Macbook Pro med/utan SSD? + Några frågor till..

Permalänk
Medlem

Macbook Pro med/utan SSD? + Några frågor till..

Behöver en ny dator och denna gång är det bärbar som gäller. Funderar nu på att pröva Mac för första gången, testat en del på andras och det verkar väl inte omöjligt att komma överens med den.

Kan dock absolut ingenting om dem men satt och tittade runt lite och Macbook Pro verkar ju vara den bättre och dom två jag tittat på är följande:

Apple MacBook Pro 15.4" 3.06GHz 500GB, 7200RPM

samt

Apple MacBook Pro 15.4" Core 2 Duo 3.06 GHz, 256GB SSD

Den med SSD är 6480:-, är hdd det enda som skiljer dem åt? Förstod det nämligen som så att det går bra att byta till SSD om man köper en med vanlig hdd snurra och då spara en slant.

Bild/filmredigering är det mest krävande jag kommer syssla med men det ska den väl duga till..?

Är det den bättre i den prisklassen?

Hur ser det ut med mellandagsrea i Macvärlden, bör man vänta?

Kommer det någon tusen gånger bättre modell snart som man bör vänta på?

Någon speciell åf som är bättre än någon annan ur allmän servicesynpunkt och för den delen prisvärd?

Brukar man handla från utlandet någonting och spara massa pengar? Hur är Apple ur garantisynpunkt då?

Visa signatur

Started out with nothing and I still got most of it left

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du vänta ett par månader bör det komma en uppdatering någon gång i början på nästa år.

Se: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

EDIT: Såg nu att du behöver nu, så då kanske du kan strunta i ovanstående.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk

Skickat Pm till dig.

//michael

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
Kan du vänta ett par månader bör det komma en uppdatering någon gång i början på nästa år.

Se: http://buyersguide.macrumors.com/#MacBook_Pro

Nja någon vrålpanik är det väl ändå inte, därav jag fråga om mellandagsrea etc men visst kliar det alltid i fingrarna Men handlade inte länken bara om en uppdatering, alltså något som går att kasta i en befintlig dator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av chalmeristen
Skickat Pm till dig.

//michael

Tackar för tipset men jag måste handla nytt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oh Qrap
Nja någon vrålpanik är det väl ändå inte, därav jag fråga om mellandagsrea etc men visst kliar det alltid i fingrarna Men handlade inte länken bara om en uppdatering, alltså något som går att kasta i en befintlig dator?

Laptops går som regel inte att uppgradera annat än med RAM och HDD ;).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Naturligtvis men länken visar bara en sida med flera nyheter så det framgår inte riktigt vilken uppgradering det syftas på.. Den jag läste först var som jag tolka det en mjukvaruuppgradering och sen läste jag något om några nya processorer från 2.4GHz till 2.66GHz. Men artikeln säger ju inget konkret utan att det skulle kunna bli så.... och har dessa något att sätta upp mot nuvarande 3.06 GHz?

Eller var det någon annan artikel det syftades på?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Naturligtvis men länken visar bara en sida med flera nyheter så det framgår inte riktigt vilken uppgradering det syftas på.. Den jag läste först var som jag tolka det en mjukvaruuppgradering och sen läste jag något om några nya processorer från 2.4GHz till 2.66GHz. Men artikeln säger ju inget konkret utan att det skulle kunna bli så.... och har dessa något att sätta upp mot nuvarande 3.06 GHz?

Eller var det någon annan artikel det syftades på?

Vad wiki-arikeln säger är att man förväntar sig en hårdvaru-uppgradering utav MacBook Pro nu i januari/februari 2010. Det överensstämmer väl med det antal dagar som det brukar gå mellan Apples hårdvaru-uppdateringar och dessutom med när Intel förväntas släppa ut sina nya processorer för bärbara. Apple brukar vara de första som får dessa. Från Core 2 till i5 med andra ord.

Inget man kan byta upp sig till ifall man införskaffar en MacBook Pro idag. Huruvida du väljer att vänta beror ju helt på hur din ekvation ser ut. Hur mycket förlorar du på att inte införskaffa en MacBook Pro nu jämfört med den extra prestanda du får om du väntar? Som det står i wiki-artikeln "Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle".

Mjukvaruuppdateringar (dvs. nya versioner av operativsystemet) sker efter 12 till 18 månader. Det är i alla fall vad Steve Jobs (Apples CEO) gått ut och sagt att man siktar på. Senaste versionen kom nu i slutet av den senaste sommaren. Såldes bör nästa version nog inte dyka upp förrens kring sen höst tidig vinter 2010.

Några länkar ifrån wiki-artikeln (i samma ordning som de postats, äldre först):
* Unreleased MacBook Pro 6,1 and 6,2 Referenced in Mac OS X 10.6.2
* Intel to Launch New Mobile CPUs (Arrandale) in January?
* First Intel Arrandale (MacBook Pro) Processors Due January 3rd?
* Apple to Skip Intel Arrandale? Demands Alternative Chip?

Tänk dock på att allt detta endast är rykten och det är ingen utom de på Apple som faktiskt vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kool, tack för bra svar Men då är frågan utan att vara någon processor professor hur bra är i5/i7 jämfört med Core 2? Framförallt med tanke på 2.4GHz till 2.66GHz för i5/i7 jämfört med Core 2 3.06GHz. Är det jämförbart att titta på för de stationära, om det finns någon uppgift där för i5/i7 VS Core 2?

Som sagt inte helt insatt men nuvarande Pro med 3.06GHz borde väl stå sig ganska bra och eventuella barnsjukdomar borde väl vara fixade vid det här laget..? Sen kanske nya (om den nu kommer) med i5/i7 fläskar iväg ytterliggare i pris, någon uppskattning gällande det¿

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Kool, tack för bra svar Men då är frågan utan att vara någon processor professor hur bra är i5/i7 jämfört med Core 2? Framförallt med tanke på 2.4GHz till 2.66GHz för i5/i7 jämfört med Core 2 3.06GHz. Är det jämförbart att titta på för de stationära, om det finns någon uppgift där för i5/i7 VS Core 2?

Som sagt inte helt insatt men nuvarande Pro med 3.06GHz borde väl stå sig ganska bra och eventuella barnsjukdomar borde väl vara fixade vid det här laget..? Sen kanske nya (om den nu kommer) med i5/i7 fläskar iväg ytterliggare i pris, någon uppskattning gällande det¿

Jag är heller inget vidare insatt i det här med processorers prestanda. Men jag kommer ihåg att desktop i7:orna när de kom piskade desktop Core 2:orna. När väl i5:orna kom har jag för mig att de fick bättre resultat än de gamla i7:orna. Således lär de nya mobile i5:orna vara bättre än de nuvarande Core 2:orna, trots att de mest troligen kommer att ha lägre klockfrekvens.

Håller helt med dig gällande de möjliga barnsjukdomar som ett byte till i5 innebär. Är upp till dig om du är villig att ta den risken. Sen så höjer Apple väldigt sällan priserna, tror dock att Mac Pro av 2009 års modell är ett undantag men kan inte komma på något annat undantag de senaste åren. Då gäller jämförelsen mellan priset på tidigare och ny modell i USD. Det svenska priset svänger med hur stark/svag kronan är. Nyligen när det var "ramaskri" här i Sverige över att Apple höjt priserna så berodde det helt och hållet på att vår krona stod hemskt lågt (ge oss Euro nu! ).

Tror med andra ord att i5-modellerna kommer att kosta som dagens. Frågan är egentligen huruvida Apple kommer att göra som med iMac linjen. Behålla low/medium-end modellerna som Core 2 och endast använda i5 i high-end modellerna. Dock bör det inte påverka dig då du just kollar på high-end modellerna

Sen gällande om 3.06 GHz baserade Core 2 versionen av MBP kommer att klara av framtiden så tror jag inte att det ska vara några större problem de närmaste åren. i5 varianterna kommer mest troligen vara dual-core varianter vilket också Core 2 varianterna är idag så du kommer inte få fler kärnor och rent prestanda mässigt tror jag att du klarar dig. Men det beror väll på dig, de nya kommer med största sannolikhet ge en prestanda boost.

Huruvida du ska köpa nu eller sen är det du som får svara på. Det som det hänger på är hur viktigt för dig och ditt jobb(?) när du får datorn, nu eller om ungefär en och en halv månad.

Sen är SSD awesome

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Huruvida du ska köpa nu eller sen är det du som får svara på. Det som det hänger på är hur viktigt för dig och ditt jobb(?) när du får datorn, nu eller om ungefär en och en halv månad.

En annan sak att ha i åtanke kan vara den enorma "köp-boom" som Apple kommer att drabbas av när de nya datorerna släpps. Antagligen kommer leveranstiderna vara rejält långa, se bara nu senast på iMacen.

Se denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Frågor och funderingar angående modereringen tas med mail, inte genom forumet. dennizpop@sweclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denniz PoP
En annan sak att ha i åtanke kan vara den enorma "köp-boom" som Apple kommer att drabbas av när de nya datorerna släpps. Antagligen kommer leveranstiderna vara rejält långa, se bara nu senast på iMacen.

Se denna tråd: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Helt klart något man bör ha i bakhuvudet! Kanske bör räkna med att få den mot slutet av februari/början av mars istället. Ett kvartal kvar innan man kan räkna med att ha den hemma med andra ord..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltid ett straff när jag ska ha något = alltid antingen eller, slår aldrig fel! Blir även alltid snurrigare desto mer jag dividerar med mig själv

Men informationen flödar och det tackar vi för Satt och lura på om man skulle köpa en iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 istället och ha flera skärmar hemma o sen köpa en vanlig 5k barbara pc men nu har jag snöat in på en bra bärbar så jag ska försöka hålla mig till det...

När quad kom var det lite tjafs om hurvida det behövdes eller ej, hur ser det ut med det idag? Eller är det inget att fundera på? Alltså är det inte troligt att i7 till Pro kommer vara quad? Säg att det nu är så, använder sig programmen av dess fulla kapacitet eller ligger dom o såsar med 1-2 kärnor i flesta fall även idag? Ta nyare bild/filmredigeringsprogram som exempel. Eller om vi säger att ett bildprogram använder 1-2 kärnor när jag renderar någon tung film så används de andra två till när jag samtidigt kollar mailen och tittar på film? (vi låtsas att rendering är en stabil process)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Alltid ett straff när jag ska ha något = alltid antingen eller, slår aldrig fel! Blir även alltid snurrigare desto mer jag dividerar med mig själv

Men informationen flödar och det tackar vi för Satt och lura på om man skulle köpa en iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 istället och ha flera skärmar hemma o sen köpa en vanlig 5k barbara pc men nu har jag snöat in på en bra bärbar så jag ska försöka hålla mig till det...

När quad kom var det lite tjafs om hurvida det behövdes eller ej, hur ser det ut med det idag? Eller är det inget att fundera på? Alltså är det inte troligt att i7 till Pro kommer vara quad? Säg att det nu är så, använder sig programmen av dess fulla kapacitet eller ligger dom o såsar med 1-2 kärnor i flesta fall även idag? Ta nyare bild/filmredigeringsprogram som exempel. Eller om vi säger att ett bildprogram använder 1-2 kärnor när jag renderar någon tung film så används de andra två till när jag samtidigt kollar mailen och tittar på film? (vi låtsas att rendering är en stabil process)

Det troligaste är att alla modellerna blir dual-core. Möjligheten finns dock att det kommer någon quad modell. Den som lever får se

De program som nyttja Grand Central (Dispatch, GCD) kommer "automagiskt" att nyttja alla kärnor du har men det finns inte speciellt många program som använder GCD ännu. Gällande Adobe Photoshop CS4 så tror jag inte att det nyttja flera kärnor alls. Om ditt film-redigeringsprogrom gör det får du nog kollar upp på utvecklarens sida, har noll koll om film-redigeringsprogram om vi säger så

Men, det ser mörkt ut gällande quad. Så fokusera på att det blir en dual-core i uppgraderingen. Det kanske inte ens blir i5 om man ska tro en av de rykten jag länkade till tidigare. Det är spel på högsta nivå, kanske inte men jag börjar bli trött och snurrig. Tenta i morgon :S
Dags att sova..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då känns det ju lite som kaka på kaka, alltså vad säger att en i5 2 kärnig 2.4-2.6 ska vara så mkt snabbare (att det är värt mödan) än en core 2 3.0..? Läst lite om att det väsnas en hel del mer om i5/i7 system än de tidigare och den är ju en nackdel det också

I nuläget lutar det nog åt en nuvarande Pro då Men verkar det långsökt att de rear något på exempelvis mellandagsrean? Priserna verkar skilja sig väldigt lite åf mellan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.99.se/koepa-mac-koeptips/256759-mellandagsrea-macb...

Det står iofs inte direkta siffror, men vad jag tycker mig minnas är det inte många kronor det brukar handla om.

Visa signatur

Är du lycklig nu?

Permalänk
Medlem

Kool ja nä o det verkar bäst att handla från de själva så att man vet att man får det senaste uppdaterade av allt, 3 dagar verkar leveranstiden ligga på ska kolla om de kan få den hem till mig till på tisdag Får se om man hinner ringa o surra med dem idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är det med ramminne kontra mac? Läste något om att man själv väljer (ställer in?) hurvida man kör på 32 eller 64 bit med mac/leopard men vilken kapacitet har detta os? Alltså har man någon användning för över 4gb ram och svara gärna med någon form av förklaring jämfört mellan 4 och 6 eller 8gb i ram..?

Sitter o funderar på hurvida man ska vara förnuftig och vänta med lite ram och ssd då priserana för dem i den storleken jag är ute efter verkar rätt toppade just nu. Funderar även på om 2.8 processor är bättre val än 3.0 då jag även läste om att skillnaden inte var någe speciellt med tanke på prispåslaget för 3.0, någon med erfarenhet gällande det?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Hur är det med ramminne kontra mac? Läste något om att man själv väljer (ställer in?) hurvida man kör på 32 eller 64 bit med mac/leopard men vilken kapacitet har detta os? Alltså har man någon användning för över 4gb ram och svara gärna med någon form av förklaring jämfört mellan 4 och 6 eller 8gb i ram..?

Det är inget gemene man behöver bry sig om. Alla Macar som säljs nu klarar 64-bitars program, >4GB RAM och samtidigt 32-bitars drivrutiner tack vare deras hybriddesign. Kärnan är både 32- och 64-bitars, och resten av OS:et (från och med 10.6 Snow Leopard) i stort sett helt 64-bitars.
Program funkar lika bra oavsett om de är 32- eller 64-bitar på båda kärnorna.

Du kan starta kärnan i rent 64-bitarsläge manuellt på vissa datorer, men i princip till 0 nytta just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska köpa nu, orka vänta sen, kommer ju bli fullständig kaos och egentligen så kommer skillnaden vara minimal som i alla andra fall.. Du kommer ju inte ha den till så jätte häftiga arbeten precis så what..
Köp den rev. som har skapligast processor för dig i dagsläget.
sen när du fått hem den kan du leka lite och du tänker. fan behöver mer ram minne..
gå in på prisjakt och köp billigaste
Sen kommer du på att du ska ha SSD (kom nyss jag på, men ska vänta lite så priserna går ner)
Tryck in en SSD när tillfälle finns!

Ohlala, du har en underbar macbook

Edit: Någon som vet hur många GB OSx SL tar?