Permalänk
Medlem

Märker jag skillnad med ny cpu?

Har en burk med Amd 3500+, 2Gb PC3200 minne och ett Nvidia 6600 grafikkort. Spelar inget. Frågan är om jag kommer att märka skillnad om jag byter cpu till en 4000+ i stället?

Permalänk

helt onödigt om du inte splelar . och du märker nog inte så mycket skilldnad

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Black Pearl, Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 Quad Core, 3,06Ghz, PowerColor Radeon HD 6970 2GB GDDR5, BenQ 24" LED 2ms, Microsoft IntelliMouse Explorer 3.0, Microsoft SideWinder X4 Keyboard.

Permalänk

Jag antar att båda bara innehåller en kärna. I så fall skulle jag säga nej, och att det är först om du byter upp dig från en till två kärnor som du kommer märka ngn skillnad IRL.

Permalänk
Medlem

Sockel 939 på den jag har nu, nån säjer att am2 passar. Stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penke62
Sockel 939 på den jag har nu, nån säjer att am2 passar. Stämmer det?

Stämmer inte

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det finns en 4400+ på Tradera. Kommer inte den heller att göra nån märkbar skillnad?

Permalänk
Medlem

s939 och sAM2 är två olika socket, det passar inte att köra en s939 processor på sAM2 och tvärt om.

Angående uppgradering, skall man uppgradera från den datorn du har idag så är det ett helt nytt paket som gäller tycker jag, man vinner inte så mycket idag från att uppgradera från en s939 CPU till en annan s939 CPU.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Så då är det både moderkort, processor och minnen som ska till? Kan väl iofs inte bli så dyrt för att bli bättre/snabbare än det jag har idag.

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till om jag får fråga?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

Permalänk
Medlem

Hehe, tar väl hem en del film och musik som fixas till lite. Det mest krävande är nog uppackning av rar-arkiv och streamning till mediaspelare. Kunde ju iofs vara kul att koppla den till tv:n också, men inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Ska det vara värt så se till och hitta en begagnad AMD Fx-57 och 2Gb minne så lär ju du få en prestandaboost, även grafikkortet skulle man kunna uppgradera. Om du nu vill komma billigt undan så se till att leta runt på Tradera de brukar ha bra grejer där även på vår SweC marknad kan man hitta bra fynd. De lär iallafall räcka för att packa upp snabbt och kunna se HD filmer bl.a

Visa signatur

Permalänk

Det finns processorer med dubbla känor (AMD X2) för S939, om du hittar ngn sådan billig är det en bra uppgradering. Men bara om moderkortet ditt stöder X2 processorer, jag är inte helt säker på att alla gör det. Annars är det ett nytt moderkort och nytt minne som gäller.

Streaming till mediaspelare låter som ngt som inte skulle kunna begränsas av processorn (mer nätverkskortet i så fall), att packa upp rar-arkiv kan vara men det kan oxå begränsas av hårddisken (titta på Task Manager om processorn används till max när du packar upp rar-arkiven, om inte är det ett tecken på att den får vänta på hårddisken istället för processorn).

Permalänk
Medlem

ska du koppla den till tv:n så är det nytt grafikkort som gäller (hdmi om tv:n stödjer det).

byte från 1 till 2 kärnor blir en revolution för dig när du packar upp filer, men kör du inte mer än en webläsare när du streamar så märker du ingen skillnad.

"en del film och musik som fixas till lite" = konvertering, redigering?

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Har en 6400+ till salu. bara o pm om du e intresserad

Permalänk
Medlem

Fast när gjordes 6400+ till socket 939?

Permalänk
Medlem

hmm. hänger inte med på dom gamla moderkortet så sorry för missförstånd

Permalänk
Medlem

Hur vet jag om moderkortet stöder x2? Det är ett Gigabyte GA-K8NF-9.

Permalänk
Medlem

AMD Athlon™64 X2/ 64 FX/ 64 socket 939 platform

Permalänk
Citat:

Hur vet jag om moderkortet stöder x2? Det är ett Gigabyte GA-K8NF-9.

du googlar,alternativt går in på gigabytes hemsida. där står det såhär ; supports AMD Athlon64 X2/ 64 FX/ 64

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem

M.a.o: hitta en så snabb cpu som möjligt till vettigt pris, för att slippa några större ingrepp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antzo
ska du koppla den till tv:n så är det nytt grafikkort som gäller (hdmi om tv:n stödjer det).

byte från 1 till 2 kärnor blir en revolution för dig när du packar upp filer, men kör du inte mer än en webläsare när du streamar så märker du ingen skillnad.

"en del film och musik som fixas till lite" = konvertering, redigering?

Ingen redigering. Konvertering mellan format då och då.

Permalänk
Medlem

Kommer ytterligare 2Gb minne att göra nåt märkbart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kommer ytterligare 2Gb minne att göra nåt märkbart?

Då du kör 32-bitar operativsystem (standard) så kommer datorn bara att kunna läsa in 3,25gb ram minne, om det e så att den säger 3,25 men använder 4gb är jag lite osäker på... Men ett 64-bitars kan snabba upp en del men då är det rekommenderat att samtidigt uppgradera till 4gb då 64-bitars drar mer minne.

konvertering av filmer, om du själv upplever att det är för segt så kan du uppgradera, men det är egentligen en person-sak beroende på hur lång tid som man tycker är acceptabelt då man konverterar en 700mb film.

Ju längre du väntar, desto mer prestanda får man för pengarna, förutom vid låkonjunktur mm, men det förutsätter att man köper nytt o inte beggat.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Här har du en liten arikkel om att uppgradera sin gamla cpu

http://www.tomshardware.com/reviews/agp-radeon-overclocking,2...

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk

Jag skulle säga att det är tveksamt om du skulle märka ngn som helst skillnad med tanke på att du redan har mycket minne. Jag föreslår att du tittar i Task Manager hur mycket minne du verkligen använder.

Jag skulle gissa att konverteringen inte kommer kunna utnyttja mer än några få hundra MB, de flesta (om inte allla?) program konverterar nämligen inte hela filen på en gång utan arbetar bara på en liten del av filen i taget. Därför spelar det sällan ngn roll om man har mycket minne eller inte. Mer minne skulle iof kunna betyda att den kan buffra mer från hårddisken, men det tror jag inte spelar någon roll heller (om du konverterar t.ex. en 700 MB fil innebär det att du läser/skriver sammanlagt 1400 MB från/till hårddisken, säg att hårddisken klarar av att läsa/skriva i 20 MB/s, då skulle hårddisken bli flaskhalsen först om konvertingen tar mindre än 1400/20 = 700 s = ~ 12 min, om hårddisken klarar av 40 MB/s är den flaskhalsen om konvertingen tar < 6 minuter, osv.

Jag tror fortfarande att den enda vettiga uppgradering är dualcore.

Vad kör du för operativsystem? Om det är Vista kanske du vill testa Windows 7 som ska vara en prestanda-optimerad version av Vista. Windows 7 ska du oxå kunna testa gratis i ett år. Du kan oxå ta bort en massa lull-lull som annars drar onödiga resurser (i Windows XP högerklickar du på "Den här Datorn" -> klicka på Egenskaper -> tabben Advanced -> knappen "Settings" under Performance -> "Adjust for best performance").

Permalänk
Medlem

Kör vanliga xp. Jagar dualcore på blocket och tradera. Tack för all hjälp.