Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Tänkte bara meddela att jag fick hem Windows 7 uppgraderingen idag för hoppningsvis har alla andra som beställt också fått den idag.

Är inne och kollar på leverans status. Då står det "I avvaktan på slutförd betalning".

Men de står åsså att pengarna dras när den levereras. Drogs dina pengar innan du fick hem uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Fick också hem Windows 7 uppgraderings skivan idag

Permalänk
Medlem

mjass du kan ju överklocka den men de program jag testade är för Vista så jag vågade inte riktigt men jag testade multipler 10 i stället för 9.5 och det funka men jag stannar där i väntan på nya för Windows 7

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrGraham
Är inne och kollar på leverans status. Då står det "I avvaktan på slutförd betalning".

Men de står åsså att pengarna dras när den levereras. Drogs dina pengar innan du fick hem uppdateringen?

Jo mina pengar drogs innan jag fick hem win7...
Ring dem om det drar ut allt för mycket på tiden tycker jag.

Edit/Ett litet tips till dem som uppgraderar datorn är att strunta i att köra "acer upgrade dvd" efter att installationen av win7 är klar. Jag hade uppdaterade drivrutiner som fungerade fint det ända jag tror den skivan gör är att bomba burken med en massa meninglösa program precis som datorn var när den levererades.../Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv

Jag fick hem Windows 7 idag. Installerat och klart är det ju ett helt ok OS även om jag inte är helt frälst. Det mesta är ju rätt likt Vista så bevisligen är det snyggt och flyter riktigt fint.

Dock kvarstår ljudproblemet. Jag har testat senaste drivrutinerna från realtek som någon tidigare i tråden tipsat om. Jag har höjt energigrejen till "hög prestande" och fortfarande har jag små hack och knaster i låtarna både winamp och spotí. Jag har heller FORTFARANDE inte fått svar från acer på något jag blev lovad för tre veckor sen.

Jag ställde frågan tidigare men får inget riktigt svar..

Hur många av er med ljudproblem, har faktiskt kontakta acer om detta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Jag fick hem Windows 7 idag. Installerat och klart är det ju ett helt ok OS även om jag inte är helt frälst. Det mesta är ju rätt likt Vista så bevisligen är det snyggt och flyter riktigt fint.

Dock kvarstår ljudproblemet. Jag har testat senaste drivrutinerna från realtek som någon tidigare i tråden tipsat om. Jag har höjt energigrejen till "hög prestande" och fortfarande har jag små hack och knaster i låtarna både winamp och spotí. Jag har heller FORTFARANDE inte fått svar från acer på något jag blev lovad för tre veckor sen.

Jag ställde frågan tidigare men får inget riktigt svar..

Hur många av er med ljudproblem, har faktiskt kontakta acer om detta?

Min förra Acer-laptop hade (som jag nämde tidigare i tråden) ett liknande ljudproblem, och då var Acers lösning att skicka iväg datorn till Tyskland på reparation. När jag fick tillbaka den kvarstod naturligtvis problemet, så jag kontaktade dem igen. Den här gången fick jag ett helt annat svar, nämligen att jag skulle testa att installera äldre Realtek-drivrutiner än de datorn kom med. Och ser man på, det löste problemet helt och hållet. Verkar alltså inte som att deras support var speciellt samordnad, då den första personen jag var i kontakt med uppenbarligen inte hade en aning om den simpla lösning jag fick av den andra personen. Man får alltså hoppas på att man råkar komma i kontakt med någon som har en aning om vad de sysslar med...

Permalänk
Medlem

Kör själv win 7 pro nu och jag anser att mitt ljudproblem är så gott som borta.

Laddade hem de senaste realtek drivisarna samt DESSA grafikdrivisar.

Permalänk
Medlem

Hur är batteritiden på den här? Tänkte främst på 8k modellen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShazaM
Kör själv win 7 pro nu och jag anser att mitt ljudproblem är så gott som borta.

Laddade hem de senaste realtek drivisarna samt DESSA grafikdrivisar.

Fast de där grafikkortsdrivrutinerna (8.15.11.8624) är ju äldre än de som är förinstallerade på datorn (8.15.11.8664).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadHazard
Fast de där grafikkortsdrivrutinerna (8.15.11.8624) är ju äldre än de som är förinstallerade på datorn (8.15.11.8664).

Ja..? Lite det som är poängen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShazaM
Ja..? Lite det som är poängen.

Jaha, men vad menar du med "så gott som borta"? Mina ljudproblem är också nästan helt borta sen jag installerade senaste Realtek-drivrutinerna och bytte energischema till "Hög prestanda". Grafikdrivrutinerna har jag inte rört. Det knastrar fortfarande till någon gång då och då, men väldigt mycket mer sällan än tidigare.

Permalänk
Medlem

Har hittat en dator som kan konkurera med Acern, ASUS N60DP.
Vad tycker ni om den?
Den har bättre grafikkort men är osäker på processorn.
Ska snrt köpa en laptop och jag står och väger mellan dessa.
Vilken är mest prisvärd?

ASUS N60 DP

Processor: AMD Athlon 64 X2 M300 / 2 GHz ( med dubbelkärna )
Grfikkort: ATI Mobility Radeon HD 4670 - 1 GB
Minne: 4 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR2 SDRAM - 800 MHz ( 2 x 2 GB )
OP: Windows 7

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495411

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Kid
Har hittat en dator som kan konkurera med Acern, ASUS N60DP.
Vad tycker ni om den?
Den har bättre grafikkort men är osäker på processorn.
Ska snrt köpa en laptop och jag står och väger mellan dessa.
Vilken är mest prisvärd?

ASUS N60 DP

Processor: AMD Athlon 64 X2 M300 / 2 GHz ( med dubbelkärna )
Grfikkort: ATI Mobility Radeon HD 4670 - 1 GB
Minne: 4 GB (installerad) / 4 GB (max) - DDR2 SDRAM - 800 MHz ( 2 x 2 GB )
OP: Windows 7

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495411

Grafikkortet är snäppet hetare, ja, men både processorn och RAM-minnet är betydligt långsammare.

Processorn är rankad som #237 med 1320p på CPU Benchmark. P8700 (som sitter i den dyrare versionen av 5739G) är rankad som #153 med 1782p, och T6600 (i den billigare 5739G) är #198 med 1493p. Skillnaden är alltså störst upp till P8700.

Sen har vi RAM-minnena. 5739G (båda versionerna) har DDR3-minnen på 1066MHz, N60DP har DDR2-minnen på 800MHz.

Skulle N60DP ge bättre prestanda i spel? Kanske (någon fps), jämfört med 5739G med T6600-processor, men förmodligen inte bättre än 5739G med P8700. Men så är ju den sistnämnda betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem

Här är en annan dator som konkurrerar med Asus 5739G med T6600 CPU:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=508015

Vad tycker ni om den, vilken är bäst av dem? och varför?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bangtzi
Här är en annan dator som konkurrerar med Asus 5739G med T6600 CPU:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=508015

Vad tycker ni om den, vilken är bäst av dem? och varför?

Långsammare RAM-minnen (DDR2 800MHz istället för DDR3 1066MHz, precis som Asus-datorn här ovan), annars ser det inte ut att vara någon större skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Långsammare RAM-minnen (DDR2 800MHz istället för DDR3 1066MHz, precis som Asus-datorn här ovan), annars ser det inte ut att vara någon större skillnad.

aha okej, gör det nån skillnad prestanda-mässigt?

dem kostar lika mycket, ska man då ta acern istället?

Visa signatur

CPU: Intel Q6600 Moderkort: Gigabyte p45 DS3r GPU: Sapphire HD4870
A- data 4gb ram

Permalänk
Inaktiv

Kan ju meddela att en formatering hjälpte föga för att fixa ljudproblemet.

Seriöst köp inte den här äckliga vidriga jävla äckeldatorn! Jag är centimeter från att slänga ut den genom fönstret just nu alltså!

Permalänk
Citat:

Kan ju meddela att en formatering hjälpte föga för att fixa ljudproblemet.

