Permalänk
Medlem

Fläcktar

hej jag vet inte riktigt vilken fläkt jag ska välja det står mellan http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... och http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen... det är dom jag fundera på jag ska köpa 4 stycken an någon fläck men vet inte vilken och ni tycker att jag ska köpa andra så säg det

Permalänk
Keeper of Traditions

Det beror på vad du ska ha dem till.

Jag tror det är så att GT fläkten har högre statiskt tryck, vilket leder till att den är bättre att använda om man ska trycka luft genom flänsar, så som på en CPU-kylare till exempel, och FD's fläkt är mer en vanlig chassifläkt.

Om det är en vanlig chassifläkt du ska ha så tycker jag att du ska välja scythe slipstream 1200 rpm istället, och om du ska ha till en CPU-kylare, så rekommenderar jag GT fläkten.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

okej för jag ska ha 1 fläkt på g-kortet och den en på cpu och dom 2 andra chassifläkt

Permalänk
Keeper of Traditions

3 st slipstream till chassi/GPU och 1 GT till CPU-kylarn dårå.

Om det nu inte är en GPU-kylare du ska ha fläkten till... då sätter du självklart dit en GT istället.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

GT är kullagrad så den pallar vertikal (liggande) montering bra, FD fläkten har en variant på glidlager och och kan få problem med lagren efter ett tag om den monteras till exempel i taket. Vet du att du ska montera någon fläkt i taken skulle jag föredra GT.

Annars är håller jag med om GT på kylaren och FD eller Slipstream på resten.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru