Permalänk
Medlem

Freezer Pro 7 rev.2 åt fel håll?

Köpte nyligen Arctic Cooling Freezer Pro 7 rev.2 för att kyla min AMD Phenom II X3 720 BE på moderkortet ASUS M4A79XTD EVO men det känns som om kylaren hamnar åt fel håll. Det enda sättet att montera den på gör att fläkten hamnar i vertikal blåsriktning. Som den sitter nu så hamnar fläkten på undersidan av kylaren och blåser uppåt.

Borde den inte sitta i horisontell blåsriktning och blåsa bakåt?

Som sagt processorkylarhållaren på moderkortet gav mig inte mycket val.

Inte för att jag har några direkta värmeproblem men känns som om man skulle behöva ta hål uppe på chassit och sätta in en fläkt som blåser ut där.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara jobbat med Intel burkar, men jag monterade på min Freezer igår (på en GA-P35-DS3, C2Duo), och kunde sätta den åt vilket håll jag nu vill ha den (dvs, funkar åt alla 4 hållen). Är AMD lösningen så sunkig att det inte går?

Permalänk

Själv kunde jag inte sätta den med fläkten bredvid minnena, annars gick det bra.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Crucial P3 1TB | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 11

Permalänk
Avstängd

Fläkt ramen är om jag inte missminner mig av plast så om den nuddar ska det nog inte vara några problem.

har själv en sådan och min burk är rätt trång så det går åt alla håll förutom uppåt med fläkten då den tar i nätagget

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

Det följer ju med en fläkthållarram men den uppfattade jag som att den var för Intel CPUs för monteringsdetaljerna för denna ligger i den lilla påsen märkt Intel och i beskrivningen omnämns inte denna ramen alls för AMD.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Hade samma problem med min TRUE kylare med AM2 kit till, det blåste uppåt..
Det verkar som hålen/fästena till AMD moderkorten helt enkelt är riktade sådär, men du behöver nog inte oroa dig över temperaturer, om det inte är så att du har värmekänslig hårdvara över moderkortet dvs. (Vilket låter smått otroligt).

Permalänk
Avstängd

AMDs fläkthållare verkar vara riktade så....

Men det gör ju inte mkt om den blåser uppåt då värme ändå stiger, antingen så fixar du in en fläkt i taken eller bara låter det vara

Men det kommer nog inte att ge dig så mkt bättre temps!

MVH

Permalänk
Medlem

skulle varit kvadratiskt placerade hål som på Intel..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hyzac
Köpte nyligen Arctic Cooling Freezer Pro 7 rev.2 för att kyla min AMD Phenom II X3 720 BE på moderkortet ASUS M4A79XTD EVO men det känns som om kylaren hamnar åt fel håll. Det enda sättet att montera den på gör att fläkten hamnar i vertikal blåsriktning. Som den sitter nu så hamnar fläkten på undersidan av kylaren och blåser uppåt.

Borde den inte sitta i horisontell blåsriktning och blåsa bakåt?

Som sagt processorkylarhållaren på moderkortet gav mig inte mycket val.

Inte för att jag har några direkta värmeproblem men känns som om man skulle behöva ta hål uppe på chassit och sätta in en fläkt som blåser ut där.

Ursäkta om jag bumpar lite, känns onödigt å starta en ny..

Hur fungerar kylaren i övrigt ? lättmonterad ?

Temps ?
Sitter med en E6550 och behöver en ny kylare då min stockkylare inte är den bästa nu längre..

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Ursäkta om jag bumpar lite, känns onödigt å starta en ny..

Hur fungerar kylaren i övrigt ? lättmonterad ?

Temps ?
Sitter med en E6550 och behöver en ny kylare då min stockkylare inte är den bästa nu längre..

Den är inte speciellt svårmonterad, det är de gamla vanliga med dessa j*vla pushpins, men annars inga konstigheter.

Kör min gamla E6750 processor i 3.6Ghz (1.475V) med den kylaren och håller en temperatur på 54 grader efter 1h prime.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Den är inte speciellt svårmonterad, det är de gamla vanliga med dessa j*vla pushpins, men annars inga konstigheter.

Kör min gamla E6750 processor i 3.6Ghz (1.475V) med den kylaren och håller en temperatur på 54 grader efter 1h prime.

Låter bra det

Ja kan köra med pushpins :p..
Har själv en E6550 oklockad nu men kanske blir en ändring på det.

Tack för svar!.

Permalänk
Medlem

Min blåser bakåt, kör AM2+ mobo. Minns inte hur den sitter exakt men det går ju att få den på rätt hål iallafall.

Ge inte upp ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.