OCZ Vertex med Sandforce nästa vecka

Permalänk
Melding Plague

OCZ Vertex med Sandforce nästa vecka

Minnestillverkaren OCZ är på väg att lansera företagets första SSD-enhet med styrkrets från omtalade Sandforce.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter spännande tester på dom och se om det blir prisvärt var ju dyrt tyckte jag men kanske värt priset vem vet?

Permalänk
Medlem

tok för dyrt

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Blir nog inget köp för mej där inte. Oavsett hur bra prestanda så tror jag skillnaden är minimal i verklig användning mot min X25.

Jag tror dom tar ut såna summor för att dom är först ut med Sandforce och vill leva lite gott på hajpen runt Sandforce. Priserna rasar nog när nästa tillverkare kommer med samma controller.

Permalänk
Medlem

Vi förväntar oss benchmark på de nya ssd diskarna av sweclockers

Permalänk
Medlem

Till och med min Eee PC 701 med 630MHz celeron känns/är snabbare än min desktop trots att Eeens SSD endast har 30/20 eller något sånt.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Till och med min Eee PC 701 med 630MHz celeron känns/är snabbare än min desktop trots att Eeens SSD endast har 30/20 eller något sånt.

kanske på random access.. men inte att flytta en 4GB fil..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Kul att det börjar röra lite på sig.
Jag sitter fortfarande med min gamla snurrdisk och kramar plånboken

Micron är tydligen också på gång att släppa nytt:
http://www.digitaltrends.com/computing/crucial-c300-6gbps-sat...
För egen del väntar jag tills det finns 6 gbs-diskar ute då det rör sig om en del pengar och jag gärna sitter och tjuvhåller på hårdvara ett tag.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

för dyr

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
Låter spännande tester på dom och se om det blir prisvärt var ju dyrt tyckte jag men kanske värt priset vem vet?

Men fy för fan. Jag kan nog läsa det mesta utan att reagera, även särskrivningar men detta var fan droppen.

OnT
Ja, priset var ju... Inte direkt något att hänga i granen.
Jag som trodde de skulle skala av minst 1000 kr. jämfört med Vertex/Turbo.

"Vi har bytt lerverantör men allt är likadant! Stor nyhet!" Känns det som, inget nytt alls med andra ord.

Visa signatur

För mycket custom för att skriva.

Permalänk

det behöver dels komma ssds som kan konkurrera mot hårddiskar i budgetbyggen, altså för under 500 kr, sedan en ssd med bättre läs/skriv prestanda en ett par vanliga 7200 rpm are iraid 0, samtidigt som den har ett lågt pris (under 2 k) och bra prestanda på små läsningar

Permalänk
Casemod-mästare

hur kommer denna prestera gentemot X25 G3? i pris/prestanda/storlek tror ni?

Visa signatur

i7-980X | 2st Quadro FX4800 | GA-X58A-OC | Vengeance LP 6x 4GB (Tot; 24GB) | HX1000W | Intel 510, 120GB | Intel 520, 240GB | Raid1 2x 1,5TB (Tot; 1,5TB) | Raid5 6x 2TB (Tot; 10TB)
Hemmabyggt skärmställ för 4st 24" skärmar (Galleri) | Solid koppar pot för LN2 (Galleri)

Permalänk

beställde en x25 för några timmar sen

känner sig lite torsk.. men x25 är inte dålig
undra när de börjar bygga på 6gb/s

Permalänk
Hedersmedlem

Först intressant... sedan såg jag priset... sedan kändes det som om vi tekniskt gått framåt med prismässigt bakåt. Över 4 000 kr för 100GB!? Så mycket bättre är den knappast än Intels diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Först intressant... sedan såg jag priset... sedan kändes det som om vi tekniskt gått framåt med prismässigt bakåt. Över 4 000 kr för 100GB!? Så mycket bättre är den knappast än Intels diskar.

Tyckte också det såg bra ut tills ja såg priset. Spela roll om den för över stora filer lite snabbare än intel-diskarna men vafan, de är ju lägre priser vi är ute efter. INTE marginellt bättre prestanda och mer än marginellt högre priser.

Jaja. Kommer nog få vänte lägre än jag trodde på en (enligt mig) prisvärd ssd:)

Permalänk
Medlem

Jag tror knappast dom här kommer bidra till prispress på SSD-marknaden.

Tyvärr.

Permalänk

Med de priserna måste de verkligen piska Intel-diskarna för att ha nån chans, vilket känns tveksamt att de gör. Speciellt inte om Intel ligger och lurar med G3 om ett par månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr 3D
hur kommer denna prestera gentemot X25 G3? i pris/prestanda/storlek tror ni?

Jag tippar på att Intels G3:a kommer kosta 3500kr för 160GB. Jag tror även att G3:an kommer spöa skiten ut denna SSD från OCZ.
Intel är ju både snabbare och billigare om man jämför G2 med Vertex.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk

Priset är alltid högt vid lansering av nya produkter. Framför allt när det gäller ny teknik. Kan det kosta så mycket att tillverka en SSD?

Visa signatur

NZXT H2, MSI P67A-GD65 REV B3, Intel i5-2500k, Corsair Vengeance 16gb, Corsair force GT ssd 90gb, HIS 7950

Permalänk

Jag byter nog ut min dvd i MacBook Pron mot en X25 G3 när de kommer, har bara använt dvdn när jag installerade Snow Leopard samt när jag installerade WC3 så det känns knappast som jag behöver den, det mesta som jag skulle behöva dvd för kan jag föra över till usbminne och går inte det så får jag koppla in en extern dvd så länge. Behöver fortfarande den mekaniska för lagring och en stor ssd är på tok för dyr dessutom finns de inte ens i särskilt stora modeller.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psychoorocker
Priset är alltid högt vid lansering av nya produkter. Framför allt när det gäller ny teknik. Kan det kosta så mycket att tillverka en SSD?

jag har inte en aning men det är väl forskningen där hela summan ligger
tillverkningen i sig lär inte kosta speciellt mycket

Permalänk
Medlem

med dessa priser får vi nog vänta till 2011 innan ssd blir något att tänka på för oss som inte bara lägger sina pengar på hårdvara.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Tycker det tradiga är att om man dualbootar (eller trippelbootar) så räcker inte de här diskarna till. Jag vill ha minst 300Gb innan jag byter disken i min mbp. För stationära så är det ju dock mumma.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meega
Vi förväntar oss benchmark på de nya ssd diskarna av sweclockers

Här finns en recension;
http://www.techspot.com/review/242-ocz-vertex2-pro-ssd/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Här finns en recension;
http://www.techspot.com/review/242-ocz-vertex2-pro-ssd/

Inte samma disk.
Rexensionen var på Vertex 2 Pro, denna nyhet handlade om Vertex LE (Limited Edition).

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

om den gick i ljusetshastighet och kontrolerades utav tankekraften då kanske jagh ade köpt den för 9000

Permalänk
Medlem

Very nice! Ska bli intressant att se prestanda tester på denna. Funderar på en SSD till laptopen att leka och denna verkar lovande.

Permalänk
Medlem

4200:- och 9000:- ??? Haha till det priset kan de stoppa den där solen inte skiner...Max 1500 för 100 GB ska det vara, då slår jag till.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Först intressant... sedan såg jag priset... sedan kändes det som om vi tekniskt gått framåt med prismässigt bakåt. Över 4 000 kr för 100GB!? Så mycket bättre är den knappast än Intels diskar.

Så är det väl med all ny hårdvara och teknik.

Jag undrar bara när Seagate och Western digital kommer med sina SSD:er.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av er_nilsson
beställde en x25 för några timmar sen

känner sig lite torsk.. men x25 är inte dålig
undra när de börjar bygga på 6gb/s

Tycker inte att du behöver grubbla på det. Såsom många andra har sagt så verkar ju prissättningen fullständigt ohemul! Du har ju någon tusing över till annat skoj.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit