Bästa grefikkortet för en HTPC

Permalänk

Bästa grefikkortet för en HTPC

Hej

jag ska byta grafikkort i min HTPC just nu så har jag ett ATI 4780 och det är ett riktigt stort kort som drar mycket ström och blir varmt,

det jag är ute efter är ett mindre kort som drar mindre ström,blir inte lika varm och ska låta mindre. vill även att den ska kunna bitstreama till min reciver. har titat runt lite och ati 5750 har väll allt detta? eller finns det något annat bättre alternativ?

villka program stödjer bitstream?

en fråga till, villket program kan man använda för att lägga upp sin filmsamling? har rippat alla mina blu-ray filmer så att man lätt ska kunna komma åt dom. men vill ha ett program där man ser bilder på filmerna och sedan klickar man på den som man vill se och så startas den igång, finns det något sådant program ?

tackar för alla svar

Permalänk

Är inte HD5750 väldigt overkill när HD5450 finns för 388:- (http://www.inet.se/artikel/5408689/powercolor-radeon-hd5450-5...)? HD5450 är mkt energieffektivare, och drar 6.4W (idle) och 19.1W (typical)*, jmfrt med 16W (idle) och 86W (max) för HD5750*.

Men det är möjligt att du vill spela på HTPCn oxå, men å andra sidan är det kanske inte bästa grafikkortet för en HTPC du söker efter då. I så fall kanske det är HD5750 som gäller eftersom det är det snabbaste kortet som finns i fläktlöst utförande.

* http://www.sweclockers.com/nyhet/10502-amd_lanserar_radeon_hd...
http://www.phoronix.net/image.php?id=amd_juniper&image=amd_ju...

Permalänk
Medlem

5450 är klockrent som htpc kort!
Jag skulle kunna tänka mig att du letar efter ett program som heter XBMC . Det kommer garanterat uppfylla dina önskemål!

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kommer att bygga en i3 htpc, Intels HD graphics är tydligen vassare än ett 5450, låter svinbra i mina öron och då får man en "trevlig" processor på köpet.

men 5450 e klockrent för htpc.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Kommer att bygga en i3 htpc, Intels HD graphics är tydligen vassare än ett 5450, låter svinbra i mina öron och då får man en "trevlig" processor på köpet.

men 5450 e klockrent för htpc.

Stämmer det verkligen? i3 ska väl vara snäppet sämre än 785G (enda punkten där i3 vinner är 7.1 bitstream som saknas i 785G), och med tanke på att HD5450 har dubbelt så många streamprocessorer som 785G borde väl den vara "ett par snäpp" bättre än i3?

Permalänk
Medlem

här är lite info

http://www.zdnet.co.uk/reviews/cpus-desktop/2010/01/05/benchm...

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator...

(enbart intel HD, prollen hjälper till lite också, destå lite mer poäng ).
Jag är dock inte säker, har läst något test, men men kan dock ha fel. en i3:a kommer då utan problem att kunna driva XBMC med full hd material.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3704&p=16
"For a HTPC there's simply none better than these new Clarkies. The on-package GPU keeps power consumption nice and low, enabling some pretty cool mini-ITX designs that we'll see this year. Then there's the feature holy-grail: Dolby TrueHD and DTS HD-MA bitstreaming over HDMI. If you're serious about building an HTPC in 2010, you'll want one of Intel's new Core i3s or i5s."

"AMD was first to achieve it - the Radeon HD 5000 series support Dolby TrueHD and DTS HD-MA bitstreaming over HDMI. With Clarkdale, Intel is the first to achieve the same with integrated graphics.

If you have a Clarkdale CPU and a H55, H57 or Q57 motherboard, you can bitstream Dolby TrueHD and DTS HD-MA over HDMI. Outputting 8-channel LPCM over HDMI is also supported."

Kolla gärna min tråd på minhembio där jag sitter o funderar på olika HTPC lösningar:http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=258785&st=...

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Jag funderar själv på 5670 då det ej behöver någon extern strömförsörjning.
Samt att det finns i singleslott version.
Och ser väldigt prisvärt ut, och går också att spela lite på.

Permalänk

Ja men 5450 verkar ju riktigt trevligt och billigt ja ska byta moderkort med tror jag, för det jag har i nu är (kolla sign) det ända min dator ska klara är att spela upp blu-ray rippar och bitsreama master HD byter nog processor till som är lite bättre än den jag har nu ( kallare och strömsnålare är viktigt) men vet inte vilken är i3 ett bra val?

Kommer att ha 5hdd er så småningom så villa ha så kalla selar som möjligt:)

ska ta och kolla programet med, klarar den att sätta igång subs samtidigt som filmen?

Permalänk

ingen som har något att säga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krimskrams
ingen som har något att säga?

+ En sak att tänka på är att om du vill ha i3 och RAID, det är inte alla moderkort med stöd för den integrerade IGPn som har RAID. H55-baserade moderkort har inte RAID. H57- och Q57-baserade moderkort har RAID som valfri komponent (dvs alla moderkor har det inte, så titta i spec så att du får det om du behöver det).

+ Hade föreslagit Zotac's mini-ITX-moderkort som har 20W lägre idle-förbrukning än mATX-korten, men det kortet är baserat kring H55, dvs saknar RAID (http://www.bit-tech.net/hardware/motherboards/2010/03/19/zota...).

Permalänk

jag har en sådan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=267418 så jag har inte någon direkt platsbrist, just nu är det som sagt grafikkortet, (är böjt några grader då den går imot HDD vaggan )

visst är det bra med väldigt låg strömförbrukning, men jag vill ha en maskin som det är lite fart i ändå, det får inte börja lagga när man ska öppna upp mappar eller något sådant.

har prövat att installerat XBMC men jag förstår inte hur jag ska importera filerna så att dom ligger under filmer, lyckades spela upp en film om man gick in och klickade på filen i sig, men vill ju ha en bild och sådant

Permalänk

denna verkar väll ganska vättig ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=555180 har dock inte raid men vet inte om jag behöver det heller skulle ett sådant kort en 5450 en i3a och lite minnen kunna vara en bra HTPC ?

Permalänk

+ Om du har en modern processor (i3, Athlon II, eller bättre) och det laggar är det hårddisken som flaskar, i så fall är det bara en SSD som gäller, X25-V finns t.ex. för 1077:- (http://www.inet.se/artikel/4301296/40gb-2-5-ssd-intel-x25-vs-...).

+ Jag tycker du ska välja mellan (i) i3 eller (ii) AthlonII+HD5450. Med i3 behöver du inte HD5450 för bitstream, i3 stöder bitstream redan "out-of-the-box".

Permalänk

har ingen modern processor har bara min 6600, ska byta upp mig hade jag tänkt, men en i3a får det nog bli då, men hur är bildkvaliteten? tänkte om det blir någon skillnad på ett integrerat grafikkort och ett externt? ja ska ju som sagt köra blu-ray rippar så ljud och bild ska vara så bra som möjligt, ljudet sköter ju min onkyo 875a men bilden borde kunna förändras kanske ?

har aldrig haft problem med att HDDn har varit långsam så det borde jag inte med nya datorn heller?

men det skulle alltså räcka med typ det kortet jag länkade till en i3 några minnen sen är det klart ? detta blev billigare än vad jag trott

Permalänk
Citat:

har ingen modern processor har bara min 6600, ska byta upp mig hade jag tänkt, men en i3a får det nog bli då, men hur är bildkvaliteten? tänkte om det blir någon skillnad på ett integrerat grafikkort och ett externt? ja ska ju som sagt köra blu-ray rippar så ljud och bild ska vara så bra som möjligt, ljudet sköter ju min onkyo 875a men bilden borde kunna förändras kanske ?

har aldrig haft problem med att HDDn har varit långsam så det borde jag inte med nya datorn heller?

men det skulle alltså räcka med typ det kortet jag länkade till en i3 några minnen sen är det klart ? detta blev billigare än vad jag trott

Att rippa blue-ray borde hju vara ngt som man gör direkt från källan och inte ngt som behöver gå via grafikkort och ljudkort, men det är väl möjligt att de nya kopieringsskydden gör att det måste gå via grafikkort/ljudkort? Jag lämnar frågan öppen till övriga på forumet...

Eller menar du att du kör ngt program som använder grafikkortet för att re-encoda (konvertera) filmen? Om du använder processorn för konverteringen ska grafikkort o ljudkort inte spela ngn som helst roll.

Hårddisken bör inte bli långsammare av det nya systemet, har själv upplevt det som att hårddiskar har blivit snabbare i modernare system.

Men E6600 borde väl inte vara så långsam, vad är det som går segt idag som gör att du vill byta ut processor och moderkort (grafikkortet hänger jag med då du säger att du vill ha bitstream)?

Permalänk
Medlem

Bildkvaliteten borde väl vara den samma när signalen ändå är digital?

