Muskampen 2025: Segraren korad!

Fullständiga specifikationer för Geforce GTX 400-serien

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tyvärr inte. Om du skulle göra det så skulle du inte bygga din tes på ”förväntning” som är helt irrelevant och personligt vilket bara styrker dess irrelevans i granskning om en produkt är misslyckat eller lyckad.

I slutändan det som avgör om en produkt var/är lyckad eller inte är om det har varit ekonomiskt positivt för företaget eller inte.

I Fermi’s fall så är det speciellt svårt, till omöjligt att avgöra om det kommer ge ett negativt eller positiv ekonomisk avtryck på nVIDIA eftersom Fermi är riktad till en annan marknad än bara spel samt vi har ingen inblick i övriga kostnader/marginaler. Den som är insatt vet att Fermi är den första riktiga GPGPU, både i hårdvara och mjukvara. Tesla och Quadro marknaden är stor och lönsam. Med introduktion av Fermi så kan denna produkt tillgodo se en stor efterfråga från industrin och utvecklare av beräkningseffektivitet samt riktlinjer för hårdvaran och mjukvara. Detta kan vara väldigt relevant till Fermi’s positiva etablering som ingen nämner.

Att människor uttalar sig i så tidigt skede om att Fermi är misslyckad greppar inte det faktum att sådant uttalande är som bäst byggt på irrelevant information som har inget med den slutliga summeringen av Fermi’s som produkt och vilken ekonomiskt samt marknadsmässig följd det kommer ge för nVIDIA.

Varför börjar du snacka om ekonomi och tjafs? Jag syftade på prestandan samt pris/prestanda, inte på hur mycket pengar kortet inbringar till Nvidias spargris, och du vet det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Varför börjar du snacka om ekonomi och tjafs? Jag syftade på prestandan samt pris/prestanda, inte på hur mycket pengar kortet inbringar till Nvidias spargris, och du vet det.

Eftersom det ena är relevant för att göra ett slutgiltigt ställningstagande om produkten är lyckad ev. misslyckad, och det andra är inte det.

Dvs. vinst/förlust och marknadsmässigt position avgör om en produkt är lyckad eller inte. Inte prestanda/pris.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Är det någon sanning i detta?

Citat:

Inte så bra att länka till vr-zone eftersom de bombarderar med en massa trojaner och spam-reklam..

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Är det någon sanning i detta?

Har inte märkt nåt

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Inaktiv

Alla sådana här diskussioner -.-
Det kommer aldrig någon vart. Vad är syftet?

Jag tycker i alla fall att man borde vänta med 58xx vs GTX4xx-diskussioner tills efter att Fermi fått benchmarks och bättre drivrutiner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Alla sådana här diskussioner -.-
Det kommer aldrig någon vart. Vad är syftet?

Jag tycker i alla fall att man borde vänta med 58xx vs GTX4xx-diskussioner tills efter att Fermi fått benchmarks och bättre drivrutiner.

Ja, en vecka eller så. Glöm inte att ATI uppdaterar sina drivare också

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Ja, en vecka eller så. Glöm inte att ATI uppdaterar sina drivare också

Självklart gör de det, men jag antar att man märker störst skillnad i början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666

Innan du föddes när Sverige inte var med i EU var det tull på allt som kom in i landet.

Nu vet jag inte när han föddes, men 1960 var vi med att starta upp EFTA( European Free Trade Association), så allt som kom in i landet var det inte en tull avgift på.

Permalänk
Citat:

Självklart gör de det, men jag antar att man märker störst skillnad i början.

Ja, och ATI är "i början" de med . Deras senaste drivare 10.2 och 10.3 har optimerat gamla drivare mycket!

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ja, och ATI är "i början" de med . Deras senaste drivare 10.2 och 10.3 har optimerat gamla drivare mycket!

Det visste jag faktiskt inte Är ej hemma på 5xxx-serien. Då säger vi väl ett år, så borde både AMD och Nvidia ha bra drivisar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Eftersom det ena är relevant för att göra ett slutgiltigt ställningstagande om produkten är lyckad ev. misslyckad, och det andra är inte det.

Dvs. vinst/förlust och marknadsmässigt position avgör om en produkt är lyckad eller inte. Inte prestanda/pris.

Jag tror du har hamnat fel, MarknadsClockers är andra dörren till vänster. Vad som är ett misslyckande ur investerares synvinkel är ofta inte detsamma som ur kundernas. Jag tror de flesta här är mer intresserade av prestandan och inte av debet och kredit.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Jag tror du har hamnat fel, MarknadsClockers är andra dörren till vänster. Vad som är ett misslyckande ur investerares synvinkel är ofta inte detsamma som ur kundernas. Jag tror de flesta här är mer intresserade av prestandan och inte av debet och kredit.

HAHA
Den var snygg

1 - 0 till dig!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian

Haha, ja den var faktiskt riktigt rolig. Sen är det ju inget fel på Datanusses resonemang i sak. Problemet är att det inte riktigt passar in på ett forum där Geforce delen av Fermi diskuteras. "Time is money", så en produkt som är så pass försenad startar alltid i en rejäl uppförsbacke till att börja med.
Även om första generationens Fermi inte blir någon braksuccé som spelkort så är jag också övertygad om att den kommer bli mycket väl mottagen som Tesla och Quadro (det är ju det den nästan mest riktar in sig på).
Vad jag hört (från icke säkra källor så klart) så har den låga "yielden" inneburit att de få 512:er som finns exklusivt gått till just den marknaden så här inledningsvis (med en senare överklockad variant till Geforce som det ryktas om). Vinstmarginalerna på i synnerhet Tesla ligger ju på en annan planet.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som skiter i om det drar mycket med watt???
Jag bygger inte en dator för att den ska vara strömsnål, vad har vi annars våra kärnkraftverk till..???

Sen tycker jag om bilden nu stämmer, att 480 ser jävligt sexigt ut.. Som en liten 19åring man har dragit hem, man blir hel pirrig i kroppen och bara vill sätta på tje.. kortet menar jag...

Men men, frågan är nu vilket man ska välja.. Sitter ju med mitt gamla 260 gtx som jag körde i sli ett tag tills, jag sluta spela på datan. Men nu vill jag ju spela igen, enbart för att få köpa ett nytt grafikkort...

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Jag bygger inte en dator för att den ska vara strömsnål, vad har vi annars våra kärnkraftverk till..???

Vänta bara, om de röd-gröna vinner valet så har vi snart inte några kärnkraftverk kvar och elpriserna kommer stiga så mycket att du måste driva din dator med en dynamo kopplad till ett par pedaler under skrivbordet. Då kan du bokstavligen talat få betala med de där extra watten med blod, svett och tårar.

Sen är det ju inte bara strömförbrukningen som går upp det är ju även värmen.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu

Jag skiter också i det.

Fast jag bryr mig om tempsen..
Och sen förstår jag inte hur GTX480 kan dra så mycket mer ström än HD5870 när 480 inte presterar så mycket bättre än 5870, vart fan tar watten vägen liksom ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag skiter också i det.

Fast jag bryr mig om tempsen..
Och sen förstår jag inte hur GTX480 kan dra så mycket mer ström än HD5870 när 480 inte presterar så mycket bättre än 5870, vart fan tar watten vägen liksom ^^

Eftersom värmen måste ta vägen någonstans så är det ju inte alls bra att kortet slukar så mycket ström, på inget sätt. De småslantar det kostar jämfört med något annat kort är ju inte grejen. Det är möjligheten att klocka och att eventuellt kunna få in det där monstret i en dubbelmacka som kan göra att strömmen den slukar är av intresse.

Nä det ser ju inte så bra ut. Att det slukar så där mycket ström å andra sidan det är inte så konstigt med tanke på storleken.

Men ännu en gång ser man vad man tjänar på att göra mindre och kanske inte så fullt så krävande kärnor.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Inaktiv

Som jag sade i en tidigare tråd: ION är för de som vill ha strömsnålt.

Om 5870 drar typ 190 eller vad det var någon skrev, och 480 drar 250 tycker inte jag att det spelar så stor roll. Visserligen 30% mer, men totalt är väl 70W som typ 3 lågenergilampor eller nåt. Minska ned på belysning så får du ström över

Permalänk
Medlem
Citat:

Som jag sade i en tidigare tråd: ION är för de som vill ha strömsnålt.

Om 5870 drar typ 190 eller vad det var någon skrev, och 480 drar 250 tycker inte jag att det spelar så stor roll. Visserligen 30% mer, men totalt är väl 70W som typ 3 lågenergilampor eller nåt. Minska ned på belysning så får du ström över

Åter igen; det handlar inte om strömförbrukningen - alla som har råd att köpa ett grafikkort av den här klassen har också råd med den extra tjugan som elräkningen går upp med i månaden. Vad det handlar om är värmen.

Som ni alla vet älskar elektronik värme, så man ska se till att köpa ett så strömslukande grafikkort som möjligt så att det går att överklocka med 700%, vilket i sin tur värmer upp resten av datorn så att den också går att överklocka mer. [/IRONI]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vissa talar om att man skall utöka tillåtna kraften ett PCI-E kort får dra (alltså standarden), för mig känns detta lite bakåtsträvande. I dagens läge känns det som att strömförbrukningen borde optimeras vilket vi har sätt från en del tillverkare (inte specifikt grafikkort) inte skjuta i höjden.

Permalänk
Medlem

Ah denna spec... Det är riktigt grovt snusk tycker jag

Inte för att jag kommer köpa något av dom, men nu jäklar börjar det hända grejer!

Jag gissar på att GTX480 är ca 25-35% snabbare än HD5870
Jag gissar också på att GTX470 är något snabbare än HD5870, vilket i så fall borde innebära att HD5870 kommer åka ner mot golvet i pris, så en fattig student som jag kommer ha råd med ett

Jag ser inte värmen som något problem, ser heller inte strömförbrukningen som ett problem. Man vet vad man köper och baserar sin övriga utrustning utefter denna hårdvara.
Som sagt, jag kommer inte köpa något av dom, men tror båda kommer prestera bättre än HD5870. Gissar och tror. Betyder inte att jag varken hoppas eller vill, betyder inte heller att jag direkt vet något, men baserat på data drar jag denna slutsats och gissar
Jag gillar *thumbs up*

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det står ju 250, varför snackar alla om "nästan 300"?.

För att det stod 295W tills de uppdaterade nyheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop

Inte för att jag kommer köpa något av dom, men nu jäklar börjar det hända grejer!

Jag gissar också på att GTX470 är något snabbare än HD5870, vilket i så fall borde innebära att HD5870 kommer åka ner mot golvet i pris, så en fattig student som jag kommer ha råd med ett

Jag ser inte värmen som något problem, ser heller inte strömförbrukningen som ett problem. Man vet vad man köper och baserar sin övriga utrustning utefter denna hårdvara.
Som sagt, jag kommer inte köpa något av dom, men tror båda kommer prestera bättre än HD5870. Gissar och tror. Betyder inte att jag varken hoppas eller vill, betyder inte heller att jag direkt vet något, men baserat på data drar jag denna slutsats och gissar
Jag gillar *thumbs up*

Men... 5-10% bättre än HD5850 resp. HD5870 står det ganska klart. Några 25-35% får du titta i himlen efter, för det kommer inte att hända.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Avstängd

tur man har fast elpris då lol

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop

Jag gillar *thumbs up*

Troll?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Troll?

Han kanske ville väga upp lite, det mesta som sagts om korten är ju negativt
Det låter ju som om han vill ha ett 5870 mest.

Permalänk
Medlem

Märkte en sak när jag kollade på TDP-värdena. Skillnaden i TDP mellan GTX470 och GTX480 verkar för liten.

GTX480 har alltså enligt nyheten 11% högre TDP. Det lustiga är att skillnaden i klockfrekvens är 15% och som vi vet skalar effekten linjärt med klockfrekvensen om allt annat är oförändrat. För att nå högre klockfrekvenser brukar man också dra upp spänningen vilket ökar effekten också. GTX480 har även fler aktiva transistorer vilket driver upp effekten lite till. Mer minne och högre minnesklock gör sitt också.

Nu är iofs effektutveckling på en krets en rätt invecklad historia eftersom det beror lite på strömläckage (varierar från krets till krets) och temperatur också. Vad hela kortet drar i slutändan beror väl lite på strömförsörjningskretsarnas effektivitet på kortet också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

607 MHz core clock, ser ut som de har pressat ur så mycket som det går

Permalänk
Medlem

Känns onekligen som om att Nvidia har sprungit in i väggen gällande gamingmarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Märkte en sak när jag kollade på TDP-värdena. Skillnaden i TDP mellan GTX470 och GTX480 verkar för liten.

GTX480 har alltså enligt nyheten 11% högre TDP. Det lustiga är att skillnaden i klockfrekvens är 15% och som vi vet skalar effekten linjärt med klockfrekvensen om allt annat är oförändrat. För att nå högre klockfrekvenser brukar man också dra upp spänningen vilket ökar effekten också. GTX480 har även fler aktiva transistorer vilket driver upp effekten lite till. Mer minne och högre minnesklock gör sitt också.

Nu är iofs effektutveckling på en krets en rätt invecklad historia eftersom det beror lite på strömläckage (varierar från krets till krets) och temperatur också. Vad hela kortet drar i slutändan beror väl lite på strömförsörjningskretsarnas effektivitet på kortet också.

De som fick färre shaderprocessorer fick det för att de läckte mer?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750