Permalänk
Medlem

lite info om 4870x2 / 4870x2 crossfirer moderkort Asus P6T deluxe V2, och artic cooling accelero xtreme 4870x2. mitt råd tänk inte mer på denna config, är precis klar med min och önskar jag valt att kyla med vatten block,när grafikkorten är installerade är det inte länger möjligt att använda pci platserna pci express x4 platsen är möjlig att använda men kortet som installeras där får det varmt och gott i mitt fall sitter där ett ljudkort ,efter 30 minuter kan man knapp hålla kvar fingret på täckplåten,4870 slaven värmer main kortet jag använder ett supertunt liggunderlag mellan korten för att hålla ner värme transfern mellan korten,utan liggunderlaget är main kortets idel temp 71c med 50c.om någon tänker test denna uppsättning kolla noga att reset / start / hdled kablar inte ligger mot änd fläkten på slavkortet,mitt asus kort kom med en snabbplint för dom kablarna används den kommer inte slavkortets änd fläkt att rotera,mainkortet änd fläkt har samma problem bara denna gång tar fläkten i sata kablarna. slutsats artic cooling accelero xtreme 4870x2 som kyllösning för singel kort är den kanon tyst och kall. dubbelmackor i crossfirer glöm det köp vatten block, har bara ett litet råd till om ni tänker använda dom här kylarna för dubblelmackor kolla om ni kan installera PSUn så långt från grafikkorten de går. ( min ligger löst orka inte dra om all kablar och flytta den skulle den vara fast skruvad går slav grafikkortet inte att installera, min burk är HAF 932 lagd på sidan. sorry för lång första post

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag vill ha CCC 9.10 och CFX stöd i Aion!

Någon som vet något om när 9.10 kommer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rillo123
Vad köper man helst? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485117 eller http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=485928

Inte säker, men hade nog valt HD4770.. strömsnålare, kallare, och förhoppningsvis ger de mer överklocknings möjligheter..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 5080FE
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tja
Vet inte vart jag skulle skriva men väljer denne tråd.
Har ett problem med mitt Sapphire Radeon HD 4870(512 MB GDDR5) kort!
Fick bytat till mig det från Komplett nyligen då mitt gamla troligtvis gick sönder... nu startar dock inte datorn!
Köpte nytt 650 W aggregat för det skulle gå igång, but so far händer inget när jag försöker starta datorn..
Moderkortet lyser och så, men fläktar kickar inte.
Tar jag ur kortet och CMOS resettar så startar fläktar, CPU osv..
Vad kan vara felet? Har jag fått ett trasigt kort här, eller finns det nåt jag kan testa först?

Tacksam för all hjälp.

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Hjälpsam

Dubbelkolla att att du anslutit, dels dom extra strömsladdarna kortet skall ha (tror det är två 6 poliga) och dels de extra som sitter på moderkortet, nära CPU:n (en eller två fyrpoliga).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Har fått Post code 8.2 nu ( Ix38 QuadGT) enligt manualen betyder detta Enable ATX power supply.. vilket jag inte förstår vad det betyder x_X
har googlat, men förstår inte.

Tack för infon förresten, har dubbelkollat kopplingarna (två stycken 6-poliga PCI-E sladdar sitter i) CPU:n har sitt kopplat.

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår måste du aktivera ditt nätagg.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

Aktivera?
Värt att nämna att moderkortet lyser när I/O knappen baktill slås till?

Visa signatur

24 timmar kallt kaffe

Permalänk
Medlem

Bytte från ett Geforce 8800 GTS 320 MB till Powercolor 4870 512 MB. Helnöjd förutom fläktljudet. Dammsugarvarning, dock helt okej i Windows då jag drar ner fläkthastigheten med Rivatuner från 39%>25%.

Visst ska CCC ha en egen inställning för fläktkontroll? Jag har inte kunnat hitta någon. Kör senaste drivrutinerna från ati.com.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Ladda hem catalyst, däri finns fläktkontroll för dit ati kort.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Kör en vända här innan jag skapar tråd.

För några veckor sen flyttade jag över alla mina komponenter från ett Lian Li PC-V1100 till ett Fractal Design Define R2, bytte CPU-kylare gjorde jag också. Allting frid och fröjd, bra temperaturer. Förutom på VGA memory IO som ökar drastiskt. Från att ha legat i nivå med VRM i idle (60-65ºc) och 80-90ºc i load (kommer inte ihåg så noga) har det ökat till 82-86ºc i idle! I load nosar det som mest på 102ºc . I detta fall är load = spelande.

Min första tanke var att någon kylfläns halkat snett, men de sitter som berget allihopa såg jag när jag drog om en kabel bakom grafikkortet. Min fråga är då om någon vet vad som hände? Luftflödet är (nog) bättre, alla andra temperaturer ligger på samma nivåer som förut.

Signatur och mitt galleri för specifikationer och bilder.

Permalänk
Medlem

Vilket ska jag köpa

Tänkte köpa ett Radeon HD 4890 men vet inte riktigt vilken version av kortet jag ska ha.
Drog en pricerunner sökning och dom tre med högst betyg verkar bra men vilket av dom ska jag inhandla?

http://www.pricerunner.se/cl/37/Grafikkort?ref=redirect&q=hd%...

Permalänk
Medlem

Re: Vilket ska jag köpa

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ymer2
Tänkte köpa ett Radeon HD 4890 men vet inte riktigt vilken version av kortet jag ska ha.
Drog en pricerunner sökning och dom tre med högst betyg verkar bra men vilket av dom ska jag inhandla?

Jag hade handlat kort nr 2. Verkar vara samma kylare som sitter på mitt 4870 från Sapphire och den funkar kalas. Nr 3 kyler säkert bra den med, men beställde ett exakt sådant kort till min kompis och fläktstyrningen där var helt gecko, går aldrig under 80% även om man bara sitter och surfar, går heller inte att sänka den mer med CCC. Kortet från XFX är väl samma sak som nr 2 fast med en något högre prislapp.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Re: Vilket ska jag köpa

Citat:

Jag skulle helt klart ta det tredje kortet (Sapphire Vapor-x) då det har bäst kylning och är tystast, jag äger ett själv och läste många recensioner innan jag bestämde mig för det (hade egentligen tänkt köpa Toxic versionen av Vapor-x men de var slut i hela Sverige)

De andra har stock-kylningen vilken jag skulle undvika när det nuförtiden finns bättre versioner

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk
Medlem

Har löst detta nu! Vet ej vad det var för fel men nu när jag kom hem ifrån skolan så fungerar det som vanligt igen!

Varför kan jag inte ha det i 1920x1080 upplösning längre? Råkade avinstallera Nvidia PhysX när jag rensade datorn lite, men när jag skulle köra Borderlands senare så fungerade inte det. Det var visst för att jag inte hade Nvidia PhysX så jag laddade ner det igen och Borderlands fungerade, sen så startade jag om datorn och då så kan jag inte köra i 1920x1080 upplösning längre. Avinstallerade Nvidia PhysX och Ati drivrutiner (använder ATI kort, kolla sign)
Sen installerade jag bara ATI drivrutinerna till mitt grafikkort igen, men det fungerar ändå inte. Vad kan det vara för fel? Snälla hjälp! Lite fel tråd men den närmsta populära som jag kan hitta

Visa signatur

Computer: Intel Core i5 2500K 3,3GHz, PowerColor Radeon HD6870 1024MB CrossFire, Corsair 8GB (2x4096MB), XFX Core Edition 750W 80+ Bronze, 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Fractal Design Core 3000, Cooler Master Hyper 212 Plus
Mac: MacBook Pro Retina 13,3"

Permalänk

Ser att NetOnNet har både 4730 och 4830 för 500 pix (?!) just nu. Blir lite sugen då jag har ett 3850 som inte fungerar helt hundra.

http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/grafikkort/...

Någon som har dessa modeller och kan berätta om ljudnivån och kvalitén?

Permalänk
Medlem

Tack för båda era svar. OTO övertygade mest men jag har också hört att de kortet har konstig fläkt ibland att den nästan drar på max när datorn är idle men då är de bara att lämna tillbaka antar jag. Tack igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för båda era svar. OTO övertygade mest men jag har också hört att de kortet har konstig fläkt ibland att den nästan drar på max när datorn är idle men då är de bara att lämna tillbaka antar jag. Tack igen.

Det är inget jag har upplevt med mitt kort iallafall, det är svalt och låter ingenting, även när man spelar och fläkten är på högre varvtal så låter det inte mycket.

Visa signatur

Clevo W110ER (X-128b): i7 3612QM, Nvidia GeForce GT650M 2gb, 8gb RAM, SSD Crucial M4 256gb

Permalänk

Tänkte jag tar det i denna tråden för att slippa starta en ny:

Fick hem ett XFX 4870 1GB idag som jag körde in i datorn som kör Win7 RC1

Innan hade jag Geforce 8800GTS så jag avinstallerade såklart drivisarna och PhysX innan jag installerade det nya kortet och ATi/AMD drivisar men nu får jag en riktigt störande muspekarbugg.

Muspekaren flashar till den där laddnings ring grejen för typ en halv sekund varje femte sekund! Jag har rebootat flera ggr och kollat att allt är rätt installerat. Hade inte detta problem tidigare.

Vad kan det vara för fel?

Permalänk

Ngn som vet vad folding home är för ngt? Kom upp när man installerar update till grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naked-Snake
Ngn som vet vad folding home är för ngt? Kom upp när man installerar update till grafikkortet.

http://folding.stanford.edu/

Visa signatur

|XP1700+@177x9,5 AGKGA Y|Vcore 2.1v|ALPHA 8045|Epox 8K3A|768 Apache 2700|Geforce3 Ti 200@ Cpu 251 Minne 551|Samsung SyncMaster 957p|Chieftec Dragon FullTower Black 340W|Live Player 5.1|

Permalänk

Vad är en normal temp vid idle på en 4850?

Permalänk

beror på model/ kylare men allt mellan 40 och 90

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Jag får blackscreen på mitt Asus Radeon 4890.

Jag gissar att det är värmeproblem eftersom det lägger av vid 75 grader, idletemeperaturen ligger väl ungefär vid 45-50 grader, och det går bara över 65 när jag spelar vissa spel.
Skruvar jag ner inställningarna i spelet så minskar värmeutvecklingen på kortet.

I gpu-z finns 3 st temperaturangivelser för GPU, DISPIO, MEMIO, SHADERCORE, MEMIO ligger alltid 7-8 grader över de andra och det är när den når 75 som datorn kraschar.
Catalyst Control Center visar den temperatur som anges för memio.

Det verkar som att fläkten aldrig gör över 45% heller, om jag inte sköter det manuellt via CCC.

Så till mina frågor:
1. Är inte 75 grader väldigt låg temperatur för att få problem?
2. Vad är billigaste sättet att skaffa bättre kylning? (jag har inga extra fläktar och en ganska dålig låda som jag dessutom kör öppet).

Jag har två diskar som verkar ganska varma nära grafikkortet, funderar om det är någon del lokalt där som blir överhettad och därför inte registreras av temperaturmätningen.

Permalänk
Medlem

Finns det något man kan göra åt att kortet inte idlar när man har två skärmar aktiverade? Behöver ju inte klocka upp sig eller höja volten när man inte gör något speciellt tycker man.

Permalänk

Ska montera en 120mm fläkt på mitt 4870 med Accelero. VRM:n blev ständigt överhettad. Nu kör jag med en Turbo Module, men det är på gränsen hela tiden.

Det jag vill veta är om det går att koppla 120mm fläkten på grafikkortet, alltså använda strömmen från kortet och eventuellt även kunna styra det via CCC? På kortet är det en 4-pins hane.

Permalänk
Avstängd

Hej.

När jag satt och spelade igår så blev jag utkastad i windows stup i kvarten. Tänkte inte så mycket på det då eftersom det bara var att klicka på spelet nere i verktygsfältet. Idag så upptäckte jag dock att det nu lyser en diod på grafikkortet som aldrig har lyst förut. Har ej heller blivit utkastad i windows förut på detta sett. haft kortet i ca ett år.

Om man tittar "längs med" strömkontakterna så är det diod nr 2 som är tänd med fast sken. Det sitter 4 stycken dioder ca 7-8 mm från lödpunkterna till strömkontakterna.
under dioden står det dock " D601" tror jag. Var tvungen att använda förstoringsglas.

Kortet är ett powercolor 4870 pcs.
Ngn som vet vad detta betyder?

mvh

Permalänk
Medlem

tjena har ett 4870x2 som jag har en internljudkabel till någon som vet var jag ska koppla in den på kortet för sen ansluta den till ljudkortet.. för jag vill ju både ha ljud i tv.n samt i mina dator högtalarna som sitter bakom min säng mvh micke

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Medlem

Tjenare nu är det så att mitt 4870x2 kort (powercooler) inköpt 9 jan 2009 ifrån inet. Har gått sönder, tydligen så görs ju inte x2 korten längre? Kommer man få ett likgiltigt kort eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Tja har ett problem med kortet, ingen aning om vad det beror på egentligen, så här ser felmeddelandet ut;
http://img132.imageshack.us/img132/9114/kulnot.jpg

3Dmark fungerar inte, det blir en criterror efter 10-20 sekunder, inga spel funkar, liknande där, de kraschar efter 10-20 sekunder, eller så hänger de sig i typ 2min, för att fungera i 2-3min för att sedan krascha...

Trodde det var mjukvaruproblem men har testat med win7-64bit, 32bit och nu vista32bit, fungerar inte i någon av dem.
Kör helt orginalklockat just nu, fattar inte vad som är felet :S

Nån som har en aning om vad jag kan göra? Ska köpa 5850 i slutet av månaden men fortfarande riktigt drygt att man inte kan göra någonting förutom att surfa..

Edit:
Stresstestade allt möjligt, memtest, occt, furmark, atitool(artifactscan,etc) allt va OK, men såfort 3dmark/spel kommer på tal går det åt helvete...

Jag har ungefär samma problem som dig.

Körde vista förut och då kom display driver not responding upp titt som tätt.. alla spel förutom l4d och CS låste sig efter ett tag så att jag var tvungen att reseta hela burken.

Nu kör jag Win 7 Ultimate 64-bit i hopp om att det ska fungera bätte, men icke. Får däremot inte upp någon varning men modern warfare 2 kunde jag spela i 5min o sen låste det sig. L4D och CS funkar som vanligt. L4D däremot kan låsa sig en stund och ljudet börjar hacka men så hoppar det igång igen efter 10sek. Tänkte om det var någon powerinställning men ingenting ska gå ner i viloläge enligt mina inställningar.

Börjar tro att mitt grafikkort är paj men vet inte hur man kan se det på ett bättre sätt.

Kör också med ett Powercolor HD 4870 512Mb.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME