Din HTPC setup med synpunkter och kritik !

Permalänk
Medlem

Din HTPC setup med synpunkter och kritik !

Jag börjar:
Grundbulten är en ASUS Eeebox 1501p DVD version.
Otroligt tyst liten sak, man måste i princip ha örat emot den för att höra om fläkten snurraar.
Den är upgraderad med 4gb minne, en Intel G2 8gb SSD och ett Intel 6205 WiFi kort.
Kör den trådlöst och allt lagras på en NAS.
Mjukvaran är W7-64 ultimate med XBMC som enda mediaspelare (behövs inget annat !)
Otroligt nöjd med denna setup.

Enda kritiken mot Eeeboxen är det medföljande trådlösa kortet,
det synkar i max 65mbit vilket ger max 3.5-4 Mb/s i överföringshastighet.
Vilket inte räcker för rippade Blurays, för komprimmerade 1080 filmer så duger det dock.
Med Intelkortet (synkar glatt i 300mbit) så kommer jag upp i 14-15 MB/s.

Har nu även experimenterat med en hembyggd variant (mest för att jag hade grejerna låg).
Med ett ASUS E35M1-i deluxe med en Intel 320 80 gb SSD
Tyvärr valde jag ett Compucase 8K01BS chassi, med en nätdel som låter som en höfläkt.
Så det var omöjligt att använda till filmtittande.
Men utöver mitt chassival (som även är ungefär 4 ggr större än Eeebox'en) så funkade det bra som HTPC.

Nästa steg i min biosetup är en reciever.
Blir nog nån av Marantz slimversioner då min bänk inte har plats för de vanliga monsterlådorna.
Skulle egentligen vilja ha en förstärkare med balanserat ut då jag har aktiva högtalare, men då måste man tydligen betala 4 gånger mer....
Och jag letar febrilt efter en center som inte är för stor, men ändå bra.

Permalänk
Medlem

Har samma chassie som du, Compucase, lät verkligen som ett tröskverk innan jag slängde in ett Pico Psu, då blev det tyst!

Permalänk
Medlem

Deltar då jag faktiskt precis byggde färdigt min (delvis efter op's råd). Det är lite utan en lättviktig gamingrig permanent kopplad till TV'n som extraknäcker som HTPC.

Asus F1A75-I Pro med en AMD A8-3850, kyls av en Scythe Shuriken rev. B. 8GB Corsair Vengeance LP ram, och en 7200RPM 2'5" HDD från Samsung. Allt sitter i ett Antec 902 tills jag är färdig med mitt hemmabygge-chassi som det ska få husera i därefter. Drivs just nu av ett corsair TX750 och OS är W7 home premium. Då den står i samma rum som min speldator och det inte är så mycket HTPC utan snarare en budget gaming-rig till min flickvän så satsar jag inte så mycket på låg ljudnivå just nu. Men Shuriken är tyst över all förväntan så det enda som låter är HDDn, nätagg och chassifläktarna, vilket kommer åtgärdas när mitt eget chassi är byggt. Så i slutändan blir det väl lite ljud från ATX nätagget men eftersom det inte kommer att belastas så mycket så räknar jag med en i huvudsak tyst operation.

Dessutom står HTPCn som sagt i samma rum som min mainrig som måste stå på då alla filmer ligger och delas över nätverket, mitt GTX480 överröstar allt ljud som HTPCn kan prutta ut. I framtiden blir det förhoppningsvis någon ball NAS så jag blir av med mekaniska diskar både i speldatorn (har dubbla 120gb ocz agility 3'or, en för os+program och en för spel) och i HTPCn (blir en till agility 3 för os på den).

Prestandamässigt så är det inget fel, AMDs integrerade grafik är fantastisk i Llanoserien. Att processorn dessutom är en quad på 2.9ghz (i klass med min nuvarande I7 870 minus hyperthreadingen) gör så allt flyter på riktigt smutt. Needless to say så kör den 1080p utan problem, enda jag testat i spelväg är League of Legends där alla settings auto-defaultade till High och den kör felfritt i 120fps. Räknar med att det blir något liknande för övriga spel, men har inte hunnit köra några benchmarks än. Den kommer mestadels att få jobba med LoL, Borderlands och WoW primärt. Eventuellt Torchlight 2 och Diablo 3 i framtiden.

Planerna framöver är då alltså att korta sladdarna på ett Chieftec A-80 400w agg och montera in allt i mitt väldigt kompakta hemmabygge, samt fixa en SSD. Valde just Chieftecs med hjälp av sweclockers test av nätagg för budgetklassen, där Chieftec fick utmärkelsen lägst ljudnivå i testet. När Ivy+Kepler kommer så blir det uppgradering av mainriggen för mig, och tjejen ärver min nuvarande rigg. Då försvinner behovet för gaming-htpc så jag slänger antagligen in ett dedikerat grafikkort i nuvarande HTPCn. Slänger in alla komponenterna i ett Silverstone TJ08-E och använder den som portabel lättviktig gamingrig. Då satsar jag nog på ett fusionkort + pico psu i hemmabygget och kör ljudlös htpc för hela slanten. Blev lite långt men jag är så stolt över den så jag ville vara grundlig

Permalänk
Medlem

Kul !
Vore roligt om tråden växte med synpunkter och kritik på era egna lösningar.
Vad som funkar bra, vad som är onödigt eller vad som inte funkar alls.
Produkter, mjukvara etc etc !

Permalänk
Medlem

Här kommer min HTPC som nu snart är 8 månader gammal.

Moderkort/CPU/GPU: ZOTAC ION ITX-P, Celeron SU2300

En Celeron SU2300 på 1.2ghz Dual Core. GPUn är Nvidia ION Generation 1.

Kör den i Ace Polly Mini-ITX Svart, tog en stund att få in den men det gick till slut och har fungerat hur bra som helst hittils. Chassit har även ett litet inbyggt nätagg på 70 eller 80w. Har hittils funkat perfekt.

Kör maskinen med 4GB Ram och en 250gb HDD, ingen SSD. Win 7 Ultimate 64-bit installerat.

Kör alla filmer över trådlöst nätverk från min huvuddator, får ut cirka 4-5mb/s med Telias Router och det inbyggda Wifi-kortet på moderkortet, som jag tror är av märke Atheros om jag inte minns fel.

Använder bara MPC-HC för att spela upp filmer, då jag kollar på alla Play kanaler via HTPCn så känns det bäst att helt enkelt använda Firefox eller vilken broswer du nu vill använda för det. Är inget stort fan utav XBMC, men hade nog vart det om jag inte viljat surfa och kanske lira lite emulator, tycker det är smidigare med bara MPC-HC då.

Hittils har den lilla maskinen klarat av att spela upp allt jag gett den över nätverket, största filmen hittiils var nog en av Pirates of the caribbean filmerna i 1080p som låg nånstans runt 15gb och hyffsad bitrate, har dock inte testat bluray rips. varken hela isos eller .mkvs med över 20k bitrates. Under uppspelning av pirates filmen i MPC-HC med DXVA på, så ligger GPU Loaden på cirka 30% enligt GPU-Z, hur exakt den är vet jag icke men hittils har det varken varit indikationer på överhettning eller annat så jag antar att det stämmer.

P.S Väldigt tyst, endast ett litet ljud som dränks utav av Film/tvljud.

Edit: Den är kopplad till en 42tums LG TV via HDMI

Permalänk
Medlem

Ingen som var intresserad av detta?

Permalänk
Medlem

Med tanke på mängden trådar om köpråd så borde det finnas massor av väl fungerande HTPC varianter där ute.
Kom igen nu dela med er av:
1. Hårdvaru/mjukvaru Setup.
2. Kritik/synpunkter om setupen, bra/mindre bra etc.
3. Eventuella alternativ som testats (och troligen då ratats).
4. Framtiden, vad står på tur !

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASUS E35M1-i DELUXE med 4gb ram, 60gb OCZ Agility 3 SSD som lígger i ett Antec ISK300-65 som kommer med en passiv nätdel på 65w, har endast den medföljande fläkten på 40mm som går i läget low. Hörs inte alls, vilket var ett krav då jag inte kunde sova med den förra HTPC'n igång.

Till "tillbehören" hör, diNovo mini som tangentbord/mus och en tellstick för att styra lampor och andra aparater.

Jag har W7 64-bit, XBMC som mediaspelare, jag valde att inte köra en live version XBMC då slösurf och annat förekommer.
Wamp, Eventghost och Telldus Center för att styra lampor, volym, skärmar osv via en kinasurfplatta på väggen i hallen. (Andra datorer, telefoner och allt annat med en webbläsare funkar också). Volymen ändras normalt på fjärrkontrollen men det är en smidig funktion att kunna pausa en film eller muta musiken i hallen då det plingar på dörren, det är även smidigt att klicka på "sov" och alla lampor, skärmar och tvn släcks ner. Om någon har tips på andra saker som kan vara smidigt att ha på plattan, säg gärna till! Man kan styra allt på burken, volym, öppna program, styra program mm.

Till ljuddelen hör en Denon AVR-1612 och ett par DALI LEKTOR 2 plus en Argon sub på 8". Låter mycket bra i en studentlya på 29 kvadrat.

Det som jag är nöjd med och det som jag eftersträvade var ett "ljudlöst" system, tidigare hade jag en gammal presario som stod bredvid tvn, denna var både stor, ful, ljudlig och dålig.

Det enda som jag är missnöjd med är chassit, eller ja.. Det var en kompromiss jag valde att göra då det inte kändes värt att lägga de extra slantarna på det som enligt mig är the mother of all htpc-chassin, Streacom F1C. Antec-chassit passar enligt mig inte in, dock så fyller den sin funktion

Jag kan dock inte påpeka något om prestandan, för mig funkar det finfint, men jag matar bara ut 1280x720 då min tv inte har full hd, detta är dock inget som jag har planer på att byta då den funkar fint.

Eftersom att jag inte har min HTPC till annat än slösurf, film och musik så kommer jag inte uppgradera förens jag skaffar en tv som burken inte kan leverera till. Det som rycker lite i vill-ha nerverna är en center och golvhögtalare, dock har jag varken plats eller grannar för detta

Om jag glömt något eller om ni har frågor ni vill ha svar på, citera.
Alltså, om ni vill ha SVAR, CITERA.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

1. Hårdvaru/mjukvaru Setup.
Hårdvara:
Intel C2D E6850 | 8 gig DDR2 | Asus P5B Deluxe | Gigabyte 240 GT | 12 TB lagring | Silverstone SST-LC17B |
Jag kör med en ikea möbel som tvbänk med dörrar så den sväljer allt, skulle nog kunna ha ett tower i den men gillade SST-LC17B.
Hårdvaran i sig har jag inget att klaga på har alltid stängt (öppet bak) och den har klarat att spela upp allt jag provat hittils.

Mjukvara:
Windows 7 med xbmc

OS X Lion med Plex

2. Kritik/synpunkter om setupen, bra/mindre bra etc.
Windows: Det funkar men plex gillar jag mer.
OS X Lion: Det fungerar bra, ser snyggt ut och kan styra via min ipad/iphone (finns för xbmc också men...).

Det enda jag är missnöjd med är att jag inte fick tag på ett Silverstone LC-13E men det var slut överallt när jag skulle köpa.
Sen funderar jag på att uppgradera till SB mest för att jag vill ha något nytt.

Jag har allt kopplat till en Denon AVR-1912 och det fungerar klockrent. Skönt och kunna koppla in TVspel,TV,Dator och så vidare.

3. Eventuella alternativ som testats (och troligen då ratats).
-

4. Framtiden, vad står på tur !
Uppgradering av hårdvara (SB) om nu intels inbyggda grafik klarar av att spela upp bluray och så vidare.
SSD, när jag känner att jag vill ominstallera OS kommer Windows kastas ut och SSD köpas in. htpc'n står på 24/7 så egentligen behöver jag det inte men har lite ont i själen av att inte ha en SSD i den burken.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |