Western Digital introducerar SATA 6,0 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Western Digital introducerar SATA 6,0 Gbps

En ny hårddisk från Western Digital med färska SATA 6,0 Gbps hittar ut till svenska butiker.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Onödigt?
Fast så klart bra att man går framåt...

Visa signatur

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

Frågan är. varför ska man ha SATA 6.0Gbps på en disk som ändå inte kommer ge mer än 80mb/sek i överföring i bästa fall.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Frågan är. varför ska man ha SATA 6.0Gbps på en disk som ändå inte kommer ge mer än 80mb/sek i överföring i bästa fall.

Säg inte det, har en WD Black 320Gb som ger 100Mb/sek.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Säg inte det, har en WD Black 320Gb som ger 100Mb/sek.

Det räcker ju fortfarande med SATA 1,5G då

Visa signatur

Stationär: Antec P193 - Corsair HX 750W - Gigabyte GA-EX58-UD5 - Intel Core i7 920 C0 @ 4GHz m/ Corsair H50 - Corsair Dominator GT 6GB (3x2GB) @ 1600Mhz - BFG GeForce 8800GTS 320MB

Permalänk
Medlem

Det känns som ett lite lamt PR-stunt... Mekaniska hårddiskar maxar inte ut Sata II så varför besvära sig med att utrusta en med Sata III? Jag skulle aldrig köpa en mekanisk hårddisk med Sata III förrän merparten av kontakterna på mitt moderkort är Sata III istället för Sata II...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Finns det absolut inga fler fördelar än högre överföringshastighet med SATA3, jämfört med SATA2?

Permalänk

glöm inte att cahceminnet är grymmt mycket snabbare än själva disken, så där har anslutningen varit en flaskhals, vilket den iofs fortfarande är, men inte lika mycket

Permalänk
Medlem

Fullständig idioti med SATA3 på en mekanisk disk.
Hade varit trevligare med en SSD enhet so kanske kan dra nytta av det nya o snabbare gränssnittet...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Frågan är. varför ska man ha SATA 6.0Gbps på en disk som ändå inte kommer ge mer än 80mb/sek i överföring i bästa fall.

RAID is the word

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk

Luktar som sagt lite PR-stunt över detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
RAID is the word

Jo men RAID sköts ju i raidkontrollern. Överföringen mellan HDDn och kontrollern blir ju samma

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
RAID is the word

Vilket fungerar utmärkt ändå på SATA 3GB/s, det enda som SATA 3GB/s begränsar är varje enskild HDD och en array med flera diskar kan fortfarande nå högre hastighet än vad SATA 3GB/s stödjer för en enskild HDD.

Enligt mig så är det helt poänglöst att "lansera" ett stöd för SATA 6GB/s med tanke på att den tidigare standarden fungerade utmärkt och inte flaskhalsar vanliga hårddiskar, en enkelt säljknep som många utan koll kommer att gå på.

Permalänk
Medlem

Spelar det någon roll?
Priset verkar ju inte dragits upp bara för att det är SATA 6.0.

Sen vet jag inte hur mycket "PR-stunt" det är då man lanserar den i "det tysta".

Jag tycker det är bra att dom gör det då kanske alla andra följer med, vore inte dumt om det kunde komma några SSD-diskar med SATA 6.0.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Medlem

Innebär SATA 6GB även ESATA 6GB?
För i så fall är det ju finemang för externa mindre RAID-lådor.

Permalänk

Som sagt ganska onödigt på en mekanisk disk, men SATA3 skulle väl göra nytta på SSD?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Innebär SATA 6GB även ESATA 6GB?
För i så fall är det ju finemang för externa mindre RAID-lådor.

Skillnaden mellan SATA och E-SATA är bara andra kablar/kabelstandard och andra kontakter. Om du kollar på antalet pinnar och datan som skickas så är det samma.

Du kan "konvertera" SATA till E-SATA och vise versa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selulance
Luktar som sagt lite PR-stunt över detta.

Var glad att dem inte gör en segate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RasmusB
Vilket fungerar utmärkt ändå på SATA 3GB/s, det enda som SATA 3GB/s begränsar är varje enskild HDD och en array med flera diskar kan fortfarande nå högre hastighet än vad SATA 3GB/s stödjer för en enskild HDD.

Enligt mig så är det helt poänglöst att "lansera" ett stöd för SATA 6GB/s med tanke på att den tidigare standarden fungerade utmärkt och inte flaskhalsar vanliga hårddiskar, en enkelt säljknep som många utan koll kommer att gå på.

Prestandavinsten är som sagt obefintlig, troligtvis faller dock några intet bättre vetandes konsumenter dit i fällan
Även om man skulle använda de första 50 gb på disken så lär man inte komma upp i över 150mb/s då även detta är optimistiskt. Troligtvis är det dock på sikt positivt om sata III används mer frekvent då det hjälper till att sänka priset för produkter som faktiskt drar nytta av den nya tekniken.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Alla ni som klagar, om vi vänder lite på det: finns det någon nackdel (utöver att man kan lura en och annan kund) att gå över till SATA3?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Alla ni som klagar, om vi vänder lite på det: finns det någon nackdel (utöver att man kan lura en och annan kund) att gå över till SATA3?

Högre pris?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Högre pris?

Inte mycket, inte.
WD1001FALS (3Gbps, 32MB cache): 863kr
WD1002FAEX (6Gbps, 64MB cache): 966kr

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Nya sata har väl stöd för flera enheter på en kanal? Eller har jag fått allt om bakfoten? Du kan väl ha två av dessa på samma kabel till moderkortet. Likt de gamla härliga pata.

Det ser iaf jag som en vinst. Mindre kabeltrassel är aldrig fel...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Inte mycket, inte.
WD1001FALS (3Gbps, 32MB cache): 863kr
WD1002FAEX (6Gbps, 64MB cache): 966kr

Nästan 9% mer i pris är väl ganska mycket högre kostnad.

Edit: Sorry, nästan 11% mer

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Nya sata har väl stöd för flera enheter på en kanal? Eller har jag fått allt om bakfoten? Du kan väl ha två av dessa på samma kabel till moderkortet. Likt de gamla härliga pata.

Det ser iaf jag som en vinst. Mindre kabeltrassel är aldrig fel...

Det stämmer bra

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adriankarlsson
Nästan 9% mer i pris är väl ganska mycket högre kostnad.

Edit: Sorry, nästan 11% mer

1kr till 2kr är 100% höjning
100kr extra på en HDD är enligt mig inte farligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ixion_
Det stämmer bra

Tack! Då tycker jag helt klart att det är värt det högre priset!

För mig är det den här funktionen som är det bästa med nya sata 6gb.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se prestandatester på denna jämfört med äldre sata med SSD samt vanliga diskar.

Permalänk

För att gå lite OT, men kommer SATA3 vara till någon nytta till SSD då?

Visa signatur

Det va bättre förr, ju förr desto bättre.

Permalänk
Inaktiv

Observera att det kan vara väl värt om man kör med sta splitters och liknande. Bara för att vanliga användare inte kan maxa sata 6gbps betyder det inte att andra inte klarar av att göra det