Permalänk

Täta hål i radiator

Hej!

har inte kört vattenkylning på ett tag och av någon anledning drog jag en fläkt skruv liiite för hårt så den skrapade ett litet hål i radiatorns element,
det är ingen stor läcka men nog för att jag inte ska våga använda den :/

någon som vet något bra tips för att täta detta? eller måste jag köpa en ny?
har planer på att köpa en ny fram över men tills dess skulle jag vilja kunna använda denna

har funderat på saker så som superlim / silikon, kan de funka?

Tacksam för svar!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du gjort hål i röret? Att skada flänsarna gör inget.

Annars borde det gå att löda ihop tycker jag.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Är du säker på att du gjort hål i röret? Att skada flänsarna gör inget.

Annars borde det gå att löda ihop tycker jag.

eftersom det läcker vatten är jag ganska säker
nejmen, ja lödning är ju ett alternativ att jag inte tänkte på de, tack!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Sånt där flytande metall tror jag ska fungera. Kemisk metall heter det nog.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Sånt där flytande metall tror jag ska fungera. Kemisk metall heter det nog.

Jepp! Det är det man skall använda har jag hört. Jag skulle provat det innan jag började löda på den.

Mvh Daniel

Permalänk
Medlem

Med tanke på att hela radiatorn är hopsatt med lödning och leder värme bra kräver nog lödning sin man.

Skulle satsa på epoxy eller kemisk metall, om det går att komma åt på ett vettigt sätt.

Lagningen måste ju inte vara sådär jättestark, det är mycket mindre tryck i systemen än man tror.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

epoxy lim, definition vanligt tål inte vatten långsiktigt. Löda är ju bäst om det går.

Permalänk

tack för svaren!

min lärare snackade om något hade köpt på biltema och haft i sin radiator till bilen, dock var detta en gammal volvo och jag vet inte hur hållbart det var,

kan det vara de?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
tack för svaren!

min lärare snackade om något hade köpt på biltema och haft i sin radiator till bilen, dock var detta en gammal volvo och jag vet inte hur hållbart det var,

kan det vara de?

Nej, det var nog kylartätning. Det funkar ju att leka med i bilen. I datorn sätter det igen hela systemet misstänker jag. Händer även i bilar att vissa kylkanaler sätts igen.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
Nej, det var nog kylartätning. Det funkar ju att leka med i bilen. I datorn sätter det igen hela systemet misstänker jag. Händer även i bilar att vissa kylkanaler sätts igen.

Oh men då ska jag undvika de,
någon som vet vad man kan få tag på epoxy eller kemisk metall?:) haha

EDIT: verkar finnas kemisk metall på typ vissa mackar, mekonomen skulle tydligen ha det.
verkar de vara de bästa alternativet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nollad
Oh men då ska jag undvika de,
någon som vet vad man kan få tag på epoxy eller kemisk metall?:) haha

EDIT: verkar finnas kemisk metall på typ vissa mackar, mekonomen skulle tydligen ha det.
verkar de vara de bästa alternativet?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=234073 eller http://webkat.mekonomen.se/inetkat/default.asp?Hbutik=3437-00...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
epoxy lim, definition vanligt tål inte vatten långsiktigt. Löda är ju bäst om det går.

Precis som pa1983 skriver så tål inte epoxy vatten under en längre tid. Det kommer att börja läcka efter ett tag. Prova med kemiskmetall istället, funkar nog bättre. Men läs på produkten och du kan kanske även fråga ev. personal. Clas Ohlson har mycke olika lim.

Visa signatur

-=- AMD Ryzen 5 3600x
-=- Gigabyte B350 GA-AB350M-Gaming 3
-=- ASRock Radeon RX 6800 Phantom Gaming
-=- Corsair 4x8GB DDR4 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

silvertejp!

Permalänk

tack!
drar förbi clas ohlsson imorgon och kikar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pokelia
silvertejp!

Haha nja tror faktiskt inte det gör sig så bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta fram lödkolven å laga ordentligt, absolut inget svårt.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.