Permalänk
Medlem

Lyssna inte på någon (förutom mig då (yeah!)) Kolla efter en mus som passar dig och stirra dig inte helt blind på siffror.

Har själv haft en copperhead som jag sedan bytte till Boomslang 2007CE (samma sensor som deathadder och diamondback 3g) och märkte ett lyft. Bytte nyss till en Xai och från tygmatta till en hård och pangar många fler HS nu. Och kan tillägga att jag kör Xai i 1050dpi, så i mina mus byten har jag gått från 2000dpi till 1800dpi och nu till 1050dpi. Vad jag förstått så verkar nästan alla 5000dpi+ möss använda samma sensor, så de bör vara väldigt lika i prestanda.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Supermotard
Razer DeathAdder, fyfan så skön den är

jag använde den först med, och håller med dig till fullo. jag slutade använda den pga att jag vann (:O) en CM Storm Sentinel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H3Nc3
Som sagt, jag är nöjd med min CM Storm Sentinel

Visa signatur

WS: Striker II Formula - E8400 - Ultra-120 Extreme - 8GB A-data - Gigabyte 6850+4850- 1x WD 2TB - 2x WD 1TB - 1x WD 500GB - 1x WD 250GB - Thermaltake toughpower 850W - Antec 900 - Ubuntu 10.10 x64/(W7 x64)
Serv: Pentium III@1,1Ghz - Asus CUSL2-C - 10Gb HDD - MX 420 - 512MB RAM - win server 2k3 x32

Permalänk

Många bra svar, blir att fundera lite mer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

eller vrf inte en Microsoft Sidewinder som mig har haft den i 2 år och den känns fortfarande ny ut!

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Logitech MX518. Bästa musen jag någonsin haft :).

Permalänk
Medlem

har haft en mx 518 i ca 4 år och alltid använt mig av mjuka musmattor(qpad ct, steelseries qck och razer mantis controll).

Igår bytte jag till en Steelseries Xai med en hård musmatta(steelseries 9hd) som jag köpte för 700kr tillsammans=) Kan bara säga att vilken enorm skillnad det blev! Kändes sjukt ovant i början men efter ett tag kändes det bara helt rätt=) Formen på musen är skön och det är ett otroligt bra och skönt glid i musmattan

Permalänk
Medlem

jag hade en Logitech MX518 förut. Tycket den va hur bra och skön som helst men nu i efterhand när jag har ska fatt mig en Qpad 5k. Kan jag bara säga att MX518 var kass.

Lillfingret på MX518 hade inget skönt fäste och på så sätt släpades mot musmattan madens qpad 5k sitter hur bra i handen som helst.

så mitt tips är Qpad 5k eller en mionix 5000 ( http://www.nordichardware.se/index.php?news=1&action=more&id=... ) dock lite över din budget. qpad kan man ju inte ändra på vikten med och det kan du ju göra på mionixen om du nu föredrar att han en tyngre mus.

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk

en dator mus ska vara bekväm och enkel, och reagera bra.
då behöver man bara lägga ut cirka 150-300 kr, allt som e dyrare än de, jag vet inte hur mkt bättre en dator mus kan bli,men jag skall iaf köpa en billig och bekväm spel mus.

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem

QPAD 5K, enough said.

Permalänk

Qpad 5k Pro, köpte en sån för nån vecka sen. Lätt skönaste o bästa musen jag haft, sitter helt perfekt i handen.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q

Permalänk

Haft Crotalus atrox

Permalänk
Medlem

Gå för guds skull och känn på musen innan du väljer. massa dpi och knappar i all ära men sitter den inte i handen är det skit endå!

Permalänk
Medlem

Logitech MX518.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Igår var jag på Media Markt och kände på en massa möss.
De 3 bästa mössen enligt mig är: Logitech G500, Coolermaster Sentinel, och Qpad 5K.
Alla andra möss kan du typ ignorera tycker jag ^^

Deathadder är väldigt primitiv och känns bara medelmåttig, ful är den också, inget att ha tycker jag.
Och sen ignorera alla som rekommenderar MX518, varför köpa en 50 år gammal mus? Om du funderar på MX518 så ta Logitech G500 istället, bättre än MX518 på alla punkter.

Av alla de 500 mössen som jag kände på så kändes Qpad 5K skönast i handen, MEN, jag har en Ace Edge 3200 och jag har märkt att man får sämre kontroll i spel när inget finger rör musmattan, så jag föredrar att åtminstone ett finger rör musmattan (lillfingret).

Ranking, skönast att hålla i: 1: Qpad 5k (dock dålig kontroll i spel imo) 2: Coolermaster Sentinel 3: Logitech G500.

Ranking totalt: 1: Coolermaster Sentinel 2: Logitech G500 3: Qpad 5k

Och sen har jag som sagt en Edge 3200 nu, den har börjat krångla ibland (muspekaren rör sig ryckigt ibland), och sen gillar jag inte greppet på den så mycket, jag gjorde misstaget att jag köpte den utan att känna på den först, man lär sig av sina misstag

Så jag beställde en Coolermaster Sentinel igår.

OBS: allt som jag säger är förstås personliga åsikter.
Jag rekommenderar dig att gå till nån butik och känna på mössen, om det inte är möjligt så kanske följ mina råd? ^^ haha vet inte, gör som du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Igår var jag på Media Markt och kände på en massa möss.
De 3 bästa mössen enligt mig är: Logitech G500, Coolermaster Sentinel, och Qpad 5K.
Alla andra möss kan du typ ignorera tycker jag ^^

Deathadder är väldigt primitiv och känns bara medelmåttig, ful är den också, inget att ha tycker jag.
Och sen ignorera alla som rekommenderar MX518, varför köpa en 50 år gammal mus? Om du funderar på MX518 så ta Logitech G500 istället, bättre än MX518 på alla punkter.

Av alla de 500 mössen som jag kände på så kändes Qpad 5K skönast i handen, MEN, jag har en Ace Edge 3200 och jag har märkt att man får sämre kontroll i spel när inget finger rör musmattan, så jag föredrar att åtminstone ett finger rör musmattan (lillfingret).

Ranking, skönast att hålla i: 1: Qpad 5k (dock dålig kontroll i spel imo) 2: Coolermaster Sentinel 3: Logitech G500.

Ranking totalt: 1: Coolermaster Sentinel 2: Logitech G500 3: Qpad 5k

Och sen har jag som sagt en Edge 3200 nu, den har börjat krångla ibland (muspekaren rör sig ryckigt ibland), och sen gillar jag inte greppet på den så mycket, jag gjorde misstaget att jag köpte den utan att känna på den först, man lär sig av sina misstag

Så jag beställde en Coolermaster Sentinel igår.

OBS: allt som jag säger är förstås personliga åsikter.
Jag rekommenderar dig att gå till nån butik och känna på mössen, om det inte är möjligt så kanske följ mina råd? ^^ haha vet inte, gör som du vill.

Både ja och nej på de sakerna. Jag känner att man får lite sämre kontroll i cs(haha) men känner ändå att jag får fler HS än med min andra mus(en trådlös från MS som man hade lillfingret i mattan). Men, kontroll i paint/PS och i windows generellt är oslagbar.

Sist men inte minst är det ju bäst att gå till en butik som du säger, enklast så. Mediamarkt verkar vara duktiga på att ha möss framme. Plus i kanten på dom

Visa signatur

Intel Quad Q9400(2,66ghz)|nVidia GTS250|4GB RAM|Hitachi Deskstar 1TB hdd|Windows Vista Home Premium 32-bit|Logitech G19|Qpad 5K

-Hardstyle-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Lol, känner likadant angående alla dessa gamla möss alla rekommenderar.
Visst, de var säkert bäst på sin tid, men utvecklingen har gått framåt..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

+1

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

mx518 eller vx revolution

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
mx518

Suck

Permalänk

Logitech G500

Visa signatur

Låda:R3|PSU:Corsair HX650w|mobo:ASRock P67 Pro3|CPU:Intel 2500K|SSD:intel 320 120GB|Minne:Corsair XMS3 8gb|GPU: Asus GTX 670DC2 OC.

Permalänk

Fyfan för razer! Min tredje razer mus gick nyligen sönder av sig själv. Vet att jag får en ny om jag skickar in usb sladden i ett kuvert till razer själva men efter att 3 möss har gått sönder av sig själva så kändes det inte värt att få en ny så jag köpte mig en hederlig Intelli 3.0 och är ruskigt nöjd. Men om precision är viktigt så kanske Intelli 3.0 inte är ett alternativ. Fast 3.0 är ju en klassiker så det kanske inte ens var värt att nämna. Roccat Kone verkar vara ruskigt bra och snygg om man nu har råd med en sådan.

Permalänk
Medlem

Deathadder <3 Köp Respawn du kommer inte ångra dig

Visa signatur

AMD FX 9590 Kyls med vatten || ASUS Formula Z || Corsair 32 GB 2400MHz Vengence Pro || Samsung 840 pro || 2xIntel x25-M G2 SSD raid 0 || AMD Asus 290 || Fractal Design Newton R2 1000W || Corsair 540 air ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Lol, känner likadant angående alla dessa gamla möss alla rekommenderar.
Visst, de var säkert bäst på sin tid, men utvecklingen har gått framåt..

Varför ska man köpa en "Super fragger X3000 neon 1 miljard DPI" till överpris när man kan köpa en prisvärd och beprövad mus som man vet håller i flera år. De flesta nya möss är inte alls bättre än t.ex MX518 och MS 3.0.

Priset spelar ju en viss roll också. Är det värt att lägga ut 500kr extra för en "bättre" mus? Vad är det som är så bra med dom nya mössen då. Du säger att utveckligen har gått framåt men vad har egentligen förändrats? Absolut ingenting..

Permalänk
Medlem

Har en Razer DeathAdder och funkar riktigt bra så den kan jag rekommendera. (Y)

Men funderar själv på att ta och beställa en SteelSeries Ikari, verkar vara skönare

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Razer Deathadder alla dagar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av REALIN
Har en Razer DeathAdder och funkar riktigt bra så den kan jag rekommendera. (Y)

Men funderar själv på att ta och beställa en SteelSeries Ikari, verkar vara skönare

Om du funderar på Ikari, ta en Qpad 5k istället.
Jag har känt på både Ikari och Qpad 5k och 5k var myycket skönare än ikari tycker jag.
Jag gillade inte ikari alls faktiskt.

Permalänk

köp en ny copperhead om du är nöjd med den.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smurfn
Varför ska man köpa en "Super fragger X3000 neon 1 miljard DPI" till överpris när man kan köpa en prisvärd och beprövad mus som man vet håller i flera år. De flesta nya möss är inte alls bättre än t.ex MX518 och MS 3.0.

Priset spelar ju en viss roll också. Är det värt att lägga ut 500kr extra för en "bättre" mus? Vad är det som är så bra med dom nya mössen då. Du säger att utveckligen har gått framåt men vad har egentligen förändrats? Absolut ingenting..

Visst, inget fel med att använda gammal beprövad teknik. Man vet vad man får och det är ordentligt genomtestat av många.

Utvecklingen har gått framåt en hel del på senare år vad det gäller möss, speciellt vad gäller lasermöss (vilka med rätta kritiserades för vissa brister i spel för ett par år sen, tex förekomst av negativ musacceleration och skipping).
Idag har lasertekniken förbättrats såpass mycket att det inte längre finns någon större anledning att välja optiskt (annat än möjligen lägre pris) om man vill ha den mest exakta typen av avläsning.

Rent subjektivt kan jag känna stor skillnad i precision mellan tex den Ikari optical (som i tester har en av de absolut bästa optiska sensorerna på marknaden) jag hade förut mot den Ikari laser jag har nu (till laserns fördel).
Använder man musen mest till surf och jobb så är denna skillnad betydelselös, men vill man ha snabb millimeterprecision i fps-spel så påverkar det.

Sen betyder inte antalet DPI allt även om det är en fördel om DPI:n är högre. En sensor med lägre DPI kan mycket väl vara överlägsen en med högre beroende på kvalite'n i övrigt.

På ett område har dock mössen verkligen förbättrats på senare tid och det är ergonomin. Möss som Qpad 5K, Mionix Naos, Ikarimössen mfl har former som verkligen passar för en hand. Det kan inte sägas om 90% av resten av mössen på marknaden. Visst, övriga möss går att använda och jag betvivlar inte att folk efter viss tids användning vant sig vid formerna, men tillverkarna har uppenbarligen inte tänkt igenom var de tänkt sig att alla fingrarna ska vara när de designat mössen.

Sen finns massa nya finesser med mjukvaran för de nya mössen också, som att kunna justera "lift distance" (något jag tyvärr saknar för min mus), stänga av musinterpolation och mäta hur bra sensorn avläser från olika underlag osv.

Om det är värt den extra kostnad som nyare möss kostar är upp till var och en. I de flesta enklare sammanhang spelar det inte någon större roll, men vill man få det där lilla extra i snabba spel där precision är viktigt så påverkar det (om man köper en av de bättre mössen idag. Givetvis släppts det massa mindre bra möss också idag).

Sen så har det i och för sig inte bara med musen att göra. Musmattan måste vara tillräckligt bra för att kunna klara den extra kapaciteten musen har.

Jag saknar dock ett stort uppdaterat test av möss där sensorerna testas på alla möjliga områden. Har sett flera år gamla sådana test som dock är helt inaktuella idag.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.