Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eaglus
Okej, är inte så "hemma" på det här med klockning. Minskas inte livslängden på komponenterna eller är det bara om det är alldelles för hög värmeutveckling?

Ingen risk om inte det inte blir för häg värmeutveckling vad jag vet
Klart att grejerna går sönder om du kör alldeles för mycket vcore osv men skulle du bli intresserad finns en utmärkt nybörjar guide i överklockningsforumet

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Okej, tack än en gång. Vad bör man köra för märke på minnena då är original bra?

Permalänk
Citat:

Okej, tack än en gång. Vad bör man köra för märke på minnena då är original bra?

Jag kör A-Data, nöjd med dom men corsair,kingston mm allt som finns på inet är bra grejer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kom att tänka på det att eftersom jag inte riktigt känner för att köpa 4 gb minne direkt, kan jag inte göra så att jag köper en sticka med 2048 mb istället för 2 st 1024 mb eftersom att det i princip är samma pris eller blir det sämre prestanda?

Permalänk
Citat:

Kom att tänka på det att eftersom jag inte riktigt känner för att köpa 4 gb minne direkt, kan jag inte göra så att jag köper en sticka med 2048 mb istället för 2 st 1024 mb eftersom att det i princip är samma pris eller blir det sämre prestanda?

Köp en 2048 sticka

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skall bli!

Permalänk
Medlem

Men samtidigt får jag ingen sån dual channel med en sticka vs två stickor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Men samtidigt får jag ingen sån dual channel med en sticka vs två stickor?

Nej, du får inte dual channel med bara en minnesmodul. Däremot tror jag inte att du kommer märka någon större skillnad. Sen har du ju mer plats för uppgraderingar om du köper en 2048 MB-modul istället för 2*1024. Fast för dual channel ska man helst ha så lika minnen som möjligt så det är svårt att ge ett exakt råd, förutom att du egentligen borde satsa på 4 GB direkt. Det är synd (i alla fall för oss konsumenter) att priserna på DDR2 har ökat så mycket. :/

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Okej, följer skruv och sånt med hårddisken eller ska man köpa det löst?

Permalänk
Citat:

Okej, följer skruv och sånt med hårddisken eller ska man köpa det löst?

Följer med en påse skruv med moderkortet, skruvarna räcker och blir över.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Följer med en påse skruv med moderkortet, skruvarna räcker och blir över.

Nej, det följer inte med skruvar med moderkortet, utan med chassit.

Till trådskaparen: Det är både till moderkortet, hårddiskar, DVD-brännare osv och brukar räcka till så många grejer som ryms i chassit.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Nej, det följer inte med skruvar med moderkortet, utan med chassit.

Till trådskaparen: Det är både till moderkortet, hårddiskar, DVD-brännare osv och brukar räcka till så många grejer som ryms i chassit.

Mvh Johan

Synd för dig att jag fick det med mitt moderkort då
Men man får med chassit också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Synd för dig att jag fick det med mitt moderkort då
Men man får med chassit också

Jaså det var konstigt! Det har inte jag fått så det är tydligen bara ibland, men till chassit följer det alltid med i alla fall.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jaså det var konstigt! Det har inte jag fått så det är tydligen bara ibland, men till chassit följer det alltid med i alla fall.

Mvh Johan

Var iofs bara distanser och skruv till det... hänt mig en gång.
Btw hur klockar Athlon II x4 620? Testat klocka?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Var iofs bara distanser och skruv till det... hänt mig en gång.
Btw hur klockar Athlon II x4 620? Testat klocka?

Jag har inte testat det tyvärr, jag har bara standardkylaren och mitt moderkort är inte gjort för så mycket överklockning heller. Jag har funderat på att byta CPU-kylaren till en Cooler Master Hyper TX-3 så då kanske jag testar att överklocka lite.

Det blev visst lite off-topic!

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag har inte testat det tyvärr, jag har bara standardkylaren och mitt moderkort är inte gjort för så mycket överklockning heller. Jag har funderat på att byta CPU-kylaren till en Cooler Master Hyper TX-3 så då kanske jag testar att överklocka lite.

Det blev visst lite off-topic!

Mvh Johan

Okej, bara nyfiken på vad den klarar av
Tar på mig off topic.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är 720 prisvärd även om jag inte väljer att klocka då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Är 720 prisvärd även om jag inte väljer att klocka då?

Ja Phenom II X3 720BE är väldigt prisvärd och snabbare än Athlon II X4 620 i program som inte utnyttjar fyra kärnor. Dessutom har den ju L3 cache och kan gå att låsa upp till en fyrkärnig om du har tur.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Vad har är skillnaden på de minnena du länkade tidigare dvs https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-... och http://www.dustinhome.se/pd_5010316145.aspx ?

Permalänk
Citat:

Okej, tack! Vad har är skillnaden på de minnena du länkade tidigare dvs https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/4gb--2x2gb-... och http://www.dustinhome.se/pd_5010316145.aspx ?

Det enda som skiljer är kylflänsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är den bättre på dustins version som är billigare? - "Nu med bättre kylning!"

Permalänk
Citat:

Är den bättre på dustins version som är billigare? - "Nu med bättre kylning!"

Antagligen bättre men spelar ingen stor roll, ta de billigaste

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack än en gång!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda som skiljer är att Inet inte har uppdaterat produktbilden! Du får den nya varianten även om du beställer från dem.

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack! Då tar jag ju den från Dustin. Verkar som allt går på runt 4,7k då med 4gb minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, tack! Då tar jag ju den från Dustin. Verkar som allt går på runt 4,7k då med 4gb minne.

Det har varit många turer hit och dit, så sammanfatta gärna paketet med de grejer du har tänkt beställa!

Mvh Johan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Priset på processorn har ökat med 50 kr!

Vad tror ni om hårddiskarna Western är på 320gb och Samsung på 500gb vilken tros hålla bäst kvalité?

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/320gb-wester...

https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun...

Här är väl ungefär vad jag har planerat:

Edit: Nu när jag kollar i prisjakts "prisoptimering" så ser jag att lägsta pris som jag kan få allt för är 4 379 kr men det kanske är krångligt att beställa ifrån så många butiker.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att samsung F3 500gb är både snabbare tystare och håller även längst jämfört med WD 320. F3an är nyare med endast en platta på 500gb, WD320 har även den en platta men mindre och det är trots allt en äldre modell.

Med samsung får du mer lagring för pengarna också. Observera dock att jag inte ägt någon av diskarna så detta är bara spekulationer, jag skulle i alla fall köpa F3an mvh

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Har Lbs129 aka "Johan", Sennebring eller Tuppel några övriga kommentarer?

Permalänk
Citat:

Okej, tack. Har Lbs129 aka "Johan", Sennebring eller Tuppel några övriga kommentarer?

Kör på de grejer du valt + en f3 disk så blir det fint Lycka till!

Visa signatur