Konstigt resultat av död pixeltest

Permalänk
Medlem

Konstigt resultat av död pixeltest

Hej,

Köpte nyligen en BenQ 2420HDBE 24" skärm, oturligt nog har den en död pixel. Jag kör självklart ett test för att kolla döda pixlar, det som jag körde finns på http://www.gdargaud.net/Hack/DeadPixels.html, testade både i normal och utan javascript och resultatet var konstigt.

BenQ skärmen.

Gamla samsung.

Värt att notera är att min gamla skärm körs i 1280x1024 och den nya körs i 1920x1080. Jag testade med en skärm i taget och sedan var för sig med samma resultat hela tiden.
Båda skärmarna är kopplade med VGA kabel och DVI adapter till grafikkortet. Har testat olika inställningar på Hz, v-sync osv utan resultat.

Vad kan det vara?

MVH

Permalänk
Rekordmedlem

Vad vill du visa med bilderna ? det syns inga döda pixlar på dem eftersom de är för dåliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Oj glömde förklara, förlåt

Det jag menar är att den undre (skärmen som jag vet fungerar som den ska) har jämt fördelat svart/vitt rom ett rutnät, det är även så på min laptop, medan den nya BenQ skärmen (som jag hoppas man ser lite i bilden iallafall) har "kolonner" som är vita, som sedan övergår i någon slags lila färg och sedan svart. Hoppas det är lättare att se nu!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du provat att köra autojustering på monitorn, och du bör gå över till dvi, vga kan blöda rejält om man inte har bra kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad vill du visa med bilderna ? det syns inga döda pixlar på dem eftersom de är för dåliga.

Tror han syftar på ränderna på benq skärmen, alternativt extrem bräckligt bleeding

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Det var ränderna inte att den blöder, det är bara dåliga bilder.

Helt sjukt, tryckte på autojusteringsknappen så är det normalt, ska bara se till att det håller i sig. Har tryckt på den ett antal gånger förut och problemet har ändå funnits ibland.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ibland kan autojusteringen få spel ifall man har långa/dåliga VGA-kablar, hade en gammal skärm förut som man var tvungen att justera manuellt, auto funkade bara inte med lång kabel.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"