Permalänk
Slaget: Team SweC

Tillbehör till SSD

Tänkte köpa mig en SSD Intel X25-M G2 SATA inom kort. Jag undrar vad man behöver för att kunna plugga in den i datorn.

Jag sitter idag med ett Cooler Master Evolution 830 chassi och i den sitter det en bur där jag idag har tre diskar. Jag tänkte eventuellt plocka ut en disk så jag kan få plats med den nya...

Jag behöver hjälp med en passande 2.5 -> 3.5 sak, kommer inte riktigt ihåg vad dom kallas. Något som är lätt att sätta ihop för en nybörjare.

ELLER om det finns något som förvandlar 2.5 till 5.25 direkt? Behöver endast för en disk.

Sen undrar jag lite om livslängden på en SSD disk, en kompis sa att dom håller i ca 1 år, stämmer det?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Disken kan placeras godtyckligt om du så vill. Min SSD ligger helt löst i ett vanligt hårddisksfack. Är du rädd för att den ska glida runt så spänn fast den. Är du riktigt nervös så gå och köp en adapter.

De diskar som såldes för ett år sen lever fortfarande. Nya diskar är bättre så de lever ännu längre. Räkna med att den håller åtminstone 3 år. Efter de åren har gått så håller den säkert minst 2 år till

Disken räknas som gammal när det inte längre går att skriva till den. Data som redan är lagrad kommer fortfarande gå att läsa så det är ingen risk att man helt plötsligt får en hårddiskskrasch efter 5 år

Permalänk
Medlem

Gummisnodd? Eller en enda liten skruv? Diskarna väger knappt något ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

1 års livslängd på SSD? Wth? Har ingen stor koll på SSD, men borde inte SSD ha mycket längre livslängd än vanliga hårddiskar?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk

Okej, men om jag typ bara lägger disken ner mot till exempel hårddiskburen, blir den inte varm då? man vill väl kanske ha luft både under och över, eller?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem

Dubbelhäftande tejp kanske och kläm fast var du vill...

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Om man kör en SSD disk 24/7 som OS disk, hur länge kan man förvänta sig att den håller då? Kommer skrivas och läsas väldigt mycket från den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag har tejpat fast min X25-M mot min gamla Seagate 7200.11 1,5TB. Funkar alldeles utmärkt.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
Om man kör en SSD disk 24/7 som OS disk, hur länge kan man förvänta sig att den håller då? Kommer skrivas och läsas väldigt mycket från den.

Intels diskar är specade till att hålla minst 5 år vid skrivning av 20GB per dag.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

crucial lämnar 5år garanti

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wingdings
Jag har tejpat fast min X25-M mot min gamla Seagate 7200.11 1,5TB. Funkar alldeles utmärkt.

Blir SSD varma då? :S

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ejziponken
Blir SSD varma då? :S

Nej, inte direkt

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Kan säga att ssd diskarna är helt underbara, kvittar vad du lägger dem eller vad du gör me dem, de finns inga rörliga delar i dem så chansen att de går sönder är mycket mindre än en vanlig disk med roterande skiva.

Har en 64gb från intel som ja köpter för ett bra tag sedan. Har den som system disk och den är helt sagolik.

Tycker inte om intel så mkt men betalar man så levererar de verkligen. Sjukt snabb.
hårddiskarna är mer flaskhals än man tror, och med ssd så får man verkligen ut mycket prestanda IMO!! (notera riktigt stort imo)

jag älskar dem bara de sänks i pris så byter ja alla diskar till ssd och kör raid med också. Perfekta för backup eftersom om de crashar så förlorar man ingen info, och backupen går riktigt snabb.

Rekommenderar starkt!