ta bort os från hdd, lägga in på ny

Permalänk
Medlem

ta bort os från hdd, lägga in på ny

tjenare,

har nu fått hem min 1tb´s disk, det jag sitter på nu är en 500gb´s disk dock bara en partition där vista och alla mina filmer mm ligger,

så jag hade tänk installera ett nytt os på 1tbs disken, och använda 500gbs disken som lagring av mina gamla filer,

så hur ska jag gå tillväga för att få bort oset från 500gbs disken utan att radera mina filmer osv?

elr går det att kopiera filerna till min 1tbs disk då jag installerat oset där?
sen kopiera tillbaka dom till 500gbs disken

elr om jag tar bort windows filer boot.ini osv ... så att den inte känner av att disken har ett OS, så kommer jag kunna använda disken som lagrings disk eftersom 1tbs disken ska innehålla de nya oset

hjälp behöves snabbt!!! tack på förhand

Permalänk
Medlem

1 hårddisk och 1 CD/DVD (USB minne) medan du installerar Windows. Skapa först 1 partition i valfri storlek. De andra partitionerna och hårddiskarna kan du koppla in / skapa efteråt i diskhanteraren.

Start / Högerklicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Se till att dator startar från rätt hårddisk eftersom du har Windows på båda. Görs i bios ("Hard disk boot priority") eller byt plats på SATA kablarna på moderkortet så att den du vill starta ifrån kommer först.

Edit:
Du kan klona hårddisken med DriveImage XML men jag tycker du ska passa på att städa eftersom dator alltid känns snabbare efter att man formaterat och installerat om.

DriveImage XML brukar jag använda efteråt när jag har fått Windows partitionen som jag vill ha den (ren och fin). Bra att ha en reserv packat eller färdig.

Permalänk
Medlem

tack så mycket!

alltså så installerar jag bara oset som vanligt på 1tbs disken med 2 partitioner (1 för oset).

nästa steg får jag fundera lite på speciellt med kloningen, aldrig gjort det förr

Permalänk
Medlem

du kanske kommer att få 2 val i början om du bara raderar os'et.. tror att det är systemfilerna som tror att det ligger 2 os där..

du kan gå in i sysedit och ta bort den raden så du bara bootar ett os,, sök på forumet hur du gör..

annars går de att göra som du skrev,, bara å flytta filerna på en extern som jag gjorde eller lägga till dom senare (flytta)

se upp så du inte formaterar fel disk i början, det har hänt mig en gång, alla mina filmer och musik med mera försvann.. =( typ 10 års av hemladdad musik försvann

annars kan du koppla in satakabeln på 500giggarn efter du installerat os och allt,, då minimerar du risken =P

Lycka till

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trezzu
tack så mycket!

alltså så installerar jag bara oset som vanligt på 1tbs disken med 2 partitioner (1 för oset).

nästa steg får jag fundera lite på speciellt med kloningen, aldrig gjort det förr

Exakt.

Ingen fara med kloning. Du har tid. Om vill pröva det så gör det medan datorn känns snabb och fräsch. Tex efter du tömt och formaterat 500GB.

Finns 2 sätt att klona. Nedpackad eller redo att köra på en annan hårddisk. En nedpackad version kan du har bland dina filer. Min är ca 2.5GB packad utan spel. Men gör en redo att köra är det bättre att ta bort den ena hårddisken efteråt och ha den i byrålåda tills det blir kris.

Permalänk
Medlem

så då var det klart! behövde inte klona, den hittade disken direkt och kan gå in på den, och alla filer finns kvar!

men vill ha bort det gamla oset dock, + alla gamla program osv, har gjort en mapp dar alla filer som jag vill ha kvar,

kan jag bara ta bort windows mappen och alla andra mappar förutom mappen dar mina filmer osv ligger, det är det enda jag vill ha kvar där

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova.
Kan knappast förstöra det du vill ha kvar.

En fördel med att kopiera allt fram och tillbaka är att filerna blir (nästan) defragmenterade på kortare tid och det blir verkligen rent och snyggt på 500GB disken. Sedan kan man alltid ha kvar en kopia på båda ställena ett tag som tillfällig backup om man vill.

Permalänk
Medlem

tackar för hjälpen allihopa! ,

håller på kopiera över filerna nu tar sin tid , sen blire att formatera om den gamla disken
sen är allting klart