i från båda hållen lite, men det är inte ett system som låter bra, men det låter okej och det är en relativt prisvärd kompakt 5.1-lösning även om den kunde kostat mindre. Och fortfarande säljer, titta på ACE nätagg, de säljer som smör i solsken fortfarande trots att det är ren skit. Finns många sådana exempel, det kallas ovetande konsumenter.

Det sagt, Z-5500 är inget musiksystem, men spela spel och glo film i surround utan några hifi-krav för en nättare summa som tar minimal plats, visst!

Man kan kalla köparna ovetande konsumenter, men om produkten hade varit kass så kan man ju anta att ryktet hade gått vid det här laget.
Speciellt med tanke på priset, inte alla har 2.5k att lägga ut på högtalare så det är ju ändå "dyrt" för ett datorsystem.
Vad det gäller ditt exempel på nätaggen så är det ju klart att priset spelar in nåt otroligt.

Vad det gäller ljudet så sitter jag inte och försöker att övertala någon om vad som är bra ljud. Då smaken är som baken. Konfar man ljudet rätt kan det bli riktigt bra. Jag märker stor skillnad på mina system, trots inspelning och allt. Det äldre är mycket bättre än det två år yngre systemet, både bas och klarhet (från samma källa så klart). Antar att jag hade tur som fick ett bra system direkt från start.

Permalänk
Medlem

Sen ligger det nog en hel del i marknadsföring också. Hur många vet om att Fynda har så många prisvärda Dynavoice-system exempelvis? Hur mkt exponering har Logitech?

Tror även att många har fått för sig att det kostar multum med receiver + högtalare, nåt som är helt felaktigt. Det kan göra det, ja. Men även om det inte kostar multum är det i de allra flesta fall väldigt mycket bättre än Logitechs datorsystem.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Nu kommer det här låta väldigt kontroversiellt och jag kansek är ute också cyklar, men jag har alltid upplevt att kreti och pleti har väldigt dålig koll på ljud, jämfört med andra. Det största skälet till att jag säger detta är min erfarenhet från nybörjarguider och enkla forumtrådar inom området mixning av musik. Folk frågar hur man ska göra, vilka rattar man ska vrida på för att det ska låta bra och det konstanta svaret från folk som sysslat med det tidigare är att det inte spelar någon roll. Sen kommer en uppmaning om att helt enkelt lyssna!

Är det inte så, att en person som inte har övat lite på att lyssna har en sorts rädsla för att lyssna kritiskt? För att man inte har några ord att beskriva det med, inte ens kunna uttrycka ärligt om man tycker det låter bra eller inte för att man inte vet vad man ska tycka? Och om man tvunget måste ha någon form av ljudideal, så är det vanligaste att det ska vara "mycket bas". Detta är bara en konstruktion av marknaden, eftersom lågfrekvent bas är dyrare att konstruera än skrikande diskant - och därmed anses vara mer exklusivt. Men det betyder inte att det låter bra!

Nu tycker säkert många att jag pratar som om att det finns en förutbestämd mening om vad som låter bra som alla borde rätta sig efter. Och det gör jag faktiskt med rätta! Jag har inte stött på ett enda fall där någon börjat lära sig lyssna noggrannare och tycka särskilt mycket annorlunda än någon annan. Välljud är väldigt intersubjektivt!

En sista fråga som dyker upp hos många är varför jag anser att även personer som inte bryr sig mycket om ljudet ännu bör bry sig om det? Jo, även om man inte kan beskriva det man hör med ord. Likadant så köper folk inte musik som är dåligt mixad, även om de inte kan uppge att de hör någon skillnad vid A/B-test! Dessutom finns det flera faktorer, såsom hörbarhet. Ett dåligt system gör det svårare att höra vad som verkligen låter och man får ofta anstränga sig lite mer för att höra. Detta är ju onekligen en negativ faktor för upplevelsen, oavsett om det gäller film, musik eller spel.

Det perfekta ljudet är det som helt enkelt inte märks, ett ljud där upplevelsen inte hindras av någon komponent i kedjan. Då bli upplevelsen lättare att ta till sig.

