Apelsinjuice i ny MacBook Pro

Permalänk
Medlem

Apelsinjuice i ny MacBook Pro

Hej.

Det som inte får hända har hänt. I går kväll råkade jag spilla apelsinjuice ut över tangentbordet på min MacBook Pro. Det var ett genomskinligt litet glas som var fyllt upp till kanten och jag hann ta en klunk innan glaset stöttes till och juicen flög ur. Det kan ha varit runt en deciliter som landade på datorn.

Jag fick panik när det hände och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Först sprang jag ut med datorn till köket, lade den upp och ner på bordet och torkade samtidigt upp dropparna med toalettpapper och annat som fanns till hands. Efter det hann jag läsa lite på internet (det var sent på kvällen och alla skulle precis gå och lägga sig) innan jag lade den på en kudde med en bordsfläkt brevid. Så fick den stå över natten.

Anledningen till att jag inte skruvade upp datorn, tog ut batteriet och andra sårbara komponenter var för att jag inte hade rätt verktyg. Nu på morgonen hittade jag däremot en liten skruvmejsel som passade precis och jag fick upp bottenplattan. Inuti var det inte alls lika blött som jag hade förväntat mig. Det låg ett bar droppar på batteriet och bottenplattan var även den våt. Utöver det så verkade de andra komponenterna vara torra, men jag fick inte bort några så de kan ha varit blöta på andra sidan.

Hur som helst. Ganska många tangenter är släckta eller vad man vill kalla det. De fungerar, men juicen hindrar ljuset (upplyst tangentbord) att lysa igenom. Man ser även att det är blött där under, men det finns inget jag kan göra utan rätt verktyg. Annars verkar datorn jobbar på som vanligt.

Någon påstod att juice är farligare än vatten, eftersom juice inte dunstar och innehåller både syror och socker som kan fräta och rosta sönder komponenter. Hans dator fungerade i flera veckor efter olyckan, bara för att mitt i allt lägga av och när han öppnade den så hade juicen frätt sönder komponenterna och skapat rost.

Permalänk
Medlem

Inget jag vågar svära på men jag har för mig att man lät destilerat vatten rinna över kretskort för att kyla dem förr, då det inte är ledande.
Så då borde du kunna tvätta datorn med destilerat vatten utan att skada något.
Detta är något jag själv inte skulle våga men det kan ju vara en idé.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Inget jag vågar svära på men jag har för mig att man lät destilerat vatten rinna över kretskort för att kyla dem förr, då det inte är ledande.
Så då borde du kunna tvätta datorn med destilerat vatten utan att skada något.
Detta är något jag själv inte skulle våga men det kan ju vara en idé.

Skall endast göras ifall datorn är avstängd och utan att batteri eller någon strömkälla är inkopplat. I ett icke rent system (med juice i) kommer vattnet snabbt bli ledande. Har du däremot ett slutet system där det avjoniserade vattnet faktiskt inte tar upp massor med joner kan nog det fungera.

I övrigt så kan juice vara värre än vatten jag. Största problemet trådskaparen har är nog att alla garantier är borta, men han kanske inte hade någon kvar?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skall endast göras ifall datorn är avstängd och utan att batteri eller någon strömkälla är inkopplat. I ett icke rent system (med juice i) kommer vattnet snabbt bli ledande. Har du däremot ett slutet system där det avjoniserade vattnet faktiskt inte tar upp massor med joner kan nog det fungera.

I övrigt så kan juice vara värre än vatten jag. Största problemet trådskaparen har är nog att alla garantier är borta, men han kanske inte hade någon kvar?

Det är ju klart, bort med alla batterier osv.
Sedan är det ju tråkigt om det är juice i fläktar osv, klibbar ihop?!?
Frågan är om det är kullagrade fläktar med någon olja i? Citrus + Vatten = avfettning?!?

Du har ingen drulle-/hemförsäkring som täcker olyckan?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Vi har en drulleförsäkring (numera allriskförsäkring?), men om det blir något strul med den så vet jag inte vad jag ska göra.

Permalänk

Garantin är numera väck så du kan lika gärna plocka isär datorn helt och rengöra med elektronikrengöring (biltema / ELFA / clasohlson). Att låta juicen ligga kvar är förmodligen det sämsta du kan göra. Går något sönder när du pillar kan du ju ta det på drullen.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det du skulle ta gjort var att stänga av datorn direkt och inte sätta igång den förrens du vet att alla komponenter är helt rena.

Om du har satt igång den innan kan det vara så att det har blivit en kortis någonstans.

Permalänk

Jobbig tabbe

Gillar ditt nick

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mbpjuice
Vi har en drulleförsäkring (numera allriskförsäkring?), men om det blir något strul med den så vet jag inte vad jag ska göra.

Jag har sysslat mycket med garanti äreden i delvis mobiler, datorer och annat. En sak är gemensamt. Inga garantier täcker om någon vätska varit inblandat i någon form. Jag har själv lyckats doppa en mobil som överlevde. Sen sluta den fungera pga. att jag tappa den i marken. Jag tänkte chansa med garanti men såfort en tekniker öppnar och ser spår efter vätska får du avslag, oavsett om den slutar fungera pga. fabrikations fel.

Mitt tips är alltså att utnyttja din försäkring så du får den dokumenterat lagad. Om du tvättar den idag och om 1 år slutar den fungera pga. någon komponent är felgjord kommer dom hitta spår av vätska och ge dig avslag.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag har sysslat mycket med garanti äreden i delvis mobiler, datorer och annat. En sak är gemensamt. Inga garantier täcker om någon vätska varit inblandat i någon form. Jag har själv lyckats doppa en mobil som överlevde. Sen sluta den fungera pga. att jag tappa den i marken. Jag tänkte chansa med garanti men såfort en tekniker öppnar och ser spår efter vätska får du avslag, oavsett om den slutar fungera pga. fabrikations fel.

Mitt tips är alltså att utnyttja din försäkring så du får den dokumenterat lagad. Om du tvättar den idag och om 1 år slutar den fungera pga. någon komponent är felgjord kommer dom hitta spår av vätska och ge dig avslag.

Vi berättade precis vad som hade hänt när vi ringde in till de som har hand om drulleförsäkringen och enligt hon som svarade så var det inga som helst problem?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mbpjuice
Vi berättade precis vad som hade hänt när vi ringde in till de som har hand om drulleförsäkringen och enligt hon som svarade så var det inga som helst problem?

Men drulleförsäkring är inte samma sak som garanti kära du.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Alltså vet man inte skillnaden på garanti och försäkring... ja då saknar jag ord.

Garanti = Något tillverkaren lämnar på att komponenterna håller så pass hög klass att skiten ska fungera i X antal år. Yttre påverkan som: Luft, vatten, hundskit, användare, ja precis vad som helst täcker den EJ. Drömläget vore om den var inlåst i en bunker.....

Försäkring/Drulle = Något du tecknar i efterhand med t.ex. en butik eller ett försäkringsbolag att chansen att den går sönder är liten så dom gissar att den håller och tar betalt av dig. Detta har INGENTING att göra med tillverkaren av produkten.

Vad jag pratar om är att det värsta elektronik vet är = Fukt/vatten/väta.
Ingen lev av några dator lämnar garanti (det först nämnda ovan) emot att den ska klara av t.ex. juice. Såfort juice har rört produkten försvinner garantin även om det EJ BEROR PÅ juicen. Utan igentligen handlar kanske det om att komponenterna är dåliga i grund o botten. Men det kvittar då juice har rört den.

Så att låta datorn vad och gissa på att den håller kommer straffa sig i framtiden var min poäng....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Alltså vet man inte skillnaden på garanti och försäkring... ja då saknar jag ord.

Garanti = Något tillverkaren lämnar på att komponenterna håller så pass hög klass att skiten ska fungera i X antal år. Yttre påverkan som: Luft, vatten, hundskit, användare, ja precis vad som helst täcker den EJ. Drömläget vore om den var inlåst i en bunker.....

Försäkring/Drulle = Något du tecknar i efterhand med t.ex. en butik eller ett försäkringsbolag att chansen att den går sönder är liten så dom gissar att den håller och tar betalt av dig. Detta har INGENTING att göra med tillverkaren av produkten.

Vad jag pratar om är att det värsta elektronik vet är = Fukt/vatten/väta.
Ingen lev av några dator lämnar garanti (det först nämnda ovan) emot att den ska klara av t.ex. juice. Såfort juice har rört produkten försvinner garantin även om det EJ BEROR PÅ juicen. Utan igentligen handlar kanske det om att komponenterna är dåliga i grund o botten. Men det kvittar då juice har rört den.

Så att låta datorn vad och gissa på att den håller kommer straffa sig i framtiden var min poäng....

Kan man inte skilja på chans och risk... ja, då saknar jag ord. Nej, jag skojar bara. Tack ska du ha för dina svar. Jag uppskattar det.