Det är andra gången mail skickas från mitt konto till alla på min MSN-lista. I mailet står det:
"Dear,
How are you?
I received a shopping website's invitation and I have become their member,
they have a lot of cheapest products and best perfect services.
I have bought their products, all of the products are orginal and new.
Products they sale TV, laptop, desktop, phones, digital SLRs,
Camcorders and so on.If you have any questions ,
you will get the best service by their online servers.
I am very pleased to share with you.
Now I share the web to you: offersele.com
I am sure you will get much surprise.
Yours,"
Två bifogade filer finns med som heter: ATT00001 (0,3 kB), Re.mht (3,2 kB). Vad är det för mail? Är min dator förgiftad med något virus? Jag har sökt igenom den med AdAware och senaste Nod32, men mailet skickas tydligen ut igen.
Förmodligen redan försent att byta lösen men det kan aldrig skada.
Vad använder du för typ av mail?
Versionerna på virusprogrammen spelar ingen roll, det viktigaste är att se till att de har senaste versionerna av virusdefenitionsfilerna (alltså är uppdaterade).
Yes, på mailen. Du kanske har givit ditt lösenord på någon webbsida.. som vissa gör på facebook m.fl. för att imoprtera kontakter.
Någon server någonstans har sparat ditt lösenord och loggar in och skickar skräp med ditt konto. Byt lösenordet, så kanske det löser sig. Du kan även be dina vänner se efter vad är X-orginating-IP.. är det din IP eller någon annans??
Sen googlar du IP-Locator, tar det första valet google ger dig.. sätt in IP där så får du land. Troligen är det inte ens Sverige. Kvantfysiskt skulle du kunna befinna dig i utlandet samtidigt som i Sverige (läs om Shrödingers katt ifall du inte förstår mitt skämt ), men det är nog inte så sannolikt.
Klicka aldrig på de bifogade filerna.
Sista utvägen:
1. Gör back up på dina filer till en extern hårddisk.
2. Djupformattera din hårddisk. (snabb formattering kan skita sig)
3. Ominstallera Windows.
4. Installera antivirus (t.ex Avast home edition).
5. Logga in i hotmail.
6. Byt lösenord igen.
7. För första gången, koppla in din externa hårddisk. Öppna inga filer eller mappar.
8. Gör en grundlig virus sökkning på hela din externa hårddisk innan du för över några filer tillbaka till datorn.