Första bilderna på AMD Radeon HD 5000

Permalänk
Melding Plague

Första bilderna på AMD Radeon HD 5000

En asiatisk hårdvarusajt publicerar bilder på ett grafikkort som sägs vara en av AMD:s kommande modeller för DirectX 11.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser muskulöst ut, ska bli intressant

Permalänk
Medlem

En PCI-E strömpinne alltså, 30nm? GDDR5 också med största sannolikhet.
Hoppas dom spöar HD48xx och drar lite ström så man kan använda sig av ett 500w agg max vid Crossfire.

Permalänk
Medlem

Ska se till att köpa en när jag får råd.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Tycker det ser rätt gammalt ut. Oavsett så vill jag ha de nya korten.. nu:)

Permalänk

tycker de ser lite kort ut men de kanske bara är bilderna..:)

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk

Roligt med lite bilder. den infon som finns hittills ser ju bra ut.

Permalänk
Avstängd

Gissar på att de flesta kommer välja de billigare kylarna på sitt kort.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Gissar på att de flesta kommer välja de billigare kylarna på sitt kort.

Jag gör iaf. inte misstaget att köra ATI stockkylare igen, väntar hellre en månad på en vettig kylare.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Jag gör iaf. inte misstaget att köra ATI stockkylare igen, väntar hellre en månad på en vettig kylare.

Tycker heller inte de är speciellt bra. Men det kanske blir ändring nu...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Och när kommer första dx11 spelet ?

Permalänk
Medlem

Kommer inte heller göra misstaget att köpa stockkylnare från ati efter missen med 4870x2 irreterande ljudnivå.
väntar på en trevlig passiv kylare från exempelvis gigabyte.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Och när kommer första dx11 spelet ?

April 2018

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
En PCI-E strömpinne alltså, 30nm? GDDR5 också med största sannolikhet.
Hoppas dom spöar HD48xx och drar lite ström så man kan använda sig av ett 500w agg max vid Crossfire.

Stod väl 40nm i artikeln?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Och när kommer första dx11 spelet ?

Dirt 2 kommer ha dx11, kommer senare i år.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Har för mig att C&C 4 å BF bad company 2 ska köras Dx11 men kanske nått jag fått om bakfoten

Visa signatur

CPU: Phenom2 X4 810@3,2ghz GPU:Asus 560ti cu2 overclocked 1gb MOBO: Gigabyte GA-MA790X-UD4 PSU: Corsair HX 620W RAM: 4gb XMS2 8500 CL-5 OS: Windows 7 64-bit Home Premium

Permalänk

har Ati orginalkylare samma mopedknattrande motorljud från fläkten som mitt gammla x1900xtx stockkylare hadde?

på högre varv var det mer eller minde öronbedövande då det gick snarare över till v8 muller som gick på 3 cylindrar?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

MEn kan ATi någon gång uppdatera sina kylare? De ser ut som leksaker istället för avancerad teknologi :/

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Nej, det är mer som ett irriterande väsande nuförtiden.

Det här verkar vara ett juniper kort. Ett mindre chip än cypress som kommer att ersätta HD4850/70

Det har dykt upp bilder på ny typ av referenskylare, I den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Bilderna är dock renderade. Hade varit bra om ATI moderniserade referenskylaren (Även om jag tycker den ofta får mer skit än den förtjänar.)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
MEn kan ATi någon gång uppdatera sina kylare? De ser ut som leksaker istället för avancerad teknologi :/

Så länge den kyler kortet bra och håller kortet vid acceptabla temps så spelar det väll inget roll hur dem annars ser ut, men jag vill att de ska göra dem tystare och mer effektivare.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
En PCI-E strömpinne alltså, 30nm? GDDR5 också med största sannolikhet.
Hoppas dom spöar HD48xx och drar lite ström så man kan använda sig av ett 500w agg max vid Crossfire.

HD4870 Crossfire klarar sig enkelt på 500w, så det ska nog inte vara några problem.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Nej, det är mer som ett irriterande väsande nuförtiden.

Det här verkar vara ett juniper kort. Ett mindre chip än cypress som kommer att ersätta HD4850/70

Det har dykt upp bilder på ny typ av referenskylare, I den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Bilderna är dock renderade. Hade varit bra om ATI moderniserade referenskylaren (Även om jag tycker den ofta får mer skit än den förtjänar.)

Vadå "moderniserade"? ATI kör heatpipes+flänsar precis som Nvidia, Nvidia har bara en fräsigare kåpa.

OnT: Ge mig.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Vadå "moderniserade"? ATI kör heatpipes+flänsar precis som Nvidia, Nvidia har bara en fräsigare kåpa.

OnT: Ge mig.

och tydligen en fläkt som lever fan gämnfört med nvidia men om dom gick över till samma leverantör av fläkten (notera fläken inte hela kylaren) så skulle ati få samma tysthet som nvidia då nvidia kort är riktigt tysta i stock

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Alltså, kan inte ATI ungefär börja samarbeta med Artic Cooling för att utveckla OK stockkylare? Samma sak gäller för Nvidia, dock så är deras dubbelmackor katastrofala som dem är.

I dagsläget är samtliga kort på bristningsgränsen med superdåliga kylare och hemska icke effektiva extremt högljudda radialfläktar.

Permalänk
Medlem

Jag tycker dom ska ha samma fläkt modell eller liknande som Asus 4870x2 triple fan, den tycker jag är bättre än deras orginal kylare som asus hade från början.

Visa signatur

Chassi: Antec Ninehundred Two V3 | Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M (1000 Watt Modulärt) | Moderkort: Asus X79 Deluxe | Cpu: Intel Core i7 4820K (Fläkt Zalman CNPS9900 MAX Blå led) | Ram: Corsair 2 x 8 Gb (1866 mhz) | Grafikkort: Asus 6950 (2 Gb minne) (GDDR5 5000 mhz) | Ljudkort:X-fi Titanium Pro | Hårddisk OCZ Vertex 3 120 GB och Westen 2 TB 7200 RPM | Operativsystem: Windows 7 Ultimate RTM |

Permalänk

Gammal nyhet... hoppas dom här korten bli bra och billiga

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är riktigt klokt att ha minnen även på ovansidan då detta öppnar möjligheten att sätta flänsar på dem även på ovansidan. En polare har gjort så med sitt 4870x2 och sänkte temp med 5-10 grader på MEMIO, det gillar vi! Ogillar att det inte finns på mitt 4890

Permalänk
Medlem

Sitter på ett XFX 4770(YDFC), kyllösningen ser precis ut som på bilden. Är det den folk irriterar sig på?

Gick från ett passivt grafikkort och var rädd för att det skulle väsnas mer än vad jag fann acceptabelt. Blev istället mycket nöjd med ljudnivån, kan bero på att jag enbart kör den på 30%.

Ibland varvar den upp under längre spel sessioner, då enbart under korta perioder(1-2sek). Har man det ljudet konstant, förstår jag missnöjet.

Det är väl där det kommer in, många modeller utvecklar mer värme än 4770 och behöver därmed kylning. Många "måste" mer eller mindre stå ut med väsandet, utöver det kan jag tänka mig att det flest kör OC på sina kort.

EDIT: Är mycket nyfiken på den nya generationen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
har Ati orginalkylare samma mopedknattrande motorljud från fläkten som mitt gammla x1900xtx stockkylare hadde?

på högre varv var det mer eller minde öronbedövande då det gick snarare över till v8 muller som gick på 3 cylindrar?

Låter det mer om V8an går på bara 3 cylindrar?

Mitt 4870 med originalkylaren lät som en 4taktsmoped typ (fast lägre dB, men samma ljud ) rätt så behagligt ljud om det nu nödvändigtvis ska vara nåt ljud öht.

Gief me 5890 X2 pics

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
och tydligen en fläkt som lever fan gämnfört med nvidia men om dom gick över till samma leverantör av fläkten (notera fläken inte hela kylaren) så skulle ati få samma tysthet som nvidia då nvidia kort är riktigt tysta i stock

kanske inte ska lägga hela skullden på fläktarna. en dåligt utformad kylare är inte heller bra för ljudnivån

min Airbus 747... oj menar Radeon 4850 låter ganska högt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
Jag gör iaf. inte misstaget att köra ATI stockkylare igen, väntar hellre en månad på en vettig kylare.

För mig blir det att vänta tills vattenblock för korten når marknaden, hoppas det kommer fort.
Står inte ut med ljudet från orginalkylarna.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D