Apelsinjuice i ny MacBook Pro
Hej.
Det som inte får hända har hänt. I går kväll råkade jag spilla apelsinjuice ut över tangentbordet på min MacBook Pro. Det var ett genomskinligt litet glas som var fyllt upp till kanten och jag hann ta en klunk innan glaset stöttes till och juicen flög ur. Det kan ha varit runt en deciliter som landade på datorn.
Jag fick panik när det hände och visste inte riktigt vad jag skulle göra. Först sprang jag ut med datorn till köket, lade den upp och ner på bordet och torkade samtidigt upp dropparna med toalettpapper och annat som fanns till hands. Efter det hann jag läsa lite på internet (det var sent på kvällen och alla skulle precis gå och lägga sig) innan jag lade den på en kudde med en bordsfläkt brevid. Så fick den stå över natten.
Anledningen till att jag inte skruvade upp datorn, tog ut batteriet och andra sårbara komponenter var för att jag inte hade rätt verktyg. Nu på morgonen hittade jag däremot en liten skruvmejsel som passade precis och jag fick upp bottenplattan. Inuti var det inte alls lika blött som jag hade förväntat mig. Det låg ett bar droppar på batteriet och bottenplattan var även den våt. Utöver det så verkade de andra komponenterna vara torra, men jag fick inte bort några så de kan ha varit blöta på andra sidan.
Hur som helst. Ganska många tangenter är släckta eller vad man vill kalla det. De fungerar, men juicen hindrar ljuset (upplyst tangentbord) att lysa igenom. Man ser även att det är blött där under, men det finns inget jag kan göra utan rätt verktyg. Annars verkar datorn jobbar på som vanligt.
Någon påstod att juice är farligare än vatten, eftersom juice inte dunstar och innehåller både syror och socker som kan fräta och rosta sönder komponenter. Hans dator fungerade i flera veckor efter olyckan, bara för att mitt i allt lägga av och när han öppnade den så hade juicen frätt sönder komponenterna och skapat rost.