Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
fixa mitt facking WoW xD

Datorn hänger sig efter 10-30 sekunders spelande i Windowed Mode om du använder Vista Aero på ett HD4870x2

...

du vet att ditt fucking grafikkort körs i 2d i window mode.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det du säger är att man struntade i att optimera denna koden från början eftersom man inte tyckte det var skoj eller inte tyckte det var värt pengarna?

*mer på samma tema*

Teknik fungerar idag på liknande sätt som det gjort i 30 år -- exempelvis c64:an. Hårdvara och mjukvara utvecklas av olika personer, precis likadant är det idag. Spelutvecklarna utvecklar mjukvara som pratar med DirectX, som tillahandahålls som ett API från Microsoft, för att i sin tur "prata" med tillverkarnas drivrutin. Denna drivrutin utvecklas inte helt ovanligt av inhyrda resurser, som i sin tur "briefas" av tekniska evangelister som inte direkt hade enormt ingående ansvar under själva utvecklingen av nummerkäkar-kislet (som ligger i botten av allt).

På C64:an gick man från 3 kanaler och 16 färger till 9 kanaler och 2048 färger med "trix" och det var bara "hårdvarutrix". Amigan samma sak. PC är det lite långsammare och tråkigare på, men inte helt otippat lyckas vissa utnyttja det kislet och dess register på nya sätt (exempevis shader-optimering som skrivs helt i asm), för att ovanliggande API:er skall fungera "bättre". Det är ett arbete i många led och inget som "görs rätt från början".

*tar en bigmac och lär sig skånska* hihi!

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Efter installation av 9.2 får jag nu plötsligt ljud i min TV via HDMI. Perfekt!

Visa signatur

HTPC: Antec Fusion Black | AMD Athlon X2 5600+ | MSI K9AGM2-FIH AMD 690G | Sapphire Radeon HD3850 Ultimate Edition 512MB DDR4 | 4GB DDR2 PC6400 | Samsung 500GB | Pioneer BDC-202BK Blu-Ray Combo drive | Hauppauge Win-TV-PVR 150 MCE | Logitech diNovo Edge | Logitech MX Air | Logitech Cordless Rumblepad 2 | PHILIPS 42" 1920x1080p | Vista x64

Permalänk

Är det bara för mig som graffetempen steg med typ 20 grader på båda kärnorna på ett 4870x2 i idle efter installation av denna uppdatering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConTigent
Är det bara för mig som graffetempen steg med typ 20 grader på båda kärnorna på ett 4870x2 i idle efter installation av denna uppdatering?

Hehe när du säger det så! Också någon sådan "bugg" för mig med men kan t.o.m klocka lite högre med dem nya drivarna så d kan inte stämma riktigt KÖR BARA Ser man inga artefakter så spelar d ingen roll

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk

ingår alla tidigare "fixar" och prestandaökningar i denna ?

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem

Anledningen till att byta från 9.1 till 9.2 är om man har Crossfire eller ett X2 kort och skall spela Fear2 eller World In Conflict, där 9.2 get _mycket_ bättre prestanda

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nja, i så fall kan du inte ha läst många inlägg alls

20% förbättring utan att byta hårdvara antyder ju minst sagt att något viktigt förbigåtts i den ursprungliga versionen. Antingen inte hunnits med, ignorerats eller att adekvat kunskap saknats. Troligast är att det inte hunnits med. [/B][/QUOTE]

Nja nu är det du som inte läst mycket 9.2 har som 8.12+fix Multicore support, dom 20% är vad som försvinner då drivrutinerna inte är trådade.

Hela iden är ju helt underbar, äntligen får man någon bang for the buck för den ruttna quadcoren som inte gjort något förän nu xD

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk

skaffade nyss ati's 9.2 drivisar, installerade, rebootade, skulle spela Crysis Wars, vid inloggningsbilden så fryser spelet, sen kommer det ett par ränder, vet ni vad man kan göra? hade 9.1 förut, sen nu när jag skaffar 9.2 så fryser alla spel vid inloggningsbilden, alltså vid början av spelet, har raderat de gamla drivisarna och om ni säger att jag ska flasha så har jag bara en sak o säga..vet ej hur man flashar

Visa signatur

XFX 5750 512mb(800-1250) 2x1gb(pc6400, 960mhz), 3x250gb hdd, q8300 @ 3ghz(zalman cnps9700)
Fujitsu Siemens chassi, Gigabyte EP45 DS3L

Permalänk
Hjälpsam

Du kan ladda ned gamla drivisar på ungefär samma ställe där du hämtar nya.
Om du inte vet hur man flashar, skall du absolut inte göra det, kortet kan bli oanvändbart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Du kan ladda ned gamla drivisar på ungefär samma ställe där du hämtar nya.
Om du inte vet hur man flashar, skall du absolut inte göra det, kortet kan bli oanvändbart.

Får ta o testa det, fast vilken version rekommenderar du? många säger att 8.12 var kanon, och jag vill inte gå tbx till 9.1 då samma sak hände där som 9.2 gör nu, fast inte lika ofta.
Flasha kan jag ju inte som sagt, så jag får väl testa 8.11 annars är det nog o försöka sälja kortet och gå över till nvidia :/ har hela mitt livt använt ATI :<, grejjen är att mer och mer grafikkort blir som saab gjorde förut, bilarna har dålig kvalitet och slutar fungera efter ett tag(kanske inte slutar fungera men delar gick väldigt lätt sönder.

Visa signatur

XFX 5750 512mb(800-1250) 2x1gb(pc6400, 960mhz), 3x250gb hdd, q8300 @ 3ghz(zalman cnps9700)
Fujitsu Siemens chassi, Gigabyte EP45 DS3L

Permalänk
Hjälpsam

Osäker på vilken version som är stabilast, kanske någon annan kan ge oss ett tips?
Vad använder du för version av Windows?
Med en tidigare version tappar du en aning prestanda på vissa spel, men om det ger dig en stabil dator, är den lilla förlusten lätt värd det, tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Osäker på vilken version som är stabilast, kanske någon annan kan ge oss ett tips?
Vad använder du för version av Windows?
Med en tidigare version tappar du en aning prestanda på vissa spel, men om det ger dig en stabil dator, är den lilla förlusten lätt värd det, tycker jag.

Windows Vista Home Premium 64bit

Visa signatur

XFX 5750 512mb(800-1250) 2x1gb(pc6400, 960mhz), 3x250gb hdd, q8300 @ 3ghz(zalman cnps9700)
Fujitsu Siemens chassi, Gigabyte EP45 DS3L

Permalänk
Medlem

Jag är typ ganska lost på detta.

Jag råkade göra mitt grafikkort överhettat (damm osv i datorn), och på grund av det så fick jag missfärgningar på skärmen. Jag lyckades få ner tempen på grafikkortet till 35 grader, fast färgerna var kvar. Jag provade då att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet (X850XT), till just Catalyst 9.2.

Färgerna är kvar, men nu kan jag inte starta film, spel eller någonting som kräver en viss grafik. Vet någon hur jag löser detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Jag är typ ganska lost på detta.

Jag råkade göra mitt grafikkort överhettat (damm osv i datorn), och på grund av det så fick jag missfärgningar på skärmen. Jag lyckades få ner tempen på grafikkortet till 35 grader, fast färgerna var kvar. Jag provade då att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet (X850XT), till just Catalyst 9.2.

Färgerna är kvar, men nu kan jag inte starta film, spel eller någonting som kräver en viss grafik. Vet någon hur jag löser detta?

Låter väldigt mkt som att det är ett nytt kort som gällr.

Fick gröna prickar när jag startade datorn med mitt förra kort efter sisådär 200 värmekrasher, gick sedan inte göra någotsomhälst grafikkrävande. I de fallet va de nytt kort som va medicinen.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Låter väldigt mkt som att det är ett nytt kort som gällr.

Fick gröna prickar när jag startade datorn med mitt förra kort efter sisådär 200 värmekrasher, gick sedan inte göra någotsomhälst grafikkrävande. I de fallet va de nytt kort som va medicinen.

Grejen är att det gick galant att göra allt krävande innan uppdateringen av drivrutiner, efter, och även under när grafikkortet var varmt, och även när jag hade de konstiga färgerna. Så jag tror det har med mjukvaran att göra.

På grund av olika orsaker så har jag (vad jag vet) ominstallerat alla versioner av NET. Framework också, så det kan kanske ha något med det att göra? Att jag har fel version eller att jag måste göra något med det? Jag har 2.0, 3.0 och 3.5 installerat nu men det funkar fortfarande inte.