Seriöst köp inte den här äckliga vidriga jävla äckeldatorn! Jag är centimeter från att slänga ut den genom fönstret just nu alltså!

Förutom ljudproblemet (som förhoppningsvis får en lösning så småningom, då det ju bara handlar om drivrutiner - och som dessutom inte alls är lika illa för mig nu som det var i början) så tycker jag att det är en alldeles utomordentlig laptop för de pengar den kostade. Är mycket nöjd med i stort sett alla andra aspekter av den.

Permalänk
Citat:

Förutom ljudproblemet (som förhoppningsvis får en lösning så småningom, då det ju bara handlar om drivrutiner - och som dessutom inte alls är lika illa för mig nu som det var i början) så tycker jag att det är en alldeles utomordentlig laptop för de pengar den kostade. Är mycket nöjd med i stort sett alla andra aspekter av den.

Håller med förutom ljudproblem tycker jag det är en bra dator än så länge iallafall

Permalänk
Inaktiv

Ni får tycka vad ni vill! Jag har fått info om att inet sålt runt 800 datorer sen sommaren och att väldigt många haft problemet! Acer är underrättade men troligtvis kommer det ta väldigt lång tid! Jag vill dessutom hävda att ni som tror er fixat problemet i själva verket bara ändrat så mycket hit och dit att ni inte längre hör knastret, som en omvänd placebo-effekt. Problemet är olösbart utan en fix från acer, och jag har inte betalat 10000 spänn för att sitta med avinstallerade drivrutiner för grafikkortet och vänta flera månader på en fix.
Jag kommer häva mitt köp på måndag!

Köp för guds skull inte denna dator!

Permalänk
Medlem

till er som köpt 5739G modellen, är det någon mer än jag som får informationen 2GB grafikminne när man testar om man kan spela Modern Warfare 2 på Can you run it?

länk: http://cyri.systemrequirementslab.com/srtest/

trodde man hade 4gb RAM och 1gb grafikminne, enligt uppgifterna jag får så har jag 2gb grafik och 3gb RAM.. eller är det jag som är ute och åker trampmoppe nu?

Permalänk
Citat:

Ni får tycka vad ni vill! Jag har fått info om att inet sålt runt 800 datorer sen sommaren och att väldigt många haft problemet! Acer är underrättade men troligtvis kommer det ta väldigt lång tid! Jag vill dessutom hävda att ni som tror er fixat problemet i själva verket bara ändrat så mycket hit och dit att ni inte längre hör knastret, som en omvänd placebo-effekt. Problemet är olösbart utan en fix från acer, och jag har inte betalat 10000 spänn för att sitta med avinstallerade drivrutiner för grafikkortet och vänta flera månader på en fix.
Jag kommer häva mitt köp på måndag!

Köp för guds skull inte denna dator!

Personligen kan jag leva med det lilla problem som återstår efter de åtgärder jag har tagit (nya drivrutiner, ändrat energischema), tills Acer fixar en lösning. Och nej, det är inte en placebo-effekt, problemet är definitivt mindre nu.
Problemet uppenbarar sig ju dessutom bara när man t ex spelar musik i Windows samtidigt som det händer andra saker; i spel finns inte problemet (för mig iaf). När jag är ute efter att lyssna på musik så gör jag oftast det via HDMI-utgången, som är kopplad till min TV+förstärkare, och när man kör ljudet genom den utgången (dvs med NVIDIA High Definition Audio istället för Realtek) så finns inte problemet alls.

Vad är det som säger att du inte kommer få samma problem med en annan dator? En extremt stor andel av alla bärbara datorer som säljs använder just Realtek HD Audio, och eftersom många även använder NVIDIA-kort... well. Problemet är i grund och botten Realtek, folk har alltid problem med deras taskiga ljudkretsar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mjasse
till er som köpt 5739G modellen, är det någon mer än jag som får informationen 2GB grafikminne när man testar om man kan spela Modern Warfare 2 på Can you run it?

länk: http://cyri.systemrequirementslab.com/srtest/

trodde man hade 4gb RAM och 1gb grafikminne, enligt uppgifterna jag får så har jag 2gb grafik och 3gb RAM.. eller är det jag som är ute och åker trampmoppe nu?

Grafikkortet har 1GB dedikerat minne, men kan även använda en del av RAM-minnet, så det är säkert därför du får dessa uppgifter. Dock ändå lite konstigt att den säger att du har 3GB RAM... Du kör inte 32-bitars Vista eller W7?

Permalänk
Inaktiv

Ja vi ser olika på saken. Det svider att behöva överväga att lämna tillbaka denna dator, jag gillar den skarpt utöver ljudproblemet, men då ett av mina största intressen är mixning, editering och producering av musik så kanske du förstår mitt dilemma? Där kan jag inte acceptera dessa störningar. Jag har sagt att jag ger det helgen, så får vi se sen hur jag gör. Jag har ändå formaterat hela datorn och installerat allt som tänkas kan. Jag vill ge datorn en sportslig.

Självklart kan samma problem komma tillbaka på andra datorer, men då detta är ett konstaterat problem på denna dator så tvivlar jag på det. En dator för 10 lax skall vara helt fläckfri, så enkelt är det!

Citat:

[B]Personligen kan jag leva med det lilla problem som återstår efter de åtgärder jag har tagit (nya drivrutiner, ändrat energischema), tills Acer fixar en lösning. Och nej, det är inte en placebo-effekt, problemet är definitivt mindre nu.
Problemet uppenbarar sig ju dessutom bara när man t ex spelar musik i Windows samtidigt som det händer andra saker; i spel finns inte problemet (för mig iaf). När jag är ute efter att lyssna på musik så gör jag oftast det via HDMI-utgången, som är kopplad till min TV+förstärkare, och när man kör ljudet genom den utgången (dvs med NVIDIA High Definition Audio istället för Realtek) så finns inte problemet alls.

Vad är det som säger att du inte kommer få samma problem med en annan dator? En extremt stor andel av alla bärbara datorer som säljs använder just Realtek HD Audio, och eftersom många även använder NVIDIA-kort... well. Problemet är i grund och botten Realtek, folk har alltid problem med deras taskiga ljudkretsar.

Permalänk
Medlem

Är det nån annan som lirar Dragon Age på 5739g?

Jag har versionen med T6600 CPU och GF GT240m på Win7 64-bit och får bara mellan 20-30fps på medium inställningar och 1366*768 upplösning. Även om jag sänker till 800*600 och lowest så får jag bara mellan 25-40fps.

Tycker att jag borde få bättre prestanda med denna dator...

Permalänk
Citat:

Ja vi ser olika på saken. Det svider att behöva överväga att lämna tillbaka denna dator, jag gillar den skarpt utöver ljudproblemet, men då ett av mina största intressen är mixning, editering och producering av musik så kanske du förstår mitt dilemma? Där kan jag inte acceptera dessa störningar. Jag har sagt att jag ger det helgen, så får vi se sen hur jag gör. Jag har ändå formaterat hela datorn och installerat allt som tänkas kan. Jag vill ge datorn en sportslig.

Självklart kan samma problem komma tillbaka på andra datorer, men då detta är ett konstaterat problem på denna dator så tvivlar jag på det. En dator för 10 lax skall vara helt fläckfri, så enkelt är det!

Om du håller på med ljud på en hyfsat seriös nivå så borde du överhuvudtaget inte sitta och jobba med en taskig integrerad Realtek-ljudkrets, utan skaffa ett ordentligt externt ljudkort.

Men absolut, jag håller med till 100% att man inte borde behöva stå ut med sånt här när man har köpt en laptop som ändå är hyfsat "high end". Jag hoppas som sagt på att det kommer en lösning så småningom, för det finns inget annat laptopmärke som ger lika mycket för samma pengar.

Tills dess: Du har ingen möjlighet att köra ljudet via HDMI-utgången istället? Gör man det så är det Nvidia HD Audio som hanterar ljudet istället, och då försvinner alla problem. Dessutom får du bästa möjliga digitala ljudkvalitet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av perka81
Är det nån annan som lirar Dragon Age på 5739g?

Jag har versionen med T6600 CPU och GF GT240m på Win7 64-bit och får bara mellan 20-30fps på medium inställningar och 1366*768 upplösning. Även om jag sänker till 800*600 och lowest så får jag bara mellan 25-40fps.

Tycker att jag borde få bättre prestanda med denna dator...

Dragon Age är ett ganska krävande spel, och även om 5739G är ganska kraftfull för att vara en laptop så är den ju ingenting jämfört med en stationär dator för samma pris.

Jag har testat Crysis på den, och det flyter på helt okej på Medium-inställningar, vilket jag tycker är fullt acceptabelt för en laptop. Andra spel, som RE5, Bioshock och Mass Effect, flyter på riktigt bra även på höga inställningar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Om du håller på med ljud på en hyfsat seriös nivå så borde du överhuvudtaget inte sitta och jobba med en taskig integrerad Realtek-ljudkrets, utan skaffa ett ordentligt externt ljudkort.

Men absolut, jag håller med till 100% att man inte borde behöva stå ut med sånt här när man har köpt en laptop som ändå är hyfsat "high end". Jag hoppas som sagt på att det kommer en lösning så småningom, för det finns inget annat laptopmärke som ger lika mycket för samma pengar.

Tills dess: Du har ingen möjlighet att köra ljudet via HDMI-utgången istället? Gör man det så är det Nvidia HD Audio som hanterar ljudet istället, och då försvinner alla problem. Dessutom får du bästa möjliga digitala ljudkvalitet.

Ingen av mina förstärkare har HDMI-ingångar, så jag antar att det är rätt kört.. skulle gärna testat det annars..

Permalänk
Citat:

Ingen av mina förstärkare har HDMI-ingångar, så jag antar att det är rätt kört.. skulle gärna testat det annars..

Det har inte min heller. Kör ljudet via TV:n, sen optisk till förstärkaren. Det innebär att TV:n måste vara på om jag ska få ljudet till förstärkaren, men det får fungera tills jag skaffar en ny förstärkare.

Sen har ju datorn även optisk utgång (delas med hörlursuttaget), men den har jag inte testat. Gissar dock att den har ljudproblemet, eftersom den hör ihop med Realtek-ljudet.

Permalänk
Medlem

Avinstallera Realteks ljuddrivrutiner starta om och låt Windows automatiskt installera sina egna, skall du se att ljudet blir bra. Sen kan jag också konstatera att mycket beror på val av spelare vissa knastrar vissa helt rent ljud

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S, Asus Maximus II, E8600 XFX 280 GTX ,H5O , G-Skill pc 8800 4GB,

Cooler Master Cosmos 1000,Asus Maximus III,I7 860, Rip Jaw PC 1600,XFX 260 Black E, H5O

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Det har inte min heller. Kör ljudet via TV:n, sen optisk till förstärkaren. Det innebär att TV:n måste vara på om jag ska få ljudet till förstärkaren, men det får fungera tills jag skaffar en ny förstärkare.

Sen har ju datorn även optisk utgång (delas med hörlursuttaget), men den har jag inte testat. Gissar dock att den har ljudproblemet, eftersom den hör ihop med Realtek-ljudet.

Har ingen tv med hdmi..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eslind
Avinstallera Realteks ljuddrivrutiner starta om och låt Windows automatiskt installera sina egna, skall du se att ljudet blir bra. Sen kan jag också konstatera att mycket beror på val av spelare vissa knastrar vissa helt rent ljud

Ok, jag har gjort så jävla mycket grejer nu att jag inte längre vet om jag missat något. Men jag ska prova detta på studs. Var hittar jag isf den enhet/drivrutin som tar hand om detta ljud sen? Det enda som ligger under "Ljud" i enhetshanteraren är ju "HD Audio Device" grejen som tar hand om HDMI ljudet..

Permalänk
Medlem

Du får då windows HDAD, gå in på uppspelningsenheter och ställ in där! Och testa olika spelare har för mig du kör Winamp, där kan det vara problem men testa andra spelare dock funkar windows media player ok när man kör windows HDAD drivisar

Visa signatur