Aldrig köpt ett grafikkort i sitt liv !!

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt ett grafikkort i sitt liv !!

Hej spel experter.

Jag har aldrig köpt en separat grafikkort i hela mitt liv. Har bara köpt kompletta datore med grafkikort. Nu ska jag har en helt separat grafikkort för mitt bygge och det gäller på 2000 kr klassen. Har kickat på GTX560 Ti då jag har en 3D tv så jag ska försöka hålla mig till NVIDIA.

Mitt problem är att eftersom nästa generation grafikkort kommer snart vid början av nästa år, och jag kan vänta till dess. Men är det värt att vänta när det gäller 2000 kr klassen? Ni som har följt grafikkorts marknaden dessa år. Blir nästa generation oftast dyrare än förra generation så att för 2000 kr får jag inga grafikkort alls eller kommer de att släppa mellanklass grafikkort som är uppföljare till GTX 560 ti så att man ändå får ut mer prestanda för 2000 kr i det nya generation.

Ska jag vänta eller ej. Om jag inte kan köpa något bättre alls för 2000 kr så kan jag lika gärna slå till en GTX560 ti nu.

Nästa frågan är MSI GTX560Ti 2GD minne med 880mhz något att har för att kunna spela dagens spel hyfsat så som t.ex Battle field med hyfsat bra grafik?

Tack för er guide.

//ttky

Permalänk
Medlem

vad för andra grejer har ru i datorn?

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk

GTX 560 klarar man sig på om man inte vill maxa ut allt, kan även rekommendera ett GTX570 som prester något under ett gtx 580 men definitivt prisvärt.

Någon hundralapp extra: http://www.tradera.com/gainward-gtx-570-pci-express-2-0-gddr5...

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du kommer ha för 3d möjligheter med hd7000-serien. Mitt tips är helt klart att vänta! Ny mer effektiv arkitektur, lägre strömförbrukning sett till prestanda, antagligen större överklockningsmöjligheter, mindre värme osv. Eventuellt högre fps per krona kan man säga. Det är heller inte sällan som grafikkort stiger i pris några månader efter lanseringen. Så att köpa direkt när en ny serie släpps är ingen förlustaffär direkt, snarare tvärtom. Skulle aldrig i mitt liv köpa nytt grafikkort nu.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Vet inte vad du kommer ha för 3d möjligheter med hd7000-serien. Mitt tips är helt klart att vänta! Ny mer effektiv arkitektur, lägre strömförbrukning sett till prestanda, antagligen större överklockningsmöjligheter, mindre värme osv. Eventuellt högre fps per krona kan man säga. Det är heller inte sällan som grafikkort stiger i pris några månader efter lanseringen. Så att köpa direkt när en ny serie släpps är ingen förlustaffär direkt, snarare tvärtom. Skulle aldrig i mitt liv köpa nytt grafikkort nu.

Det är väl snarare tvärtom, när nya grafikkort släpps betalar man väl lite mer än vad de egentligen är värda bara för att de är nya. Ett Gtx 570 kostade vid lansering runt 3,5 - 3,7 tkr idag ligger den på runt 2,8tkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OnlyCasanova:

Det är väl snarare tvärtom, när nya grafikkort släpps betalar man väl lite mer än vad de egentligen är värda bara för att de är nya. Ett Gtx 570 kostade vid lansering runt 3,5 - 3,7 tkr idag ligger den på runt 2,8tkr.

Tänker mer på 6950 och 6970. Där har det inte hänt speciellt mycket prismässigt, har för mig de var generellt sett billigare. Dessutom var ju alla 6950 upplåsningsbara och fanns enbart med 2gb vram. När 1gb varianterna kom blev resultatet att 2gb varianterna steg i pris. Samma sak med hd4870... Det var billigare första halvåret, sen steg det rätt duktigt. Minns inte riktigt varför, men så var det.
Geforce har jag dock sämre koll på måste jag erkänna. Vet inte ens när nvidia släpper nästa generations kort? Men de kanske inte är värda att vänta på. hd7000 serien är väl det som är mest intressant just nu?

Visa signatur

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Till att börja med säger du att du vill ha till 3D, vilket jag starkt tvivlar på att de billigare i 7000 serien kommer att ha, det finns inget release datum på kepler, men det sägs vara till våren, dvs det kommer att gå att få tag på till sommaren, gällande 7000 serien ska de lägre modelerna, troligen de du kan få för 2000, kan dock inte garantera detta för vet inte hur deras definition av "lägre" är, vara samma teknik som 6000 serien, därför skulle jag säga att om du ska lägga 2k och vill ha 3D är 560Ti, alt 570 på tradera som någon länkade innan? vara en bra ide. Kan även tillägga att "andra veckan i januari" betyder att det kommer att finnas för konsumenter i Februari-Mars. Av personlig erfarenhet kan det vara krångligt med nya grafikkort, problematiskt med drivrutiner samt att om kortet är dåligt tar det oftast tid innan du får ett nytt då deras lager oftast är slutsålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chokladkanin:

Till att börja med säger du att du vill ha till 3D, vilket jag starkt tvivlar på att de billigare i 7000 serien kommer att ha, det finns inget release datum på kepler, men det sägs vara till våren, dvs det kommer att gå att få tag på till sommaren, gällande 7000 serien ska de lägre modelerna, troligen de du kan få för 2000, kan dock inte garantera detta för vet inte hur deras definition av "lägre" är, vara samma teknik som 6000 serien, därför skulle jag säga att om du ska lägga 2k och vill ha 3D är 560Ti, alt 570 på tradera som någon länkade innan? vara en bra ide. Kan även tillägga att "andra veckan i januari" betyder att det kommer att finnas för konsumenter i Februari-Mars. Av personlig erfarenhet kan det vara krångligt med nya grafikkort, problematiskt med drivrutiner samt att om kortet är dåligt tar det oftast tid innan du får ett nytt då deras lager oftast är slutsålt.

Segmentet under 7900serien kommer eventuellt vara omdöpta modeller. hd 6950 finns från strax under 2000 kr. Skulle tippa på att hd 7950 landar däromkring också. Eventuellt uppåt 2500kr men inte mer. Vore konstigt om dessa modeller saknade 3D. Jag skulle inte lägga en krona på gammal arkitektur iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har följande grejer i burken:

ASUS Maximus IV Gene-Z M-AXT
Core i5 2500k
16G corsair vengence Low profil 1600mhz
PSU 700 W OCZ modxstream.
Hårddisk: seagate barracuda 7200 rmp sata6.

Problemet är, tänk om NVIDIAS nästa generation enbart lansera grafikkort som prestera bättre än GTX580 så finns det inte en chans att jag kan köpa de. De måste släppa någon form av uppföljare till GTX560Ti och i samma prisklass. Tror ni det blir något form av GTX660ti? för samma pris eller landar de alltid dyrare.
Är det 3000kr uppåt så klara inte min budget.

Har någon av er hört nåt om exakt när nya NVIDIA släpper sina kort?

Jag ska spela på en 3D TV så tror jag att NVIDIA är bättre på 3D än ATI. Eller har jag fel? klara ATI 3D på tv lika bra?

Permalänk
Medlem

Aldrig köpt ett grafikkort i sitt liv !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

OMG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

GTX560ti räcker långt. Det spelar allt på marknaden idag utan några problem alls, t. ex. Battlefield 3 (vilket är det mest krävande spelet för tillfället). Allt på High + Hbao så har jag 60+ fps som average, dock med en äldre 1680x1050 monitor. Skillnaden bör inte vara alltför stor med en 1920x1080.

Det är ett superbt kort i väntan på Kepler...

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

GTX 560ti för 1898:-, ange kod SWECNOV så får du 15% rabatt.
Gratis frakt är det också....

http://cdon.se/hemelektronik/msi_n560gtx-ti_twin_frozr_ii%252...

Permalänk
Medlem

det skiljer 400 kr mellan 1gig och 2 gig av MSI GTX560ti.

är det värt att betala 400kr mer för 2gigen?