Permalänk
Melding Plague

EU granskar Google

Efter att ha gått i klinch mot både Intel och Microsoft vänder EU nu blicken mot sökmotorjätten Google.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skadar väl kanske inte att granska dem också, men det känns lite som ett korståg av EU...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

What he said ^

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

heja heja Bränn! bränn!

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Har inget emot google precis, men det skadar inte med lite undersökningar

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk

Snygg bild. Kan dom inte bygga ett "allseeingeyeEUtorn" i mitten av europa?

Tror nog att alla med pengar granskas väldigt noga av EU just av den anledningen, dom har pengar, and EU is always searching for it...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem

Undersökningar välkomnas, hittills har jag aldrig hört något om vidriga affärsmetoder (likt de som finns hos både Int£l och framförallt M$) vad gäller Google.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Lite konstigt detta, hade det stått Microsoft hade det funnits 200 poster med hetsiga meddelanden och "buss" på dom kommentarer redan.

Men när det gäller Google som är på väg att bli (om de inte redan är) lika dominanta som Microsoft, då reagerar nästan ingen.

Denna post kanske är lite out of context när det gäller nyheten så ta gärna bort den om så är fallet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Undersökningar välkomnas, hittills har jag aldrig hört något om vidriga affärsmetoder (likt de som finns hos både Int£l och framförallt M$) vad gäller Google.

Nån gång måste vara den första.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Birks: Helt klart.

Du har också helt rätt i hur Google är just nästa M$, skillnaden är att sålänge någon annan är värre (Microsoft) än Google och Apple så kan man alltid säga att "Nä, men DEN är mycket sämre" och på så vis ursäktar man både det ena och det andra.

Google har ju nu börjat spåra folks sökvanor på en per-användar-basis och då väldigt, väldigt många använder sig av sökningar i sin vardag är det en klar inskräkning och ett övertramp som inte ens är lagligt i Sverige? Varför inget om det?

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nu får väl fan EU lägga ner sina korståg ?!

Ok, om det nu faktiskt stämmer att de håller på med olika fulheter men kom igen.

Permalänk
Medlem

Tycker Google gav ett bra svar. Inte det vanliga vi har inte gjort något fel och livet är orättvisst.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

EU sätter käpparna i hjulen för Google att ta över världen

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillOgi
EU sätter käpparna i hjulen för Google att ta över världen

Utan att skämta är detta ganska sant. Google är eller håller på bli för stort
och det är väl nästan aldrig något posivit då de kommer döda konkurensen o
vinna mer och mer plats.

Permalänk
Medlem

Klagomålet om minskade reklamintäkter för att deras hemsida inte gillas av googles algoritmer låter långsökt och dumt. Om det nu inte är så att google ändrar algoritmen för att just dessa två sidor inte ska komma upp i det generiska sökresultatet (vilket även det låter långsökt och dumt).

AdSense har väl lite hush-hush i sina avtal om hur man visar inkomster från annonserna. Man får inte heller ha andre reklamer som ska likna AdSense, vilket iof. låter rätt logiskt om man vill ha ett seriöst rykte.

Ska bli intressant att se vad dem kommer fram till!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Källan säger egentligen ingenting, bara att det ska granskas efter 3 anmälningar av olika slag. Granska kan ju betyda vad som helst, tex att de formellt ska läsa igenom anmälningarna.
Någon som vet hur det fungerar och vilker stadium det är på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
AdSense har väl lite hush-hush i sina avtal om hur man visar inkomster från annonserna.

Jo det är lite lustigt att man inte får prata om hur mycket man tjänar(om jag inte missuppfattat), men det kan väl inte ha något att göra med EUs konkurrenslagstiftning? Även om jag kan tänka mig att det är en gråszon eller olagligt i en del länder.
Fast står iofs inte att det handlar om konkurrenslagar vad gäller adsense klagomålet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nu får väl fan EU lägga ner sina korståg ?!

Ok, om det nu faktiskt stämmer att de håller på med olika fulheter men kom igen.

Det är väl bättre om EU granskar google i tid än att vi måste skicka in James Bond för att rädda världen från Dr NO och Google.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nu får väl fan EU lägga ner sina korståg ?!

Ok, om det nu faktiskt stämmer att de håller på med olika fulheter men kom igen.

Nu är det ju inte EU som på något vis initierat detta, det är tre företag som klagat och vill att EU ska göra en granskning. Jag tror du har fått det lite om bakfoten. Det vore väl sämre om EU inte gick med på att göra någon granskning?

Anklagelserna låter tunna och aningen desperata, men det är väl en PR-grej om inte annat.

Tro inte att jag förespråkar Google dock, tvärtom, jag håller mig undan från dem så gott det går. Jag tror inte en femtosekund på deras "do no evil"-skitsnack.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Det är väl bättre om EU granskar google i tid än att vi måste skicka in James Bond för att rädda världen från Dr NO och Google.

Ehm, EU är redan Dr NO's organisation men vem av pingvinerna i Bryssel som är Dr NO själv vetefasen.

Med det sagt, granskningarna är alltid bra och har gjort resultat. Det kan man inte sticka under stolen med. Men jag hyser i alla fall mycket mer oro över vad EU håller på att bli än google.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Bara jag som tänker på Saurons torn med öga?

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Lite konstigt detta, hade det stått Microsoft hade det funnits 200 poster med hetsiga meddelanden och "buss" på dom kommentarer redan.

Men när det gäller Google som är på väg att bli (om de inte redan är) lika dominanta som Microsoft, då reagerar nästan ingen.

Denna post kanske är lite out of context när det gäller nyheten så ta gärna bort den om så är fallet.

Grejen är väl den att MS i detta fall har hållit på med mycket fula metoder under lång tid (som finns väl dokumeterat, t.ex. i Comes) varvid Google inte ens kommit i närheten (vad jag vet?).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på er som tycker att det är "konstigt" att det inte är lika mycket hetsande i tråden som om det hade handlat om exvis Microsoft.

Hur stor del av Googles inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Hur stor del av Microsofts inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Google har en väldigt annorlunda modell jämfört med de flesta företag och det är till stor del pga det som de lyckats bli så stora. Jag välkomnar att de tar livet av Microsoft med öppna armar.

Måhända att det inte är bra att en enstaka spelare blir så stor, men Google är definitivt det företag som jag helst ser i den ställningen.
Att de får möjlighet att bete sig illa betyder inte att de kommer göra det.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk

Jag tycker det är pinsamt att dom ens läser anmälningarna. Google gör väl va fan dom vill med sin hemsida? Ska jag gå till EU och gnälla på Metro för att folk bläddrar för fort i tidning eller Vägverket för att folk kör för fort eller en annan väg än där dina reklamskyltar står? Som sagt, pinsamt.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Nu är det ju inte EU som på något vis initierat detta, det är tre företag som klagat och vill att EU ska göra en granskning. Jag tror du har fått det lite om bakfoten. Det vore väl sämre om EU inte gick med på att göra någon granskning?

Anklagelserna låter tunna och aningen desperata, men det är väl en PR-grej om inte annat.

Tro inte att jag förespråkar Google dock, tvärtom, jag håller mig undan från dem så gott det går. Jag tror inte en femtosekund på deras "do no evil"-skitsnack.

Det hade jag missade:p

Det stämmer ju att EU ska granska å allt vad de nu gör men tycker ibland att det är för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Massa Text

Jag säger bara att steget från dominans till makt missbruk är minimal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Grejen är väl den att MS i detta fall har hållit på med mycket fula metoder under lång tid (som finns väl dokumeterat, t.ex. i Comes) varvid Google inte ens kommit i närheten (vad jag vet?).

Google har ju inte existerat lika länga som Microsoft©. (Google är 23 år "yngre" än Microsoft©)

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

EU är verkligen inte något som gör handel lättare och hjälper företag, utan istället ska dom med bestämma case-by-case basis vad som är ok för företag...

Permalänk
Medlem

Big brother vs Big brother! Hur ska detta gå

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
heja heja Bränn! bränn!

haha xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Jag förstår mig inte på er som tycker att det är "konstigt" att det inte är lika mycket hetsande i tråden som om det hade handlat om exvis Microsoft.

Hur stor del av Googles inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Hur stor del av Microsofts inställning, gärningar och attityd är negativ för slutanvändarna?

Google har en väldigt annorlunda modell jämfört med de flesta företag och det är till stor del pga det som de lyckats bli så stora. Jag välkomnar att de tar livet av Microsoft med öppna armar.

Måhända att det inte är bra att en enstaka spelare blir så stor, men Google är definitivt det företag som jag helst ser i den ställningen.
Att de får möjlighet att bete sig illa betyder inte att de kommer göra det.

Håller med. Lite småläskigt dock, Google tar över världen :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pepperflame
Bara jag som tänker på Saurons torn med öga?

Hehe jo

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson