pinsen böjda tack vare manual, ersättning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
1. Han skulle inte knäppa kort nu för att han förmodligen skulle sova eller så är det för att han lär vara skapligt trött, precis som mig.

2. Han kommer inte att modifiera något mer nu skulle jag tro.

Av någon anledning känner jag mig lite missförstådd.

Men låt gå, eftersom du var trött..

Typ som att du missförstod hela inlägget, absolut hela. Både textmässigt och syftet..

Menade somsagt INTE alternativ 1.

_______

Jag är nöjd oavsett hur lång tid det tar, måste kännas ganska förjävligt om man manuellt suttit och böjt upp dem när de skulle vara böjda. ^^

Jag känner med dig!

Permalänk
Avstängd

OMG! Alla pins ska vara böjda!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk

Det finns bara pinns i socketen på 1156, dom ska vara böjda!

Permalänk
Avstängd

Vissa ska helt enkelt inte bygga en dator själv! 800 kr att Inet ska bygga ihop den åt en

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Berätta gärna hur det går för dig, blir kul att läsa vad inet svarar ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

kameran är fortfarande på vift men jag har i alla fall svar från supporten som inte tycker att manualen är tillräckligt vilseledande. De erbjuder ett nytt moderkort för inköpspris, dock så är just P7P55D PRO slut... -.-' så om det inte går igenom på mitt svar så får man väl vänta tills de har i lager och köpa ett nytt för ett billigare pris.

Som avslut på inlägget så anser jag att man borde efter ex antal fails börja ana något nästa gång något går fel. Så klapplistan till nästa år blir spindelsinne för min del ;P

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagNy
kameran är fortfarande på vift men jag har i alla fall svar från supporten som inte tycker att manualen är tillräckligt vilseledande. De erbjuder ett nytt moderkort för inköpspris, dock så är just P7P55D PRO slut... -.-' så om det inte går igenom på mitt svar så får man väl vänta tills de har i lager och köpa ett nytt för ett billigare pris.

Som avslut på inlägget så anser jag att man borde efter ex antal fails börja ana något nästa gång något går fel. Så klapplistan till nästa år blir spindelsinne för min del ;P

Glöm inte bara att ta bilderna :D;)

Permalänk

Trist att du inte får nytt men nästa gång kan du ju tänka dig för innan du gör något som du läst.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Trist att du inte får nytt men nästa gång kan du ju tänka dig för innan du gör något som du läst.

jodå, men sen finns det ingen som gjort större misstag. Men det jag blir less på var dels att manualen visade fel + att jag sen skulle dit och pilla...

Visa signatur

"Fidelis Ad Mortem"

Permalänk
Medlem
Citat:

jodå, men sen finns det ingen som gjort större misstag. Men det jag blir less på var dels att manualen visade fel + att jag sen skulle dit och pilla...

Känner igen den där ångesten som uppkommer då man trott något varit fel, börjat pilla för att sedan inse att inget var fel från början utan du nu själv har förstört det dock kostade min läxa mig inte så mycket, men alla gör vi fel ibland

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tänka mig att du skulle böjt alla pinnarna bara genom att dra processorn i sidled; för att böja så många pinnar på samma gång krävs MYCKET kraft, något som du säkert märkte när du böjde "tillbaka" pinnarna rad efter rad med potatisstickan. Är inne på samma spår som föregående talare, att pinnarna faktiskt är lite snedställda från fabrik. Detta för att de skall "fjädra" lite granna mot processorns undersida och säkerställa kontakt mellan samtliga pinnar. Surt, men man lär sig mest genom sina egna misstag

Kan tillägga att anledningen till att man trycker ut ett "riskorn" pasta på processorn för att sedan INTE smeta ut det utan lägga kylaren direkt på och trycka fast den, är att den luft som finns mellan kylare + prolle skall tryckas ut undan för undan när pastan letar sig ut mot kanterna. Om man smetar ut pastan innan man lägger på kylaren finns en god risk för att små luftfickor bildas och som blir kvar där även efter åtdragning av kylaren. Har för mig att till och med Arctic Silver's manual för denna kylpasta säger så, att man skall lägga ett korn på först för att sedan dra fast kylaren.

Vidare råd från min sida är att såklart kryss-dra kylaren, det vill säga att man där det är tillämpligt drar fast skruvarna i en ordningsföljd så att man hela tiden drar skruvar som sitter mittemot varandra, diagonalt, och dra ABSOLUT INTE åt en skruv hela vägen först, utan dra en skruv tills den börjar närma sig den punkt där den drar fast kylaren mot processorn. Då tar du skruven diagonalt från den, sedan skruven bredvid den och slutligen skruven diagonalt mot den tredje. Alltså lika mycket, så att kylaren bara börjar dra sig fast mot processorn. Sedan tar man 1-2 varv per skruv i samma ordning tills man nått ett tillfredsställande moment

Permalänk
Medlem

Vad händer om man startar datorn med en pinne avbruten? Gör det något?

Permalänk
Medlem

Beror på vad Pinen gör, på AMD används väl inte alla har jag läst tidigare på forumet.

Intel vet jag inte.

Visa signatur

- Why AMD?
- Why NOT?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs

Nästa gång så ska jag sitta och bevaka honom så han inte gör något dumt. ;P (IRL polare med TS)

Konstigt nog lyckas han (TS) alltid med (stora) misstag som liksom ingen annan jag känner lyckas med (det ska du ha beröm för, man får alltid sig ett gott skratt)

Nä men det är självklart tråkigt då sånna här saker händer och nu hade han ändå lite tur att Inet är så jäkla schysst och ger han ett moderkort till inköpspris. (INET ÄR BÄST, jag vet jag är fanboy, bla bla..)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Kan tillägga att anledningen till att man trycker ut ett "riskorn" pasta på processorn för att sedan INTE smeta ut det utan lägga kylaren direkt på och trycka fast den, är att den luft som finns mellan kylare + prolle skall tryckas ut undan för undan när pastan letar sig ut mot kanterna. Om man smetar ut pastan innan man lägger på kylaren finns en god risk för att små luftfickor bildas och som blir kvar där även efter åtdragning av kylaren. Har för mig att till och med Arctic Silver's manual för denna kylpasta säger så, att man skall lägga ett korn på först för att sedan dra fast kylaren.

Ja men det funkar fint att smeta ut den också om man gör rätt. Många som väljer att göra det för att just denna pasta är så trög. Har själv provat att smeta ut och det har inte varit några problem alls.

Citat:

hahahaha! Du kan ju alltid önska men har svårt att tro du kommer få det xD

Permalänk
Avstängd

Bushman18 skrev: "Nä men det är självklart tråkigt då sånna här saker händer och nu hade han ändå lite tur att Inet är så jäkla schysst och ger han ett moderkort till inköpspris. (INET ÄR BÄST, jag vet jag är fanboy, bla bla..)"

Gav Inet TS ett nytt kort/prolle?:):o:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur länge Asus tänker låta den versionen av manualen ligga ute på nätet

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jo, men A5 är väl rätt så trögflytande så den kanske inte sprider sig så bra?
Och vissa föredrar att smeta ut den.

Den sprider sig riktigt bra trots det... Lägger alltid ett riskorn på mitten men när man monterar bort kylaren har det spridit sig över hela

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Enl. bruksanvisningen till A5 ska man faktiskt rita en tunn linje med kylpastan tvärs över plåten mem inte smeta ut den Skulle iofs vara intressant att se vad konsumentköplagen säger om så taskiga bruksanvisningar som fAsus har

Visa signatur

Permalänk

Dude, la du dit processorn LÖST och applicerade pastan? du måste ju fatta att du lägger den på t.ex. ett bord och gör det?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Roligt att de anser att manualen är tillräckligt vilseledande för att du ska få ett nytt. Eftersom om du läser manualen till kylpastan står det klart och tydligt att du ska lägga en klick/linje i mitten och inte smeta ut denna!!! Alltså har du inte följt manualen till kylpastan.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Han följde faktiskt manualen Sen må man tycka vad man vill om det, kanske var första gången... den brukar bli lite fumlig

Visa signatur

Permalänk

ANG. AS5 utspridning finns det videos ni kan kolla på youtube, kan säga att AS5 funkar väldigt dåligt att köra riskornsmetoden med, själv smetar jag på hela ytan och det har gett bättre temperaturer än allt annat skit jag har provat med. dock extremt tunnt lager, trycker som fan med en plastpåse mellan processor och finger så det blir så tunnt som möjligt

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

[/B]Alltså har du inte följt manualen till kylpastan. [/B]

Vesst, men det är inte den han vill reklamera

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
ANG. AS5 utspridning finns det videos ni kan kolla på youtube, kan säga att AS5 funkar väldigt dåligt att köra riskornsmetoden med, själv smetar jag på hela ytan och det har gett bättre temperaturer än allt annat skit jag har provat med. dock extremt tunnt lager, trycker som fan med en plastpåse mellan processor och finger så det blir så tunnt som möjligt

http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel_quad_wcap.pdf

"After you apply the line of Arctic Silver 5 do NOT spread the line out yourself. When you place the heatsink on top of the heatspreader of the CPU the line of Arctic Silver 5 will spread out just like an oval pancake. This is done this way to insure proper coverage of the heatspreader and a good minimum bond line between the two surfaces."

Litar hellre på arctic silver själva än nån youtube-fjortis.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Citat:

Dude, la du dit processorn LÖST och applicerade pastan? du måste ju fatta att du lägger den på t.ex. ett bord och gör det?

Låter som kladdrisk. Jag säkrar den i sockeln först och sen så monterar jag kylaren, dock så kan fästanordningen bli kladdig men jag har löst detta genom att lägga kylpastan i kylen först så den blir kall och SEN montera kylaren Den kan glida lite annars om kylpastan är för smetig.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Jag har kört AS5 sedan release och det har alltid funkat med att applicera ett riskorn av pasta.

Edit: lite OT

Visa signatur

Någon dator med tillhörande skärm

Permalänk
Medlem

Jag vill inte verka dryg men köper man en pistol och det ligger en lapp i kartongen att man ska skjuta sig själv i ansiktet innan man skjuter på stan med den så får man faktiskt skylla sig själv tycker jag.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Inte då, då ska man klaga hos tillverkaren... om man fortfarande lever

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OT:

Riskorn = Nej tack.
Dra ut pastan i ett tunt lager = Ja tack.

Så har det funkat bäst åt mig för att fått lägst temps på ca 20+ olika cpus monterade flera gånger.

Men visst riskorn funkar....men vill man ha bästa tempen så nej tack...bästa lösningen är ihs av + tunt lager på kärnan för optimal temp(men få av ihs kan va lite knepigt)

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
http://www.arcticsilver.com/pdf/appinstruct/as5/ins_as5_intel_quad_wcap.pdf

"After you apply the line of Arctic Silver 5 do NOT spread the line out yourself. When you place the heatsink on top of the heatspreader of the CPU the line of Arctic Silver 5 will spread out just like an oval pancake. This is done this way to insure proper coverage of the heatspreader and a good minimum bond line between the two surfaces."

Litar hellre på arctic silver själva än nån youtube-fjortis.

AS snackar om en linje, inte ett riskorn, lär dig läsa.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE