Permalänk
Medlem

jag förstår inte alla som hela tiden sätter in värstinggrafikkort, det räcker med ett för 8-900:-, det är bara vid redigering av fick cs4 tar hjälp av cpun så det kan vara bättre att ha ett bra grafikkort där. med ett grafikkort för den prisklassen, runt 1000.- kan du spela de flesta spel helt ok utan att klaga.

sedan är det mest cpu och minneskraft man ska vara ute efter då raw-filer kan vara stora och bilderna kan bli stora om man använder många lager.

jag tycker att du borde lägga pengarna såhär
mest på en skärm och en kalibrerare
sedan hårddiskar, jag skulle köra raid men jag har inte ekonomin till det
så du har ju budgeten så varför inte 2st 2tb diskar i raid, säkert för dina bilder
minnen och cpu
grafikkort

förståss är ett bra nätagg viktigt också
vill du ha tips, så skicka ett pm, för alla verkar bara namedroppa spel i den här tråden ändå

men vill du ha en kompakt dator, kör apple

Permalänk
Medlem

Om du klurar på en imac så bör du vara medveten om att de har haft problem med färgskiftningar på deras skärmar... läs gärna http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2218213&sta... och http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113636&page=12

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hermahn
Om du klurar på en imac så bör du vara medveten om att de har haft problem med färgskiftningar på deras skärmar... läs gärna http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=2218213&sta... och http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=113636&page=12

Lycka till!

FÄrgskiftningarna finns ja. men vad jag hört och läst är det en barndomssjukdom och händer bara ett fåtal användare. så oroa dig inte för det. sen om du mot förmodan skulle drabbas så har du ändå garanti på det

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Hej igen! Tacksam för alla svar!

Jag är väldigt kluven över det här och det känns jobbigt att man måste kompromissa när man lägger ut så mycket pengar. Vill ju inte att min dator ska kännas gammal om något år på spelfronten, en pc kan man ju uppgradera det mesta för att hålla den fräsch. Men datorn är endå i försthand till för redigering
och inte för spelande. arrrgghhh man blir inte klok på det här

Det kan tilläggas att foto och redigering är bara en hobby så det är inget jag tjänar pengar på. 27an är ju jätte fin men kommer jag verkligen se så stor skillnad!? Om jag lägger upp mina bilder på internet är det ju knappast så att 50% som kollar på dom kommer ha samma kvalitet på sin monitor och se skillnaden. Sen ett till minus på macen är att jag kommer få vänta länge. Jag hatar att vänta!!!
hmhmmhmhmmhmhmhmh beslutsångest.

Permalänk
Medlem

Då är det hemmabygge du ska ha :), då kan du byta graffekort. Då kan du satsa på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 .

En i7a med 5870 alt. 5970 och SSD, go for it

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liowin

Jag är väldigt kluven över det här och det känns jobbigt att man måste kompromissa när man lägger ut så mycket pengar. Vill ju inte att min dator ska kännas gammal om något år på spelfronten, en pc kan man ju uppgradera det mesta för att hålla den fräsch. Men datorn är endå i försthand till för redigering

Det kan tilläggas att foto och redigering är bara en hobby så det är inget jag tjänar pengar på. 27an är ju jätte fin men kommer jag verkligen se så stor skillnad!? Om jag lägger upp mina bilder på internet är det ju knappast så att 50% som kollar på dom kommer ha samma kvalitet på sin monitor och se skillnaden. Sen ett till minus på macen är att jag kommer få vänta länge. Jag hatar att vänta!!!

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wally
jag förstår inte alla som hela tiden sätter in värstinggrafikkort, det räcker med ett för 8-900:-, det är bara vid redigering av fick cs4 tar hjälp av cpun så det kan vara bättre att ha ett bra grafikkort där. med ett grafikkort för den prisklassen, runt 1000.- kan du spela de flesta spel helt ok utan att klaga.

Om man ska köpa en dator för 22k utan ett hyffsat grafikkort dvs typ för >1500 kr så är man korkad!

Citat:

Om du köper en 22''-24'' med upplösningen 1680x1050-1920x1200, vilket anses fortfarande som hög upplösning, så har du tillräckligt.

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Om du köper en 22''-24'' med upplösningen 1680x1050-1920x1200, vilket anses fortfarande som hög upplösning, så har du tillräckligt.

om man jobbar med bildåtervinning är det inte bara upplösning som räknas. det är färgåtervinning kontrast samt paneltyp som räknas. därav de dyra skärmarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bildåtervinning? haha

bildredigering

Lägg undan en tusenlapp eller två för en färgkalibrator om du inte redan har en!!

Permalänk
Medlem

är 24 tums leden likvärd med 27an? http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=1218733&ppk=pg1...

kan man få en bättre setup om man plockar själv för 12-13k?

Permalänk
Medlem
Citat:

är 24 tums leden likvärd med 27an? http://www.macoteket.se/ProductSheet.aspx?prd=1218733&ppk=pg1...

kan man få en bättre setup om man plockar själv för 12-13k?

den är nästan likvärd ja förutom en mycket mindre bildyta. men ja 24 leden från mac är också en bra skärm. och för 12-13 k får du en bättre dator än macen. men som sagt du missar storleken på skärmen o lite annat skoj som kompakthet och mac operativsystem mm. men det är ett bra alternativ utan tvekan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det står att 24 inte är full hd, det har väl 27an?

nack och fördelar för macen (för mig en så länge)

fördelar:
-Kompakt
-Grym skärm
-porrig mus och tangentbord
-slipper att ta hand om vilka komponenter ja ska ha själv
-snygg
-bra system för huvudsyftet (bildredigering)

Nackdelar:
-1 års garanti när e-butiker har 2
-Inget top notch system för framtida spel
-jag har aldrig använt mac osx, har gillat windows
-läst mycke om ssd diskar, något som saknas i macen
-1 tb hårddisk
-väntetid till skärm problem lösts

Permalänk
Medlem
Citat:

Men det står att 24 inte är full hd, det har väl 27an?

nack och fördelar för macen (för mig en så länge)

fördelar:
-Kompakt
-Grym skärm
-porrig mus och tangentbord
-slipper att ta hand om vilka komponenter ja ska ha själv
-snygg
-bra system för huvudsyftet (bildredigering)

Nackdelar:
-1 års garanti när e-butiker har 2
-Inget top notch system för framtida spel
-jag har aldrig använt mac osx, har gillat windows
-läst mycke om ssd diskar, något som saknas i macen
-1 tb hårddisk
-väntetid till skärm problem lösts

du kan välja 3 års garanti om du vill

mac osx lär du dig snabbt så det är inga problem med det.

ssd, ja det är prestandardhöjande. men ge det 1 år så är det ännu bättre. o då kan du byta hårdisken i din imac med.

asså det är en väldigt minimal del av alla användare som upplever dom problemen. och dom får det även löst

men ja det är inget extremt framtidssäker spelrigg. det kan ja inte förneka. men finns det något system som är det ? en pc dator är det för att du kan byta ut det o lägga ännu mer pengar på det.

Du kan alltid köpa en vanlig data sen för runt 8k om 2 år och spela på och använda macens 27" skärm som vanlig skärm för din dator.

Visa signatur

Permalänk

- Om du vill bygga kompakt finns t.ex. mini-ITX för både socket 1156 (i5 och i7), och AM2+ (Athlon2 och Phenom2).

- Om du vill ha en snygg dator finns t.ex. 886 Miditower-chassin eller 149 Mini-ITX chassin att välja bland på prisjakt.nu. Det finns oxå bilder på många av dem så du kan snabbt se vilka Du tycker är snygga eller fula.

- Samma gäller tangentbord och mus, på prisjakt.nu har du 195 mus- och tangentbordspaket att välja bland. Återigjen finns det bilder på många av dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
- Om du vill bygga kompakt finns t.ex. mini-ITX för både socket 1156 (i5 och i7), och AM2+ (Athlon2 och Phenom2).

- Om du vill ha en snygg dator finns t.ex. 886 Miditower-chassin eller 149 Mini-ITX chassin att välja bland på prisjakt.nu. Det finns oxå bilder på många av dem så du kan snabbt se vilka Du tycker är snygga eller fula.

- Samma gäller tangentbord och mus, på prisjakt.nu har du 195 mus- och tangentbordspaket att välja bland. Återigjen finns det bilder på många av dem.

ja tror du har missat av kompakt innebär. med en imac har du allt i en storlek som skärmen tar. du säger att han ska köpa ett mid tower. vad är det kompakta med det ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
du kan välja 3 års garanti om du vill

mac osx lär du dig snabbt så det är inga problem med det.

ssd, ja det är prestandardhöjande. men ge det 1 år så är det ännu bättre. o då kan du byta hårdisken i din imac med.

asså det är en väldigt minimal del av alla användare som upplever dom problemen. och dom får det även löst

men ja det är inget extremt framtidssäker spelrigg. det kan ja inte förneka. men finns det något system som är det ? en pc dator är det för att du kan byta ut det o lägga ännu mer pengar på det.

Du kan alltid köpa en vanlig data sen för runt 8k om 2 år och spela på och använda macens 27" skärm som vanlig skärm för din dator.

Om du ska lägga till 2 år till kostar det ca 2000kr till, det känns ju pissigt att betala för om man får 2 år "gratis" av internet butiken. Har för mig att jag lästa någonstans att man inte kunde plocka ur imacens hdds själv rätta mig om jag har hört fel. Ett minus ja glömde skriva var väl också att man inte kan uppgradera macen som en pc.

Att man kan använda skärmen till en annan dator var ett stort plus jag hade missat! Kan man ha igång imacen och "tabba" mellan 2 datorer? Vore ju rätt skönt isånnafall.

Permalänk

Både spel och stor go skärm ! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575424

2 ms (y)

Visa signatur

LÅL

Permalänk
Medlem

Hur kan du rekommendera en TN skärm på 27" och med en upplösning på 1920x1080 till fotoredigering? Sk*t kommer alltid vara sk*t :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lsandberg
Både spel och stor go skärm ! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=575424

2 ms (y)

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Slår ett slag för sökfunktionen hos prisjakt.nu där du kan söka efter TFT-skärmar med en viss uplösning (om du vill att skärmen ska ha 1080-upplösning eller bara så hög upplösning som möjligt), en viss paneltyp (IPS, TN, etc), en viss ljuskälla (lcd, led), etc.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393

Permalänk
Medlem

fast den nya ser ju ut såhär

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk

Jag kollar på följande 27"-skärm som fått bra kritik för fotoredigering och just nu inte är svindyr och kanske kan vara nåt för TS:
http://www.dustinhome.se/pd_5010166694.aspx

För egen del tvekar jag lite om 6 ms responstid är för mycket för att vara bra när man gejmar..

Permalänk
Medlem

har bokat en imac 27 med 8 gig minne nu men skulle vilja ha ett andra alternativ.

Någon som har lust att ta fram det ultimata för 15 till 17 tusen till mig? kör nog på dell skärmen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 till det.
Vill ha mycket ram o jobba med, i7 bra graffe o ssd. 1tb hdd också.
Ska också ingå bygg o test av hårdvara. Tack på förhand.

Permalänk

Kom ihåg att budgetera för en bra wacom också!

Permalänk
Medlem

Det får faktist komma lite senare Behöver något att kunna använda en wacom med i första hand!

Permalänk
Medlem

Funkar det?