Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Complete
Jag har nu beställt en dator i själv utvalda delar och ska nu under eftermiddagen gå och köpa nätagget när jag fick se detta.

"Kraftfullt nätaggregat med strömbrytare. Anslutningar: 5 st 5,25”, 1 st 3,5” kontakter, 2 st SATA-power, ATX 20/24-pin, 1st 4-pin processorpower, samt 2 st PCI-Express 6-pin kontakter. Stor tystgående 120 mm temperaturstyrd fläkt. Godkännande: CE. Aktiv PFC."

Detta är första gången jag ska bygga min egen dator och jag har valt ut delarna med omsorg men upptäckte vilka anslutningar det fanns på nät agget jag tänkt köpa och blev fundersam, jag har googla en del med råd angående anslutningar med det pratas bara om antal watt och volt så jag har inte hittat tips på om nätagget passar mina delar.

Jag har köpt:

1 Moderkort
1 DVD-brännare S-ATA
1 SSD som vill ha "Power managment - 5V (2.5") SATA supply rail"
1 HDD 3.5"
1 Grafikkort PCI-Express x16

Funkar nätagget ovan för dessa delar? Tacksam för snabbt svar

Vad har du köpt för delar mer specifikt? För nästan alla nätagg idag slukar din dator förutom vissa mindre kraftiga som inte har PCI-E kontakt då dom inte är tänkta till speldatorer utan kontors/surf.
Nätaggregatet är bland det viktigaste i datorn så snåla inte på den fronten utan köp ett bra märke och tillräckligt med watt.

Permalänk
Medlem

fesen

Jag köpte:

ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366

ASUS GEFORCE 9800GT 512MB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC10666 1333MHZ CL9 (3X2GB)

INTEL X25-V 40GB 2.5# SSD SATA/300 MLC

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

och det blev nätagget jag nämnde ovan med 630W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Complete
fesen

Jag köpte:

ASUS P6T DELUXE V2 X58 S-1366 ATX

INTEL CORE I7 920 2.66GHZ 8MB S-1366

ASUS GEFORCE 9800GT 512MB DDR3 PCI-E VGA/DVI/HDMI

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX PC10666 1333MHZ CL9 (3X2GB)

INTEL X25-V 40GB 2.5# SSD SATA/300 MLC

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA BULK SVART

och det blev nätagget jag nämnde ovan med 630W.

630w räcker och blir över frågan är dock vad det är för kvalle på nätagget, ett bra 400-450w agg är flera gånger bättre än ett dåligt 630w agg till din setup.
Spana på Corsair, bra priser, tysta och många års garanti.

Permalänk

Har köpt lite nya delar till min dator, och undrar därmed om ja också borde ha varit smart och köpt nytt nätagg?.

Detta är prylarna som jag köpte plus skit som redan sitter i.

ASUS RADEON HD5770 1GB DDR5 PCI-E

AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Asus M4A79XTD EVO DDR3

Sen har jag väl 1 dvdbrännare, ett ljudkort med frontpanel, minneskortläsare och 2x 400 gb hårddiskar.

Kan mitt nuvvarande nät-agg klara av det eller måste jag uppgradera även det?.

NÄTAGGET:
http://pici.se/p/eGlTglGDN

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krullstah
Har köpt lite nya delar till min dator, och undrar därmed om ja också borde ha varit smart och köpt nytt nätagg?.

Detta är prylarna som jag köpte plus skit som redan sitter i.

ASUS RADEON HD5770 1GB DDR5 PCI-E

AMD Phenom2 X4 945 3,0Ghz, AM3

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz

Asus M4A79XTD EVO DDR3

Sen har jag väl 1 dvdbrännare, ett ljudkort med frontpanel, minneskortläsare och 2x 400 gb hårddiskar.

Kan mitt nuvvarande nät-agg klara av det eller måste jag uppgradera även det?.

NÄTAGGET:
http://pici.se/p/eGlTglGDN

Seasonic gör bra grejer så du kan sitta lugn
De tillverkar ett par av Corsairs modeller om jag inte minns fel.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

http://img714.imageshack.us/img714/4046/20100217420.jpg

hur mkt pallar den här? har försökt förstå men ganska svårt..pallar den 5850 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afra89
http://img714.imageshack.us/img714/4046/20100217420.jpg

hur mkt pallar den här? har försökt förstå men ganska svårt..pallar den 5850 ?

nää, den kan bara ge 180W på 12V totalt. Funkar inte för en modern speldator, absolut inte för ett 5850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
nää, den kan bara ge 180W på 12V totalt. Funkar inte för en modern speldator, absolut inte för ett 5850.