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma SkunkFunk. Folk är dessutom gravt basskadade (jag var lite så för några år sen). O se bara på bilstereoindustrin, med dess "enorma" watt-specade slutsteg, som uppnår dessa siffror vid en ohelig distortion. Och bas. Massa, massa, massa bas. I kombination med hissad diskant. Så länge det är bra tryck så äre bra skit! Mer eller mindre samma sak med många datorsystem med överbrölig sub. Så långtifrån en naturtrogen återgivning man kan komma.

Sen har man såklart vissa egna ljudideal, men majoriteten vet knappt själva vad dessa är. Förrän man börjar lyssna på riktiga system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan gå efter hur vasst det låter, upplösningen, luftigt ljud, klang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra ljud är enligt mig ett naturligt ljud. Inte för mycket bas, inte för lite bas. Inte för mycket diskant, inte för lite diskant osv.
Det ska helt enkelt låta naturligt. Som SkunkFunk sade så ska det inte märkas. Man ska inte störa sig på något i ljudet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Sen ligger det nog en hel del i marknadsföring också. Hur många vet om att Fynda har så många prisvärda Dynavoice-system exempelvis? Hur mkt exponering har Logitech?

Tror även att många har fått för sig att det kostar multum med receiver + högtalare, nåt som är helt felaktigt. Det kan göra det, ja. Men även om det inte kostar multum är det i de allra flesta fall väldigt mycket bättre än Logitechs datorsystem.

+1

Ontopic: Z-5500 är bra till spel och film. Till musik så finns det mycket mer prisvärda system än det.
Enligt mig så borde man inte köpa ett Z-5500 eftersom man inte kan bygga vidare på det.

Att lägga dubbelt så mycket pengar på en bra förstärkare och ett par rätt så bra högtalare och sen börja med stereo är en bra grund. Sen kan man bygga vidare (nya högtalare, 2.1, 5.1, 6.1, 7.1).
Köper man ett datorljudsystem så är man låst till det. Köper man en bra förstärkare så är man fri, man kan koppla in i stort sett vad som helst.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Nu kommer det här låta väldigt kontroversiellt och jag kansek är ute också cyklar, men jag har alltid upplevt att kreti och pleti har väldigt dålig koll på ljud, jämfört med andra. Det största skälet till att jag säger detta är min erfarenhet från nybörjarguider och enkla forumtrådar inom området mixning av musik. Folk frågar hur man ska göra, vilka rattar man ska vrida på för att det ska låta bra och det konstanta svaret från folk som sysslat med det tidigare är att det inte spelar någon roll. Sen kommer en uppmaning om att helt enkelt lyssna!

Är det inte så, att en person som inte har övat lite på att lyssna har en sorts rädsla för att lyssna kritiskt? För att man inte har några ord att beskriva det med, inte ens kunna uttrycka ärligt om man tycker det låter bra eller inte för att man inte vet vad man ska tycka? Och om man tvunget måste ha någon form av ljudideal, så är det vanligaste att det ska vara "mycket bas". Detta är bara en konstruktion av marknaden, eftersom lågfrekvent bas är dyrare att konstruera än skrikande diskant - och därmed anses vara mer exklusivt. Men det betyder inte att det låter bra!

Nu tycker säkert många att jag pratar som om att det finns en förutbestämd mening om vad som låter bra som alla borde rätta sig efter. Och det gör jag faktiskt med rätta! Jag har inte stött på ett enda fall där någon börjat lära sig lyssna noggrannare och tycka särskilt mycket annorlunda än någon annan. Välljud är väldigt intersubjektivt!

En sista fråga som dyker upp hos många är varför jag anser att även personer som inte bryr sig mycket om ljudet ännu bör bry sig om det? Jo, även om man inte kan beskriva det man hör med ord. Likadant så köper folk inte musik som är dåligt mixad, även om de inte kan uppge att de hör någon skillnad vid A/B-test! Dessutom finns det flera faktorer, såsom hörbarhet. Ett dåligt system gör det svårare att höra vad som verkligen låter och man får ofta anstränga sig lite mer för att höra. Detta är ju onekligen en negativ faktor för upplevelsen, oavsett om det gäller film, musik eller spel.

Det perfekta ljudet är det som helt enkelt inte märks, ett ljud där upplevelsen inte hindras av någon komponent i kedjan. Då bli upplevelsen lättare att ta till sig.

Väl talat.

Visa signatur

Luxman!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaXx

Nä tro fan att det inte är bra basÅTERVINNING.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Sitter på z-5500 och visst dom är inte såå bra för musik, men väldigt bra för film. Helt klart värt varenda krona till film och spel. Gav ca. 2700 för mina i januari.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu

Låter som "dåliga" 3,5mms sladdar" Ganska vanligt att det brummar om man t.ex förlänger sladdarna eller använder billiga sladdar med dålig kvalitét.

Provat köra optisk? Optisk signalkabel ger 100% störningsfritt ljud i överföringen till z5500.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Ett säkert sätt att vinna varje argumentation!

Detta är sant, men technon brukar tyvärr inte vara särskilt välmastrad. En flöjttrudelutt i en technolåt kan inte mätas med något som har behandlats av t.ex Alan Parsons.

hehe jag ber om ursäkt för mitt dumma inlägg. Var inte mig själv igår. Betedde mig som ett troll. O nej z-5500 är inget bra system om man är idel öra. O det är inte jag för jag har nedsatt hörsel

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Z5500 är ett svennebanan-paket. En svensson-lösning som ingen får klaga på!!
Det finns inget bättre!

Vi som hör skillnad mellan olika paket och tom ser att det finns mer prisvärda produkter på marknaden är onda och äckliga audiofiler!

Skämt åsido. Har man ett paket och är nöjd med det är det ju hur bra som helst. Men att sitta och försvara det med näbbar och klor bara för att nån annan inte tycker det är bra är ju bara löjligt. Ribban sitter på olika höjd det står klart när man läser inläggen här.

Jag har haft både Z680 och Z5500 genom åren och JAG tycker inte det är några bra grejer. Jag bytte upp mig till ett Altec lansing paket (ADA995) som fullkomligt piskade skiten ur z5500 på alla parametrar.
Numera sitter jag med D'feldt Audioengine 5 och tycker att Altec lösning lät taskigt.
Och att säga att man inte hör skillnad mellan en "scene-mp3" och flac visar ju bara vilket dåligt system man har.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Så jag bör köpa ett Ljudkort med antingen Coax eller SPDIF? För det jag har nu har verkligen inga bra inställningar för systemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av downup
Så jag bör köpa ett Ljudkort med antingen Coax eller SPDIF? För det jag har nu har verkligen inga bra inställningar för systemet.

Nja, det räcker med ett ljudkort för 5-600 kr såsom t.ex. X-Fi Xtreme Music som jag har. Men ja, det låter bättre att köra optiskt sägs det, jag har dock aldrig behövt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Om storleken är ett probllem, så tar man bara och kör med t.ex S-6:_or istället för M-65.

Och 1400kr är inte särskilt mycket pengar.

Då kostar ju bara högtalarna mer än Z-5500 (5.0-paketet för 2900 kr)... klart att det finns bättre grejer om man går upp i pris, det finns det ju alltid?

Om någon frågar efter ett par hörlurar för 500 kr så kan du ju inte börja rekommendera grejer för 2000 spänn, bara för att du själv har råd? Sånt där är relativt.

Tycker det är dåligt med förslag i tråden på "alla dessa billigare och långt bättre surroundpaketen", om ni ursäktar min överdrift. Är det ens någon som har nämnt ett vettigt substitut i samma prisklass?

Jag är absolut med på att det kan vara smartare att köpa upp sig ett steg i taget, men vad får man för 2500 kr liksom? En halvbra förstärkare, jippie... poängen är ju att man vill ha surroundljud till film och spel för en viss summa pengar. Man kanske inte tycker det är värt att lägga mer pengar än 2500-3000 kr på sitt ljud, även om man kan. Och vissa kanske inte ens kan.

Om någon av er missförstådda audiofiler har ett utklassande alternativ, så skulle nog flera här börja skruva på sig och gå och sälja sina Z-5500. Men vi som köpte Z-5500 hittade inga såna alternativ, och ni verkar inte kunna ge några.

Så den ursprungliga frågan kvarstår; vilket surroundpaket får man för samma pengar som låter bättre? Eller kort sagt; vad är det ni menar, egentligen?

Permalänk
Medlem

Asoapes, man kollar på begagnat.

Mitt kostade 900 och låter mycket bättre än Z5500. Fick med kablar (mycket kablar!), golvstativ, väggfästen, förstärkare, dvd-spelare, radio och lite annat. För ett pris mycket mycket lägre än Z5500.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare