Permalänk
Medlem

köp av ny hdd

halloj

nu är det daxx att köpa en ny hdd då jag inte klarar mig längre på 500gb

kika runt lite på inet och hittade denna

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1-5tb-wester...

vart väldigt förvånad då söktiden endast är 2 ms.
medans velociraptorn ligger på 4.2 ms och normala diskar runt 8 ms

stämmer det verkligen att disken är på 2ms? isf har den andra nackdelar då?

förresten tipsa på vilken hdd ni rekommenderar, tänkte mig en hdd runt 1gb till 1.5gb ska vara tyst och snabb! samt prisvärd

Permalänk

skall du använda disken till lagring funkar alla... men det rekomenderas ju nån green eller så.

Skall du ha till OS och liknande kanske du skall ha en lite snabb disk.

Annars är det väl bara att köra på de vanliga modellerna..

Köpte själv 3 TB från dustin. en WD caviar Green x3 då
Och en 640 WD black till OS och spel.

Lagringsdiskar behöver ju inte vara så värst snabba.. funkar ju utmärkt med 8 ms där med

Förresten skulle jag tippa på att de har tagit den bästa söktiden på disken. vilket ju en liten notis här på sweclockers säger så är det ju en enormt bra söktid längst ut på skivan som klår velociraptorn med.
Lite falsk marknadsföring är ju alltid omtyckt

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Jag skulle skaffat en Samsung F1 1TB

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Medlem

jag sitter på en samsung spinpoint f1 500gb 8,9 ms om ja int minns fel, så den kommer nog vara disken för os, spel mm.. inte den bästa disken för det men det funkar

dom här green diskarna snurrar dom inte i 5400 rpm? är det tillräckligt för att disken ska kunna arbeta snabbt med upppackningar av filer osv?

kika lite på diskarna du köpte på dustin 800 spänn är ju inte helt fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Memon
Jag skulle skaffat en Samsung F1 1TB

yes box, funderat på en sådan.. den fyller då mina krav 100 spänn dyrare än green men den spinner ju som katten i 7200 rpm så

Permalänk
Medlem

Jag skulle iaf satsa på Seagate Barracuda 7200.12 1tb, eller annan disk med 2st 500gb plattor. F1 an med 3 plattor börjar kännas aningen 2007 för mig.

Färre och tätare plattor är alltid att föredra.

Visa signatur

1# P8Z68-V PRO GEN3 | 2500K | 8GB Corsair 1600 | Asus GTX460 | Corsair Force 60Gb | HD:5,8TB |
3dMarks [05]21726 [06]14219
2#HTPC: AMD X2 4850e | GA-MA78GM-S2H | 2gb 800Mhz

Permalänk
Medlem

F1:an verkar gå i sönder oroande ofta efter en tids användande, annars är nog den ett kanon val.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Putto
Jag skulle iaf satsa på Seagate Barracuda 7200.12 1tb, eller annan disk med 2st 500gb plattor. F1 an med 3 plattor börjar kännas aningen 2007 för mig.

Färre och tätare plattor är alltid att föredra.

vad tror du om denna? 4.2 ms

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-seagate-...

i annat fall, vilka diskar finns det ute nu som har 2 plattor som ni rekommenderar? har kikat på tillverkarnas hemsida men har inte hittat något.

eftersom min samsung är oldschool nu så funderar jag att lägga in os osv på disken jag köper, det skulle väl vara en prestanda "vinst"?

Permalänk
Medlem

OS lägger du på snabbaste disken.

Alla har sin favorit.
Black är min.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/1tb-western-...

Permalänk
Medlem

Av de vanliga diskar jag har (Seagate .8 .10 .11 .12, WD Caviar, Black etc) så är Seagate .12:an snabbast (väldigt slimmad också). Den stora fördelen med WD Black är dock 5år. Föredömligt.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

då har jag bestämt mig

tack så mycket för alla svar !

Permalänk
Medlem

Seagate 1.5TB

Sakta i backarna!

Seagate Barracuda 7200.11 1,5TB
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=376126

Den hade jag valt (problemen är ju lösta nu) om du vill ha så mycket utrymme som möjligt till vettigt pris samt 5 års garanti!

/ Zemit