Fan va dåligt..vet du en bra och billig som skulle fungera med den 5850 då?

Permalänk
Medlem

Corsair 400w?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av afra89
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85314

Den då?

Aldrig ett Ace, Deltaco, Sweex, Trust, AXP eller något annat skit.

lägg 180kr till och få ett Corsair 400w så får du ett bra nätagg.

krullstah: 500w äldre Seasonic räcker då HD5770 inte så så strömslukande.

Permalänk
Medlem

FSP är de enda billiga agg som är värda att köpa. Annars är corsair 400w bra.

Permalänk
Medlem

Hur vet man hur mycket ström man behöver? mitt coolermaster m700 låter lite konstigt när jag spelar och sånt

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dipchip
Hur vet man hur mycket ström man behöver? mitt coolermaster m700 låter lite konstigt när jag spelar och sånt

Din dator i sign drar långt ifrån 700W så det är något annat som spökar.

Permalänk
Medlem

tack fesen, mycket bra o veta! skumt att det låter om nätagget endå

Visa signatur

Biostart Tpower I45 ~ OCZ Reaper 4GIG ~ Intel Quad CPU 2,83Ghz ~ Intel X25-M G2 80GB SSD ~ Vista 64 ~ Nvidia Geforce GTX 280 ~ M-Audio Audiophile 192

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dipchip
tack fesen, mycket bra o veta! skumt att det låter om nätagget endå

Vad är det för ljud? Har du testat att stoppa fläkten? kan ju vara så att det är den som fuckar.

Permalänk

Hej

Mitt nätagg. har gått upp i rök och måste nu köpa nytt, budget tillåter inte mer än 600 kanske 700 kr några förslag?

gigabyte 690gma (skall köpa nytt innan sommarn)
amd 6000+ (skall köpa P2 965 innan sommarn)
2gig minne (2 gig till snart)
xfx 4850
750gb + 250
dvdbrännare

hade 500W innan men tydligen inte bra, tänkte på denna Ace RawDeal Plus 620W PSU nån som vet om den är bra?
det är nog allt

tacksam för svar så jag kan bestämma mig innan den 25 denna månaden hehehe

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuntakinte
Hej

Mitt nätagg. har gått upp i rök och måste nu köpa nytt, budget tillåter inte mer än 600 kanske 700 kr några förslag?

gigabyte 690gma (skall köpa nytt innan sommarn)
amd 6000+ (skall köpa P2 965 innan sommarn)
2gig minne (2 gig till snart)
xfx 4850
750gb + 250
dvdbrännare

hade 500W innan men tydligen inte bra, tänkte på denna Ace RawDeal Plus 620W PSU nån som vet om den är bra?
det är nog allt

tacksam för svar så jag kan bestämma mig innan den 25 denna månaden hehehe

Ace ska du inte köpa, inte 80+ certade och specifikationer ljuger då 620w är peak (1-2minuter sen lär det brinna).

http://www.inet.se/artikel/6900296/be-quiet-straight-power-e7...
möcke bra val, fraktfritt om du addar Swec grejen i korgen!

Permalänk

Men räcker det verkligen? det är bara 450W ....jag skall uppgradera snart och vill att det skall räcka ett tag.

Visa signatur

CCNA/CCNP
Fractal Node 304, i5 3570K, 8Gb, 120Gb OCZ SSD + 3TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kuntakinte
Men räcker det verkligen? det är bara 450W ....jag skall uppgradera snart och vill att det skall räcka ett tag.

Vad ska du uppgradera?

450 Be-quiet watt är alltid bättre än 620 (480w riktiga) Ace watt

Permalänk
Medlem

Är det något som skall kosta på en dator, så är det nätagget!
För går nätagget så tar den garanterat saker med sig, antingen förr eller senare.
Förstår inte varför folk ska snika in på nätagget :/

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matx
Är det något som skall kosta på en dator, så är det nätagget!
För går nätagget så tar den garanterat saker med sig, antingen förr eller senare.
Förstår inte varför folk ska snika in på nätagget :/

FPS > Säkerhet samma sak med bilar då det är Hk > 5 stjärnor i Euro Ncap

Permalänk
Medlem

Hej!

