NEC EA231WMi IPS 16:9 FullHD monitor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
PRAD.de skriver att det är en eIPS, och TFT Central skriver H-IPS.

Vem har rätt? Vad är det för panel egentligen???

/xJom

Tyckte mig se att nån annan svarade i en annan tråd, men kan ta det igen, det verkar inte vara någon direkt skillnad mellan de olika paneltyperna. Har läst att e-IPS har färre filter vilket gör dem billigare att tillverka, men när det gäller prestandan (eller vad man ska säga) så finns det inga skillnader man kan visa på utan det är mer att det skiljer från modell till modell.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Så.. en fråga, sitter med en Dell 2407WFP i dagsläget och funderar på att köpa antingen en till eller byta ut mot 2st nyare skärmar.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=95051

Frågan är, är det värt det? Som jag förstått har jag en S-PVA panel och det ska väl vara en rätt ok panel?

Jobbar en hel del med bildredigering och vill ha korrekt färgåtergivning, har en kalibrator som jag använder för att finputsa inställningarna med.

Kommer man sakna att man inte har 1920x1200 i upplösning om man väljer NEC?

Permalänk

Hmm, ja, du har ju en bra skärm redan, men jag förstår inte riktigt hur du hade tänkt köpa en till? Inte ens efterföljaren 2408WFP är listad på Prisjakt längre, och den vill du ändå helst undvika eftersom den är wide-gamut.
Begagnat skulle inte jag tycka var ett alternativ, skärmen har ju ett par år på nacken och det är kanske inte så mycket liv kvar i exemplaret du får, sen kan det ju även vara diverse döda/fastnade pixlar och annat skoj som gör att folk köper sig något nytt.

Så att byta ut den är bara att glömma, det är komplettering som gäller för din del... Du vill gärna ha matchande skärmar eller?
Nu kommer jag dra ett litet oväntat kort ur rockärmen här men jag tror det skulle vara det bästa för dig.
20-tummare i 4:3-format tillverkas fortfarande, och de har samma design som din 2407a.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=133947
4000 spänn hos Dustin. Har varit både PVA- och IPS-panel i den, IPSen tillverkas i varje fall fortfarande och kommer ha lite bättre betraktningsvinklar jämfört med din PVA, däremot mer grynig antiglare-coating.
Standard gamut så inga konstigheter med färgerna som tyvärr är fallet med många av skärmarna med bättre paneler idag (EA231WMi är ett undantag för den som inte redan läst det).
Du kanske rentutav tycker dig ha råd med två, vad vet jag?
20 tum 4:3 gör sig väldigt bra i porträttläge också, en widescreen på 23, 24 tum blir väldigt hög medan 20 tum är mer lagom i höjd roterat.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tackar för det snabba och utförliga svaret, tyvärr så formulerade jag mig lite vagt. Jag har kollat att köpa en likadan, dock ej ny då dom inte säljs längre utan mest en begagnad. Skall köra 2x24" var tanken

Det är som du säger, svårt att veta vad man betalar för. Även om den kanske inte har några pixelfel så kan den ju ändå ha varit använd i 10-20000 timmar och har ruggigt kass ljusstyrka t ex..

Är dock helt såld på designen då den är så ruggigt snygg.. har kikat lite på U2410, den verkar ju inte helt fel, 24" och 1920x1200 i upplösning, dock en annan prisbild, men hur står sig den kontra NEC'en i tråden?

Kommer man känna någon avsaknad av de där 180 pixlarna på höjden trots att man jobbar med bildredigering?

Permalänk

Hmm, mitt förslag föll inte i god jord hör jag. =/
Nåja, om du skulle ändra dig finns det en utförlig recension av 2007FP på Xbitlabs om jag inte minns fel. Prisjakt länkade bara till nåt på Cnet vad jag såg.

U2410an skulle jag strunta i, det är en wide gamut-skärm som förvisso har ett riktigt kalibrerat sRGB-läge men det är tydligen inte utan problem, iaf inte i den nuvarande versionen.
Sen undrar jag om man kan justera sRGB-läget själv när färgerna driftat iväg en del efter lång tid... Ingen som skrivit om det i tråden här, själv har jag ingen aning då jag inte äger skärmen, borde vara möjligt tycker jag men det vete fan. Enklast är iaf att köpa en vanlig, hederlig sRGB-skärm från start... men det är tyvärr inte alltid så lätt när man vill ha en skärm med bättre panel.

Vidare så ska 2410an enligt användare som haft båda skärmarna ha tjockare/grynigare anti-glare plus (!) att problemet med white glow tydligen är värre på den än på NECen (som självklart också har problem med svart och andra mörka färger från lite större vinklar, bara inte lika mkt)..
Å andra sidan skulle jag tro att betraktningsvinklarna overall är aningen bättre men men.

Ja, så mycket mer kan jag väl inte säga egentligen. Jo, de 120 pixlarna var det, 16:9 vs 16:10, tja, själv tycker jag 1200 pixlar är alldeles för lite på höjden i många fall... Du har ju alltid möjlighet att vrida om till porträttläge, både på din nuvarande och NECen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tänkte bara inflika att jag efter mycket forskande (i den här tråden bland annat) bestämde mig och fick hem min NEC EA231WMi häromdagen. Är fantastiskt nöjd med allt, t om spelande funkar skitbra vilket jag inte förväntat mig (har inget större behov av PC-spelande). Auto-inställningarna fungerar sanslöst bra också, man är ju van med att behöva kalibrera fram rätt inställningar men jag märkte rätt snabbt att det jag når med kalibreringsverktygen är i princip exakt samma inställnignar som skärmen får fram med automatik. Ser ingen bleeding nånstans heller men det kanske bara är tur, hört att många får lite blödning i ett hörn eller så direkt från fabrik.

Visa signatur

I cannot find my faith // Any god will do // Nothing said is new // Nothing said is true // Fly away my hope

Permalänk
Avstängd

Ny recension

-

Conclusion
We found it surprisingly easy to become accustomed to the reduced height of the 16:9 23in panel over a 16:10 24in screen - the NEC is still a sizeable screen. The stand offered plenty of adjustment potential to position the panel at just the right height and angle to be comfortable, and we like the inclusion of the four-port USB hub too. However, the outstanding element of this screen is the brilliant quality of the panel. While the HP LP2475w uses a superior H-IPS panel to this standard IPS, and has the larger 16:10 resolution of 1,920 x 1,200, it cost £440 and is nearing the end of its life, so is difficult to find. Regardless of whether you can find an HP for sale, the NEC MultiSync EA231WMi is definitely worth considering.

* Features - 9/10
* Image Quality - 9/10
* Value - 9/10
* Overall - 9/10

http://www.bit-tech.net/hardware/2010/01/07/nec-multisync-ea2...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan höja och sänka denna skärmen och justera den i sidled och så vidare ?

/Fredde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddeme
Någon som vet om man kan höja och sänka denna skärmen och justera den i sidled och så vidare ?

Ja, det går. Se Tilt / Swivel / Rotate ganska långt nere i specifikationen:

http://www.nec-display-solutions.com/p/eeme/en/products/detai...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

Efter att ha utvärderat flera andra och dyrare skärmar så valde jag till slut denna NEC EA231WMi. Jag har fått den den 12 januari så jag har nu använt den i 10 dagar nu och jag är mycket nöjd med den. Jag har inget att klaga på direkt. Läs vidare i mitt andra inlägg.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Jag säljer min NEC om någon är intresserad.

Länk till annons

Priset går att diskutera vid snabb affär.

/Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erikbos
Jag säljer min NEC om någon är intresserad.

Länk till annons

Priset går att diskutera vid snabb affär.

/Erik

Är det verkligen en H-IPSpanel?

Permalänk
Medlem

Nej skrev visst fel i annonsen. Det är en E-IPS.

Permalänk

Är det någon här som har installerat drivrutinen för sin skärm?

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kol
Uppföljare redan på väg.

De som ropat efter 16:9 skärmar i högre upplösningen blir också glada.

The PA Series consists of:
-
PA231W a 23inch (1920x1080) 16:9 display with IPS technology
-
PA241W a 24inch (1920x1200) 16:10 display with IPS technology
-
PA271W a 27inch (2560x1440)16:9display with IPS tehcnology
-
PA301W a 30inch (2560x1600) 16:10 display with IPS technology

http://www.nec-competence.com/elements/resources/File/CE%20Ro...
http://www.prad.de/en/news/shownews_tft2836.html

Inget nytt om dessa monitorer, exempelvis vad 27" kommer kosta?
Kommer 27" enbart finnas i 16:9 eller även 16:10 ?

Undra om 16:9 eller 16:10 är att föredra för bildredigering hmmm...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

16:10 då den skärmen har större yta.

16:9 blir bilderna skitsmå om du inte har skärmen på snedden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaphi
Inget nytt om dessa monitorer, exempelvis vad 27" kommer kosta?
Kommer 27" enbart finnas i 16:9 eller även 16:10 ?

Undra om 16:9 eller 16:10 är att föredra för bildredigering hmmm...

Vet du vad dessa modeller kommer att heta? Finns det någon uppgift om release datum i PDF filen du länkade till? Jag har provat att klicka på den där PDF filen tidigare när andra har länkat till den men den verkar ju inte finnas. Det visas bara en sida som säger att sidan inte är tillgänglig. "Diese Website ist bis auf weiteres nicht mehr erreichbar."

Jag var rädd att jag skulle förlora mycket på höjden om jag valde 16:9 och jag övervägde också, precis som du, att välja en skärm med 16:10 förhållande som t.ex. Dell UltraSharp U2410. Jag valde till sist NEC MultiSync EA231WMi och jag kan inte säga att jag är missnöjd på den här punkten. Jag har visserligen inte arbetat mycket med bilder på den, men jag använder Photoshop CS4 och de få gånger jag kört programmet hittills och gjort mindre ändringar av några bilder så har jag blivit förvånad över hur mycket yta man får med en sån här stor skärm, oavsett om man tar hänsyn till bredd/höjd förhållandet eller inte. Det jag säger är alltså att oavsett vilket bildförhållande du väljer - 16:9 eller 16:10 - så kommer du få en väldigt stor arbetsyta att jobba på så länge skärmen är relativt stor, säg 23 tum och uppåt.

Min EA231WMi har 16:9 förhållande och jag upplever det som positivt när jag arbetar just i Photoshop CS4 eftersom CS4 har flera olika paletter där jag nu kan ha alla öppna samtidigt utan att inskränka på arbetsområdet där man arbetar med bilden eftersom jag har så gått om bredd på skärmen. Efter att ha använt den här 16:9 skärmen nu i tre veckor, som är min första 16:9 och riktigt stora skärm, så är min personliga uppfattning att slaget mellan 16:9 och 16:10 är till stor del en smaksak. Men jag ser fler fördelar med 16:9 och eftersom 16:9 är nu en ganska etablerad standard på TV apparater bl.a. så tror jag att man har mer att vinna i längden om man väljer en 16:9 skärm, den är kompatibel med annan utrustning. Motståndskraften mot 16:10 blir allt större med tiden och det är ganska sällsynt numera att bredbildsskärmar har ett 16:10 förhållande, de fasas ut redan. De flesta nyare grafikkort och spel stödjer också 16:9 förhållandet. Jag tycker att vi alla kan gå över till 16:9 istället för att sträva bakåt, då kanske vi slipper såna här diskussioner i framtiden. Jag vill gärna se att det finns bara ett etablerat bildförhållande för alla apparater.

Visa signatur

Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddeme
Här är en del info:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?p=15687884

Shit vad mycket stålar... Köp DELL U2410 istället!

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk

1400 x 1050 i Win7

Bilden är utdragen (tillplattad på höjden).

Vet ngn hur jag skall optimera bilden?

Vidare tror Win7 att jag har 8 Mb i grafikminne. Måste således även installera drivrutiner till med XFX 5750 512 MB grafikkort.

Permalänk

Har dykt upp ytterligare en del recensioner, dock inte så utförliga som Prad eller TFTCentrals.

http://www.konsumentguiden.se/dator/bildskarm/lcd_monitorer/n...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Fick hem en av dessa igår och är nästintill helnöjd med den. Det enda egentliga felet/störningsmomentet är att jag har fått lite backlight bleeding i det nedre högra hörnet som är relativt irriterande till exempel när skärmsläckaren går igång.

Så jag undrar bara om det är värt att returnera den med chans att få ett bättre exemplar den här gången, eller är detta ett relativt vanligt problem för den här skärmen? Är också orolig för att det ska bli värre :/

Visa signatur

-DGR-

Permalänk
Medlem

Någon som har valt att kalibrera skärmen?

Vad har ni valt för värden isf?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DGRipan
Fick hem en av dessa igår och är nästintill helnöjd med den. Det enda egentliga felet/störningsmomentet är att jag har fått lite backlight bleeding i det nedre högra hörnet som är relativt irriterande till exempel när skärmsläckaren går igång.

Så jag undrar bara om det är värt att returnera den med chans att få ett bättre exemplar den här gången, eller är detta ett relativt vanligt problem för den här skärmen? Är också orolig för att det ska bli värre :/

tror det är rätt vanligt förekommande.

verkar som alla ips-paneler ligger där dom ligger i pris av en orsak, dvs att dom inte är helt felfria och alla dras med mer eller mindre problem... typ bleeding, att det kan skifta färg från ena sidan av skärmen till den andra o dylikt. läser om helt sjuka stories på utländska forum, folk som returnerat skärmar 6-7 gånger utan att bli nöjda osv
jag antar att du menar att det syns tydligt när skärmsläckaren är igång, inte att du stör dig på att det inte blir perfekt bild när du har skärmsläckaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av migge100
Någon som har valt att kalibrera skärmen?

Vad har ni valt för värden isf?

har inte länken men har för mig att tidigare i denna tråd länkades det till en sida där dom i stor detalj recenserat och testat skärmen (recensionen är fet med massa bilder och testverktyg osv osv) och där finns det också en länk till dom inställningar dom använt när dom vart nöjda... du får leta upp länken, klicka på den, gå igenom recensionen coh förhoppningsvis ser du det jag menade

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DGRipan

NEC:en har fått bra betyg i diverse tester men något som klagats på är att bakgrundsbelysningen är något ojämn så det är kanske något du får räkna med. Men visst kan du få ett bättre exemplar om du lämnar in den du har men du kan nog även få ett sämre.

Permalänk

Nån som vet om det har kommit olika revisioner på denna skärm?

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Jag köpte en NEC EA231WM för drygt en vecka sen men skickade tillbaka den på grund av skiftningar i färg och ljusstyrka från sida till sida. Det märktes ganska tydligt i Photoshop, Google och andra program/sidor där bakgrunden är enfärgad. Fast jag tror jag fick ett exemplar som var sämre än medel.

Allt annat var väldigt bra med skärmen, särskilt med tanke på priset. Foten som jag inte tänkt mycket på innan jag fick skärmen kändes riktigt bra.

Jag får testa en Dell U2410, fast den har tydligen samma problem.

En bra recension av NEC EA231WMi (som troligen redan blivit länkad):
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-nec-ea231wm...

Permalänk

Här är en nöjd kund av EA231WMi, sedan ca. 2 månader. Har prövat enkel mjukvarukalibrering samt jämfört skärmuttrycket med utskriften av en högkvalitativ testbild.

Är mycket nöjd och har inte hittat något jag kan kalla ett problem.

Tittar jag i skev vinkel under/överifrån OCH samtidigt från sidan så kan jag i motstående hörn se lite BLB. Absolut inget som märks annars.

Den här skärmen har också den fina fördelen att vara TCO 5.0-certifierad, vilket innefattar många kvalitets- och miljöhänsyn i hela produktens livscykel, inklusive arbetsvillkoren i fabriken!

Funkat mycket bra hittills även för spel och video.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Avstängd

Dustin har höjt priset till 4000:- nu.