Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Med ett gigabyte ud3 rev 2 senaste bios

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=690703

stabil 2x1 timme occt
3dmark 06

Nice

Behöver den så mycket volt när du kör 3200Mhz
Vad har du för stepping på din 550BE?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr behöver den så pass me volt, har redan sold den o skrev inte upp stepping.Men köpte på inet förra veckan. Med bättre kylning å mera tid hadde den lätt klarat mycke högre klockning.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xxbiker
Ja tyvärr behöver den så pass me volt, har redan sold den o skrev inte upp stepping.Men köpte på inet förra veckan. Med bättre kylning å mera tid hadde den lätt klarat mycke högre klockning.

Okej, synd, dom brukar klocka jävligt bra. Jag köpte oxå min på Inet förra veckan, och jag är kanon nöjd

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Det borde dom ha gjort, har en kompis som har ett Asus DDR3 kort, han ställer bara in att det ska köra som en X4 eller som en X3, det funkar kanon för honom.

Det heter något speciellt. Något med (Core) kommer inte på exakt nu vad det heter

Jo, det har alltid fungerat. Problemet har varit att när man bootar om nästa gång så måste man in i BIOS och ställa in allt igen... Det var inte fixat för två veckor sen iallafall.

Permalänk
Medlem

Hur är originalkylarn till 550 BE, duger den till att överklocka även om man låst upp den till quad core? Tips på prisvärd kylare annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hur är originalkylarn till 550 BE, duger den till att överklocka även om man låst upp den till quad core? Tips på prisvärd kylare annars?

Njae, den räcker inte så långt om du ska låsa upp OCH klocka..
Min har funkat bra, men upptäckte idag att vissa saker (i detta fall BF:Heroes) använder sjukt mkt processorkraft om den får. Och då blir det lätt överhettat.
Datorn stängde av sig efter en stunds spelande, när jag startat upp den låg CPU-tempen på 80 grader. Lär alltså varit närmare 90 när datorn dog.

Och då har jag bara ökat vcore lite och klockat till 3,4.

Prisvärda kylare, jadu, om det vore så enkelt..

Tyst och bra:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Grym kylning, utan fläktar:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/therm...

Billig, men ska vara riktigt bra ändå:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/ocz-v...

Billig, är ev. lite kallare än OCZ, men låter lite mer:
http://www.dustinhome.se/pd_5010126506.aspx

Visa signatur

<| Phenom II X2 550 @ X4 3,4 Ghz | GA-MA790X-UD4 | 4 Gb OCZ Platinum DDR2 6400 @ 4-4-4-12 | XFX HD4850 1Gb | HAF 922 |>

Permalänk

Re: M4A785TD-V Evo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av goppie
Är det någon som vet om mitt asus M4A785TD-V Evo kan låsa upp till B50

Borde gå hur bra som helst! Jag har låst upp min Phenom II X2 550 till en B50 (3.0GHz än så länge) på mitt ASUS M4A785TD-M Evo, som använder samma chipset och sydbrygga som TD-V Evo. Skillnaden är att mitt är ett microATX!

Permalänk

Probleem! Min 550 klarade 1h Prime95 felfritt som X4 (på 3.0GHz dessutom) igår men idag så vägrar den starta som X4. Vad göra?

Permalänk
Medlem

den går alltså som X2, men inte som X4 längre?

byt till nyaste bios och rapportera efter det

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommie_l
den går alltså som X2, men inte som X4 längre?

byt till nyaste bios och rapportera efter det

Tvivlar på att det finns något nyare BIOS att mecka ner då mobot släpptes för inte så länge sedan.. men jag kan ju kolla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Probleem! Min 550 klarade 1h Prime95 felfritt som X4 (på 3.0GHz dessutom) igår men idag så vägrar den starta som X4. Vad göra?

Tappat inställningarna eller vägrar den att starta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Tappat inställningarna eller vägrar den att starta?

Vägrar att starta.. efter att den gröna skärmen med moderkortets namn försvunnit så kommer en svart skärm med vit text och BIOS-tillverkarens logo (tror jag) på där det står overclocking failed. Man kan välja mellan att gå till BIOS eller att ladda optimal defaults.

Permalänk

Som vanligt har man haft otur med processorköpet Ingen upplåsning om man bara slår på auto i ACC, finns det något mer man kan göra? En omflashning? Är stepping GPMW 0927 köpt på Inet. Enligt bios ligger orginalvolten på 1,35

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Man ska välja EC firmware hybrid också, förutom ACC auto.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Man ska välja EC firmware hybrid också, förutom ACC auto.

Jo jag vet... Ingen upplåsning än. Har provat med bios F4 och F5 ska testa F1,F2,F3 i eftermiddag.

Edit: Låser inte upp, postar inte ens efter upplåsning så man har åkt på ett kasst ex

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Hade man kanske tur då. Köpte på Inet, fick hem idag, 0926 FPMW. Låste upp alla kärnor direkt efter jag kört igång maskinen, har nu installerat Windoze och allt är lyckligt och fint.
Kör för övrigt på ett Gigabyte GA-MA790x-UD3P. Vill minnas BIOS är F4?
Ska stressa den och sedan klocka lite i helgen om det går vägen. En Phenom quad i sådär 3,8 för 950 kr hade ju inte varit så illa pinkat

Permalänk
Medlem

Kör också min på ett GA-MA790X-UD3P i 3.4GHz med alla fyra kärnor upplåsta hur stabilt som helst.

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.5GHz | GeForce GTX 680 | ASUS P8P67 PRO | Corsair Dominator 16GB 1600MHz | Samsung 830 256GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elius
Kör också min på ett GA-MA790X-UD3P i 3.4GHz med alla fyra kärnor upplåsta hur stabilt som helst.

Kör också på ett GA-MA790X-UD3P, så då är det prollen som bråkar:( Får se om man orkar byta ut den mot en bättre stepping.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Provade låsa upp grabbens 550 med batch 0926CPMW, moderkort Gigabyte MA785GT-UD3H med bios F2 och det funkade. Körde OCCT en timmes test med alla 4 kärnor igång utan fel. Men sedan fick jag "programmet har orsakat ett fel" i internet explorer när jag hämtade en fil från internet. Funderar på om den blir ostabil i vila när cool&quiet klockar ner till 800 MHz. Kom fram till att vi egentligen inte behöver 4 kärnor i den datorn och jag vill inte att den ska strula så jag ställde tillbaks och kör original 2-kärnigt igen. Har bara den klena lilla originalkylaren också.

I och för sig kan man ju stänga av cool&quiet, skaffa bättre kylning och tweaka lite så kanske den funkar felfritt som 4-kärnig men vi får ta det senare om behovet av starkare processor uppstår.

En nackdel när man låser upp den är att temperatursensorerna i processorn slutar fungera och då tappar man kollen på om den blir för varm. Självklart bör den ju bli ganska mycket varmare med 4 kärnor än två när man lastar den fullt. Som 2-kärning rapporterade den max 45 grader med originalkylaren så den verkar ju sval och fin i övrigt.

Permalänk
Medlem

jag har hört att man kan välja att testa låsa upp till X3 om inte X4 skulle fungera på Asus moderkort, någon som vet om det stämmer och om det är på alla med SB750 i sånna fall?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adsa
jag har hört att man kan välja att testa låsa upp till X3 om inte X4 skulle fungera på Asus moderkort, någon som vet om det stämmer och om det är på alla med SB750 i sånna fall?

Det funkar för mig med senaste bios till M3A79-t deluxe. (790Fx+SB750). Bara ställa in processor downcore = 3, acc auto samt unleashed mode aktiverat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Det funkar för mig med senaste bios till M3A79-t deluxe. (790Fx+SB750). Bara ställa in processor downcore = 3, acc auto samt unleashed mode aktiverat.

Okej tack för svaret sen har jag hört att det ska gå med SB710 sydbrygga också, inte bara SB750, någon som vet något om det?

Visa signatur

Intel Core i7 12700K, 64GB RAM, 2TB SSD, RTX3080

Permalänk

Ingen som vet någon BIOS iställning jag borde ändra för att min 550 ska stanna som X4 även om jag stänger av datorn och sätter på den igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Ingen som vet någon BIOS iställning jag borde ändra för att min 550 ska stanna som X4 även om jag stänger av datorn och sätter på den igen?

Skulle tro att du har ett Asus-kort? Läs vad jag skrivit längre upp i tråden. Jag vet inte om det finns någon lösning.

Permalänk

Har läst igenom allt och ska köpa nytt moderkort idag eller imorrn (beställa iaf). Väljer mellan 4 gigabyte-kort och ett asus-kort (M4A78-E) men då är det inte ett asus-kort man ska ha alltså? Orkar inte gå in i bios konstant =P

Sedan undrar jag: Är ni inte rädda för att moderkortet ska paja när ni flashar BIOS? Har själv just pajat mitt gamla mobo genom att göra så, så jag är inte så flash-sugen faktiskt...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Har läst igenom allt och ska köpa nytt moderkort idag eller imorrn (beställa iaf). Väljer mellan 4 gigabyte-kort och ett asus-kort (M4A78-E) men då är det inte ett asus-kort man ska ha alltså? Orkar inte gå in i bios konstant =P

Sedan undrar jag: Är ni inte rädda för att moderkortet ska paja när ni flashar BIOS? Har själv just pajat mitt gamla mobo genom att göra så, så jag är inte så flash-sugen faktiskt...

Rekommenderar GA-MA790X-UD3P om du ska köra på DDR2 minnen
Min 550 låste inte upp men klockar skapligt bra 3,6ghz på stock volt och 3,82 @ 1,40.
Flashar man med @bios kan man inte misslyckas Har flashat fram och tillbaka säkert 10 gånger sen i torsdags i hopp om att kunna låsa upp utan att jag haft några som helst problem.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Rekommenderar GA-MA790X-UD3P om du ska köra på DDR2 minnen
Min 550 låste inte upp men klockar skapligt bra 3,6ghz på stock volt och 3,82 @ 1,40.
Flashar man med @bios kan man inte misslyckas Har flashat fram och tillbaka säkert 10 gånger sen i torsdags i hopp om att kunna låsa upp utan att jag haft några som helst problem.

Cool, var finns @bios att ladda ner? (hittade det inte via google), och vadå är det 100% riskfritt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Cool, var finns @bios att ladda ner? (hittade det inte via google), och vadå är det 100% riskfritt?

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/Utility_List.aspx

http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/Utility_DownloadFi...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

thx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Cool, var finns @bios att ladda ner? (hittade det inte via google), och vadå är det 100% riskfritt?

Bredband länkade...
100% riskfritt är det givetvis inte men nära på Väldigt enkelt är det iaf

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed