Permalänk

kokande processor

Nu är det så att min Athlon 64 X2 4600+ blir himmelskt varm när jag spelar eller gör vad som helst som gör att den jobbar i full load.

temperaturen blir 99 grader på ena kärnan och den andra är också väldigt varm.

titta och skåda.

tog screenen efter att jag stängt av spelet, därför sjönk tempsen till 50

Jag känner på mig att processorn kommer få ett kort liv, den är gammal, men är dessa temps verkligen riktiga O.O

bara när jag bestämde mig för att kolla med Coretemp märkte jag detta, har kört med denna processorn sedan 1 år tillbaka utan att ens tänka på temps eller överklocking annars.

Permalänk
Medlem

Finns det en fråga här i? Om temperaturen verkligen stämmer vet man ju inte riktigt. Kör flera olika program och kolla vad de säger.
Har du ordentligt luftflöde i datorn? Originalkylare på processorn? Jag kan rekommendera Arctic Freezer Pro 7, heter nog 64 för AMD. Billig och kyler bra.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Re: kokande processor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av korvmannen
Nu är det så att min Athlon 64 X2 4600+ blir himmelskt varm när jag spelar eller gör vad som helst som gör att den jobbar i full load.

temperaturen blir 99 grader på ena kärnan och den andra är också väldigt varm.

titta och skåda.

http://img692.imageshack.us/img692/4923/frysomebacon.jpg

tog screenen efter att jag stängt av spelet, därför sjönk tempsen till 50

Jag känner på mig att processorn kommer få ett kort liv, den är gammal, men är dessa temps verkligen riktiga O.O

bara när jag bestämde mig för att kolla med Coretemp märkte jag detta, har kört med denna processorn sedan 1 år tillbaka utan att ens tänka på temps eller överklocking annars.

har du bra luftflöde i burken i övrigt? får du samma temperaturer om du spelar med sidplåtarna borttagna? om inte behöver du nog några chassifläktar som suger in kall ut och drar ut den varma.

är det inte luftflödet kan det ju vara att du har en dålig cpu-kylare. kör du på stockkylaren? som en annan tipsade om, köp en arctic cooling 64 Pro http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=456764 för ca 200 kr. se till att du gör rent din cpu med kemiskt ren bensin/aceton innan du sätter dit nya kylaren.

troligtvis är det en kombination av de två problemen ovan. men kolla först i flera olika temp prgm. troligtvis får du hög temp på ena kärnen i spelet för att spelet bara använder ena, men en liten del av alla tillverkade CPUer har sämre kontakt mellan vissa kärnor och värmespridaren (IHS) vilket kan göra att den kärnan drar iväg mer. kolla genom att köra ett stresstest på alla kärnor samtidigt och övervaka temperaturerna.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Titta också så att kylaren verkligen får kontakt med processorn.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

kolla så att det ligger ett tunt lager kylpasta annars är det en bra ide och smeta på lite.

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk

Var också noga med att göra rätt när du sätter på kylpastan.
Det kanske är det som är felet just nu, att kylpastan är felaktigt applicerad eller har blivit för gammal.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk

jag kör med stockkylaren, Mitt chassi är Extreme Engine 3T, med en stor 250mm fläkt på sidan som drar in luft och en 140mm på framsidan som också drar in luft.

på baksidan är det tomt och det är där luften kommer ut. håller jag min hand där bak känner jag att det blåser lite, så bra luftflöde har jag nog

Permalänk
Medlem
Citat:

jag kör med stockkylaren, Mitt chassi är Extreme Engine 3T, med en stor 250mm fläkt på sidan som drar in luft och en 140mm på framsidan som också drar in luft.

på baksidan är det tomt och det är där luften kommer ut. håller jag min hand där bak känner jag att det blåser lite, så bra luftflöde har jag nog

jag skulle då köpt en AC 64 pro och eventuelly stoppa en lågvarvig fläkt bakom för att hjälpa till att dra ut luften direkt. men de sista e nog inte nödvändigt, bara en ursäkt för att få köpa saker men glöm inte att göra rent cpun ordentligt innan (se ovan) och applicera rätt mängd ny kylpasta, ca 1 riskorn.

AC kylare kommer me förapplicerad pasta på kylaren. jag brukar ta bort den och sätta dit arctic silver 5 själv istället. inte för den är dålig utan för att det är alldeles för mycket. tvärtom va många tror så leder kylpasta inte värme speciellt bra, i jämförelse med ordentlig CPU-kylarkontakt. den är endast till för att jämna ut ojämnheter.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Sluta mesa, fram med slippapper och lappa!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Din kylare sitter inte ordentligt åtskruvad

Permalänk

när processorn når 105C så fryser datorn, detta händer i spel där kärnorna arbetar i full load i typ 30 minuter.

Har nu underklockat till 1,6 GHz och då kommer kärnorna upp till 85C som max, och jag får inga frysningar.

Har kollat och kylaren är fastskruvad rejält

Permalänk

har du tagot bort den och kollat så att det är nån kylpasta på alls?

min x2 4600+ jag har i media datorn ligger på typ 40*c idle med stockkylaren och 55-60 load vid lite hårdare belastning

om du tar bort den byt för guds skull pasta om det mot förmodan sitter nån där till ny

såhär gör du

1. köp kylpasta på närmaste datorbutik eller beställ från nån webshop

dessa är bra

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/arcti...

dom 2 första är större tuber därav det högre priset än AC5 pastan dock kommer den lilla ac5 pasta tuben räcka till iaf 5+ ommonteringar av kylare dom stora till många fler

2. ta bort gammal pasta med hjälp av lite sprit typ tröd eller kemisk bensin funkar bra även aceton ska fungera bra har jag hört.

3. lägg på en klick kylpasta ungefär stor som ett riskorn på mitten av processorn

OBS! ta inte för mycket mer blir inte bättre bara sämre då pastans funktion är att fyllaut luften i eventuella fördjupningar i processorn eller kylarfoten INTE ligga som ett tjockt lager imellan altså så snålt lager som möjligt ska det vara.

men inte för lite heller riskorn storlek på strängen på processorn brukar vara en lagom mängd

4. pressa dit kylaren och spänn fast den

OBS
Lyft inte på kylaren när du pressat ner kylaren mot processorn då får du göra om det för det kommer fastna massa luftbubblor i pastan som kommer försämra funktionen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Kan det vara så att processorn bara är gammal och kass?

det värmer iallafall i vinterkylan

Permalänk
Citat:

Kan det vara så att processorn bara är gammal och kass?

det värmer iallafall i vinterkylan

Det kan jag inte tänka mig. Felet ligger antagligen i kylningen. Antingen är kylaren en kass stockkylare, inte ordentligt påsatt eller ingrodd med damm så luftflödet stoppas.

Min farsas processor blir också grymt varm och fläktarna går som jetmotorer så fort man sätter på datorn. I hans fall är det alla tre punkterna ovan kombinerade som är orsaken. Tyvärr är hans processor fastcementerad i kylflänsen så att den inte kan bytas ut. Men rengör man hans dator varje gång man kommer på besök hjälper det åtminstone lite.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.