Tjusning i mATX-chassi med topphårdvara

Permalänk

Jag har precis byggt mig ett m-ATXsystem jag med. Dock så kunde jag inte bestämma mig för vad jag skulle ha för chassi, så det fick bli creme de la creme av uggly buggly chassina! Ett ACE Clubs 2, nätdelen som följde med har jag slängt. Sakerna som sitter i är en i5 @ 3.5ghz med en Arctic cooling extreme rev.b samt ett hd 4870 med Arctic cooling twin turbo. Nog ett av dom fulaste chassin jag någonsin sett, men för 528kr så duger det. Lutar mer och mer åt ett Lian li pc-v351b. Riktigt snyggt och stilrent, dock känns det som att det är väldigt stort för att vara cube. Men dock måste jag påpeka att efter att ha satt lite dämpplattor från biltema och så så funkar ACEchassit finfint. Tyst och bra och helt ok luftflöde. Kvalitetsintrycket är ju lite som att någon gått till skroten och hittat lite bitar som passar ihop och sedan sålt det som chassi, men som sagt, efter att ha styvat upp det lite och dämpat det så funkar det väldigt bra. Kör med 1 mekanisk disk och en ssd samt en dvd. 2x2gb minnen och det får plats utan problem. Jag vet inte hur nätdelen är, men den borde funka att sätta i nåt fulsystem, så för 528kr så måste jag säga att jag är väldigt nöjd!

Mvh
Martin

Visa signatur

WS: Asus Commando, E8400 @ 3.8ghz, 4gb ocz reaper pc 8500, 3x750 samsung spinpoint, Ocz vertex ssd, antec p182, radeon 4870. 2x samsung syncmaster 245B. Xfi fatal1ty.

HTPC: Asus barebone av nåt slag, E6550, 4gb corsair xms2, nvidia 8500gt, 80gb samsung spinpoint. Audigy 2 ZS

Permalänk
Citat:

Har du några värmeproblem? Jag funderar på att byta ut original-agget, 380-wattaren, pga dess 80mm-fläkt. Vet ej om jag vill trasha garantin på alltihop genom att försöka byta fläkt, och jag vet inte vad jag ska skaffa för fläkt istället.

Tror du att ett billigare 350-400Watts med 120-140mm-fläkt skulle få värmeproblem? Intaget är ju inte direkt enormt - bara ett par "revor" egentligen.

Uppskattar svar!

Edit: Ehum, skiljetecken är avancerade grejer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Har du några värmeproblem? Jag funderar på att byta ut original-agget, 380-wattaren, pga dess 80mm-fläkt. Vet ej om jag vill trasha garantin på alltihop genom att försöka byta fläkt, och jag vet inte vad jag ska skaffa för fläkt istället.

Tror du att ett billigare 350-400Watts med 120-140mm-fläkt skulle få värmeproblem? Intaget är ju inte direkt enormt - bara ett par "revor" egentligen.

Uppskattar svar!

Edit: Ehum, skiljetecken är avancerade grejer.

Jag har inte systemet kvar tyvärr. Morsan har fått ärva det mesta från den, däribland chassit. Nätdelen använder jag i min HTPC idag då den för mig går rätt tyst.

Jag minns inte att jag hade några värmeproblem, men nätdelen lät en del då fläkten kunde skicka oljud direkt genom toppen av chassit. Luft får den dock.

Jag tror det skulle gå bra.

Permalänk
Proffsmobbare

Inget fullblodigt mATX-bygge eftersom att chassit kan husera ett fullstort ATX-kort.
Mina Scythe Himuros kommer dock att sitta i taket så det blir nog mer av ett mATX än ATX i slutet.

För den som är intresserad av att se hur mycket man kan proppa in..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Jag har inte systemet kvar tyvärr. Morsan har fått ärva det mesta från den, däribland chassit. Nätdelen använder jag i min HTPC idag då den för mig går rätt tyst.

Jag minns inte att jag hade några värmeproblem, men nätdelen lät en del då fläkten kunde skicka oljud direkt genom toppen av chassit. Luft får den dock.

Jag tror det skulle gå bra.

Alright! Du hade dock ett rejält bra nätagg gentemot vad jag tänkte skaffa (FSP eller Corsair 400W), så man får anta att dessa har lite sämre kylförmåga och kan dras med större problem.

Jag testar att byta ut 80mm-fläkten i Antec 380-wattaren jag har istället! Idéer om fläkt med högt statiskt tryck?

Tack för svaret om värmen

Permalänk
Medlem

http://pc.feber.se/art/171680/silverstone_miniitx_datorlda/

Det här är nog något som passar er, och mig. GE MIG!

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Den där artikeln är lite fel.

Står "Har plats för Radeon HD 5790" det är fel.

Dom menar Radeon 5970.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaZid
Inget fullblodigt mATX-bygge eftersom att chassit kan husera ett fullstort ATX-kort.
Mina Scythe Himuros kommer dock att sitta i taket så det blir nog mer av ett mATX än ATX i slutet.

http://img705.imageshack.us/img705/7280/15726538.jpg

http://img511.imageshack.us/img511/8453/61975516.jpg

För den som är intresserad av att se hur mycket man kan proppa in..

Riktigt läckra byggen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Alright! Du hade dock ett rejält bra nätagg gentemot vad jag tänkte skaffa (FSP eller Corsair 400W), så man får anta att dessa har lite sämre kylförmåga och kan dras med större problem.

Jag testar att byta ut 80mm-fläkten i Antec 380-wattaren jag har istället! Idéer om fläkt med högt statiskt tryck?

Tack för svaret om värmen

FSP gör ju också bra nätdelar och Corsairs 400W nätdelar är ju inte så dyra heller. Jag skulle nog föreslå att du köper ett sådant istället bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZadroX
http://pc.feber.se/art/171680/silverstone_miniitx_datorlda/

Det här är nog något som passar er, och mig. GE MIG!

Läckert, undrar om det är en ATX-nätdel i den där datorn? Det ser ut så iallafall. Chassit är löjligt långt och jag gillade inte fronten men ser helt okej ut. Största problemet med Silverstone SUGO SG05B som jag lekt med de senaste månaderna är brist på bra nätdelar som orkar driva komponenterna.

Alltid kul med nya ITX-grejer iallafall.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenheter av Qmicra Qv2E?

Är lite sugen på att slå till... frågan är om det går att få tyst på ett sådant chassi, det verkar väldigt trångt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Enda burkarna som jag tycker är någorlunda snygga, och som jag skulle kunna tänka mig ha på ett skrivbord är dessa:

*PC-V351

*Silverstone SG02

*Silverstone Grandia GD05

Permalänk
Medlem

Problemet tycker jag är att de "små" ändå är för stora för att ha på skrivbordet. Pga detta kan man nästan köpa större och ha på golvet.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Problemet tycker jag är att de "små" ändå är för stora för att ha på skrivbordet. Pga detta kan man nästan köpa större och ha på golvet.

mATX-system hör hemma på golvet, ITX-system på skrivbordet.