Trådning av meddelanden i mail.app m.m.

Permalänk

Trådning av meddelanden i mail.app m.m.

Suck. Idag blev jag tokig på Thunderbird och gjorde en helomvändning och försökte mig på mail.app i OSX (Snow Leopard). Stötte dock på patrull med en gång.

Problem nummer 1: Alla vettiga mailklienter jag använt mig av tidigare (Thunderbird, Evolution, mutt) kan tråda mail som hör ihop i en konversation, typ så här:

-- Mail1 -- Mail2 -- Mail3 -- Mail4 -- Mail5 -- Mail6 -- Mail7 -- Mail8 -- Mail9

Detta görs såklart inte baserat på ämnesraden i de klienter jag använt tidigare, men mail.app verkar inte vara lika smart. Så fort jag får två mail med samma ämnesrad så betraktar den dessa mail som en tråd och buntar ihop dom. Helidiotiskt. Vad är det för fel på att använda smtp headers...

Problem nummer 2: Kom ihåg ovan hur jag visade att mailen trådas. Visst, mail.app "trådar" också mina mail, men inte fan blir det snyggt. Istället för att det ska bli som ovan så blir det så här:

-- Mail1 -- Mail2 -- Mail3 -- Mail4 -- Mail5 -- Mail6 -- Mail7 -- Mail8 -- Mail9

Hur ska man kunna följa flödet i en konversation när det ser ut så här?

Problem nummer 3: Hur stället man så att mail.app per default väljer bottom post när jag ska svara på ett mail? Jag blir fullständigt galen av att behöva flytta alltihop till slutet av mailet så fort jag ska svara på något. Detta har aldrig varit ett problem tidigare (Thunderbird, Evolution, Mutt) och jag har aldrig ens övervägt tanken att en vettig mailklient skulle sakna den här funktionen.

I övrigt gillar jag mail.app och jag vill ge det en chans, men ovanstående måste lösas...

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Hedersmedlem

http://daringfireball.net/2007/07/non_top_posting_scripts bör kunna lösa problem nummer 3. Jag har inte testat dock, jag kör helt enkelt på "pil ner, backspace, cmd+pil ner" innan jag börjar skriva. Ingen större förlust, fast jag skickar väl knappt nåt mail per dag längre iofs.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

har ett problem jag med angånende mail, så jag hijackar tråden lite

har länge använt gmail i mail under Leopard och tiger, när jag provade det i Snow leopard, som även har fått något inbyggt stöd för gmail, så verkade allt fungera bra. MEN när jag skulle maila en lärare om en sak, så stod det att mailet inte gick att skicka, nehe tänkte jag, komponerade ett nytt, tömte det gamla, för jag ändrade om lite formuleringar, skickade.

Allt verkade vara frid och fröjd tills jag en dag fick ett svar, lite kallt var mailet, såg i loggen att han då fått 6 ex av varje mail till sig!

någon som vet vad felet kan vara?

har börjat bojkotta mail nu under tiden tills jag hittat en lösning.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)