Permalänk

ingen aning faktiskt, det vore jätte irreterande om jag skickar efter grejorna och så funkar det inte för att man inte har något grafikkort men i värsta fall får jag väll köpa ett 5450, inga farliga pengar direkt

re-encode? vet inte vad det betyder

nä e6600 är inte så långsam och inte moderkortet heller men den var med i min spel dator, den är 2 år gammal så den är inte lika sval som en i3a skulle vara med ett nytt moderkort plus att det vore bra med ett mindre moderkort för då får jag mer plats i lådan. hade först bara tänkt att byta ut grafikkortet eftersom jag håller på att bryta av både moderkortet och grafikkortet med mitt nuvarande.

skulle vara bra om jag bara behöver ha fläktarna för in och utblås, kör med noctua fläktar iof men det skadar inte att ha lite fläktar

Permalänk

vet inte om bildkvaliten blir densamma, korten kan säkert koda av olika så att det blir olika bra bild

Permalänk

re-encode = att ta en film i ett komprimerat format, dekomprimera det till okomprimerat format, för att sedan komprimera till ett tredje format (t.ex. DivX -> AVI -> xVid)

transcode = att ta en film i ett komprimerat format, och konvertera det till det tredje formatet utan att först dekomprimera det till okomprimerat format (t.ex. DivX -> xVid).

Det står säkert i manualen till det program du använder för att rippa filmen om det är GPU accelererat eller inte. Det är få program som idag är GPU-accelererade och så som jag tolkat det ger processorn bättre kvalitet (processorn arbetar med heltal, grafikkortet arbetar med flyttal, den senare har därför alltid lite förluster i matematiska operationer), och för bästa prestanda brukar många rekommendera processorn även om programmet ifråga stöder GPU-accelererat. Det borde stå något om "GPU-accelerated" eller "hardware accelerated" om grafikkortet kodar; om processorn hanterar det heter det att sköts i "software"/mjukvara istället.

Däremot ska det nog alltid fungera med mjukvara (processor), såvida nu inte kopieringsskydden kräver ngt spciellt, men där kan kanske ngn annan i forumet här fylla i...

Permalänk

jag kör med DVDfab6, hittar inte någonstanns där det kan stå något om det i programet tyvär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arowe17
5450 är klockrent som htpc kort!
Jag skulle kunna tänka mig att du letar efter ett program som heter XBMC . Det kommer garanterat uppfylla dina önskemål!

Men XBMC funkar bäst med Linux och då funkar bäst med nvidia grafikkort som har VDPAU-stöd. Så 5450 med XBMC känns som en dålig kombination tycker jag såvida man inte tänkt köra Windows och XBMC.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Men XBMC funkar bäst med Linux och då funkar bäst med nvidia grafikkort som har VDPAU-stöd. Så 5450 med XBMC känns som en dålig kombination tycker jag såvida man inte tänkt köra Windows och XBMC.

Men det finns inget Nvidia-kort som kan skicka ut HD-ljud bitstreamat, ännu. Och ingen mjukvara för Linux som klarar det heller. Eller?

Så vill man ha HD-ljud så verkar det vara Windows som gäller.

Själv spelar jag mina Blu-Rays med Arcsoft TMT och Radeon 5670. Anledningen till det något dyrare kortet var att jag ville kunna spela också samt denna artikel:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3734&p=4

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

hehe precis så hur jag än vrider och vänder på det så kommer jag att förbli där jag är med windows och ATI

fan det är ju riktigt billigt med datorer nu mera man får galet mycket för pengarna. får se hur jag gör, hade tänkt att skicka efter grejorna imorgon men tänkte inte på att jag måste skaffa mig DDR3 minnen och det blir ca 1000 till, men ändå fan 3000 för en dator det är fan billigt, iof så måste man ha ett nätag och ett chassi men a, billigt är det iaf

Permalänk
Medlem

Re: Bästa grefikkortet för en HTPC

Citat:

Hej

jag ska byta grafikkort i min HTPC just nu så har jag ett ATI 4780 och det är ett riktigt stort kort som drar mycket ström och blir varmt,

det jag är ute efter är ett mindre kort som drar mindre ström,blir inte lika varm och ska låta mindre. vill även att den ska kunna bitstreama till min reciver. har titat runt lite och ati 5750 har väll allt detta? eller finns det något annat bättre alternativ?

villka program stödjer bitstream?

en fråga till, villket program kan man använda för att lägga upp sin filmsamling? har rippat alla mina blu-ray filmer så att man lätt ska kunna komma åt dom. men vill ha ett program där man ser bilder på filmerna och sedan klickar man på den som man vill se och så startas den igång, finns det något sådant program ?

tackar för alla svar

O_o existerar 4780 :S visste jag inte

I alla fall, lyssna på grabbarna och satsa på ati och amd som jag redan ser att du håller på att göra :), men då måste du ha ett separat kort 5450 som de nämner ifall du är sugen på att bitstreama dolby true hd och dts................ Ifall du vill ha lite cpu-power till att rippa och konvertera, så skaffa en amd phenom 550/555 och med lite tur så kan du låsa upp den med ett 785G moderkort, inte allt för mycket extrapengar;)

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem