Permalänk
Medlem

Mitt nätagg tjuter 01:00 varje natt

Som titeln lyder tjuter mitt nätagg varje natt 01:00 det kan även tjuta andra tider helt random men jag har uppmärksammat att det alltid tjuter 01:00.
Jag antar att det är ofarligt att nätagget tjuter ibland då det har varit så i över 1,5 år nu men rätta mig om jag har fel

Kan det vara något i mitt elnät som framkallar ljudet eller har ni någon annan förklaring av vad kan det vara, jag är ganska nyfiken på vad det är som fram kallar ljudet.

Jag skulle gärna höra era åsikter angående vad det kan vara och om det är någon fara med tjut från datorer/nätagg

/Makruzz

Permalänk
Medlem

Låter det värkligen av PSU'n?

Har bara en vild tanke, kan det vara så att du har någon termostat/bergsvärme eller liknande som går igång precis klockan 01.00 och lagar en spike på elnätet?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Elleverantörerna kommunicerar med elläsaren på något vis och detta ger intermittenta tjut som hörs genom diverse apparater man har i huset, bland annat datorer. Så slipper man läsa av elmätaren själv eller få den kollad

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Skrivet av roosterx:

Låter det värkligen av PSU'n?

Har bara en vild tanke, kan det vara så att du har någon termostat/bergsvärme eller liknande som går igång precis klockan 01.00 och lagar en spike på elnätet?

Jag har ingen värme igång nu på sommaren men det kan vara något annat på elnätet som skapar störningen.
Så vitt jag kan höra låter det som PSU'n.

Skrivet av Broder Truck:

Elleverantörerna kommunicerar med elläsaren på något vis och detta ger intermittenta tjut som hörs genom diverse apparater man har i huset, bland annat datorer. Så slipper man läsa av elmätaren själv eller få den kollad

Det låter absolut som en möjlig förklaring.
Jag trodde att de nya elmätarna kommunicerade via GSM men det kanske inte gäller alla modeller/leverantörer.

//Makruzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det va nytt för mig att det skulle kunde ge störningar på el nätet, tackar för informasjon!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Det kan va det. Har satt upp runt 2000 stycken såna mätare och har hört att en del folk klagar på det.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X Anthracite Grey | MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL17 FURY | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB | Phanteks Revolt Pro 1000W | Samsung SSD 970 EVO PLUS 1TB | Kingston A2000 SSD 1000GB | Noctua NH-D15 chromax Svart |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon160366:

skaffa en säkerhets adapter, vad det nu heter, förgrening med spänningsskydd, så slipper du detta. finns en hel på marknaden för 200-300kronor.

De skyddar mot spännings toppar, är det verkligen via spännings toppar som elmätaren kommunicerar?
eller menar du någon mer avancerad grej som filtrerar strömmen?.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makruzz:

De skyddar mot spännings toppar, är det verkligen via spännings toppar som elmätaren kommunicerar?
eller menar du någon mer avancerad grej som filtrerar strömmen?.

Det bör sitta ett filter i nätdelen eftersom den är switchad men det krävs jordat utag för att filtret ska fungera helt som det är tänkt, jag antar att många inte har jordat överallt eftersom kravet på det kom 95 och många hus är äldre än så. De flesta enklare nätfilter kräver jordat för att fungera, medan de mer avancerade tillverkar även en jordreferens på sekundärsidan och samtidigt ger en total galvanisk isolation mellan primär och sekundärsidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det bör sitta ett filter i nätdelen eftersom den är switchad men det krävs jordat utag för att filtret ska fungera helt som det är tänkt, jag antar att många inte har jordat överallt eftersom kravet på det kom 95 och många hus är äldre än så. De flesta enklare nätfilter kräver jordat för att fungera, medan de mer avancerade tillverkar även en jordreferens på sekundärsidan och samtidigt ger en total galvanisk isolation mellan primär och sekundärsidan.

Datorn sitter i ett jordat uttag men det kan ju vara filtret som genererar ljudet.

En till fråga till till er som är lite mer kunnig än jag, skadas datorn på något sätt av denna störning?

//Makruzz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

jag antar att många inte har jordat överallt eftersom kravet på det kom 95 och många hus är äldre än så.

Du antar helt korrekt, i min lägenhet har jag 2 uttag som är jordade och de sitter i köket allihop, övriga 14 uttag är ojordade.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Rekordmedlem

Det ger nog inga skador, mer än på humöret, det kan kanske bero på dc också, har du mätt om det är nått som händer kl1 ? eller märks det något speciellt i omgivningarna ?
Om det är fjärravläsningen som sker då borde väl din elnäts ägare kunna bekräfta det ? fråga dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.