Suck. Idag blev jag tokig på Thunderbird och gjorde en helomvändning och försökte mig på mail.app i OSX (Snow Leopard). Stötte dock på patrull med en gång.
Problem nummer 1: Alla vettiga mailklienter jag använt mig av tidigare (Thunderbird, Evolution, mutt) kan tråda mail som hör ihop i en konversation, typ så här:
-- Mail1
-- Mail2
-- Mail3
-- Mail4
-- Mail5
-- Mail6
-- Mail7
-- Mail8
-- Mail9
Detta görs såklart inte baserat på ämnesraden i de klienter jag använt tidigare, men mail.app verkar inte vara lika smart. Så fort jag får två mail med samma ämnesrad så betraktar den dessa mail som en tråd och buntar ihop dom. Helidiotiskt. Vad är det för fel på att använda smtp headers...
Problem nummer 2: Kom ihåg ovan hur jag visade att mailen trådas. Visst, mail.app "trådar" också mina mail, men inte fan blir det snyggt. Istället för att det ska bli som ovan så blir det så här:
-- Mail1
-- Mail2
-- Mail3
-- Mail4
-- Mail5
-- Mail6
-- Mail7
-- Mail8
-- Mail9
Hur ska man kunna följa flödet i en konversation när det ser ut så här?
Problem nummer 3: Hur stället man så att mail.app per default väljer bottom post när jag ska svara på ett mail? Jag blir fullständigt galen av att behöva flytta alltihop till slutet av mailet så fort jag ska svara på något. Detta har aldrig varit ett problem tidigare (Thunderbird, Evolution, Mutt) och jag har aldrig ens övervägt tanken att en vettig mailklient skulle sakna den här funktionen.
I övrigt gillar jag mail.app och jag vill ge det en chans, men ovanstående måste lösas...