Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Omskärelse gjord mot någons vilja, där personens hälsa inte är i stor fara, är givetvis ett övergrepp och bör bestraffas.

Omskärelse är sällan medicinskt nödvändigt, och bör därför sällan betalas med skattepengar.

Det är väl i princip det man kan säga. Religion har ingenting med det här att göra.

Mycket kortfattat inlägg som typ sa allt :thumbsup

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om det har. Snart behöver man ta och begränsa religionsfriheten känns det som.

Det finns positiv och negativ religionsfrihet, där de flesta bara har hört talas och bryr sig om den positiva religionsfriheten. -Att var och en skall få ha vilket religion den vill.
Den negativa religionsfriheten att folk inte skall tvingas på religioner mot deras vilja, ja det anser många inte vara lika viktigt.

Så religionsfriheten är inget problem, den bör vara stark. Men både den positiva och negativa religionsfriheten skall få finnas.
*edit*
Ett nisse på Kristna Råd som beklagar sig om att sverige värnar om mest om den negativa religionsfriheten. http://www.missioncouncil.se/missionsforum/isverigeharvinegat...
Undrar om personen förstår vad det är för politik att tvinga på folk åsikter och tro? Som jag tidigare skrev, att inte behöva vara medlem i något anser jag vara viktigare än rätten att få vara med i detsamma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är väl inte så konstigt om intresset är typ 0 för omskärelse bland svenskar.
Men om en 20-30år om islam hunnit breda ut sig här kanske det är obligatoriskt eller nåt.

Det här med religionsfrihet håller på att gå för långt.

Troll, mörkrädd eller bara allmänt trött och slut på argument? Är en ärlig fråga från mitt håll.

Citat:

Jag kanske bara är trött efter jobbet, men jag har inte sett några argument för att det borde vara okej.

Du har medicinska fördelar bland annat som stödjer omskärelse vilket för mig är argument för omskärelse för dem som vill utföra detta på sina pojkar/sig själva.
[QUOTE]
Att man begår ett ingrepp mot ett barn utan dess godkännande är inget hållbart argument? Man blir ju mörkrädd...
[/QUOTE]Släck inte lampan
men du blandar inte ihop saker nu?
Detta var det enda någorlunda hållbara argumentet mot omskärelse enligt mig, dock ett argument som vägde mindre än de som finns för.
[QUOTE]Skojjar du med mig? Jag hoppas det, för jag vet inte vad jag ska svara på detta. Så otroligt dumt...[/QUOTE]Det som är dumt är att utgå att det antingen är si eller så när ingen vet. Är väldigt enkelt.
Du vet inte om barnet är emot det och jag vet inte om barnet är för det, så varför ska man utgå från att det per automatik måste vara något barnet är emot?
Observera dock att jag aldrig använt detta som argument för omskärelsen, utan reagerar när folk utgår från att det är på ett vist sätt när de själva saknar fakta som stödjer det.

[QUOTE]
Nej, men jag har sett korståg efter att man stängde en källarmoské, som även var illegal. Vem vet vad som skulle hända om omskärelse skulle förbjudas.
[/QUOTE]Har du någon källa till "korståget"?

[QUOTE]
Blanda inte ihop detta med abort, det är en helt annan fråga. Är det någon här som är emot abort? Jag är det inte. Håll dig till omskärelse. För just nu använder du dig utav argumentationsfel.
[/QUOTE]Gulligt med wikipedialänken.

Jag har förklarat varför jag anser jämförelsen med abort vara legitim och fullgod, läs gärna dem.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Det finns positiv och negativ religionsfrihet, där de flesta bara har hört talas och bryr sig om den positiva religionsfriheten. -Att var och en skall få ha vilket religion den vill.
Den negativa religionsfriheten att folk inte skall tvingas på religioner mot deras vilja, ja det anser många inte vara lika viktigt.

Så religionsfriheten är inget problem, den bör vara stark. Men både den positiva och negativa religionsfriheten skall få finnas.
*edit*
Ett nisse på Kristna Råd som beklagar sig om att sverige värnar om mest om den negativa religionsfriheten. http://www.missioncouncil.se/missionsforum/isverigeharvinegat...
Undrar om personen förstår vad det är för politik att tvinga på folk åsikter och tro? Som jag tidigare skrev, att inte behöva vara medlem i något anser jag vara viktigare än rätten att få vara med i detsamma.

Du har självklart rätt. Det jag syftade med begränsningar var att folk inte ska få göra vad som helst bara för att det har med religion att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du har medicinska fördelar bland annat som stödjer omskärelse vilket för mig är argument för omskärelse för dem som vill utföra detta på sina pojkar/sig själva.

Då kan man vänta tills barnet är gammalt nog att bestämma själv. Förslagsvis runt 15-18 år.

Citat:

Släck inte lampan
men du blandar inte ihop saker nu?
Detta var det enda någorlunda hållbara argumentet mot omskärelse enligt mig, dock ett argument som vägde mindre än de som finns för.

Det enda argumentet, ja. Och det räcker. Lite som barnaga. Det enda argumentet emot det är att man inte ska slå barn, och det är väl ingen som gnäller att det är för få argument?

Citat:

Det som är dumt är att utgå att det antingen är si eller så när ingen vet. Är väldigt enkelt.
Du vet inte om barnet är emot det och jag vet inte om barnet är för det, så varför ska man utgå från att det per automatik måste vara något barnet är emot?
Observera dock att jag aldrig använt detta som argument för omskärelsen, utan reagerar när folk utgår från att det är på ett vist sätt när de själva saknar fakta som stödjer det.

Därför att dessa saker kan man inte återställa, men kan göras senare. Vet man då inte vad barnet vill, som man nu inte gör, bör man vänta tills barnet är med på det.

Detta gäller ju inom i princip allt, så det är ju inget nytt.

Citat:

Har du någon källa till "korståget"?

Duger wiki?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kravallerna_i_Roseng%C3%A5rd_200...

Citat:

Gulligt med wikipedialänken.

Jag har förklarat varför jag anser jämförelsen med abort vara legitim och fullgod, läs gärna dem.

Tackar, är ganska nöjd själv.

Jämförelsen anser jag passar inte in då det är en helt annan fråga. Om vi ska jämföra med abort kan vi lika gärna använda belgas jämförelse. Då var nästan de bättre.

"Kvinnomisshandel är dåligt, men nu kan du göra det på sjukhus. Det är bättre att man slår sin kärring i en säkrare miljö och under övervakning av sjukvårdare än hemma i köket bland en varm spis och smutsiga tallrikar."

Hmm...det här liknar något jag har sett tidigare.

Observera att vi inte är emot omskärelse överlag. Vi är bara emot att det skall göras på spädbarn utan att veta om de vill det eller inte. Det är bättre att göra det när man är myndig, och då får man betala för det själv, precis som Belga skrev.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Troll, mörkrädd eller bara allmänt trött och slut på argument? Är en ärlig fråga från mitt håll.

Jag är bara så JÄVLIGT trött på att vi hela tiden skall anpassa oss
Varför inte acceptera att sverige inte har de traditionerna och intresse för att skära i kuken på småbarn?

Muslimer har omskuret barn i 1300år så det är tradition även hur många efterkonstruerade argument du kommer med.

Från ditt hemland stenar man barn och skär händerna av dem ifall de snattat eller umgåtts med fel partner.
Ni har alltid varit glada av att skära verkar det som.
Du studerar till läkare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Då kan man vänta tills barnet är gammalt nog att bestämma själv. Förslagsvis runt 15-18 år.

Det skulle man helt klart kunna göra om man hade velat införa omskärelse, även om det är kopplad till aningen högre komplikationsrisk. Men nu när nästan alla utförs på småbarn så måste man se på den biten också.

[QUOTE]Det enda argumentet, ja. Och det räcker. Lite som barnaga. Det enda argumentet emot det är att man inte ska slå barn, och det är väl ingen som gnäller att det är för få argument?[/QUOTE]Som sagt, för dig och många andra räcker det, för mig gör det det inte.

[QUOTE]
Därför att dessa saker kan man inte återställa, men kan göras senare. Vet man då inte vad barnet vill, som man nu inte gör, bör man vänta tills barnet är med på det.
[/QUOTE]Det kan jag köpa, är inget jag säger emot, utan jag var emot den där förinställningen.
[QUOTE]
Duger wiki?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kravallerna_i_Roseng%C3%A5rd_200...
[/QUOTE]Ser inget där om korståg.

[QUOTE]
Tackar, är ganska nöjd själv.
[/QUOTE]haha
[QUOTE]
Jämförelsen anser jag passar inte in då det är en helt annan fråga. Om vi ska jämföra med abort kan vi lika gärna använda belgas jämförelse. Då var nästan de bättre.

"Kvinnomisshandel är dåligt, men nu kan du göra det på sjukhus. Det är bättre att man slår sin kärring i en säkrare miljö och under övervakning av sjukvårdare än hemma i köket bland en varm spis och smutsiga tallrikar."

[/QUOTE]Nej, Belgas jämförelse haltade och därför sjönk den och abortjämförelsen fortfarande flyter

Jag kan köra en kortrepetition så det klarnar.

Abort:
-Var olagligt
-Kvinnor utförde aborter hemma och hos sk experter illegalt och många skadades och dog (aborten var inte heller en ny företeelse, utan även den en "uråldrig tradition" som inte skulle försvinna)
-aborten tilläts under strikta lagar men detta gynnade enbart de rikare damerna, de fattiga hade fortfarande inte råd med detta och således dog och skadades fortfarande många kvinnor pga illegala aborter
-aborten blev fri och den illegala verksamheten försvann och idag dör inte kvinnor när de vill göra abort

Omskärelse:
-många visste/vet inte att det var/är lagligt och att detta erbjöds/erbjuds på en rad sjukhus vilket gjorde att många (läs ca 2/3) gick/går till sk experter och således genomförde ingreppen illegalt
-barn skadades vid en rad av dessa och detta uppmärksammades av både sjukhus och Socialstyrelsen
-nu kom lagen som säger att alla sjukhus ska erbjuda omskärelse, en tjänst som inte är förbjuden eller olaglig, på pojkar för att få bukt med den illegala, och farligare (samt kostsammare) företeelsen till självkostnadspris.
Detta för att i likhet med de illegala aborterna få bukt med de illegala omskärelserna.

[QUOTE]
Observera att vi inte är emot omskärelse överlag. Vi är bara emot att det skall göras på spädbarn utan att veta om de vill det eller inte. Det är bättre att göra det när man är myndig, och då får man betala för det själv, precis som Belga skrev.
[/QUOTE]Vad beträffar kostnaden så är det självkostnadspris oavsett ålder, så där är det lite skillnad.
Men återigen, här har ni ert starkaste argument, det medger jag (till och med flera gånger). Men det är inte så enkelt att få bukt med detta problem, och precis som jag svarade till Belga då svarar jag till dig nu.
Att långsiktigt arbeta för att få till en förändring i attityden för omskärelse (tex att få bort det helt eller åtminstone förskjuta det) betyder inte att man tills dess ska tillåta/blunda för problemet som samhället idag har; att barn skadas vid illegala omskärelser.
Den ena utesluter inte den andra; man kan samtidigt som man nu åtminstone tillfälligt, erbjuder omskärelser på sjukhus arbeta för en förändring hos föräldrarna. Att förbjuda omskärelse på pojkar (nyfödda då) skulle bara leda till raka motsatsen, vilket inte är ett argument som är att ta för lätt på heller. Ett argument som Socialstyrelsen också hade i åtanke när de beslutade sig för att erbjuda omskärelser i alla landsting.
Illegala omskärelser är ett redan existerande problem och som kräver en snabb och en långsiktig insats för att få bukt med problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag är bara så JÄVLIGT trött på att vi hela tiden skall anpassa oss
Varför inte acceptera att sverige inte har de traditionerna och intresse för att skära i kuken på småbarn?

Vilka traditioner har du tvingats ge upp pga invandrare om jag får fråga. Eller tror du att du måste "bli skuren i kuken", som du så fint kallar det, bara för att detta ska erbjudas dem som vill utföra det på nyfödda pojkar?

[QUOTE]
Muslimer har omskuret barn i 1300år så det är tradition även hur många efterkonstruerade argument du kommer med.
[/QUOTE]Initressant hur du enbart nämner muslimer. Judar har gjort det i 6000 år *dagisargument*

Att det har varit tradition förändrar ändå inte det faktum att medicinen har hittat evidens för att det finns fördelar med omskärelse hos pojkar.

[QUOTE]
Från ditt hemland stenar man barn och skär händerna av dem ifall de snattat eller umgåtts med fel partner.
[/QUOTE]Ja och? Hur påverkar det Sverige? Har du sett någon från mitt hemland stena någon som varit otrogen på Sergels torg? Eller i Rinkeby eller Rosengård?
Återigen får du förklarar hur du anser detta vara bra "argument" mot omskärelse.
[QUOTE]
Ni har alltid varit glada av att skära verkar det som.
[/QUOTE]:rolleyes: [QUOTE]
Du studerar till läkare?
[/QUOTE]Ja det gör jag.

Kom med ordentliga argument nästa gång istället för fördomar och rappakalja.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det skulle man helt klart kunna göra om man hade velat införa omskärelse, även om det är kopplad till aningen högre komplikationsrisk. Men nu när nästan alla utförs på småbarn så måste man se på den biten också.

"Ta med den biten"?. Bara för att det försiggår just nu och har gjort ett bra tag betyder inte att det är bra och okej. Förbjud omskärelse på barn och sätt 15/18-årsgräns. Då är jag nöjd.

Citat:

Som sagt, för dig och många andra räcker det, för mig gör det det inte.

Du gillar kvantitet före kvalitet?

Citat:

Ser inget där om korståg.

Korståg, kravaller...samma sak.

Citat:

Abort:
-Var olagligt

Precis! Det var olagligt, men man fick förnuft nog att göra det lagligt. Alla (eller iaf de flesta) är glada och nöjda.

Jag förstår hur du tänker och visst är det bättre att det sker i en skyddad och säker miljö. Men det gäller i princip allt. Misshandel, drogmisbruk, aborter, studier. Allt är bättre i en trygg miljö än i en smutsig källare.

Mer blir allt som inte "är okej" helt plötsligt "okej" bara för att det görs i denna miljö? Nej, jag tycker inte det. Och just därför är det lite hyckleri att tillåta detta, eller som belga skrev: "Sanktionerad misshandel".

Som sagt, jag har inte sett några argument som håller varför det är okej att göras på spädbarn. Tradition, religionsfrihet, mindre risk för HIV och större risk för komplikationer när det genomförs senare i livet väger inte över det enda och viktiga motargumentet: Att man gör ett ingrepp på ett barn utan dess godkännande!

Kvalitet före kvantitet.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

"Ta med den biten"?. Bara för att det försiggår just nu och har gjort ett bra tag betyder inte att det är bra och okej. Förbjud omskärelse på barn och sätt 15/18-årsgräns. Då är jag nöjd.

Klart man skulle kunna göra det och göra dig och många andra nöjda.
Men om du får svara, och helt ärligt nu; tror du att illegala omskärelser hade försvunnit, minskat eller ökat i antal?
Återigen, vill ha ett ärligt svar.

[QUOTE]Du gillar kvantitet före kvalitet?
[/QUOTE]Är väl tvärtom då ni är i övertal, ni som vill förbjuda det?

[QUOTE]
Korståg, kravaller...samma sak.
[/QUOTE];)

[QUOTE]Precis! Det var olagligt, men man fick förnuft nog att göra det lagligt. Alla (eller iaf de flesta) är glada och nöjda.[/QUOTE]Och en viktig anledning till att det blev lagligt var vad...?

[QUOTE]
Mer blir allt som inte "är okej" helt plötsligt "okej" bara för att det görs i denna miljö? Nej, jag tycker inte det. Och just därför är det lite hyckleri att tillåta detta, eller som belga skrev: "Sanktionerad misshandel".
[/QUOTE]Förstår inte riktigt vad du menar med det första, men vad beträffar det sista.
Jag ser själv dubbelmoralen i att erbjuda något om man vill få det förbjudet senare, men som jag ser det idag är det enda sättet att få bukt med de illegala omskärelserna som skadar småbarn. Har du ett bra förslag på annat sätt att ta itu med problemet så lyssnar jag gärna, trots att jag är för omskärelse.

[QUOTE]
Som sagt, jag har inte sett några argument som håller varför det är okej att göras på spädbarn. Tradition, religionsfrihet, mindre risk för HIV och större risk för komplikationer när det genomförs senare i livet väger inte över det enda och viktiga motargumentet: Att man gör ett ingrepp på ett barn utan dess godkännande!
[/QUOTE]Okej, men Socialstyrelsen var av annan åsikt i sin rapport och den åsikten delar jag med dem.

Permalänk
Medlem

Varför tror en del att det bara är inom den muslimska världen som omskärelse förekommer?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför tror en del att det bara är inom den muslimska världen som omskärelse förekommer?

För det är trendigt att vara antiislam :).

Vad jag läst lite nu när jag goglat lite så omskär judar sina pojkar senast en vecka efter födelsen medans muslimer omskär upp till tonåren normalt runt dagisåldern.

Extremister på bägge sidorna kan man ju inte diskutera med det är ju redan dödfött.

På ena sidan har vi extrema religösa mullor och på andra sidan har vi ett gäng antireligon peace anhängare. Båda dessa grupper tycker ju att de är 100% korrekta och vägrar vika sig.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
För det är trendigt att vara antiislam :).

Extremister på bägge sidorna kan man ju inte diskutera med det är ju redan dödfött.

På ena sidan har vi extrema religösa mullor och på andra sidan har vi ett gäng antireligon peace anhängare. Båda dessa grupper tycker ju att de är 100% korrekta och vägrar vika sig.

Snarare att den andra sidan är liberaler, som inte har något emot att var och en gör vad den vill med sin egen kropp.
Problemet är när folk anser sig ha rätt att göra saker med deras barns kroppar i den positiva religionsfrihetens namn.

Hur stor kränkning en omskärning av ett barn det är, beror helt på barnet. Jag själv skulle se det som en otroligt stor kränkning om mina föräldrar hade gjort en omskärning, inget som jag skulle förlåta dem utan vidare.
Däremot döpte de mig, men det gav inga permanenta men. (som minskad känsel) Dock skulle jag aldrig idag ha druckit nattvardsvinet under konfirmationen, med risk för smittor. Nu klarade jag mig vad jag vet bra, men jag gör inte om det från samma skål som andra. Herpes är väl det lättaste att få, men med svininfluensan och allt som finns så skall man passa sig.
Konfirmationen som dopet gav dock mig inga permanenta skador, själva konfirmationen gav mig mest en massa pengar. Och handlingar som inte är permanenta skall man skilja på. Nu är som sagt nattvardsvinet lite farligt, men folket var dumma förr. Vad jag vet så finns det muggar i vissa kyrkor idag, för smittriskens skull.

*edit* Sedan kan man säga herpes är ofarligt en stor del av befolkningen har det, visst men många har allt tillräckligt många problem som de har och vill ej ha fler.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Snarare att den andra sidan är liberaler, som inte har något emot att var och en gör vad den vill med sin egen kropp.
Problemet är när folk anser sig ha rätt att göra saker med deras barns kroppar i den positiva religionsfrihetens namn.

Är inte det en paradox att kalla de som omskär sina pojkar till största del av religiös övertygelse (OBS ej enkom pga det) för att vara liberaler? Eller har jag missförstått dig?

Permalänk
Citat:

Är inte det en paradox att kalla de som omskär sina pojkar till största del av religiös övertygelse (OBS ej enkom pga det) för att vara liberaler? Eller har jag missförstått dig?

De som omskär sina barn vid väldigt ung ålder gör ingen liberal handling.
Dock kan man fråga sig hur stor rätt man skall ha att välja uppfostringsmetod i liberalismens namn?
*edit*
Det var alltså de som RoleX kallade för antireligon peace anhängare, som jag istället kallade för liberaler i förra inlägget ifall det inte framgick. För vad jag vet så finns det ingen i tråden, som har något emot att folk gör omskärningar i vuxen ålder på egen bekostnad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Klart man skulle kunna göra det och göra dig och många andra nöjda.
Men om du får svara, och helt ärligt nu; tror du att illegala omskärelser hade försvunnit, minskat eller ökat i antal?
Återigen, vill ha ett ärligt svar.

Jag tror att det till en början hade ökat för att sedan minska när signalerna till samhället har gått ut att det inte är okej. Att det skulle helt försvinna vorre drömmen, men det är just bara det, en dröm.

Men som sagt, det är bara vad jag tror.

Citat:

Och en viktig anledning till att det blev lagligt var vad...?

Spelar det egentligen någon roll? Visst, man ska lära sig av historien. Men man måste se i nuet och även lite framåt. På den tiden när abort blev okej hade man andra värderingar och syn på saker och ting. Barnaga var lagligt och våldtäkt mot hustru existerade inte, right? Det känns som att vi har utvecklats som samhälle sedan dess.

Citat:

Förstår inte riktigt vad du menar med det första, men vad beträffar det sista.
Jag ser själv dubbelmoralen i att erbjuda något om man vill få det förbjudet senare, men som jag ser det idag är det enda sättet att få bukt med de illegala omskärelserna som skadar småbarn. Har du ett bra förslag på annat sätt att ta itu med problemet så lyssnar jag gärna, trots att jag är för omskärelse.

Kul att du visar förståelse. Gör att det blir trevligt att diskutera med dig, även om vi använder lite hårda ord ibland.

Tyvärr så har jag inget vettigt förslag (än) på hur man ska få bukt på problemet förutom Belgas förslag om större straff för att ge ut signaler att det inte är okej. Att stoppa det totalt blir nog omöjligt, precis som det är med kvinnlig omskärelse.

Citat:

Okej, men Socialstyrelsen var av annan åsikt i sin rapport och den åsikten delar jag med dem.

Jag antar att du ser på det hela utifrån ett medicinskt perspektiv, medan jag från ett ideologiskt. Kan det stämma?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Jag tror det beror på att muslimer är en stor grupp i Sverige och just därför får mest uppmärksamhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

De som omskär sina barn vid väldigt ung ålder gör ingen liberal handling.
Dock kan man fråga sig hur stor rätt man skall ha att välja uppfostringsmetod i liberalismens namn?
*edit*
Det var alltså de som RoleX kallade för antireligon peace anhängare, som jag istället kallade för liberaler i förra inlägget ifall det inte framgick. För vad jag vet så finns det ingen i tråden, som har något emot att folk gör omskärningar i vuxen ålder på egen bekostnad.

Ah okej, jag förstod inte vilka du ansåg vara liberaler nämligen.

Citat:

Jag tror att det till en början hade ökat för att sedan minska när signalerna till samhället har gått ut att det inte är okej. Att det skulle helt försvinna vorre drömmen, men det är just bara det, en dröm.

Men som sagt, det är bara vad jag tror.

Jag vet att det är vad du tror, det var det jag efterfrågade.
Men din tro är ändå att det aldrig kommer försvinna helt, eller hur?

[QUOTE]
Spelar det egentligen någon roll? Visst, man ska lära sig av historien. Men man måste se i nuet och även lite framåt. På den tiden när abort blev okej hade man andra värderingar och syn på saker och ting. Barnaga var lagligt och våldtäkt mot hustru existerade inte, right? Det känns som att vi har utvecklats som samhälle sedan dess.
[/QUOTE]Ja vi har utvecklats som samhälle sen dess, ingen tvekan där, men det jag ville åt och som du undvek var att illegala aborter med dess konsekvenser var en stor pådrivande faktor till att man beslutade sig att erbjuda aborter (och senare fira aborter), trots att samhället i stort vid tillfället var emot aborter.

[QUOTE]
Kul att du visar förståelse. Gör att det blir trevligt att diskutera med dig, även om vi använder lite hårda ord ibland.
[/QUOTE]Jag anser inte att jag måste vara av samma åsikt som dig för att kunna föra en vettig diskussion, räcker med att vi accepterar att vi helt enkelt inte är av samma åsikt.Och ja, hårda ord förekommer ibland, men är stundens hetta som får en att tappa omdömet ibland.:D
[QUOTE]
Tyvärr så har jag inget vettigt förslag (än) på hur man ska få bukt på problemet förutom Belgas förslag om större straff för att ge ut signaler att det inte är okej. Att stoppa det totalt blir nog omöjligt, precis som det är med kvinnlig omskärelse.
[/QUOTE]Det är här det är ett stort problem. Vi har inget bättre sätt att få bukt med problemet kortsiktigt sett.
Visst skulle man kunna införa hårdare straff, men som alla redan vet har polisen idag redan nog med problem med sina arbetsuppgifter, för att inte nämna kostnaderna för att sätta dessa människor bakom galler. Jag är inte för att omskära illegalt, men är man realist inser man att det är naivt att tro att hårdare straff är en lösning till problemet, precis som du själv säger.

[QUOTE]
Jag antar att du ser på det hela utifrån ett medicinskt perspektiv, medan jag från ett ideologiskt. Kan det stämma?
[/QUOTE]Inte helt medicinskt, men den har större betydelse för mig än den religiösa biten.
Värt att notera är att det inte är enbart medicinska faktorer/argument som finns med i rapporten, utan även integration/segregation, religion(/sfrihet) etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX

Nu dummar du ner debatten något ofantligt. Om du måste förenkla så finns det tre stora grupper: människor som är för omskärelse av religiösa skäl, människor som är emot omskärelse eftersom de är rasister/allmänt hatar en specifik religion (enter SUMITOMO och liknande). Sedan finns det en tredje grupp, som nog är den största: vi som är emot omskärelse eftersom vi anser att det är etiskt fel. Möjligtvis finns det en liten, fjärde grupp som håller med den första gruppen men av ickereligiösa skäl.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Nu dummar du ner debatten något ofantligt. Om du måste förenkla så finns det tre stora grupper: människor som är för omskärelse av religiösa skäl, människor som är emot omskärelse eftersom de är rasister/allmänt hatar en specifik religion (enter SUMITOMO och liknande). Sedan finns det en tredje grupp, som nog är den största: vi som är emot omskärelse eftersom vi anser att det är etiskt fel. Möjligtvis finns det en liten, fjärde grupp som håller med den första gruppen men av ickereligiösa skäl.

Jag får väl räkna mig till den fjärde gruppen

Permalänk
Medlem

Kan omskärelse verkligen liknas vid misshandel? Nu menar jag omskärelse av spädbarn. Ett barn är inte självmedvetet till en viss ålder och då uppfattas smärta inte på samma sätt som av självmedvetna varelser. Det är med samma argument som jag kan äta kyckling med rent samvete. Ni som använder misshandel-liknelsen, är ni vegetarianer?

Dessutom har jag hört att man brukar använda en bedövningsspray vid ingreppet, stämmer detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Dessutom har jag hört att man brukar använda en bedövningsspray vid ingreppet, stämmer detta?

Vid omskärelser på sjukhus är det lokalbedövning vid ingreppet ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Och återigen, det är inte uppdelat i barnets bästa vs föräldrarnas bästa, de två går ihop, ingen omskär sin pojke utifrån enbart den ena. Föräldrarna vill själva, men barnet bästa är även del i det. Det anses vara tex renare och fungerar preventivt mot en rad sjukdomar, vilket jag skrev om innan, vilket även fått stöd av forskningen. Nu är det förvisso ingen som omskär sitt barn med skydd mot HIV/AIDS i åtanken, däremot omskär man sin pojke för att det är traditionen och kulturen man vuxit upp i själv, för att det är så normen är i samhället de kommer från (och som sagt är svår att förändra när man flyttar till ett annat samhälle) vilket skapar gemenskap, för att det finns klara fördelar som barnet tar del av ur medicinskt syn etc etc.

Börja se omskärelse som något multifaktoriellt istället för det du tror nu, för ingen omskär pojkar med enbart en tanke i huvudet.

Nej, det är inte uppdelat, eftersom barnet inte är med i ekvationen över huvud taget mer än som måltavla.

Barnet har ingenting att säga till om, det är föräldrarna som tar beslutet och ärligt talat spelar det ingen roll varför de gör det eftersom anledningen inte ändrar på det fel de gör. Ja det är tradition, ja det kan vara kultur där man kommer ifrån. Men vad förvånade de måste bli när de inser att de inte är där längre. Och i så fall ifrågasätter jag inte bara föräldrarna utan hela kulturen. Det hela kommer ner till att det faktiskt är föräldrarnas vilja. Multifaktorellt eller ej förändrar inte det. Det är föräldrarnas religion, det är föräldrarnas kultur, det är deras tradition och det är deras beslut. Det handlar helt och hållet om att föräldrarna vill omskära sitt barn och någon hänsyn till barnet tas inte i detta.

Gällande hygien så undrar jag varför de då inte tvingar ungen att leva i en plastbubbla också. Den hygieniska fördel det ger skulle jag säga är så liten att det långt ifrån skulle vara en anledning till att tvinga sitt barn till omskärelse. Könssjukdomar är för övrigt en riktigt urusel anledning så länge de inte planerat att ungen ska ha sex innan han är gammal nog att uttrycka sin egen åsikt om omskärelse. För varje anledning att göra det finns det en minst lika bra anledning att inte göra det, så i slutet handlar det om vad föräldrarna vill.

Hygien? - Visst, men som sagt, plastbubblan då?
Sjukdomar? - Jo, för småbarn har så mycket sex menar jag.
Tradition? - Återigen, föräldrarnas vilja att barnet ska ingå i den, inte barnets
Religion? - Absurt att använda religionsfriheten som medel för att beröva en annan av samma rättighet.
Kultur? - Fel kultur, här får vi föja vår gamla kultur om vi vill, så återigen, föräldrarna väljer att följa en annan kultur och tvingar med barnet i den.

Allt detta går att använda som anledning, men inget av det betyder att man måste göra det. Så kvar är bara vad föräldrarna VILL göra, och alltså används vilken anledning de nu kommer fram till som ursäkt för att slippa inse att de tvingar sitt barn bara för att de vill. Inte för att de måste eller för att barnet på något sätt får det bättre av det, utan för att de själva vill.

Det enda jag kan komma på utöver ren egoism till att man omskär sitt barn är rädsla för att ungen sen ska välja att inte göra det. Att inte ingå i traditionen, religionen eller kulturen o.s.v. och rädlsa är inte bättre än egoism i detta fallet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej, det är inte uppdelat, eftersom barnet inte är med i ekvationen över huvud taget mer än som måltavla.

Barnet har ingenting att säga till om, det är föräldrarna som tar beslutet och ärligt talat spelar det ingen roll varför de gör det eftersom anledningen inte ändrar på det fel de gör. Ja det är tradition, ja det kan vara kultur där man kommer ifrån. Men vad förvånade de måste bli när de inser att de inte är där längre. Och i så fall ifrågasätter jag inte bara föräldrarna utan hela kulturen. Det hela kommer ner till att det faktiskt är föräldrarnas vilja. Multifaktorellt eller ej förändrar inte det. Det är föräldrarnas religion, det är föräldrarnas kultur, det är deras tradition och det är deras beslut. Det handlar helt och hållet om att föräldrarna vill omskära sitt barn och någon hänsyn till barnet tas inte i detta.

Gällande hygien så undrar jag varför de då inte tvingar ungen att leva i en plastbubbla också. Den hygieniska fördel det ger skulle jag säga är så liten att det långt ifrån skulle vara en anledning till att tvinga sitt barn till omskärelse. Könssjukdomar är för övrigt en riktigt urusel anledning så länge de inte planerat att ungen ska ha sex innan han är gammal nog att uttrycka sin egen åsikt om omskärelse. För varje anledning att göra det finns det en minst lika bra anledning att inte göra det, så i slutet handlar det om vad föräldrarna vill.

Hygien? - Visst, men som sagt, plastbubblan då?
Sjukdomar? - Jo, för småbarn har så mycket sex menar jag.
Tradition? - Återigen, föräldrarnas vilja att barnet ska ingå i den, inte barnets
Religion? - Absurt att använda religionsfriheten som medel för att beröva en annan av samma rättighet.
Kultur? - Fel kultur, här får vi föja vår gamla kultur om vi vill, så återigen, föräldrarna väljer att följa en annan kultur och tvingar med barnet i den.

Allt detta går att använda som anledning, men inget av det betyder att man måste göra det. Så kvar är bara vad föräldrarna VILL göra, och alltså används vilken anledning de nu kommer fram till som ursäkt för att slippa inse att de tvingar sitt barn bara för att de vill. Inte för att de måste eller för att barnet på något sätt får det bättre av det, utan för att de själva vill.

Det enda jag kan komma på utöver ren egoism till att man omskär sitt barn är rädsla för att ungen sen ska välja att inte göra det. Att inte ingå i traditionen, religionen eller kulturen o.s.v. och rädlsa är inte bättre än egoism i detta fallet.

Ingen har påstått att föräldrarna måste göra det pga de nämnda anledningarna, inte heller har någon påstår att det är någon annan än föräldrarnas vilja att genomföra ingreppet, så förstår inte vem du argumenterar mot.
Men att det är deras vilja betyder inte att det är något fel i det. Deras vilja baseras på flera olika orsaker och avväganden, i likhet med andra beslut de tar som rör dem själva, andra eller sina barn, vilket gör att barnet inte alls är en en måltavla som du så dramatiskt utmålar det som. Alla beslut som rör nyfödda som föräldrarna själva tar egoistiska, är de således felaktiga per automatik?
Att stoppa ett barn i en bubbla låter som en härlig jämförelse i en diskussion, men den jämförelsen flyger inte långt då ett barn i en bubbla påverkas negativt ofantligt mycket mer av det än ett barn som omskärs, vilket även är anledningen till att Socialstyrelsen anser det vara ok. Det finns helt enkelt inga långsiktiga nackdelar eller skador att tala om, förutom det lilla avsteget från barnens rätt att själv få bestämma, vilket pga många redan nämnda orsaker blev underordnat föräldrarnas religionsfrihets.
Och än en gång; skilj på debatten som rör sjukhus-omskärelse vs illegala sådana och omskärelse vs inte/senare omskärelse.

Kan ställa samma fråga till dig; tror du, om du är helt ärlig, att hårdare straff kommer få bukt med problemet som idag finns i Sverige i form av illegala omskärelser?

Edit: Ska man även vänta med att namnge/döpa barnet tills denne själv får något att säga till om om sitt namn? För vårt namn är ju bland det mest personliga vi har och det är ingen av oss som bestämt vad vi ska heta (såvida man inte ändrar det i efterhand).
Vad sägs om namn som Mygga, As, Månstråle, Grill etc som alla är godkända namn på barn. I mitt tycke är ett "dåligt" namn betydligt värre än en omskärelse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ingen har påstått att föräldrarna måste göra det pga de nämnda anledningarna, inte heller har någon påstår att det är någon annan än föräldrarnas vilja att genomföra ingreppet, så förstår inte vem du argumenterar mot.
Men att det är deras vilja betyder inte att det är något fel i det. Deras vilja baseras på flera olika orsaker och avväganden, i likhet med andra beslut de tar som rör dem själva, andra eller sina barn, vilket gör att barnet inte alls är en en måltavla som du så dramatiskt utmålar det som. Alla beslut som rör nyfödda som föräldrarna själva tar egoistiska, är de således felaktiga per automatik?
Att stoppa ett barn i en bubbla låter som en härlig jämförelse i en diskussion, men den jämförelsen flyger inte långt då ett barn i en bubbla påverkas negativt ofantligt mycket mer av det än ett barn som omskärs, vilket även är anledningen till att Socialstyrelsen anser det vara ok. Det finns helt enkelt inga långsiktiga nackdelar eller skador att tala om, förutom det lilla avsteget från barnens rätt att själv få bestämma, vilket pga många redan nämnda orsaker blev underordnat föräldrarnas religionsfrihets.
Och än en gång; skilj på debatten som rör sjukhus-omskärelse vs illegala sådana och omskärelse vs inte/senare omskärelse.

Kan ställa samma fråga till dig; tror du, om du är helt ärlig, att hårdare straff kommer få bukt med problemet som idag finns i Sverige i form av illegala omskärelser?

Det påpekas rätt friskt att det finns många anledningar att göra det, att tillåta det och så vidare. Det jag argumenterar mot är att det egentligen bara finns 1 anledning och den är långt ifrån bra nog för att det här ska accepteras. Och nej, beslut tagna av föräldrarna för att de vill någonting är inte per default dåliga. I de flesta fall finns det klara fördelar av dessa beslut. Men inte detta då barnet har väldigt lite, om någonting alls, i utbyte från det (nej, föräldrarnas tillfredsställelse räknas inte).

Vidare anser jag fortfarande inte att barnets rätt att bestämma är något "litet" avsteg. Skulle samma rätt åsidosättas för en vuxen skulle det bli ett ursäkta språket men jävla liv. Det är ingen liten parantes utan en grundläggande rättighet alla har. Stora som små oavsett kultur, ursprung m.m. så ingår det i de mänskliga rättigheterna. Men här ska det göras ett undantag och jag tycker att motiveringen är minst sagt svajig för att inte säga pinsam. Sjukhus eller ej finner jag orelevant, med undantaget att utanför sjukhus är värre. Men även på sjukhus tycker jag föräldrarna gör samma fel.

Och nej, jag tror inte att hårdare straff kommer få bukt med några problem, men inga straff alls kommer inte heller göra det. Det som behövs är att alla som gör det hemma ska riskera så mycket på det att det inte är värt det för dem. Inte föräldrarna, utan de som faktiskt utför det. Om de vet att det blir ett halvt årtionde eller mer i fängelse om någon någonsin kommer på att ungen inte är omskärd på sjukhus så tror jag att motivationen skulle sina rätt fort.

Föräldrarna i sin tur ska informeras, informeras och informeras igen om det hela och helst ska de inte bara få information utan en hel utvärdering med allt vad det innebär ska göras. Vidare ska det inte få göras på barn som inte kan säga ifrån eftersom det är gråzonen i lagen. Ungen ska själv kunna bilda en åsikt och uttrycka den. Visst, myndig kanske är lite att ta i, men säg minst 12, gärna 14 år i alla fall.

edit**
Och ja, namn som månstråle, grill, fantomen och annat mindre genomtänkt i namnväg borde vara sånt som man bara kan byta till själv, inte få från början. Ursprungliga namn, i alla minst 1 förnamn, borde det vara krav på att de ska sättas efter vårt gamla regelsystem som var betydligt striktare. Heter ungen Jonas Yxskaft så kan han i alla fall välja vilket han vill använda.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

csm101 det du nämner om Dop är såklart sant, dock har det ingen fysisk åverkan, och kräver dessutom en konfirmation som bekräftelse på sin tro, denna görs i högre ålder.
därför tycker jag inte det kan jämföras med omskärelse, även om jag inte tycker att dop är något vettigt heller.
jag anser att det inte är moraliskt försvarbart att göra estetiska operationer på ett barn som helt saknar vilja eller medel att säga nej.
Respekterar man sitt barn asner jag att man ska låta det välja sin egen tro, för om man nu skulle kunna upfostra sitt barn till sunda värderingar och kunskap, så kommer ju barnet att välja det som är "rätt" och alltså i mogen ålder välja att antingen omskära sig, eller inte, då till ett självkostnads pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag vet att det är vad du tror, det var det jag efterfrågade.
Men din tro är ändå att det aldrig kommer försvinna helt, eller hur?

Korrekt. Precis som allt annat "skit" i samhället så kommer ingenting att helt försvinna.

Citat:

Ja vi har utvecklats som samhälle sen dess, ingen tvekan där, men det jag ville åt och som du undvek var att illegala aborter med dess konsekvenser var en stor pådrivande faktor till att man beslutade sig att erbjuda aborter (och senare fira aborter), trots att samhället i stort vid tillfället var emot aborter.

Undvek och undvek. Jag ansåg bara att det inte var relevant eftersom samhället är inte vad det var för 50 år sedan.

Citat:

Jag anser inte att jag måste vara av samma åsikt som dig för att kunna föra en vettig diskussion, räcker med att vi accepterar att vi helt enkelt inte är av samma åsikt.Och ja, hårda ord förekommer ibland, men är stundens hetta som får en att tappa omdömet ibland.:D

Trodde jag aldrig att jag skulle få höra av en iransk muselman.

Citat:

Det är här det är ett stort problem. Vi har inget bättre sätt att få bukt med problemet kortsiktigt sett.
Visst skulle man kunna införa hårdare straff, men som alla redan vet har polisen idag redan nog med problem med sina arbetsuppgifter, för att inte nämna kostnaderna för att sätta dessa människor bakom galler. Jag är inte för att omskära illegalt, men är man realist inser man att det är naivt att tro att hårdare straff är en lösning till problemet, precis som du själv säger

Kortsiktigt sett så finns det inget vettigt att göra, nej. Men gör man det olagligt, sätter ett relativt högt straff och ger ut signaler till samhället att det inte är okej så kommer det att fungera långsiktigt. Igen, helt kommer det knappast försvinna. Men samtidigt har man tagit ställning till vad man tycker om sådana här saker (om man nu är emot det).

Citat:

Inte helt medicinskt, men den har större betydelse för mig än den religiösa biten.
Värt att notera är att det inte är enbart medicinska faktorer/argument som finns med i rapporten, utan även integration/segregation, religion(/sfrihet) etc.

Förstod det.

Hur kan man koppla in detta med integration och religionsfrihet? Har inte läst rapporten men får väl ta och göra det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muji
Kan omskärelse verkligen liknas vid misshandel? Nu menar jag omskärelse av spädbarn. Ett barn är inte självmedvetet till en viss ålder och då uppfattas smärta inte på samma sätt som av självmedvetna varelser. Det är med samma argument som jag kan äta kyckling med rent samvete. Ni som använder misshandel-liknelsen, är ni vegetarianer?

Med samma logik är det alltså inte misshandel att slå spädbarn? De uppfattar ju inte smärta.

Nej, vi är inte vegetarianer. Snarare tvärt om för min del, en måltid utan något dött är inte värt att kallas för måltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ofrivillig omskärelse borde betraktas som ett övergrepp och borde därför heller inte vara tillåtet. Jag tycker f.ö. det här var en intressant diskussion om ämnet.

Angående att spädbarn inte skulle minnas smärta undrar jag över detta (taget från Oliver Sacks bok Musicophilia, s. 217):

Citat:

Neal J. Cohen has written about the famous experiment of Édouard Claparède, a Swiss physician, in 1911:

Citat:

Upon shaking hands with a patient with Korsakoff syndrome [the condition which caused my patient Jimmie's severe amnesia], Claparède pricked her finger with a pin hidden in his hand. Subsequently, whenever he again attempted to shake the patient's hand, she promptly withdrew it. When he questioned her about this behaviour, she replied, "Isn't it allowed to withdraw one's hand?" and "Perhaps there is a pin hidden in your hand," and finally, "Sometimes pins are hidden in hands." Thus the patient learned the appropriate response based on previous experience, but she never seemed to attribute her behaviour to the personal memory of some previously experienced event."

For Claparède's patient, some sort of memory of the pain, an implicit and emotional memory, persisted. It seems certain, likewise, that in the first two years of life, even though one retains no explicit memories (Freud called this infantile amnesia), deep emotional memories or associations are nevertheless being made in the limbic system and other regions of the brain where emotions are represented -- and these emotional memories may determine one's behaviour for a lifetime.

Det vore intressant att veta om det faktiskt är så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det påpekas rätt friskt att det finns många anledningar att göra det, att tillåta det och så vidare. Det jag argumenterar mot är att det egentligen bara finns 1 anledning och den är långt ifrån bra nog för att det här ska accepteras. Och nej, beslut tagna av föräldrarna för att de vill någonting är inte per default dåliga. I de flesta fall finns det klara fördelar av dessa beslut. Men inte detta då barnet har väldigt lite, om någonting alls, i utbyte från det (nej, föräldrarnas tillfredsställelse räknas inte).

Vidare anser jag fortfarande inte att barnets rätt att bestämma är något "litet" avsteg. Skulle samma rätt åsidosättas för en vuxen skulle det bli ett ursäkta språket men jävla liv. Det är ingen liten parantes utan en grundläggande rättighet alla har. Stora som små oavsett kultur, ursprung m.m. så ingår det i de mänskliga rättigheterna. Men här ska det göras ett undantag och jag tycker att motiveringen är minst sagt svajig för att inte säga pinsam. Sjukhus eller ej finner jag orelevant, med undantaget att utanför sjukhus är värre. Men även på sjukhus tycker jag föräldrarna gör samma fel.

Och nej, jag tror inte att hårdare straff kommer få bukt med några problem, men inga straff alls kommer inte heller göra det. Det som behövs är att alla som gör det hemma ska riskera så mycket på det att det inte är värt det för dem. Inte föräldrarna, utan de som faktiskt utför det. Om de vet att det blir ett halvt årtionde eller mer i fängelse om någon någonsin kommer på att ungen inte är omskärd på sjukhus så tror jag att motivationen skulle sina rätt fort.

Föräldrarna i sin tur ska informeras, informeras och informeras igen om det hela och helst ska de inte bara få information utan en hel utvärdering med allt vad det innebär ska göras. Vidare ska det inte få göras på barn som inte kan säga ifrån eftersom det är gråzonen i lagen. Ungen ska själv kunna bilda en åsikt och uttrycka den. Visst, myndig kanske är lite att ta i, men säg minst 12, gärna 14 år i alla fall.

edit**
Och ja, namn som månstråle, grill, fantomen och annat mindre genomtänkt i namnväg borde vara sånt som man bara kan byta till själv, inte få från början. Ursprungliga namn, i alla minst 1 förnamn, borde det vara krav på att de ska sättas efter vårt gamla regelsystem som var betydligt striktare. Heter ungen Jonas Yxskaft så kan han i alla fall välja vilket han vill använda.

Jag förstår din poäng och jag erkänner som tidigare att det är ett bra argument mot omskärelse av nyfödda pojkar.
Men värt att komma ihåg är att detta redan finns i samhället och som du själv säger så är det bättre att det utförs på sjukhus. Det, tillsammans med information till föräldrar är det viktigaste sättet att få bort den illegala verksamheten på kort sikt och på lång sikt kanske få en attitydsförändring.
Du skulle kunna sätta straffnivån på livstid och illegala omskärelser hade fortfarande funnits kvar.

Och som jag sagt tidigare så anser jag inte att man helt skrotar barnets rättigheter, barnet kommer fortsätta ha samma rättigheter som alla andra barn även efter en omskärelse. Vi två värderar handlingen helt olika, och anledningen till varför jag värderar det mindre farligt än dig har jag ju redan klargjort för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
csm101 det du nämner om Dop är såklart sant, dock har det ingen fysisk åverkan, och kräver dessutom en konfirmation som bekräftelse på sin tro, denna görs i högre ålder.
därför tycker jag inte det kan jämföras med omskärelse, även om jag inte tycker att dop är något vettigt heller.
jag anser att det inte är moraliskt försvarbart att göra estetiska operationer på ett barn som helt saknar vilja eller medel att säga nej.
Respekterar man sitt barn asner jag att man ska låta det välja sin egen tro, för om man nu skulle kunna upfostra sitt barn till sunda värderingar och kunskap, så kommer ju barnet att välja det som är "rätt" och alltså i mogen ålder välja att antingen omskära sig, eller inte, då till ett självkostnads pris.

Att dopet inte har en fysisk påverkan är jag väl medveten om, tror jag också nämnt det, men som vi alla vet så är det ju inte enkom fysiska saker som sätter sina spår i en individ. Anledningen till att jag nämnde dopet var för att jag ville veta ifall Belga ansåg att även en sådan religionsutövande/påtryckande på sina barn var fel eller ej.
Jag tycker du har en bra poäng där, inget jag säger emot, dock är jag som redan sagt biased i frågan genom tradition och anser även att fördelarna väger tyngre än nackdelen.

Citat:

Korrekt. Precis som allt annat "skit" i samhället så kommer ingenting att helt försvinna.

Precis, ska man då välja att förbättra situationen så mycket som möjligt (i detta fall erbjuda lagligt alternativ med mindre risker) eller sk man låtsas som ingenting och låta illegala omskärelser fortsätta frodas?

[QUOTE]Undvek och undvek. Jag ansåg bara att det inte var relevant eftersom samhället är inte vad det var för 50 år sedan.[/QUOTE]Det har jag inte sagt, däremot säger jag att illegala omskärelser måste stoppas och med abortfrågan i bakhuvudet så finns det historia och bevis för att leglisering av detta kommer få starka negativa effekter för illegala omskärelser, vilket vi vill.
[QUOTE]
Kortsiktigt sett så finns det inget vettigt att göra, nej. Men gör man det olagligt, sätter ett relativt högt straff och ger ut signaler till samhället att det inte är okej så kommer det att fungera långsiktigt. Igen, helt kommer det knappast försvinna. Men samtidigt har man tagit ställning till vad man tycker om sådana här saker (om man nu är emot det).
[/QUOTE]
Okej, vi säger såhär; inga brott har försvunnit av högre straff, och du säger själv att detta aldrig kommer försvinna (om inget görs). Långsiktigt kommer högre3 straffer heller inte få bot på problemet, jämför det med vilket brott som helst; mord, smuggling, knarklangning - höga straff som tydligt visar att samhället är emot men som under alla dessa år inte fått bukt på problemet.

Jag säger att illegala omskärelser kommer försvinna ifall man erbjuder detta på sjukhus och att det finns fall där liknande har gjorts med gott resultat. Detta är det kortsiktiga lösningen på problemet. Den långsiktiga är information, ifall man vill skapa attitydsförändring.
Vad anser du vore det bästa sättet att approacha problemet då; med en princip du vet inte kommer funka eller med en princip som du vet har stor sannolikhet för att lyckas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
[B] Ofrivillig omskärelse borde betraktas som ett övergrepp och borde därför heller inte vara tillåtet. Jag tycker f.ö. det här var en intressant diskussion om ämnet.

Angående att spädbarn inte skulle minnas smärta undrar jag över detta (taget från Oliver Sacks bok Musicophilia, s. 217):

For Claparède's patient, some sort of memory of the pain, an implicit and emotional memory, persisted. It seems certain, likewise, that in the first two years of life, even though one retains no explicit memories (Freud called this infantile amnesia), deep emotional memories or associations are nevertheless being made in the limbic system and other regions of the brain where emotions are represented -- and these emotional memories may determine one's behaviour for a lifetime.
[/i]

Det vore intressant att veta om det faktiskt är så. [/B][/QUOTE]
Småbarn känner smärta, utan tvekan. Smärtan är heller inget som koms ihåg vid vuxen ålder.
Däremot hur och i vilken omfattning denna första smärta påverkar barnet i dess fortsatta liv och utveckling är ju omöjligt att avgöra eller studera av många orsaker.

Permalänk
Citat:

Precis, ska man då välja att förbättra situationen så mycket som möjligt (i detta fall erbjuda lagligt alternativ med mindre risker) eller sk man låtsas som ingenting och låta illegala omskärelser fortsätta frodas?

Ber om ursäkt att jag bara citerar en liten del av det du säger men jag känner på nått sätt att det här är kärnan i debatten. Argumentet att någonting finns, är olagligt och inte går att stoppa känner vi alla igen från cannabisdebatten. Jag förstår verkligen inte varför det är överförbart på omskärelsedebatten. Är verkligen omskärelse omöjligt att stoppa? Jag är inte särskilt väl insatt i vilka kontroller som görs på barn i dagsläget, men jag antar att man skickas på det någon gång om året när man är liten där man blir undersökt av en läkare/sköterska? Vore det verkligen så svårt att vid dessa kontroller kontrollera om barnet är omskuret, kräva papper på att omskärelsen har gjorts av legitimerad läkare och om det saknas per automatik anmäla föräldrarna för barnmisshandel? Vad skiljer det från att anmäla föräldrarna för barnmisshandel om man hittar blåmärken på ett litet barn?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Ber om ursäkt att jag bara citerar en liten del av det du säger men jag känner på nått sätt att det här är kärnan i debatten. Argumentet att någonting finns, är olagligt och inte går att stoppa känner vi alla igen från cannabisdebatten. Jag förstår verkligen inte varför det är överförbart på omskärelsedebatten. Jag är inte särskilt väl insatt i vilka kontroller som görs på barn i dagsläget, men jag antar att man skickas på det någon gång om året när man är liten där man blir undersökt av en läkare/sköterska? Vore det verkligen så svårt att vid dessa kontroller kontrollera om barnet är omskuret, kräva papper på att omskärelsen har gjorts av legitimerad läkare och om det saknas per automatik anmäla föräldrarna för barnmisshandel? Vad skiljer det från att anmäla föräldrarna för barnmisshandel om man hittar blåmärken på ett litet barn?

Varför går det inte att föra över argumentet på omskärelsen?

Hur ska man kunna kräva papper på att omskärelsen gjorts av legitimerad läkare om man som många anser att det inte ska erbjudas/vara lagligt?

Edit: återigen: omskärelse är inte olagligt, inte ens på småbarn, om det är en av staten godkänd person som utför det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Smärtan är heller inget som koms ihåg vid vuxen ålder.

Citat:

...deep emotional memories or associations are nevertheless being made in the limbic system and other regions of the brain where emotions are represented...

Vad får dig att vara så säker?

Det här är lite av ett sidospår eftersom det är stympning oavsett. Ett intressant sidospår, dock.

Permalänk

Bör vi legitimera könsstympning för att det redan finns i samhället och inte går att stoppa? -Det är ju bättre att det gör på sjukhus med bedövning än i hemmet utan vara sig bedövning, bra redskap eller utbildat folk med kompetens.
Om svaret på frågan är nej, vad skiljer detta sig från omskärelse?
Visst omskärelse är lite mildare, istället för att "hugga av hela handen tar man bara ett finger". Många anser inte att omskärelse vara en liten bagatell, visst finns det personer som tycker detta, men det är inte frågan vad man själv tycker utan vad barnet i vuxen ålder anser.
Nu fortsätter dock de flesta med en sådan religion att vara religiös även i vuxen ålder, men utvecklingen går mot att folk blir allt mindre religiösa och då kanske de inte gillar att föräldrarna började och skära av en kroppsdel i religionens namn, som även resulterar i mindre känsel.

Att det finns fler som omskär än som könsstumpar, är dock ett bra argument. Se på tobak, snus och alkohol, skulle dessa ha blivit lagliga idag? Men stoppa är kört. Men har sverige blivit ett så extremt land där nästan var och en omskär minderåriga så vi får ge upp hoppet?

Visa signatur