Ska lösa en ny dator och sitter nu och funderar på PSU. Än så länge har jag planerat att köpa följande:

asus p7p55d evo
intel i5 750
4 gig (2x2) corsair xms3
xfx radeon hd5770

Sen tänkte jag behålla mina 2 gamla sata hårddiskar i väntan på att sdd ska droppa lite i pris. Behåller även min gamla chieftec låda, min dvd-spelare och mitt externa usb-ljudkort. Ska väl klocka upp grejerna också även om jag inte ska ta det till några extrema nivåer...

Så ang. PSU... Jag har tänkt att använda datorn till lite allt möjligt bl a att spela in musik på, så jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt. Jag har kollat på ett be quiet! 500w (http://www.inet.se/artikel/6900297/be-quiet-straight-power-e7...), är 500w lagom? Vad har ni för erfarenheter av be quiet, finns det tystare psu utan att gå upp altför mycket i pris (jag är självklart på en relativt tajt budget också...)? Något annat psu ni rekommenderar mer?

Tacksam för all info ni kan komma med!

Permalänk
Medlem

500w ska funka bra. Du klarar dig på det. Be quiet har jag aldrig kört med men folk tycker det fungerar utmärkt. Enda tipset är att köpa ett modulärt. Det är skönt att slippa en massa kablar när du kör ett midtower.

Själv så har jag alltid kört med corsair. Kört med en 620w corsair till min gamla dator där jag hade 4 hdd samt överklockat amd. Aldrig strulat.

Tyvärr så ligger Corsair högre pris. Men satsa på modulärt.

Kanske Cougar? http://www.inet.se/artikel/6909492/cougar-cm-550w-80-bronze

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tremor10
Hej!

Ska lösa en ny dator och sitter nu och funderar på PSU. Än så länge har jag planerat att köpa följande:

asus p7p55d evo
intel i5 750
4 gig (2x2) corsair xms3
xfx radeon hd5770

Sen tänkte jag behålla mina 2 gamla sata hårddiskar i väntan på att sdd ska droppa lite i pris. Behåller även min gamla chieftec låda, min dvd-spelare och mitt externa usb-ljudkort. Ska väl klocka upp grejerna också även om jag inte ska ta det till några extrema nivåer...

Så ang. PSU... Jag har tänkt att använda datorn till lite allt möjligt bl a att spela in musik på, så jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt. Jag har kollat på ett be quiet! 500w (http://www.inet.se/artikel/6900297/be-quiet-straight-power-e7...), är 500w lagom? Vad har ni för erfarenheter av be quiet, finns det tystare psu utan att gå upp altför mycket i pris (jag är självklart på en relativt tajt budget också...)? Något annat psu ni rekommenderar mer?

Tacksam för all info ni kan komma med!

Be-Quiet är bra och tysta enligt köparna
500w är i överkant om du inte tänkt köpa ett till grafikkort och klocka för då klarar du dig på ett 400w som dom har och så sparar du 266kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Be-Quiet är bra och tysta enligt köparna
500w är i överkant om du inte tänkt köpa ett till grafikkort och klocka för då klarar du dig på ett 400w som dom har och så sparar du 266kr

Tack så mycket för infon! Jag har väl vissa planer på att ev lösa ett grafikkort till framöver när jag får lite mer pengar... Hur många watt minimum kan man räkna med att behöva då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tremor10
Tack så mycket för infon! Jag har väl vissa planer på att ev lösa ett grafikkort till framöver när jag får lite mer pengar... Hur många watt minimum kan man räkna med att behöva då?

Ska du inte klocka allt för häftigt så klarar du dig på 400w och ett HD5850 tex ska du satsa på HD5870 så bör du fixa ett 500w agg.

Permalänk

Hejsan då hade jag en liten fråga som säkerligen har besvarats redan i denna tråd.. Men i alla fall så har jag precis köpt och monterat mitt nya Corsair 650w och beställt ett HD5850 kort. Detta blir inga problem, det är jag säker på.

Men jag blev nu sugen på att eventuellt köpa ett till kort och köra Crossfire, skulle det funka med mitt nätagg?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipabcq
Hejsan då hade jag en liten fråga som säkerligen har besvarats redan i denna tråd.. Men i alla fall så har jag precis köpt och monterat mitt nya Corsair 650w och beställt ett HD5850 kort. Detta blir inga problem, det är jag säker på.

Men jag blev nu sugen på att eventuellt köpa ett till kort och köra Crossfire, skulle det funka med mitt nätagg?

Yes inga problem, klockar du grafikkorten och cpu så kommer ljudnivån gå upp vid belastning då HD5850 behöver en del kräm.