Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Jag måste bara få skriva av mig lite igen.

För en månad sen ungefär så dog hela vårt område när en förstärkare gick sönder. Var utan bredband i 10 dagar innan de kom för sig att fixa det.

Sen dess har mitt modem levt sitt eget liv med spontana omstarter och lustiga felkoder. Så i morse var det dags igen, modemet ser ok ut på statusdioderna men jag får ordentliga paketförluster.

Startar om modemet och då fungerar ingenting alls. Ringde kundtjänst som upplyser att det vart ett arbete i närheten under natten men det är avslutat och inga problem rapporterade.

Han försöker nå mitt modem men misslyckas, försöker med två grannar och märker att de har riktigt dåliga värden men går att nå.
Ökar radien lite och ser att hela området har ju samma problem...

Japp, så mycket för stabilitet. Får se hur många dagar det tar den här gången.

Tjo rool

Hur som helst, jävla skitföretag.
Dom har ju ingen som helst "egen" övervakning känns det som. Jag menar: Borde dom inte märka när ett helt område "dyker"? Borde ju blinka röda varningslampor och väckas jourpersonal som i värsta hollywood-rullen tycker man...

Och just hastigheten på deras agerande... Framförallt nu... Slutet av månaden, räkningar ska betalas. Skönt att sitta utan internetbank då. Sen har ju många (tyvärr) gått över till ip-tele helt och hållet.
Såpass beroende dagens samhälle är utav Internet, så funkar det ju fan inte att det ska ta _flera_ dagar (veckor!, månader) för operatörer att laga trasiga uppkopplingar...

Enda lilla positiva jag kan se i detta är att ditt område kanske blir mer och mer sugna på att dra stadsnät.
Så var det iaf i föräldrarnas förening. Nedsläckningen av analogtvn blev spiken i kistan för comhem där, avtalet ska sägas upp och lan/fiber ska in.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har problem med att mitt modem startar om sig ett par ggr per dag.
Har ni några tips på vad jag kan göra förutom att ringa kundtjänst?

Har 50/10 och ett EPC2607 modem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Hejsan!

Jag har problem med att mitt modem startar om sig ett par ggr per dag.
Har ni några tips på vad jag kan göra förutom att ringa kundtjänst?

Har 50/10 och ett EPC2607 modem.

Felanmäl och be att bredbandsgruppen tittar på det. För mig var hade problemet med UBR signaleringen att göra.

Permalänk
Medlem

Ok, det verkar även som att digital TVn dör samtidigt som resten dör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ClowneN
Ok, det verkar även som att digital TVn dör samtidigt som resten dör.

I mitt fall var det bara modemet som strulade, så det kanske inte är samma problem. Hur som helst, så är det bara att felanmäla. Jag fick en ganska hygglig kompensation under den tiden jag hade strul, men det är viktigt att du felanmäler så fort du upptäcker problemet.

Permalänk
Medlem

Sådärja, nu känns det som om jag sitter på modem igen.
Har sådan otrolig packet-loss att allt går som i sirap.

Vad ska man göra? Starta om modemet och hoppas på en annan frekvens eller är det något som är fel någonstans?

Jag provar att pinga två mål samtidigt och då ser man att packet loss ofta drabbar båda på samma gång, vilket borde betyda att det är linan eller?

Permalänk
Medlem

Satt utan internet i 2.5 timme igår jag. =/ vet inte riktigt vad dom hade för problem, Nån mer i sthlmstrakten som vart utan nät igår?

Visa signatur

Stationär 1: Cooler Master Cosmos 1000,IntelCore Quad Q6600@2,40ghz,Raptor 74Gb, Win7 64bit, Gigabyte Ga-Ep Ds4, Ati Radeon HD 4870.

Stationär 2: Fractal Design Define XL, Intel Core I7 2600K@3.40GHZ, Intel 320 Series 80GB SSD,Noctua NH-U12P Win7 64bit, ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Asus Hd 6870.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flash01
Satt utan internet i 2.5 timme igår jag. =/ vet inte riktigt vad dom hade för problem, Nån mer i sthlmstrakten som vart utan nät igår?

Jag har något fel jag med och bor på Gärdet.
Gick ner någon gång runt 19.30 igår och fortfarande inte uppe. Samtidigt är det inte helt nere för jag får en IP-adress men kan inte surfa på webben. Kan inte heller pinga www.sunet.se eller dess IP 130.239.8.25. från routerns gränssnitt.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

Comhem suger stenhårt så e de bara...

Går inte diskutera med dom.
När jag beställde mitt bredband så sa han ett pris i telefonen men skrev ett annat på pappret, så de får ja leva med... blivit blåst, thats it

Ska man ändra nåt på min del av avtalet så är de nog rättegång som krävs
men ska dom ändra nåt så gör dom bara det... avtal betyder inget från deras håll..... jävla idioter är dom rent ut sagt......

blir så förbannad - sämsta företaget ever

Som ROOL skrev: ang. packetloss, det är inget ovanligt .. internet kan va segare än knäck vissa dagar-

tacka vet jag Tela, dom hade ja fan aldrig problem med, pingen var hur bra som hälst - skitbra routing.

Jämför man med comhem så har dom bra routing till grannen, ska man pinga något som är mer än 10m bort så börjar packetloss och pingen öka markat för varje meter

Permalänk
Medlem

Har haft ComHem (50/10) i snart ett år nu utan några som helst problem, utom ett mindre problem som jag ska berätta om här.)

En söndag för lite drygt 2 veckor sedan så dog modemet rätt upp och ner, rackarns tänkte jag och började luska på vad det kunde vara. Med lte hjälp aven vän och granne kom jag fram till att det var transformatorn till modemet som gett upp.

Jag ringde supporten och påpekade detta varpå dom kom fram till att dom var tvungna att skicka ut ett komplett paket med modem och hela fadderullan. dock EFTER att jag skickat in det gamla modemet för felsökning och såvidare. Jävlar tänkte jag och började fundera på vad jag skulle göra de nästkommande internetlösa dagar.

På tisdagen kom det dock ett paket från ComHem innehållande ny hårdvara samt även fraktsedel så att jag kunde skicka tillbaks mina gamla saker.

Detta var klart över förväntan från min sida, och för övrigt har jag aldrig haft problem med hastigheten.

Permalänk
Medlem

Jönköping har haft väldig problem i ett par dagar nu. I söndags började linan bli väldigt ostabil, gick upp och ner hela tiden. Slog på TV:n och även den var påverkad. Visas gånger vad allt nere, andra gånger funkade TV men internet och tvärt om. I går förmiddag var all TV borta men du kunde surfa ok. Såg då på deras sida att de utförde service här i stan, allt funkade ok senare på kvällen. Nu på morgonen så märkte jag att min lina var slö, mätte upp 0,1 Mbit/s. Drog till skolan och nu när jag kom hem igen så ligger den kvar på samma låga nivå. Finns ingen störning enligt deras sida dock.

Har kollat runt lite och det verkar påverka hela stan. Alla hade samma problem i helgen och idag verkar alla ha olika sorters problem med sin uppkoppling. Jag kan surfa och spela rätt ok, rätt slött att ladda sidor dock. För andra går linan ner helt då och då.

Har någon upplevt något liknande i någon annan stad?

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk

Har varit lite problem nu i 2 veckor där jag bor. Det har varit telefoni som varit nere och internet och tv ett par gånger.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Jag har något fel jag med och bor på Gärdet.
Gick ner någon gång runt 19.30 igår och fortfarande inte uppe. Samtidigt är det inte helt nere för jag får en IP-adress men kan inte surfa på webben. Kan inte heller pinga www.sunet.se eller dess IP 130.239.8.25. från routerns gränssnitt.

Bor också på Gärdet - sjukt mycket problem - verkar som att maxhastigheten är runt 30k och att det knappt går att surfa på nätet. Mycket jobbigt...

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

Samma problem får endast ut 2mbit här i Göteborg,har vart så sen i torsdags och comhem hittar inget fel

Permalänk
Medlem

hej alla "comhemare" =P sa precis upp mig från comhem pga en massa strul med dom ! betala ut mig för 4 månader (äntligen slipper man dom!) och har precis beställt BBB 24/3 har 1700meter till telestationen men enligt telia 1448 meter men men ..

kommer jag få ångra mig eller kommer det bli bättre än comhem ?

spelar mycket på nätet och BBB har ju felkorideringsfiler som ska dra ner pingen en bra bit va jag har hört jämfört med comhem som har packetloss osv ..

mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Transflash
Bor också på Gärdet - sjukt mycket problem - verkar som att maxhastigheten är runt 30k och att det knappt går att surfa på nätet. Mycket jobbigt...

Hade samma problem, drog ur modemet i ~10 minuter och sen funkade det bra igen. Sjukt irriterande att man behöver hålla på med sånt här "underhåll" utav linan...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Transflash

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Hade samma problem, drog ur modemet i ~10 minuter och sen funkade det bra igen. Sjukt irriterande att man behöver hålla på med sånt här "underhåll" utav linan...

Idag var det dags igen.

Satt vid datorn och surfade. Märker att nätet börjar gå allt segare.
På 10minuter går det från 100% i prestanda till 1%. Det som fungerade efter 10min var mIRC, MSNM och redan startade torrents som gick i hastigheten ~5kb/sec mot tidigare 1000kb/sec.
Gick inte surfa för sidorna laddades aldrig klart.

Eftersom jag varit med om det tidigare vet jag vad som komma skall, flera timmar och ibland dagar med samma beteende så jag drar ut och tränar istället. Kommer hem efter 1½ timme, fortfarande "nere" men inte helt.

Men nu plötsligt, 4h efter problemen började la även TVn av. Men bara kort och nätet kom tillbaka precis efter bilden var åter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det första låter som en returstörning men i så fall skulle inte tv'n ha beröts om de nu inte var ute och felsökte och bröt allt för att åtgärda felet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag känner mig verkligen våldtagen av comhem nu. Fått en räkning på 180kr för en "kortavgift" samt har nu 3 månaders uppsägningstid.

Håller på att driva igenom fiberdragning i föreningen och får nog skynda på det hela då jag inte vill ha något att göra med comhems smuts längre.

Funtar på att leta upp ett gammalt 56k modem!

/R

Permalänk
Medlem

Kan inte klaga på comhem sitter på 24/10mbit och har alltid tankat i 2,8MB/s ALLTID. Men nu så rullar det på i 3.2MB/s kan ju inte klaga på 400kb/s boost

Men hoppas Östersund får 50mbit snart!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaver
Idag var det dags igen.

Satt vid datorn och surfade. Märker att nätet börjar gå allt segare.
På 10minuter går det från 100% i prestanda till 1%. Det som fungerade efter 10min var mIRC, MSNM och redan startade torrents som gick i hastigheten ~5kb/sec mot tidigare 1000kb/sec.
Gick inte surfa för sidorna laddades aldrig klart.

Eftersom jag varit med om det tidigare vet jag vad som komma skall, flera timmar och ibland dagar med samma beteende så jag drar ut och tränar istället. Kommer hem efter 1½ timme, fortfarande "nere" men inte helt.

Men nu plötsligt, 4h efter problemen började la även TVn av. Men bara kort och nätet kom tillbaka precis efter bilden var åter.

Har samma problem med internet, bor på Östermalm. MEN har haft så här sen innan sommaren. Det är som värst på helger, de flesta söndags eftermiddagarna är istort sett omöjliga göra något internetrelaterat överhuvudtaget, MSN funkar dock alltid.

Har ringt comhem och de skulle kolla in på det och höra av sig, men det var förra tisdagen (1 oktober eller nått) och har inte hört ett dugg ifrån dem. Ringde innan sommaren också men ingen åtgärd. Tror dock det beror på nån sorts överbelastning, märkte inget av det under sommaren vilket är rimligt då många är bortresta, vardagar 06.00-15.00 är också helt okej, sen går det långsammare ett par dagar i veckan runt 16-21 sen lättar det igen. Riktigt drygt är det.

Hoppas verkligen de löser problemet annars blir det byta till banhof skulle jag tro.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neonxz
Har samma problem med internet, bor på Östermalm. MEN har haft så här sen innan sommaren. Det är som värst på helger, de flesta söndags eftermiddagarna är istort sett omöjliga göra något internetrelaterat överhuvudtaget, MSN funkar dock alltid.

Har ringt comhem och de skulle kolla in på det och höra av sig, men det var förra tisdagen (1 oktober eller nått) och har inte hört ett dugg ifrån dem. Ringde innan sommaren också men ingen åtgärd. Tror dock det beror på nån sorts överbelastning, märkte inget av det under sommaren vilket är rimligt då många är bortresta, vardagar 06.00-15.00 är också helt okej, sen går det långsammare ett par dagar i veckan runt 16-21 sen lättar det igen. Riktigt drygt är det.

Hoppas verkligen de löser problemet annars blir det byta till banhof skulle jag tro.

Jag har gett upp att ringa.

Jag förstår kundtjänst på ett sätt då jag själv kan referera till mitt eget jobb där folk kan ringa och påstå de mest vilda saker, och då jobbar jag inte ens på en kundserviceavdelning.
Det känns som om mitt "seriösa" ärende där jag till 110% vet att inte felet finns någonstans mellan ComHem-modemet och min dator drunknar i alla andra ärenden där folk har fel på inställningar i sitt eget hemmanätverk.

Denna tråd kan sammanfattas i ett ända långt klagande på ComHem. Jag misstror inte ni som haft goda erfarenheter av ComHem i 7 år. Saken är att vi betalar lika mycket för ComHems tjänster men beroende på var vi bor fungerar tjänsterna olika bra(dåligt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte 100% säker på att nummret stämmer, har för mig det var ett nytt och ett gammalt, men skadar väl inte testa...
08-553 63 000
Be att få prata med "comhem kundrelationer"...
Där går det att få tag på folk som vet vad dom snackar om.
Har ingen aning om "vad" man egentligen "ska göra/vara i för situation" för att få ringa till dom, men fick nummret dit förra året när jag hade mängder av strul.

Folket man får snacka med där har iaf 100ggr mer kompetens och koll än dom på vanliga kundtjänsten.

För att ta ett exempel, ringde till vanliga kundtjänsten för jag hade fel hastighetsprofil. Efter 10 minuters snacka/dra ur kablar/etc så har då Mr bright själv kommit på att det faktsikt är fel profil (nått som jag såg direkt när jag logga in på modemets conf-sida).
Han ska då "lägga en order till en tekniker"......

Ringer kundrelationer istället. På 30 sekunder har snubben sett att det är fel fil, ytterligare 30 sek för att byta till rätt = på 1 min är samtalet slut och allt är fixat.
Varför kan då inte vanliga kundtjänsten fungera sådär? Bra fråga...

Permalänk
Medlem

Bara en massa som skriver om fel i denna tråden, så jag måste hylla lite.

Har haft comhem tv i ungefär 3 år och har alltid funkat smärtfritt.

Även haft deras internet i snart 1 år och har också fungerat utmärkt.
Bodde första 4 månaderna i Karlskrona med 24/10 och numera i Göteborg med 50/10. Får alltid ut utlovad hastighet (45-50 ner och 9-10 upp) oavsett tid på dygnet.

Visa signatur

Gammal gamer, numera mest jobb och farsa till nästa generation gamers 😀

Permalänk
Medlem

En kväll med Comhem...

Märker att allt plötsligt slutar svara. Drar igång en ping för att kolla om jag börjat få paketförluster igen, och mycket riktigt:

ping ping.sunet.se -t Skickar signaler till ping.sunet.se [192.36.125.18] med 32 byte data: Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=8ms TTL=250 Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=9ms TTL=250 Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout. Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=250 Svar från 192.36.125.18: byte=32 tid=5ms TTL=250 Begäran gjorde timeout. Begäran gjorde timeout.

Lite söndagsmys sådär...

Gör en reset på modemet och en timme senare har jag bara 6% packetloss och kan faktiskt surfa igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Bara en massa som skriver om fel i denna tråden, så jag måste hylla lite.

Har haft comhem tv i ungefär 3 år och har alltid funkat smärtfritt.

Även haft deras internet i snart 1 år och har också fungerat utmärkt.
Bodde första 4 månaderna i Karlskrona med 24/10 och numera i Göteborg med 50/10. Får alltid ut utlovad hastighet (45-50 ner och 9-10 upp) oavsett tid på dygnet.

Finns inget att hylla i att man får det man betalar för, någonsin... Helt seriöst alltså, det snackas så ofta om att "företag är till för att tjäna pengar, inte vara snälla" eller dylikt, och då ska man inte heller som köpare behöver tolerera att en tjänst eller vara fungerar värdelöst och tar lång lång tid att åtgärda.

Jag är så grymt tacksam över min stadsnätsanslutning som kanske går ner max 1 gång om året och aldrig någonsin har hastighetsproblem. Fast sen är det ju nybyggt och inte gammal skitteknik som varierar grovt från område till område heller.

2009 ska man få det man betalar för när det kommer till internetanslutning, att saker är nere hela dagar och annat trams är för mig helt jävla otroligt värdelöst.

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis snart köpa en lägenhet i Kallhäll norr om sthml som har comhem. Låter ju inte så upplyftande att höra hur dessa tomtar behandlar sina kunder. Tur att man har en iPhone 3GS så man kan ha den som modem om det skulle strula Men min fråga är vilken uppkopplingshastighet man kan räkna med i Kallhäll?? Funkar 50/10 eller är det 24/10 (eller var upphastigheten ligger på) som gäller?? Eller finns det något bra alternativ till comhem där man kan får en bra upp/nerhastighet??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm har haft problem med digital boxen började i lördags att ljudet typ
" LAGGAR" Går inte att kolla på betalkanalerna längre =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem

Använd forumet på prisjakt.nu för digitaltv-frågor. Detta är ju trots allt en tråd om comhems internet

Förövrigt borde nog bilden också hacka när ljudet gör det om det nu inte är 5.1-sändningar. Då kan ljudet ha problem endå och då sitter felet på deras huvudcentral per ort troligen. Inte så många från Östersund här så kommer vara svårt att få bättre svar än så.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Använd forumet på prisjakt.nu för digitaltv-frågor. Detta är ju trots allt en tråd om comhems internet

Förövrigt borde nog bilden också hacka när ljudet gör det om det nu inte är 5.1-sändningar. Då kan ljudet ha problem endå och då sitter felet på deras huvudcentral per ort troligen. Inte så många från Östersund här så kommer vara svårt att få bättre svar än så.

Hahaha okej får göra det Men ja det är 5.1 sändningar som " laggar" Men tack försvaret

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED