Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur orkar ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2xPentium
Varför bryr du dig, hur orkar du klaga?

Det påverkar linuxanvändare negativt att MS har marknadsdominans vilket i sin tur innebär att många företag kan skita i dessa användare. Alla användare skulle tjäna på att marknaden ändrades.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag vill spela spel, därav windows. Har kört vista i 2 år nu, inga problem what so ever, vad vill ni mig era linux-fantaster?

Och ja, jag HAR testat linux rätt utförligt, körde dualboot länge på gamla laptopen, coolt å allt, men windows har allt jag behöver samt spel. Wine kan ta sig någonstans... wee, jag kan köra warcraft 3... wee...

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

Kanske för att Daniel i det här fallet har helt rätt

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

Är man spelnörd så passar ju Windows utmärkt. Då har man tillräckligt med tid för att hålla på krångla med datorn ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

windows
+ fler program är utvecklade till windows
+ alla spel är typ gjorda för windows (för det mesta)
+ lättare att använda och funkar direkt out of the box
+ bättre support, mer info, och fler forums om de
linux
+ stabilare och snabbare
+ bättre och snyggare uppbyggd
+ open source... gratis och bra tillgångar till tredjepartsprogram
+ självklart val för servrar
+++ säkerheten

sen finns det säkert mer.. men iaf.. sammanfattat är linux ett mer avancerat os. att använda, krävs mer kunskap också, när man har vant sig vill man inte gå tillbaks till windows... NO WAAAAY!

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Har provat Linux (ubuntu) och det var väll ok bortsätt från att det inte klarade mitt trådlösa nätverkskort utan att man var tvungen att skriva massa jobbig kod. I Windows laddar man ner drivrutiner och sedan fungerar det. Främsta orsaken är dock alla program som INTE fungerar i windows. Och tro mig. Jag har provat winE etc utan resultat. Någon skrev tidigare i tråden att när ett op som klarar alla program oavsätt plattform släpps så lär även jag byta till det men som det är nu så kör jag vidare. Är hyfsat nöjd även om vissa saker känns lite onödiga. Men jag lovar att den dag jag bytar så skickar jag ett pm. Till dess så hade kalas

Visa signatur
Permalänk

Absolut. Men det måste ju finnas någon anledning till att man sällan stöter på forum där folk har problem i "mac-operativen", och det beror ju inte helt och hållet på att det är överlägset flest som använder Windows.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag besöker visserligen inte "Övriga operativsystem"-forumet så ofta, men jag vågar dra slutsatsen att alla 'Windows vs Linux'-trådar har uppkommit i Windows-forumet.

Är detta bara en slump, eller är det helt enkelt så att Linux-folket av någon anledning måste hävda sig, och för att försöka provocera skapar liknande trådar?

Har sett en uppsjö av liknande meningslösa diskussioner mellan Windows och MacOS också, dom slutar aldrig förvåna. Man väljer det man anser sig behöva, vilja lära sig och känner sig bekväm med....så lätt så enkelt.

För övrigt är den här tråden ganska meninglös.

Permalänk

men ack så rolig och intressant! Varför inte göra denna tråd till världens största tråd inom det här ämnet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows på min "daily" dator Mest för sakens skull... Spelar lite och så

Men till datorerna jag mekar och experimenterar med är Linux, i mitt fall Ubuntu, optimalt tack vare att det är så kompatibelt och enkelt.

Jag anser det enklare att installera än Windows, och enklare att arbeta med. Bytte till det på min brors dator då han fick nått strul med drivrutiner i Windows, så vi skulle kolla om det va hårdvaran det var fel på, vilket det inte va.. Ett år senare så har jag varit inne och hjälpt honom med datorn en gång. En enda gång har han haft problem... När han hade Windows fick jag hjälpa honom att lösa dumma problem minst en gång i veckan... Allt bara funkar Behöver inte ens installera något program för att hämta filerna på en mobiltelefon, bara plug'n play något som inte kan sägas om windows och mobiltelefoner...

Så jag säger:
Jag tycker Ubuntu är BÄTTRE än windows sett till det viktiga bitarna, användande, kompatibilitet och stabilitet, MEN - Det saknar programbanken till Windows tyvärr, även om många program funkar i Wine, så har MS fortfaronde patent på DirectX som använda i spel

Men många lever kvar i det gamla också verkar det som... Har aldrig upplevet att det är svårare att installera nått i Linux än i Windows, för numer har den en egen "paketinstalleringstjänst" så man slipper knappa i terminalen... Jag har faktiskt använt linux i över ett år på reservdatorn, och har ALDRIG skrivit något i terminalen

Permalänk
Medlem

Windows för att... för att... för att det alltid varit så. För att det är dyrt, för att det kraschar, för att jag vill att Steve Ballmer ska ha det bra, för att mormor inte klarar av andra operativ, för att... För att det är så det är

Visa signatur

Yeah yeah

Permalänk

Linux är bara skit.

Jag testade att installera Ubuntu, och testade det en vecka. De sa på ett linux forum att det e den lättaste verisionen. Sen skulle jag börja installera mina programvaror, men nej, inget funkar, wow, crisis, farcry, bara gammla spel funkar som warcraft 3 m.m och det funkar MYCKET sämre en på en windows. (prestanda)

Man måste köra all programvara genom programet "Wine" vilket fungerar uruselt. Man kan inte köra PS4 Man måste t.ex kör cs3 istället... Gimp är sämre en photoshop på de flesta sätten. Open office är inget allternativ, mycket sämre ordbok, den ändrar orden fel, dessutom blir det konstigt i presentationer när man ska köra dem i vanliga office på Skolans datorer.

Man kan inte koppla upp sig på skolans internet, för det är komplicerat som tusan, Allt man gör måste man söka i olika forum för att ta reda på hur man ska göra, sen kommer man till nån sida och så står det att man ska programmera in en halv a4-sida i en kommando tolk ruta.... Helt sjukt, bara för att installera ett program måste man krångla i en kommando tolk.

Dessutom fungarar inte auto cad och 3d applicationer jag använder i linux. Man måste annvända några "freeware linux program" som är dåliga, inte går det att använda sig av Autodesks programvaror.

Det enda som går att göra på en linux dator utan MASSOR med krångel är att använda firefox kolla på internet med. Kolla på film/bilder. Och lyssna på musik.

För en vanlig svenssom som inte kan datorer så bra och kanske bara vill kunna gå till affären köpa ett spel, klicka på install, sen ok. Sen KÖRA, inte krångla.
Linux är till för dom som vill sticka ut med sin dator för de tror de är coola. Eller för att det är "kul" att skriva in sidtals med koder i en liten ruta.

Windows för mig, inget snack om saken.

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med. Jag kör uteslutande OSX hemma.
Att köra med windows är som att be om problem imo.

Permalänk

- windows, bra programstöd
- osx, hyfsat programstöd
- linux, inget programstöd

det går jag efter, windows vinner.

Permalänk

Himla tjat om Linux här Prova Leopard så förstår ni. Fast om man ska spela massa så får man väl köra en dualboot, inte svårare än så.

Visa signatur

Permalänk

Men allt handlar ju inte om spel här i världen gustavwth ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustavwth
Linux är bara skit.

Jag testade att installera Ubuntu, och testade det en vecka. De sa på ett linux forum att det e den lättaste verisionen. Sen skulle jag börja installera mina programvaror, men nej, inget funkar, wow, crisis, farcry, bara gammla spel funkar som warcraft 3 m.m och det funkar MYCKET sämre en på en windows. (prestanda)

Man måste köra all programvara genom programet "Wine" vilket fungerar uruselt. Man kan inte köra PS4 Man måste t.ex kör cs3 istället... Gimp är sämre en photoshop på de flesta sätten. Open office är inget allternativ, mycket sämre ordbok, den ändrar orden fel, dessutom blir det konstigt i presentationer när man ska köra dem i vanliga office på Skolans datorer.

Man kan inte koppla upp sig på skolans internet, för det är komplicerat som tusan, Allt man gör måste man söka i olika forum för att ta reda på hur man ska göra, sen kommer man till nån sida och så står det att man ska programmera in en halv a4-sida i en kommando tolk ruta.... Helt sjukt, bara för att installera ett program måste man krångla i en kommando tolk.

Dessutom fungarar inte auto cad och 3d applicationer jag använder i linux. Man måste annvända några "freeware linux program" som är dåliga, inte går det att använda sig av Autodesks programvaror.

Det enda som går att göra på en linux dator utan MASSOR med krångel är att använda firefox kolla på internet med. Kolla på film/bilder. Och lyssna på musik.

För en vanlig svenssom som inte kan datorer så bra och kanske bara vill kunna gå till affären köpa ett spel, klicka på install, sen ok. Sen KÖRA, inte krångla.
Linux är till för dom som vill sticka ut med sin dator för de tror de är coola. Eller för att det är "kul" att skriva in sidtals med koder i en liten ruta.

Windows för mig, inget snack om saken.

Word!

Det här exemplet är precis den anledningen till varför jag använder Windows och kommer fortsätta göra det!

Det räcker med att 1 av mina x antal program inte funkar eller är svårt att installera för att jag ska strunta i Linux och köra Windows istället! Jag vill ha mina program som jag använder dagligen, jag vill kunna lira alla spel med den prestandan jag förväntar mig!

Den dagen de har fixat alla problem, ja om den kommer, då kanske vi kan prata igen, innan dess är det inge snack!

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Det är ganska komiskt när jag berättar för mina windows-användande vänner hur man installerar ett program i Leopard. Jag säger att man bara behöver dra programikonen till programmappen och sen äre klart å betalt De blir helt ställda

Visa signatur

Permalänk

Linux är som gjort för en programmerare...
Mac OS är till för dem med lite extra mynt i fickan
Windows är man väll bara van vid. Sedan Windows 95...

Jag har ändå en fedora core installerad här hemma mysigt operativ som man faktiskt kan hitta en del mysiga spel till om man bara tar i och letar. Windows använder jag för musikproduktion just nu, men kommer förmodligen i framtiden köra med mac pro för det (samt skaffa mig logic studio).

Så var det med det

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slap
Det räcker med att 1 av mina x antal program inte funkar eller är svårt att installera för att jag ska strunta i Linux och köra Windows istället! Jag vill ha mina program som jag använder dagligen, jag vill kunna lira alla spel med den prestandan jag förväntar mig!

Det finns drösvis av program som fungerar utmärkt under linux, men generellt sett är det inte samma som man helst kör i windows. Om man vill spela windowsspel och köra word och photoshop bör man förmodligen hålla sig till windows men om man har andra behov eller kan tänka sig att använda alternativa program fungerar ofta även linux.

Permalänk

Bra talat. Men jag har läst en hel del forum med personer här på Sweclockers som köper PC:s för runt 10 papp. Varför köper man då inte en dator från Apple och dualbootar den med nått Windows-operativ?

Visa signatur

Permalänk

vista ultimate<3

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Haha Bra skämt där nollad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Bra talat. Men jag har läst en hel del forum med personer här på Sweclockers som köper PC:s för runt 10 papp. Varför köper man då inte en dator från Apple och dualbootar den med nått Windows-operativ?

Kna det vara så att en PC för 10 000:- troligtvis presterar (mycket) bättre än en Mac för 13 000:-?

Permalänk

Nu skojar du med mig va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Altså, seriöst otroligt att den här tråden blivit 50 sidor stor.
Linux kör man på servern, Ubuntu kan man köra på lappisen om man inte vill kladda. Spelar man så MÅSTE man ju i princip köra Windows eftersom spelen inte stödjer Linux. Det finns ju inget val? Skall man sluta spela bara för att det inte görs roliga spel till Linux? Eller inte de spelen man vill ha i allefall.

Sen så kan personen som skapade tråden försöka intala Agda på 87 bast att LINUX är myyycket bättre än Windows. Allt fungerar sååå mycket bättre. Sen så kan hon få så mycket HJÄLP med det från datorleverantörer etc...Supporten från Elgiganten hade varit helttäckande om de sålt en dator med Linux (för det är den ju idag (INTE)). "Det är bara att kompilera om kärnan så skall du se att det löser sig!". Snacka skit altså....

Linux är inte redo för en miljö utan direkt support. Skolor, kontor etc etc, inga bekymmer om de har egen IT personal. Så länge det inte finns det så blir det svårt att rulla ut Linux på hela klientstyrkan...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att windows är det populäraste OS som finns idag trots att det kostar pengar? Man borde ju tycka att linux borde hade regerat marknaden med sitt fria OS. Men varför är det inte så då??

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Citerar mig själv från en mycket gammal tråd... (2007-09-30 01:18 )
Alltså, ni som inte var med när det hela började, som vi gubbar, fattar inte hur bra windows är, inte som OS kanske (Tar inte den diskussionen) men som en plattform för standard.

Innan windows fanns det massor av suspekta datortillverkare och alla hade sin egen variant av operativ. (atari, commodore, wang, digital, ericsson, facit, you name it!).

Microsoft lyckades med att få alla tillverkare av hårdvara att bygga maskiner där deras operativ fungerade, i eget vinstintresse för alla naturligtvis, M$ ville sälja licencer och datortillverkare ville sälja hårdvara.

En fungerande "standard" är vad alla vill ha. Jag vill att min fil ska fungera på nästas dator också. Detta är vad de har åstakommit.

Sen kan ni snacka om att linux är bättre, men hade inte M$ skapat en marknad för "standard datorer" så hade ni inte haft något linux, BSD eller vad ni nu har för favoritalternativ.

Så alla som påstår att M$ har monopol på marknaden och måste "bort" inser inte att det är marknaden som har valt Microsofts lösning. De ville helt enkelt ha en fungerande standard och valde en. (varför har inte apple 98% av marknaden om nu windows är så kasst?)

Jämför med videobandspelare (om någon är gammal nog att veta vad DET är) . Från början fanns 3 standarder, marknaden valde en, inte den bästa men den valde en, på grund av smart marknadsföring eller inte är osagt, men till sist var det bara en.

Samma sak nu, Blueray eller HDDVD. Om blueray blir "defacto standard" Ska vi då tvinga alla att de måste installera en HDDVD i maskinerna oxå, eftersom det skulle vara orättvist annars?

Och som Gunnar skriver, haha.. sitter statoil eller preem bakom galler för att de bara säljer bensin eller diesel.

Sitter Volvo bakom lås och bom för att jag inte kan köpa en bil som går på mjölk?

Sitter SAS bakom galler för att jag inte kan välja om jag vill flyga jetplan eller zeppelinare till Umeå med dem?

Jag har jobbat som systemadmin i 15 år och utvecklare i 10 men ALDRIG lyckats installera ett FUNGERANDE linux. Det är alltid nått litet mojs som inte fungerar, och jag känner mig inte särskillt inkompetent.

Sluta med dessa meningslösa trådar..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Altså, seriöst otroligt att den här tråden blivit 50 sidor stor.
Linux kör man på servern, Ubuntu kan man köra på lappisen om man inte vill kladda. Spelar man så MÅSTE man ju i princip köra Windows eftersom spelen inte stödjer Linux. Det finns ju inget val? Skall man sluta spela bara för att det inte görs roliga spel till Linux? Eller inte de spelen man vill ha i allefall.

Sen så kan personen som skapade tråden försöka intala Agda på 87 bast att LINUX är myyycket bättre än Windows. Allt fungerar sååå mycket bättre. Sen så kan hon få så mycket HJÄLP med det från datorleverantörer etc...Supporten från Elgiganten hade varit helttäckande om de sålt en dator med Linux (för det är den ju idag (INTE)). "Det är bara att kompilera om kärnan så skall du se att det löser sig!". Snacka skit altså....

Linux är inte redo för en miljö utan direkt support. Skolor, kontor etc etc, inga bekymmer om de har egen IT personal. Så länge det inte finns det så blir det svårt att rulla ut Linux på hela klientstyrkan...

Egentligen så borde inte Agda 87 ha några som helst problem med linux. Vad gör en "agda 78" på en dator? Spelar spel? nja, skulle inte tro de. Snarare surfar, skriver lite i textdokument på sin höjd. Då duger t.ex. ubuntu alldeles utmärkt. Du behöver inte installera något annat än os + flashspelare på sin höjd(vilket är lika simpelt som på windows). Ett annat plus är att en linux-baserad burk behöver inte krångla med antivirus, brandväggar och blir inte segare och segare med tiden i samma utsträckning som windows.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

"Så alla som påstår att M$ har monopol på marknaden och måste "bort" inser inte att det är marknaden som har valt Microsofts lösning. De ville helt enkelt ha en fungerande standard och valde en. (varför har inte apple 98% av marknaden om nu windows är så kasst?"

Kanske för att Windows en gång i tiden var mycket bättre än Apple, men nu är det nya tider och helt plötsligt ligger Windows ljusår efter Apple.

Visa signatur