120Hz LCD kampen: ViewSonic VX2268wm VS Samsung 2233rz
Äntligen är 120Hz LCD skärmar här som tar spelandet samt andra saker till helt nya dimensioner jämfört med traditionella 60Hz LCD skärmar. Min recension tar ej i beakt stereoskopiskt 3D spelande som dessa skärmars kanske huvudsakliga användning var ämnade för, iallafall om man frågar tillverkaren själv. Däremot finns det ett stort behov av, som jag personligen tycker är underskattat, nämligen en LCD skärm som förmedlar så lite eftersläpningar och så mjuka och snabba rörelser som möjligt, vilket CRT skärmar har i princip stått i en klass för sig själva. Personligen har jag väntat i ungefär 5 år på en LCD som inte får mig att vilja gå tillbaka till en CRT skärm, lever ViewSonic VX2268wm eller Samsung 2233rz upp till dessa krav? Låt oss börja!
Bilder finns tillgängliga på http://img515.imageshack.us/g/img0264w.jpg/ (orkar inte just nu sätta till dem på rätt plats, för tidskrävande )
Fast först lite nyttig information av paketering och installation och design av dessa två skärmar:
Paketering och installation
Jag är ofta lite paranoid när det gäller leverans så en bra paketerad produkt ger gott intryck och kan minska på chansen att få "DOA" (dead-on-arrival) eller olika bristfel.
ViewSonic VX2268wm
ViewSonic har en rätt så stor förpackning för en 22" skärm, utsmyckad enligt rätt så typisk asiatisk stil och ett bra handtag att bära paketet i. När man öppnar paketet förstår man orsaken till storleken, skärmen är omgiven av två väldigt stora och tjocka styroxdelar och skärmen förstås omgiven av en mjuk antistatisk påse.
Foten är väldigt enkel att installera, i princip en skruv i bottnet av plattan som sluter samman "halsen" för foten som lätt sluter sig fast till skärmdelen med ett lätt tryck.
Samsung 2233rz
Jämfört med ViewSonic paketeringen ser Samsung 2233rz paketet mycket mera basic ut, typisk TV-liknande kartong i ett mindre format utan något handtag. Dock måste jag säga att jag har varit tvunga att cykla med båda två ca 800m och Samsungen var mindre tung att bära för paketet var så liten så att jag fick armen runt den medan ViewSonic skärmen var för stor och fick bära den i handtaget. När man öppnar den ser man skärmen omgiven av två styroxdelar som är betydligt tunnare än för ViewSonic skärmen, nästan oroväckande tunna och själva skärmen sitter ju också närmare intill kartongen.
Foten var väldigt svår applicerad, för den krävde att man skulle trycka in foten mellan två gummiförpackningar och det visade sig kräva såpass mycket kraft att jag efter lite svordomar och olika positioner beslöt mig för att applicera en aning tvål på foten för att den skulle sjunka in lättare (ni kan säkert ana vilka tankar snurrade i mitt huvud ).
Utav dessa två så gav nog ViewSonic paketet ett bättre intryck fast båda skärmarna funkade helt bra utan döda pixlar för mig. ViewSonic installationen gick också betydligt enklare och snabbare.
Design
Alla människor har ju egna åsikter om hur saker och ting borde se ut men jag tänkte iallafall kommentera om designen objektivt sett. Dessa skärmar är lite som att jämföra Thermaltake chassin med Lian-Li, de har väldigt annorlunda design, man gillar ofta endera designen men inte så speciellt mycket den andra. Båda två använder s.k. matte-design på själva bildytan som inte reflekterar ljus men det yttre skalet är på båda två finslipat och reflekterar och gör att alla dina fingeravtryck syns fast ger ett snyggt utseende.
ViewSonic VX2268wm
ViewSonic skärmen har en mer s.k. "gamer"-design enligt mig, som har ett mer "sleek"-look överlag. Tunna kanter, ca 1cm som är bra om man tänkt köra Eyefinity. Foten har en väldigt speciell oval design vilket jag gillar, tyngden på foten är också lite mera än hos Samsungen.
Själva konstruktionen ser en aning ostabilt ut och ger inte speciellt bra intryck av kvalité, speciellt fotkonstruktionen är väldigt vinglig men även på mitt inte alltför stadiga skrivbord funkar den utmärkt, kan slå i bordet sakta utan att det vinglar destomer. Dessutom är halsen mycket högre än hos Samsung skärmen så man behöver inte titta ner lika mycket vilket vilket ger en bättre känsla.
Det är väldigt enkelt att komma åt anslutningarna på baksidan och ventilationen tycks fungera helt bra då den öppnar sig högst uppe samt nere vid anslutningarna.
Samsung 2233rz
2233rz har en mera elegant och "stadig" konstruktion som liknar en typisk Samsung HDTV design, så om du råkar ha en sån är detta en bra matchning. Kanterna är lite bredare, ~1.5cm. Den har även en intressant blå power lysdiod som reflekterar ett blått sträck nerpå foten. Själva foten är väldigt standard, ganska stor och rund design.
Konstruktionen känns överlag stabilare än hos ViewSonic skärmen, speciellt foten är en aningen mera stabil och gör att skärmen inte vinglar lika mycket. Dessutom är den enklare att luta frammåt och bakåt.
På baksidan har vi ett mönster med blommor (fråga mig ej varför) och jämfört med ViewSonic är det en aning svårare att ansluta kablarna då det är en bit av plastikkonstruktionen vid nedre kanten som sticker ut och gör att kablarna måste böjas en aning.
Färger och svärta
Dessa två skärmar kommer kalibrerade VÄLDIGT annorlunda. Som tur går det att kalibrera dem enligt eget smak och tycke rätt så bra. Naturligtvis kan man aldrig få riktigt exakta färger hos TN-paneler så man får istället inrikta sig på att få den nyans och intensitet osv man tycker personligen är bekvämt att arbeta med.
ViewSonic VX2268wm
Vid default är VX2268wm relativt bra inställd förutom det typiska brightness: 100 förstås men färgerna är rätt så neutrala, väldigt varma och kanske en aningen mera röd ton. Det går väldigt bra att kalibrera färgskalan i menyn och själv rekommenderar jag ha några få steg färre på grön skalan och lite mera på rött och kanske ett par steg mer på blå än rött ifall man vill få en helt neutral färgton som ändå är varm. Den har också en tendens att visa vissa gröna färger mer som "limegrönt" pga den varma färgtonen, och även ibland kan vissa blåaktiga färger få lite lila ton i sig men vi talar inga extrema mängder och kan kalibreras bort om så önskas. På något sätt är färgerna mera naturliga än hos 2233rz, kanske kan bero på att gult är mera påtagligt i färgerna, iaf uppfattar jag att det är "enklare" att sitta och titta på VX2268wm när jag spelar t.ex. UT3 då vissa färger känns lite överdrivna och "fake" med Samsungen.
Svärtan är inte speciellt bra jämfört med vissa andra modeller, fast helt klart godkänt, man ska dock aldrig lita på de specifikationer som tillverkaren ger!
Samsung 2233rz
Samsung 2233rz kommer extremt dåligt kalibrerat vid default inställningarna så man vill nästan ge upp direkt men som tur är finns också här naturligtvis tillgång till justera rgb-skalan. Den är liksom tvärtom VX2268m på alla sätt och vis, väldigt kall och blå dominerande färgton, vilket är det motsatta vad jag själv föredrar. Jag lyckades dock kalibera båda skärmarna så att de hade nästan exakt samma färgton så att färgerna var väldigt trevliga och varma, dock finns det några skillnader fortfarande. Grönt är ofta mera "grönt" och blått kommer fram starkare och mera naturligt men beror ju lite på kalibreringen osv också.
För att ge en uppfattning om hur pass mycket det skiljer åt i kalibreringen hos dessa skärmar så dessa är de inställningar på RGB-skalorna för att få ungefär samma ton:
VX2268wm: röd: 85, grön: 80, blå: 82
2233rz: röd: 55, grön: 26, blå: 0 (borde va ännu mindre än 0 för att få exakt, kan justeras via grafikkortsdrivrutinerna, i mitt fall nvidia och blå till ~0.95 från 1.00 default)
Svärtan är riktigt bra på 2233rz:an, man kan se i vissa bilder eller överlag när man kollar på film att mörka scener har mera variation i sig medan ViewSonicen blir antingen mera ljus och unitom eller mer mörk och detaljerna syns sämre beroende på inställning.
Betraktningsvinklar
Båda två har väldigt godkända betraktningsvinklar för TN-paneler, man kan röra sig rätt så mycket sidledes utan att få några större skiftningar men värre blir det förtås uppifrån men sämst nerifrån som är det typiska för TN paneler. Båda har ungefär lika bra betraktningsvinklar, svårt att få några exakta bilder på detta.
ViewSonic VX2268wm
Samsung 2233rz
Backlight bleed
Ett fenomen man får leva med hos TN paneler i större eller mindre utsträckning är backlight bleed problem, som skapar oregelbunden svart/mörk färg vilket kan vara väldigt störande i vissa sammanhang. Överlag är djupet på svart färgen inte superbra på någondera men det finns sämre exemplar på det också helt klart. I mitt fall är det mycket mer Backligt bleeding på ViewSonic VX2268wm skärmen och har också läst om andra som haft en del backlight bleed på sin fast även en del personer som haft väldigt lite backlight bleeding på sin ViewSonic skärm, fast har aldrig läst om några som skulle ha haft några större backlight problem med sin 2233rz.
ViewSonic VX2268wm
Samsung 2233rz
Prestanda (ghosting, input lag osv)
Eftersom båda två stöder 120Hz input signal betyder det att vi kan få en "äkta" 120 FPS rendering vilket medför i sig en rad positiva förbättringar för LCD skärmar såsom:
- Bättre "flyt" i spel överlag
- Mindre ghosting (~2x så lite enligt andra tester!)
- Mindre tearing (kan även stänga av vsync i flera spel och märka av mindre tearing än med 60Hz)
- Högre FPS och vsync avstängt => mindre input lag
Vi kan ju inte se skillt för sig se varje 120 frames som ritas upp per sekund, men vi kan definitivt se en skillnad när det kommer till rörelser. Säg t.ex. att objekt x som kan va t.ex. en bil rör sig från a till position b:
a ------------------------> b
desto mera frames som används i den strecka den rör sig, desto mindre hackigt och mera naturligt och smidigt rör sig objektet. Det är ju oklart hur pass mycket FPS vi behöver för att uppleva rörelserna i spel som i realtid men det behövs åtminstone mycket mer än 60 FPS och kanske mera än 120 FPS t.o.m. Det varierar ju sen säkert också från person till person. Detta är huvudsaken varför jag inte har övergått till en 60Hz LCD, för jag kunde inte bli van med de icke smidiga rörelserna som 60Hz medförde från att ha varit van med 100Hz på CRT.
Kom ihåg den lättnad man fick när man första gången prövade gå från 60Hz läget till 120Hz läget, äntligen fanns det fina flytet där som man varit van med hos CRT skärmar. Genast i windows kunde man se hur muspekaren rörde sig så mycket mera naturligt.
ViewSonic VX2268wm
ViewSonic har extremt lite input lag, kan inte märka skillnad alls från min CRT, dock har jag inte prövat med 100Hz vilket jag körde min CRT i, för 120Hz i sig ger ju lite mindre input lag också då FPSen blir högre. Kan ju tillägga att jag är speciellt intresserade av snabba scifi FPS spel såsom Unreal Tournament och Quake 3 Arena/Live, Nexuiz osv och spelar i en clan i UT3 som bäst där vid är med i två olika ladders och spelar mot andra clans. Så det har ju blivit en hel del timmars spelande totalt men kan ärligt talat inte märka någon skillnad i input lag.
Ghosting ser man även extremt lite av något som jag inte kunnat säga med de flesta LCD skärmar, dock har detta inte stört mig speciellt mycket, men det är ju alltid en bonus med så lite ghosting som möjligt. När man scrollar t.ex. upp och ner snabbt i ett forum hänger texten ypperligt bra med, med knappt några skuggor alls som släpar efter.
Samsung 2233rz
Många tester finner att 2233rz skulle ha mera input lag, detta vet jag inte huruvida bra det stämmer men efter att ha själv testat spela så kan jag konstatera att jag märker ingen skillnad alls i input lag mellan dessa två skärmar och skulle antagligen ljuga ifall jag påstått det.
Däremot när det kommer till ghosting kan jag märka en viss skillnad när jag testar återigen genom att scrolla snabbt upp och ner, andelen ghosting tycks va ungefär lika hos båda skärmarna fast det skiljer sig i nyansen som de lämnar efter sig. Texten får en något röd eftersläp efter sig hos Samsung 2233rz även om texten är svart medan hos ViewSonic VX2268wm är den typ svagt svart/grå. I spel är detta förstås en annan femma och där får jag nog stirra mig blind för att försöka se en skillnad, det kan va att ViewSonicen har något mindre synligt ghosting men är en aning osäker och ghostingen är väldigt väldigt minimal för båda två, även en CRT klarar ju inte att visa en väldigt snabb svängning perfekt och helt tydligt i spel heller.
Vad som glädjer mig över båda skärmarna är att jag inte behöver använda Vsync, då det är väldigt liten tearing, även vid högre fps (120+) fast det är klart märkbart om man försöker titta efter det, men inte såpass mycket att jag stör mig på det.
Fördelar
ViewSonic VX2268wm:
- Mindre ghosting
- Bättre färger
- En högre fot (behöver inte titta ner lika mycket)
Samsung 2233rz:
- Bättre kontrast
- Mera solid konstruktion
- Mindre backlight bleed
Då kommer vi till den slutliga frågan, så vilken utav dessa två är då bättre? Tyvärr måste jag ge ett sånt tråkigt svart som; jag vet inte! Gillar båda skärmarna av olika anledningar och har ännu inte kunnat avgöra vilken jag borde behålla, kanske rentav får ta och behålla dem båda. Men överlag kanske jag hade valt Samsungen för att titta på film eller spela spel med massor av mörka scener, annars VX2268wm. Båda skärmarna är guld värda för spel och duger bra till annat också (förutom professionel bildhantering och dylikt förstås), så länge du kalibrerar färgerna (speciellt på Samsungen!). Hoppas denna långa recension gav iallafall lite tips och råd!
Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional