Muskampen 2025: Segraren korad!

Hjälp Radeon HD 5870 ?? eller inte?

Permalänk
Medlem

Hjälp Radeon HD 5870 ?? eller inte?

Hej jag letar runt lite för att uppgradera min dator

Har för tillfället en Dell dimension 9200
Mest undrar jag vad för grafikkort ni kan rekomendera.

Jag funderade på Radeon HD 5870
men är lite osäker på watt pin m.m.

Sen undrar jag över processorer. Är lite nyfiken på quad. Men När jag pratade med dell. Så var de väldigt luddiga ifall det funkade eller inte. Vissa säger att det funkar andra inte. Några pratar ngt om BIOS uppgradering. Vad är det?

Tack på förhand från en big nob

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp Radeon HD 5870 ?? eller inte?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Therax
Hej jag letar runt lite för att uppgradera min dator

Har för tillfället en Dell dimension 9200
Mest undrar jag vad för grafikkort ni kan rekomendera.

Jag funderade på Radeon HD 5870
men är lite osäker på watt pin m.m.

Sen undrar jag över processorer. Är lite nyfiken på quad. Men När jag pratade med dell. Så var de väldigt luddiga ifall det funkade eller inte. Vissa säger att det funkar andra inte. Några pratar ngt om BIOS uppgradering. Vad är det?

Tack på förhand från en big nob

Dell bör ha en biosuppdatering till det moderkortet som sitter i datorn nu för att få en quad processor att fungera. Det kan vara bra att ha en quadcore för att utnyttja ett HD5870 mer.

HD5870 drar 27w i idle och teoretiskt max 188w, men i praktiken om du belastar kortet runt 122-144w.

Kan annars rekommendera HD5850. Med ett sådant kort slipper du beskymra dig om att nätaggregatet inte skulle räcka till, samt mer lämpat för din dator.

Visa signatur

[ AMD 9800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Linux EndeavourOS ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

okej schysst. så vad är en BIOS och hur uppgraderar man den?

Permalänk
Medlem

googla lite och skaffa dig lite baskunskap först, finns hur mycket som helst,
att fråga i detta forum vad bios är skulle jag jämföra med att gå in i ett byggforum och fråga om skillnaden mellan spik och skruv

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

haha jag sa ju att jag var en big nob

Permalänk
Medlem

oooooooookay, du bad om det

http://lmgtfy.com/?q=bios

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

haha jag sa ju att jag var en big nob

Jo, det är helt ok, inget fel med det. Men du måste ha lite baskunskaper för att kunna få råd, det kommer bara bli fel annars. Du kan få råd om hur du flashar bios men inte förrän du vet vad det är. Då blir det nästan helt säkert fel.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag ska vara snäll med dig.
Försök inte bygga ut din dell.
Inte på något sätt.
Köp ett nytt system istället med lösa delar som du eller någon av dina vänner bygger ihop åt dig.
Ett vänligt tips bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av danielinterius
Jag ska vara snäll med dig.
Försök inte bygga ut din dell.
Inte på något sätt.
Köp ett nytt system istället med lösa delar som du eller någon av dina vänner bygger ihop åt dig.
Ett vänligt tips bara.

Håller med. Spara pengar och bygg något nytt från scratch istället. Behåll dellen som surfdator eller ge bort den till dina föräldrar eller något. Det är så mycket som kan bli svårt och jobbigt med märkesdatorer, speciellt om man inte har koll.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag det börjar bli min uppfattning också. Har förstått att dell är lite knepiga med att uppgradera och låta folk pilla själv.

Googlar på BIOS nu och fick upp Best Outdoors Sports haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag det börjar bli min uppfattning också. Har förstått att dell är lite knepiga med att uppgradera och låta folk pilla själv.

Googlar på BIOS nu och fick upp Best Outdoors Sports haha

Finns en länk längre upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jah jo jag hittade den också