Permalänk
Medlem

Speldator ~12-13k

Hejsan!

Detta är ännu en köprådstråd, men jag ska hålla mig kortfattad!

Jag planerar ett datorköp, min budget ligger på ca 13k.
jag var länge inne på att vänta på i5 och köpa en sådan rigg men jag går mer och mer över till att köpa paket med amd amd 940 istället.

Så, min enda fundering är vad ni tycker om följande paket:

overkill med nätagget?
onödigt att köpa sli nu när dx11 väntar runt hörnet?

Tacksam för svar:)

Edit: Jag har nu updaterat listan och är nu enormt sugen på detta paket, kan säga att jag är riktigt nära att beställa.
Men innan det vill jag höra lite utlåtande från er:)
så vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men det saknas vissa delar, som t.ex kylning,windows.

Om du orkar skulle jag ha väntat på DX11 kort. (d.v.s köp ett GTX 260/275)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

ser bra ut, som sagt lite owerkill med nätagget, ett 650w räcker gått

kanske lite mycket ram sålänge du inte kör mycket krävande aplikationer ( ex hård bild / videoredigering )

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket för svaren!

saknas kylning? är ingen extrem överklockare så jag anser inte att jag behöver det.

mm, frågan är ju den om man ska vänta till dx11 och i5 och hela köret.

någon åsikt?

Permalänk

Varför så dyrt moderkort ?

räcker med 4gb minne

650w räcker bra

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Varför så dyrt moderkort ?

räcker med 4gb minne

650w räcker bra

ville ha ett mobo som stödjer sli, kunde ha valt asus M4N72-E men har hört att de tydligen funkar dåligt med windows 7.
Har du något annat förslag får du gärna länka

Permalänk
Medlem

Jag menade bara med kylning att du borde köpa en riktigt CPU kylare istället för den som kommer med.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

okej, du tror inte att stock kylaren räcker till då?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abrg
ville ha ett mobo som stödjer sli, kunde ha valt asus M4N72-E men har hört att de tydligen funkar dåligt med windows 7.
Har du något annat förslag får du gärna länka

var har du hört det ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

okej, du tror inte att stock kylaren räcker till då?

Jo då den funkar. Men ska man överklocka/få datorn riktigt tyst så får man köpa en lite dyrare och bättre kylare.

För övrigt hade jag struntat i ssd disken och kört på i7 istället.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Han klarar sig fint på orginalkylaren om han inte ska klocka, kan ju slänga in någon extra fläkt om du vill ha bättre luftflöde!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nöja mig med 4GB, skippa SSD:n och pröjsa dryga hundringen extra för ett Nine Hundred Two istället. 900 blir mer damm än dator efter bara några månader, och fläktkontrollerna är jättejobbiga.

Annars ett bra paket

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Corsair 650w txeu är inte modulärt, men det vet du kanske?
Corsairs 520w, 620w, (720w har de ett sådant? Minns inte) + HX serien är det däremot.

Permalänk
Medlem

i det paket i din (TS) första post skulle jag byta ut wd'n mot en samsung f1 1TB, kostar 819kr och lägga den intjänade hundringen på ett antec 902.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
var har du hört det ?

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4n72-e/1...

läs recensionerna.

dock har jag inte läst det någon annanstans, så jag vågar nog chansa på att den ska funka till windows 7.

för övrigt, tack för den goda responsen!
skippa ssd:n altså, ingen som rekomenderar att skaffa den?

Permalänk
Medlem

Om jag skulle köpt en dator för dom pengarna nu skulle jag tagit med en SSD systemdsik.

Har hört mkt bra om SSD, speciellt som systemdisk.

Permalänk
Citat:

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4n72-e/1...

läs recensionerna.

dock har jag inte läst det någon annanstans, så jag vågar nog chansa på att den ska funka till windows 7.

för övrigt, tack för den goda responsen!
skippa ssd:n altså, ingen som rekomenderar att skaffa den?

okej ja det kan ju vara nå som inte är så kunnig som inte fixat win7 med det moderkortet

Tycker du att du skulle behöva en riktigt snabb hårddisk eller klarar du dig på en mekanisk hårddisk ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vilket av detta och det ovan nämnda paket skulle ni ha valt?
ett alternativ är fortfarande att vänta på i5an men jag är hemskt dålig på att vänta!

Och framför allt vilket av paketen står sig bäst i tre år framöver eller i alla fall 2.
förstår att det är svårt att säga vilket som är bäst men försök uppskattas!

Permalänk

Ska du spela så tycker jag amd paketet men om du ska redigera mycket tycker jag i7

Visa signatur

Permalänk
Medlem

i7 bör stå sig lite längre än AMD:n och jag skulle kört på i7. Enligt de testar jag läst är den bättre samt att i7 normalt klockar lite bättre.

Men valet är inte självklart. För kör du på i7-paketet får du ingen SSD. Beror helt på hur mycket du prioriterar uppstart/laddningstider mot lite extra prestanda. Och som jooelhuglund säger så kommer du i dagsläget inte se någon skillnad mellan de två när det gäller spel. Båda är med marginal tillräckligt bra för att se till att grafikkortet(en) flaskar istället. Jag skulle tippa på att båda två räcker ganska bra i 2-3 år till.

Eller vänta till höst/vinter, beror ju helt på hur mycket du kommer använda/ha nytta av en ny dator innan dess. Men det kan vi inte svara på... bara du själv.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.