Ta bort fläkten på detta grafikkort, är det möjligt?

Permalänk
Avstängd

Ta bort fläkten på detta grafikkort, är det möjligt?

Info om grafikkort:
- ATi Radeon HD 4650 (tror det är 4650 iaf)
- Kommer jobbigt ljud ur fläkten på grafikkotet.

Bild på grafikkort:

Vet någon av er hur man betyder ut denna fläkten mot en sådan här:

Hoppas verkligen på hjälp här då jag inte kunnat hitta hjälp överhuvudtaget på några andra ställen - och tro mig, jag har letat.

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem

sitter det inga skruvar på motsatta sidan som fläkten sitter på??

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Ta bort och prova

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Avstängd

Hur tar man bort den då? :S

Visa signatur

| Keyboard: Corsair K90 | SSD Sandisk Harddrive 60 GB | Cooler Master HAF 912 | Razer Deathadder | MSI nvidia gtx 660 ti | FRI FRAKT - INET.se | INTEL Core i5 2500k |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Hur tar man bort den då? :S

Men är där inga skruvar på motsatta sidan som fläkten sitter?? som jag fråga innan:P

Visa signatur

Permalänk

Om den lila fläkten ska kyla det kortet så kommer den fläkten inte låta mycket mindre om den ska köra 100% alltid

Visa signatur

fractal 804 | Intel 4790k | Corsair 8GB | MSI Z97m Gaming | Samsung 830| Gigabyte 970 SLI | NZTX Hale90 650 | Asus PB278Q

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att en skruv sticker ut under fläkten på bild 2.
min pappa har samma problem.
Det låter som att fläkten slår i något.

Visa signatur

Intel Core i5 3570@ 3.4Ghz, Gigabyte Raedon HD6970, Corshair HX750
--------------------------------------------------------------------------
Ett hack är en smart lösning på något.

Permalänk
Medlem

ta ut kortet och kolla på andra sidan av grafikkortet (bakom kylaren så kan du väl se att det sitter skruvar där kolla och jämför om du kan sätta dit den andra kylaren utan problem genom att mäta emellan skruvarna och se om det passar på det sättet eller står det att den gpu kylaren du har passar till det grafikkortet ?)
och btw se till att rengöra grafikkortet
(och kylaren den låter ju pga att det är tjockt med damm inuti den )
håll i den fläkten till grafikkortet och blås rent den gamla och testa om den låter mindre då. innan du försöker dig på att byta

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave448:

Det ser ut som att en skruv sticker ut under fläkten på bild 2.
min pappa har samma problem.
Det låter som att fläkten slår i något.

bild nr två är den han ska byta ut den med
den första bilden är på grafikkortet

och om din pappa har samma problem så kan du byta till den här

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938620&o=inkfrakt
den är stor så han måste ha lite plats i burken

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Avstängd

Den nya fläkten får inte plats, det är för stort mellanrum mellan skruvhålen..

Som ni även ser på bild 1, går det en sladd ifrån fläkten till grafikkortet, till en vit "sak".. den lilla saken är för liten, så jag kan inte få någon ström till nya fläkten..

Men vågar man skruva bort fläkten, och eventuellt göra rent den, eller är detta något riskebelt tror ni ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ta en bild på baksidan av grafikkortet, oftast sitter det push-pins.

Man tar en platttång och klämmer ihop plasten som sticker ut på baksidan, samtidigt som man drar försiktigt i dem från framsidan.

Men, kolla så att den "nya" fläkten passar genom att lägga den nya på baksidan för att se att hålen passar.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Den nya fläkten får inte plats, det är för stort mellanrum mellan skruvhålen..

Som ni även ser på bild 1, går det en sladd ifrån fläkten till grafikkortet, till en vit "sak".. den lilla saken är för liten, så jag kan inte få någon ström till nya fläkten..

Men vågar man skruva bort fläkten, och eventuellt göra rent den, eller är detta något riskebelt tror ni ?

va försiktig bara så är det ingen fara

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns annars passivt kylda grafikkort för under 500kr Köp ett sådant istället för att hålla på och strula med det där

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 990 PRO 2TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Avstängd

undersida på grafikkortet..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Perfekt, dessa fyra skruvar håller flänsen på plats.

Kolla med den nya fläkten om den passar i skruvhålen.

Börjar dock bli bekymrad över storleken på den gamla flänsen, den kan vara så att den kyler mer än bara GPU'n på kortet.... Men det behöver inte vara så.

[Edit] Att börja med att blåsa rent är dock ingen dum idé alls.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Är inte det där vanliga skruvar? Det ska väl btw vara kylarpasta på den nya innan du lägger den på kortet.

Visa signatur

"Jag har sex ärliga tjänare som lärt mig allt jag vet: Deras namn är Vad och Varför, och När och Hur och Var och Vem”
~ Rudyard Kipling

Permalänk
Avstängd

tror nog jag ska köpa en ny fläkt som rekommenderades ovan.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938620

men den fläkten ser väldigt stor ut, och mitt grafikkort väldigt litet i samanhanget.. :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså, vore jag du skulle jag ta bort plåtrensorna som sitter lite halvlöst runt öppningarna till PCI-platserna .... (till vänster på bild ett)
lossnar en av dem när du har datorn igång kan det hända spännande saker ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

tror nog jag ska köpa en ny fläkt som rekommenderades ovan.. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=938620

men den fläkten ser väldigt stor ut, och mitt grafikkort väldigt litet i samanhanget.. :S

den ska passa enligt articcoolings hemsida http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/425/accelero-l2-plus.ht...
och ja den är stor men samtidigt väldigt tyst och den tar inte ström ifrån grafikkortet utan nätagget
en bekant som har en sån på 7 volt kör den på sitt hd 5750 och det är tystare än alla andra fläktar i hans burk ^^
här sitter den på ett hd 4670 lite högre klockat kort tror jag att det är bara men inte helt säker.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Fizzdan - Dom har jag tagit bort nu

mini-z1994 - Tackar! börjar se intressant ut med den där fläkten.

Skruvade loss nuvarande fläkten, och tittade, det ser ut som allt annat på grafikkortet tycker jag, inte mycket damm var det under fläkten heller.. jag blåste dock på själva fläkten-propellen, men det hjälpte inte mycket ..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I mina föräldrars burk satt ett precis likadant kort, 4650, men på det så dog fläkten helt för ett par veckor sedan.
Men eftersom prestandan är helt värdelös i det ändå satte jag i ett nytt 6670 istället.

Inte mycket lönt att klödda med de där kortet när ett nytt inte kostar speciellt mycket imo

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henkezd:

I mina föräldrars burk satt ett precis likadant kort, 4650, men på det så dog fläkten helt för ett par veckor sedan.
Men eftersom prestandan är helt värdelös i det ändå satte jag i ett nytt 6670 istället.

Inte mycket lönt att klödda med de där kortet när ett nytt inte kostar speciellt mycket imo

Går ju hällre och köper en ny fläkt till grafikkortet för 129.- istället för att köpa ett grafikkort för mer än 1000.- just sayin..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel.L:

Går ju hällre och köper en ny fläkt till grafikkortet för 129.- istället för att köpa ett grafikkort för mer än 1000.- just sayin..

Vem sa nånting om ett kort för mer än 1000kr? Ett 6670 kostar omkring 700-800kr nytt.

Sedan motiverade jag mitt byte också, mer än dubbla prestandan för en relativt liten summa.
Helt klart värt till det den datorn används till

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Avstängd

Funkade!

Köpte fläkten som tipsades om ovan.. nu hör jag ingenting längre

Den finns på CDON för 129 kr inkl frakt 185 kr.
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_accelero_l2_plus-...

TACK FÖR ALLA SVAR OCH ALL HJÄLP!

Visa signatur