Kan jag ställa in mitt ASUS m4N72-E att läsa EPP?

Permalänk
Medlem

Kan jag ställa in mitt ASUS m4N72-E att läsa EPP?

Hej!

Kan jag ställa in mitt ASUS m4N72-e moderkort att läsa EPP (profilen) från mina minnen? Och i så fall, hur gör jag det?

/MM

PS! Yo, jag har Googlat och läst manualen till moderkortet ... utan större framgång i denna fråga! DS.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Hedersmedlem

Saxat från tredje träffen i Google: "a quick edit. While browsing through bios, I noticed in the NB settings that EPP was disabled. My ram supports EPP @1.9v so i set it. So far no problems. could this have affected it? or could i still be looking at a problem? should i still try to tighten my timings down?"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Med all respekt! Jag har läst detta ... men svaret på min fråga finns INTE i denna tråd ... eller är min engelska "too bad"?

/MM

EDIT! Eller ... jo, det tycks som han/hon som skrivet inlägget har lyckats med att aktivera EPP, men det framgår inte HUR! DS.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Hedersmedlem

in the NB settings that EPP was disabled

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OK!

Vi närmar oss... jag kan bara inte hitta något om EPP i NB inställningarna. Under North Bridge Configuration kan jag ställa in följande, kan det vara något av detta?

DRAM ECC
DRAM SCRUB REDIRECT
4-bit ECC Mode
DRAM BG SCRUB
Data Cache BG Scrub
L2/L3 Cache BG Scrub

/MM

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har du senaste bios? För det har tydligen varit en del stabilitetsproblem med detta mobo?! Du får en hel del fler valmöjligheter om du ställer en del inställningar till manual.
Läs under section 2.4.2. i manualen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yepp. Kör med senaste BIOS, nedladdat från ASUS i förra veckan. Fungerar finfint och jag har inte haft några som helst kompabilitetsproblem. Kör med W7 RC som också går klockrent.

Grundproblemet är att jag bara fattar en bråkdel av de inställningar som dyker upp när jag väljer "manual", så det hade varit trevligt om BIOS/MOBO kunde läsa EPP ... men jag får väl göra mitt bästa manuellt. Jag kan helt enkelt inte hitta något val avseende "EPP" någonstans i BIOS. Kan det heta någonting annat?

Men, jag får väl kolla direkt med jhoffa_84!

MVH
MM

PS! Tack för att du tog dig tid att "bläddra" i maualen! DS.

PS2! Jag har sökt på "EPP" i manualen till mobo, de enda träffarna jag får är på beteckningen på vissa minnesmoduler i kompabilitetstabellen. Jag tror ärligt talat inte det finns någon inställning i BIOS för att läsa EPP. Kan detta ha något med Nvidia 750a SLI att göra??? DS.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Om du ställer in dessa variabler + volt manuellt funkar det fortfarande inte då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jorå ... det går att köra manuellt! Jag har haft stora problem med att få mina DDR2 stabila på 1066 Mhz men har kommit på varför! Det är feltryck i manualen (?) till mitt M4N72-E avseende hur minnena ska placeras (eller eventuellt har jag bara missuppfattat det hela)!

Hursomhelst står det att Channel A är minnesplats A1 och B1 (!) och Channel B är minnesplats A2 och B2. När jag haft mina 2x2GB placerade i A1 och A2 har det inte funkat något vidare på 1066 MHz, kör jag dem däremot i A1 och B1 går det klockrent.

Har jag hjärnspöken eller är manualen "feltryckt"?

/MM

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte ovanligt att dom har det specificerat på det viset, att A1+B1 representerar en kanal, och A2+B2 den andra.

Edit: Och du säger att det fungerar som det ska när du placerar minnena enligt manualen? Verkar inte feltryckt då : <.

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem

Hmm ... I manualen står "Due to AM3/A2+ limitation, only one DDR2 1066 DIMM is supported per channel ...

Det fattar jag som att jag ska placera ett minne på varje "channel" (när jag har två) för att kunna köra i 1066 MHz. Dvs. ett i CH A och ett i CH B.

När jag placerar ett minne i CH A (A1) och ett i CH B (A2) enligt manualen har jag problem med 1066 MHz. När jag däremot placerar ett i A1 och ett i B1 som enligt manualen båda är CH A fungerar det i 1066 MHZ ...

/MM

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det senaste du skrev om ett minne i a-kanalen och det andra i b-diton, vilket med min logik borde vara dualchannel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Yopp ... CPU-Z tycker också att det sistnämnda (A1+B1) är "Dual Channels". Detta innebär att jag placerar de två minnesmodulerna brevid varanda i de gula "slottarna"! Går stabilt i 1066 som sagt!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter gött

Visa signatur