Kredit-kort, Amex, Dinners, vanliga VISA etc?

Permalänk

Kredit-kort, Amex, Dinners, vanliga VISA etc?

Vart ligger skillnaden mellan alla dessa olika kreditkort.

http://www.kreditkortjamforelse.se/ är ju ett skämt till hemsida, jämföra 5 kreditkort, inte ens från alla banker i Sverige. hm.

Vad är det som är så speciellt med amex, förutom att inte många stället tar emot det i Sverige.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Jag har vanligt Visa från Swedbank som jag anväder allt som oftast. Smidigt att ha ett kreditkort kopplat till din vanliga bank.

Har nästan aldrig mycket pengar på kontot som är kopplat till kreditkortet utan för över pengar till det med hjälp av telebanken.

har även ett ICA Mastercard som är perfekt att ha när man är ute och reser, gratis uttag utan valutapåslag över hela världen.

Visa kostar det typ 35:- per uttag + några procent valutapåslag.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag har vanligt Visa från Swedbank som jag anväder allt som oftast. Smidigt att ha ett kreditkort kopplat till din vanliga bank.

Har nästan aldrig mycket pengar på kontot som är kopplat till kreditkortet utan för över pengar till det med hjälp av telebanken.

har även ett ICA Mastercard som är perfekt att ha när man är ute och reser, gratis uttag utan valutapåslag över hela världen.

Visa kostar det typ 35:- per uttag + några procent valutapåslag.

Säker på att det är kreditkort du har och inte bankkort. Ganska stor skillnad. Med kreditkort handlar du på kredit och får en räkning i efterhand. Ett bankkort däremot är kopplat till ett konto och pengarna dras därifrån direkt. Låter i alla fall som att du har bankkort.

En annan ganska betydande skillnad är att ifall du köper något över t.ex. Internet och hoppas få hem t.ex. en vara med posten och företaget du köpt av går i konkurs får du tillbaka pengarna ifall du köpt med kreditkort men inte med bankkort. Se tråden om Datorbutiken.com konkursen för många exempel på personer som drabbats av just detta.

Till trådskaparen:
Prisjakt har en bra mycket vettigare kreditkortsjämförare:
http://www.prisjakt.nu/kreditkort.php

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Säker på att det är kreditkort du har och inte bankkort. Ganska stor skillnad. Med kreditkort handlar du på kredit och får en räkning i efterhand. Ett bankkort däremot är kopplat till ett konto och pengarna dras därifrån direkt. Låter i alla fall som att du har bankkort.

En annan ganska betydande skillnad är att ifall du köper något över t.ex. Internet och hoppas få hem t.ex. en vara med posten och företaget du köpt av går i konkurs får du tillbaka pengarna ifall du köpt med kreditkort men inte med bankkort. Se tråden om Datorbutiken.com konkursen för många exempel på personer som drabbats av just detta.

Till trådskaparen:
Prisjakt har en bra mycket vettigare kreditkortsjämförare:
http://www.prisjakt.nu/kreditkort.php

Många som handlade med bankkort fick sina pengar tillbaka också, dock tog det bara mycket längre tid.

Tack flr länken btw, ska titta närmare på den.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Många som handlade med bankkort fick sina pengar tillbaka också, dock tog det bara mycket längre tid.

Tack flr länken btw, ska titta närmare på den.

Det må va hänt att det gick bra för en del då, men det finns ingen garanti för att man ska få tillbaka pengarna om man betalt med bankkort. Man hamnar ju då sist på stegen över de som skall få tillbaka pengar. Sen var den biten främst menad mot Ryden att det är en skillnad mellan bank- (som han har) och kreditkort.

Varsågod, jag var dock inte helt förtjust i den. Men det var nog för att jag när jag kollade på den första gången tänkte "varför är den inte sorterade på vilket kort som är bäst". Tänkte inte så långt då, man måste i alla fall veta vad man prioriterar att kortet ska ha för egenskaper

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag har vanligt Visa från Swedbank som jag anväder allt som oftast. Smidigt att ha ett kreditkort kopplat till din vanliga bank.

Det kostar inget att ta ut Euro i ett EMU-land, jag var ute och tågluffade i Europa förra sommaren och var bara i EMU länder, betalade inte ett skit för mina uttag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Jag har vanligt Visa från Swedbank som jag anväder allt som oftast. Smidigt att ha ett kreditkort kopplat till din vanliga bank.

Har nästan aldrig mycket pengar på kontot som är kopplat till kreditkortet utan för över pengar till det med hjälp av telebanken.

har även ett ICA Mastercard som är perfekt att ha när man är ute och reser, gratis uttag utan valutapåslag över hela världen.

Visa kostar det typ 35:- per uttag + några procent valutapåslag.

Engångsavgiften gäller dock inte euro i europa vilket är najs. Då är det bara någon procent valutapåslag. Det var billigare för mig att ta ut pengar i Spanien än att växla på Forex när jag var där i april.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Engångsavgiften gäller dock inte euro i europa vilket är najs. Då är det bara någon procent valutapåslag. Det var billigare för mig att ta ut pengar i Spanien än att växla på Forex när jag var där i april.

Mjo men när man luffar runt i asien så är det guld värt med ICA-kort.. kan ta ut 20 Ringit i Malaysia för att gå och äta utan att det kostar något extra.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Mjo men när man luffar runt i asien så är det guld värt med ICA-kort.. kan ta ut 20 Ringit i Malaysia för att gå och äta utan att det kostar något extra.

Jo det är en sjukt najs deal. Ska lätt skaffa ett sånt kort om jag skall utanför Europa någon gång.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24